Jump to content
Annons

Windows 7 RC klart för nedladdning


Recommended Posts

Något utanför ämnet, men ändå inte: Microsoft har aktiverat nedladdningen av Windows 7 Release Candidate för några timmar sedan. Nedladdningen är öppen för alla som vill prova på nästa version av Windows. Den färdiga versionen uppges skvallervägen vara klar redan nu i oktober.

Det är ingen hemlighet att Windows Vista inte har tagits emot väl. Med stor sannolikhet är det detta faktum som har gjort att Microsoft har prioriterat en snabb uppgradering till Windows 7.

I vanlig ordning måste det sägas: Det finns mig veterligen inga musikprogram som har stöd för Windows 7 ännu. Operativsystemet är alltså inte klart och är inte avsett för skarpt bruk.

I dagsläget finns 32- och 64-bitarsversioner av Windows 7.

Dock inte med svenskt språk.

Nedladdning:

www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
“Our next release of Windows will be compatible with Vista. The key is let’s get on with it. We’ll be ready when you want to deploy Windows 7.”

Källa

Vad menas egentligen med det där? Kombatibelt med hårdvara? Mjukvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Källa

Vad menas egentligen med det där? Kombatibelt med hårdvara? Mjukvara?

Kvalificerad gissning: Det är i princip samma operativsystem som Vista, där fokus har varit att rätta till misstag och optimera det som inte fungerade tillräckligt bra. Saker som drivrutinsmodeller med mera är desamma.

Dock är det nästan alltid saker i mjukvara som måste rättas till vid en uppgradering av operativsystem. Även mindre uppdateringar som från SP1 till SP2 kan behöva följas av uppdateringar av program man använder. Pro Tools är ett bra exempel på musikprogram som uppdateras regelbundet på detta sätt.

Slutsats: Man ska alltid vänta med uppgradering till dess att tillverkaren av musikprogrammet säger att det är ok ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Med stor sannolikhet får väl musikanvändarna vänta ett bra tag innan den blir användarvänlig då och värt att uppgradera. Frågan är om det kommer gå uppgradera från XP? 🥰 Min är bara konfigurerad för kunna uppgradera till Vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här måste jag prova på min HP-laptop. Precis vilket op som helst i värden är bättre än vista. Och om W7RC funkar bättre än Vista så lär man väl få se en ännu mer kaxigare Ballmer?

Btw, sitter med mobilt bredband ute vid kusten och laddar ner. Rullar på rätt bra, pendlar mellan 3-500 kb/s.

ISO-filen ligger på 2.36 GB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är riktigt spänd på W7. Vista såg ju inte ens intressant ut innan man visste att det skulle braka ihop.

W7 har ju iallafall en del intressanta nya idéer... Tydligen ska det finnas nåt XP-kompatibelt läge som redan i dagsläget ska funka nästan till 100%. Då ska man kunna köra gamla program genom nån tolkare, men det hela ska vara sömlöst så man märker ingen skillnad... Om jag har fattat det rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det kommer gå uppgradera från XP? 🙂

Om jag har förstått det rätt så kommer det inte gå att uppgradera alls från XP. Endast från Vista. Microsoft rekommenderar därför - föga förvånande - att man först uppgraderar till Vista och därefter till Windows 7.

Min erfarenhet säger att en ren installation alltid är bättre. Om man kan stå ut med tiden det tar att installera sina musikprogram, alltså. Tipset att alltid lägga stora samplingsbibliotek på separata hårddiskar, separerade från operativdisken står sig alltså väl av många skäl 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket förvirrande att välja os för PC nu, är på g att köpa nytt system nu

och det ser ut att bli XP 64-bitars till det (även om jag blir tvungen att köra beta drivisar till ljudkortet

bakåtkompabilitet verkar vara nyckeln till framgång som windows inte vill ta till sig!

(edit) krattar som ett stavf-fel 🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

mycket förvirrande att välja os för PC nu, är på g att köpa nytt system nu

och det ser ut att bli XP 64-bitars till det (även om jag blir tvungen att köra beta drivisar till ljudkortet

bakåtkompabilitet verkar vara nyckeln till framgång som windows inte vill ta till sig!

(edit) krattar som ett stavf-fel 😄

Kör på XP.. helt klart. Vista finns det nog ingen större poäng med, i synnerhet inte om man gör musik. Tills w7 släpps så är XP enda vettiga alternativet (om inte w7 floppar).

