Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

En kompis har kommit över en gammal bandmikrofon som anvĂ€nts pĂ„ Sveriges Radio. MĂ€rket Ă€r RCA och jag tror modellen Ă€r 77-D eller 77-DX. Jag bifogar en bild och efterlyser alla upplysningar ni kan ge kring den hĂ€r typen av mikrofoner. ÖnskemĂ„let Ă€r att fĂ„ igĂ„ng den och kanske anvĂ€nda den till nĂ„gon inspelning (om det lĂ„ter bra). Ett problem Ă€r kontakten som Ă€r av en gammal sort, nĂ„gon slags föregĂ„ngare till xlr ser det ut som. NĂ„gon som vet om man kan fĂ„ tag pĂ„ den hĂ€r typen av kontakter nu för tiden? Alternativet Ă€r ju att klippa av sladden och trixa dit en xlr-hane, men det vore kul om man kunde behĂ„lla orginalkontakten.

MVH

Manne

post-13106-1241527010_thumb.jpg

post-13106-1241527020_thumb.jpg

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Grattis Det dÀr Àr sann klassiker vÀl vÀrd att vÄrda mycket ömt.

Postat

Coolt! đŸ„°

Det Àr en gammal bandmikrofon. Om det Àr gott skick finns det gott om anvÀndningsomrÄden för den. I gott skick Àr den ocksÄ vÀrd en del pengar.

Är kabeln fastmonterad pĂ„ micken? Isf Ă€r det nog enklast att klippa kabel nuppe vid kontakten och löda dit en XLR istĂ€llet.

pme (oregistrerad)
Postat

Klipp INGET!

pme (oregistrerad)
Postat
Âżpor quoi?

Du förstör sammlarvÀrdet. Det Àr en klassiker. Mikrofonernas motsvarighet till en 50-tals strata.

Postat (redigerat)

Borde vÀl gÄ att fÄ tag i sÄna kontakter? Jag kan ta en titt ute pÄ verkstaden, vi har en massa gammalt skrÀp liggandes, hittar jag nÄt sÄ hojtar jag till.

EDIT: Kan du ge lite mÄtt pÄ kontakten sÄ blir det lÀttare att hitta. Men det Àr alltsÄ en trepolig som en vanlig XLR men polerna sitter mer "rÀtt" i en cirkel? Ser sÄ ut pÄ bilden.

Redigerat av JonasW
Postat (redigerat)
Du förstör sammlarvÀrdet. Det Àr en klassiker. Mikrofonernas motsvarighet till en 50-tals strata.

Du har antagligen helt rÀtt pÄ den punkten. Men jag kan inte lÄta bli att förundras över att samlarvÀrdet pÄ en mikrofon sjunker för att man byter ut kontakten... :-o

Det fÄr mig att minnas en sak som en prylsamlande polare berÀttade för mig. Han hade kompletta serier av Burger Kings simpsonfigurer bl a. Han hade dock slÀngt förpackningen, precis som mÄnga andra samlare. Det hade resulterat i att förpackningen nu var mer vÀrd Àn sjÀlva leksaken!

Edit: T9

Redigerat av joachime
Postat

Hittade en katalog hÀr pÄ studion, Hireose Electric - Circular Connectors, dÀr stÄr Stig Wahlström AB i Farsta som distributör i Sverige, de har typ kontakter för allt, kontakta honom.

Annars kan du ju alltid sticka in 3 pins, och löda pÄ en XLR-kabel i dem, dra lite tejp över sÄ skiten sitter och vips sÄ har du XLR-kontakt pÄ den, bara kolla att den Àr pinkompatibel med XLR, hade man inte hot cold pÄ andra pins förr?

Postat

TyvÀrr har Àgaren (min kompis pappa) redan klippt av sladden eftersom han tyckte den var för lÄng. Han anvÀnder den endast som prydnad. SvÄrt att sÀga nÄgot om skicket i övrigt, men bandet verkar vara helt. Vad jag kan se med ögonen i alla fall.

Kontakten, som skruvats tillbaks pÄ den avklippta sladden, Àr 25 mm i diameter och ser ut som en stor XLR ungefÀr. Tror den finns med pÄ den hÀr sidan: http://www.soundfirst.com/xlr.html. (P-CG-11S?) Det Àr en hona som du ser, sÄ kan du hitta en hane vore det kanon. Den köper vi direkt.

