Jump to content
Annons

suck...sidechainfrågor:)


kim87

Recommended Posts

Sitter med en liten dance/pop-låt som jag ska färdigställa. Har kommit till punkten då jag ska börja sidechaina, har inte så bra koll på detta, vilket gör att jag har en del frågor! 😄

1. Om man har en kick som spelar 4 delar (i versen spelar den bara på 1an och 3an), är det då ovanligt/knäppt att man har en 8-delsbas som pumpar på? Tycker mig höra att de flesta låtar där man använder sidechain så ligger basen oftast bara på baskaggeslagen.

2. Brukar man sidechaina kompsynthar också ( i dance/pop musik) ? Alltså, inte bara sidechaina basen mot baskaggen?

Ha d bra=)

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sitter med en liten dance/pop-låt som jag ska färdigställa. Har kommit till punkten då jag ska börja sidechaina, har inte så bra koll på detta, vilket gör att jag har en del frågor! 😄

1. Om man har en kick som spelar 4 delar (i versen spelar den bara på 1an och 3an), är det då ovanligt/knäppt att man har en 8-delsbas som pumpar på? Tycker mig höra att de flesta låtar där man använder sidechain så ligger basen oftast bara på baskaggeslagen.

2. Brukar man sidechaina kompsynthar också ( i dance/pop musik) ? Alltså, inte bara sidechaina basen mot baskaggen?

Ha d bra=)

Hejsan

Antar nu att det är den klassiska kompressorn du ska sidechaina i din frågaställning ( då det även finns annat man kan sidechaina).

1. Du kan sidechaina basen även om den ligger på 8-delar. Du kanske inte vill göra så pass mycket att det tydligt hörs att den är det, utan bara lämna lite plats åt kicken. Men det är ju upp till dig hur tydligt det ska höras.

2. Det händer 🙂 Även elgitarrer ibland händer att man gör det med.

Det jag tycker du ska ställa dig för fråga är egentligen. Vad vill jag uppnå med detta. Ska det vara en effekt, eller ska det vara för att ge plats i mixen. I det senare fallet, ställ dig även frågan, behövs det?

När jag läser din frågeformulering så får jag känslan av att du hört att man "ska" sdechaina. Alla gör det ju. Men om du ställer dig de frågor som jag föreslog istället så kommer nog detta mer naturligt. Ibland kan automatation vara bättre än sidechain exempelvis. Ibland är det i EQ:n du hittar räddningen.

Ett tips ska jag lämna till iaf. Om du sidechainar basen och inte är ute efter att det ska höras så tydligt, men du ändå vill ha fläskig botten i både bas och kick så kan du dubblera basen. Lägg hi pass filter på ena och low pass filter på andra. Sidechaina sedan bara den som du la low pass filter på. DEtta resulterar i att man inte lika tydligt hör "pumpet" i basen, men att de lägre frekvenserna duckar för kicken så du kan ha lite mer fläsk i båda.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Antar nu att det är den klassiska kompressorn du ska sidechaina i din frågaställning ( då det även finns annat man kan sidechaina).

1. Du kan sidechaina basen även om den ligger på 8-delar. Du kanske inte vill göra så pass mycket att det tydligt hörs att den är det, utan bara lämna lite plats åt kicken. Men det är ju upp till dig hur tydligt det ska höras.

2. Det händer 😄 Även elgitarrer ibland händer att man gör det med.

Det jag tycker du ska ställa dig för fråga är egentligen. Vad vill jag uppnå med detta. Ska det vara en effekt, eller ska det vara för att ge plats i mixen. I det senare fallet, ställ dig även frågan, behövs det?

När jag läser din frågeformulering så får jag känslan av att du hört att man "ska" sdechaina. Alla gör det ju. Men om du ställer dig de frågor som jag föreslog istället så kommer nog detta mer naturligt. Ibland kan automatation vara bättre än sidechain exempelvis. Ibland är det i EQ:n du hittar räddningen.

Ett tips ska jag lämna till iaf. Om du sidechainar basen och inte är ute efter att det ska höras så tydligt, men du ändå vill ha fläskig botten i både bas och kick så kan du dubblera basen. Lägg hi pass filter på ena och low pass filter på andra. Sidechaina sedan bara den som du la low pass filter på. DEtta resulterar i att man inte lika tydligt hör "pumpet" i basen, men att de lägre frekvenserna duckar för kicken så du kan ha lite mer fläsk i båda.

MVH

Anders

Ok tack! Jag vill typ uppnå lite av "effekten" med sidechainen, alltså lämna plats åt kaggen, + att basen ska kännas som att den kommer mer på 2 och 4 på 8delarna. Förstår att man inte måste sidechaina allt bara för att det är elektroniskt, men jag har så sjukt mycket spår, tror att det skulle kunna lämna mer plats åt diverse instrument (typ baskagge) ifall jag sidechainar + vill få lite mer pump än vad det är just nu. (dessutom är jag ingen höjdare på att sidechaina så jag kanske lär mig något på köpet 🙂 Ska testa mig fram lite!

Har du något tips på hur jag ska sidechaina basen och/eller synthar mot kaggen? Har hört så mycket olika sätt så vet inte riktigt vad som kan tänkas funka bäst. Kör logic pro 8. ha d!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack! Jag vill typ uppnå lite av "effekten" med sidechainen, alltså lämna plats åt kaggen, + att basen ska kännas som att den kommer mer på 2 och 4 på 8delarna. Förstår att man inte måste sidechaina allt bara för att det är elektroniskt, men jag har så sjukt mycket spår, tror att det skulle kunna lämna mer plats åt diverse instrument (typ baskagge) ifall jag sidechainar + vill få lite mer pump än vad det är just nu. (dessutom är jag ingen höjdare på att sidechaina så jag kanske lär mig något på köpet 😄 Ska testa mig fram lite!

Har du något tips på hur jag ska sidechaina basen och/eller synthar mot kaggen? Har hört så mycket olika sätt så vet inte riktigt vad som kan tänkas funka bäst. Kör logic pro 8. ha d!

Gör som jag beskrev i det här inlägget:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry866161

...men låt baskaggen vara triggspår och istället för noisegate lägger du logics kompressor på spåret som ska ducka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...