Link to comment
Dela på andra sajter

I vanlig ordning måste det sägas: Det finns mig veterligen inga musikprogram som har stöd för Windows 7 ännu. Operativsystemet är alltså inte klart och är inte avsett för skarpt bruk.

läste nånstans nån som hade kört sonar8 på W7-64 - hade tydligen funkat klockrent

så det finns hopp att W7 blir en bättre produkt än Vista iaf för den som pysslar med musik å media

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har installerat Windows 7 RC Ultimate på min laptop som hade Vista förut. Och jag som MS-hatare måste säga att först nu så beter sig burken som en dator, så som det var tänkt från början att det skulle vara? Installationen gick hur bra som helst, inga frågetecken nånstans förutom EN. Och vad det är vet jag inte än. Men jag misstänker att det är det trådlösa nätverket. Det var inte igång vid installationen. Installerade sen alla andra program och alla funkade direkt. Kollade minneshanteringen och den har rasat sen tidigare. Förut med Vista så låg det på 900 MB. Nu ligger det på 600 MB och då är det en hel del program som ligger uppe. Stänger man ner dom så hamnar det säkert på 500MB. Bra där.

Datorn är nog 8-10 gånger snabbare än förut utan att ljuga, tro mig! Inga konstigheter med "Det här programmet svarar inte" osv. Har kört nu under ett par timmar och än så länge (peppar peppar) så har Ctrl Alt Del inte behövts än. DET kan jag säga att det gör det vid en nyinstallation på min stationära med XP. Där går det en 20 minuter så börjar det jävlas!!!

Fö så är det mesta sig likt. Lite omgjort är det men annars så är det visuella densamma som förut.

Bra att MS har tagit sig i kragen och jobbar på ett fungerande OP.

Det jag retar mig på är att det här kunde ha varit service pack 2 i stället. Nu kommer det att vara hutlösa priser för ett "icke nytt" OP Men men, hellre det än inget alls.

Datorn jag har är en HP 530

1.6 Ghz Intel Celeron

2 GB Ram

Om ni har en andra dator så prova att installera W7 och testa. Det är mycket överaskande! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows 7 verkar bra mycket bättre än vista.

Vista är som windows me som var TRÖÖÖÖÖGT!

WIn98se, xp och nu W7 är d bästa hittills enl. mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, sitter med mobilt bredband ute vid kusten och laddar ner. Rullar på rätt bra, pendlar mellan 3-500 kb/s.

ISO-filen ligger på 2.36 GB

Shit, vad har du för bredband? Alla mobila jag testat har varit slöa som tusan även om man typ står en halvmeter från en 3G-mast!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, vad har du för bredband? Alla mobila jag testat har varit slöa som tusan även om man typ står en halvmeter från en 3G-mast!

Jag kör med tre! Kanon. Inga begränsningar i trafik eller att dom drar ner på hastigheten om man har haft "för mycket trafik"

Det gäller att ställa in på modemet att det bara ska ta 3G (3.6Mbit/s) eller Turbo 3G (7.2 Mbit/s)

Körde med Telia innan och jag kom upp i 5-30 kb/s, sansöst dåligt!

Mycket är det som påverkar, bara för att man har 7.2Mbit/s så betyder det inte att man kommer upp i dom hastiheterna. Det som påverkar mest är täckningen. Men visar bara signalstyrkan 3/4 så ska det inte vara nåt problem.

När jag var i sthlm för ett tagsen så laddade jag ner en fil och då kom jag upp i 600 kb/s.

Edit. Hittade det här: http://www.datormagazin.se/nyheter/article464650.ece

Mer än vad man visste!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj...

Nu har jag installerat det....vilket jobb det blev för mig.....

Min Xp disk gick inte att boota upp ifrån efter installationen.

Efter ett tag så kunde jag hitta ett boot program som fixade det, men innan dess hade jag installerat om xp, så mycke av min xp disk gick förlorad.

Hade en backup från typ några månader sedan...

Men men man måste ju ha något att göra. 😉

så nu är cubase 5 på rull...

men m-audio har inte några 64bitars drivisar för mitt midi interface, så snart måste jag nog börja löda mitt 5x5 DIY midi interface som ligger här i delar.....

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...