Postat

Verkar inte vara samma placering av signalerna. Jorden verkar ha varit pÄ mittenpiggen. Men det Àr ju lÀtt att löda om. Hur kÀnsligt Àr det att vÀnda pÄ hot och cold pÄ sÄnna hÀr mickar? Finns ett kretsschema i manualen som jag hittat pÄ internet. Men har lite svÄrt att tolka det.

rca77d.pdf

pme (oregistrerad)
Postat

HOT-COLD pĂ„verkar bara fasen. Det Ă€r ofarligt. Men det Ă€r FÖRBJUDET med 48v matning.

Postat

Men Àr det en D eller DX? Kolla pÄ baksidan av micken, karaktÀrsvÀljaren ser olika ut, rund pÄ D och rombisk (heter det sÄ?) pÄ DX

Postat

Ser ut att vara rund, eller? I sÄ fall Àr det 77-D alltsÄ?

Tog en bild pÄ lödningen i kontakten ocksÄ. Verkar ju inte vara samma fÀrger som orginal sÄ man kanske mÄste öppna sjÀlva micken och se efter... eller om det inte spelar nÄgon roll med hot och cold rÀcker det kanske med att se till att jorden hamnar rÀtt?

Vad jag har förstÄtt bestÀms utgÄngsimpedansen av lödningen inne i micken sÄ det kanske kunde vara intressant ÀndÄ. Men kÀnns som att ge sig ut pÄ tunn is att börja öppna micken.

post-13106-1241532852_thumb.jpg

post-13106-1241532862_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Har för mig att det brukar vara hot pÄ vit kabel och cold pÄ svart, men det kan man ju inte lite pÄ 100%.

Men om du vill sÀtta pÄ en XLR skulle jag köra skÀrm pÄ pin1, vit pÄ pin 2 och svart pÄ pin 3

EDIT: som nĂ„gon nĂ€mnde sĂ„ skicka ABSOLUT INTE phantommatning till den! DĂ„ blir det en kortlivad upplevelse 🙂

Redigerat av JonasW
Postat

Om den skulle fungera, vad tror ni om förvaring? LÀste pÄ nÄtt annat forum att den inte ska stÄ oskyddad för att den starka magneten kan dra till sig smÄ jÀrnpartiklar i luften + att den Àr vÀldigt kÀnslig för vindpustar. NÄgon annan stans stod det att den ska förvaras upprÀtt för att bandet ska bevaras sÄ intakt som möjligt (inte strÀckas ut).

Det kan vÀl inte skada att anvÀnda "fel" utgÄngsimpedans? Det ger vÀll bara sÀmre ljud?

Och nej, ingen fantommatning.

Postat

Mannen,

Kontakten Àr den gamla Canon series "P" eller i Amphenol version series "EP" och anvÀndes ofta av PA-firmor som högtalar-kontakt innan Neutrik "Speakon" blev en standard, sÄ om du frÄgar nÄgon PA-uthyrnings firma som varit med i ett 10 tal Är, sÄ har dom nog kvar nÄgra kontakter som ligger och skrotar i nÄgon lÄda.

Det har funnits varianter dÀr gamla micksladdar med denna kontakt har kopplats med jorden pÄ mitt stiftet och +hi som stift 1, och Àven som normal XLR-standard med jord pÄ 1 och -lo pÄ mitt stiftet.

Men eftersom det Àr en fast sladd, sÄ kan du byta ut kontakten till en vanlig XLR enligt standard-koppling, eftersom detta minska inte vÀrdet pÄ micken, och du kan ju spara den gamla orginal- kontakten om du skall sÀlja micken vidare vid nÄgot senare tillfÀlle.

För övrigt var detta Sveriges Radios standardkontakt pÄ 1950 talet, troligen sÄ levererades micken utan kontakt i orginal.

RCA 77DX Àr en otroligt bra bandmick, detta var en typisk standard mick i Amerikanska studios under 50 talet, du ser den ofta pÄ bilder med artister som Elvis, Frank Sinatra och 1000 andra artister stÄr och sjunger i studion.

TyvÀrr sÄ Àr bandet dÄligt eller trasigt i mickarna man kommer över idag, men det finns fortfarande firmor i USA som "bandar" om dessa mickar.

--Bosse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.