Jump to content
Annons

Micfråga


Adii

Recommended Posts

Tja! Har en kanske jätte dum fråga men fan, behöver svar!xd Kan någon förklara anledningen till att när jag spelar in min röst genom min mick så kommer ett brusigt ljud. Som sagt kanske en dum fråga. Ni får gärna även svara på vad jag kan göra för att förhindra bruset. Tack! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja! Har en kanske jätte dum fråga men fan, behöver svar!xd Kan någon förklara anledningen till att när jag spelar in min röst genom min mick så kommer ett brusigt ljud. Som sagt kanske en dum fråga. Ni får gärna även svara på vad jag kan göra för att förhindra bruset. Tack! 😄

Hur är allt kopplat? Har du en ordentlig pre amp, eller kopplar du direkt till datorns inbyggda ljudkort? Har du fläkt i rummet? Står datorn nära där du sjunger? Berätta gärna lite mer om hur det ser ut för just dig 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är allt kopplat? Har du en ordentlig pre amp, eller kopplar du direkt till datorns inbyggda ljudkort? Har du fläkt i rummet? Står datorn nära där du sjunger? Berätta gärna lite mer om hur det ser ut för just dig 😄

MVH

Anders

kan bero på mycket.

Dåliga ljudkablar?

Vad har du för mic ?

hursom, känns det som att den här frågan inte passar i fl avdelningen

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

kan bero på mycket.

Dåliga ljudkablar?

Vad har du för mic ?

hursom, känns det som att den här frågan inte passar i fl avdelningen

haha..shit, jag hade helt missat att det va i FL-avdelningen. Jag rappoterar den då jag inte har behörighet i den här avdelningen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Brusigt ljud? Det kanske kommer från datorn, om den står i samma rum...?

Annars blir det förstås brus från all elektronik, så det beror också lite på hur kinkig du är... Du kanske överreagerar och tror att det är värre än det är...? 😄

Annars kan det ju också vara ett kasst ljudkort. På billiga ljudkort är micingången den sämsta delen, så om det är ett sådant, så kan det vara där skon klämmer. Det kan också vara att man ställer in prylarna fel eller kopplar fel...

Beskriv som sagt din setup, så kan det bli lite lättare att försöka förstå var problemet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra med följande regel - Sätt allt på max 7 (av 10); gitarrens volymkontroll, ljudkortets volymkontroll, mjukvarumixerns regel, inspelningsprogrammets mixerregel, fysiska effektpedalers levelnivå osv.. Då brukar inte ens sämre utrustning surra, brusa eller föra annat oljud. Volymkontrollen i lurarna kan man såklart ha högre än 7 då, om man vill.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra med följande regel - Sätt allt på max 7 (av 10); gitarrens volymkontroll, ljudkortets volymkontroll, mjukvarumixerns regel, inspelningsprogrammets mixerregel, fysiska effektpedalers levelnivå osv.. Då brukar inte ens sämre utrustning surra, brusa eller föra annat oljud. Volymkontrollen i lurarna kan man såklart ha högre än 7 då, om man vill.

☺️

Hur tänkte du nu? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftar på det mindre vettiga tipset om att sänka nivåerna i mjukvarumixern och inspelningsprogrammet vid inspelning. Detta är en direkt dålig idé.

Det beror på vad man har för upplägg på inspelningen, vilken rutt den digitala signalen tar. Jag brukar endast använda mjukvarumixern som lyssningsmixer. Ställer du regeln på sju spelas ljudet upp på en viss nivå. Inspelningen påverkas inte alls.

I Pro Tools och Logic finns reglar som påverkar inspelningsnivån, bara lyssningen. Cubase har däremot sina "input channels" där det går att ställa till oreda. Fast den går ju inte på en skala ett till tio så jag vet inte riktigt hur man ställer den på sju...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...