Jump to content
Annons

Hålla för öronen


JJMusik

Recommended Posts

Jag fortsätter mina frågeställningar kring hörseln och massor däromkring.

Jag kom att tänka på en sak som jag inte lyckas hitta svar på. När man håller för öronen, alltså när man trycker in "flikarna" i öronen - hur många db dämpar ljudet då? Finns det några mätningar på detta?

Jag tänker på hur mycket man dämpar ljudet i förhållande till proppar/kåpor???

Och jag menar alltså inte att stoppa fingertopparna i öronen utan jag menar att "hålla för" på det där viset man gör ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag fortsätter mina frågeställningar kring hörseln och massor däromkring.

Jag kom att tänka på en sak som jag inte lyckas hitta svar på. När man håller för öronen, alltså när man trycker in "flikarna" i öronen - hur många db dämpar ljudet då? Finns det några mätningar på detta?

Jag tänker på hur mycket man dämpar ljudet i förhållande till proppar/kåpor???

Och jag menar alltså inte att stoppa fingertopparna i öronen utan jag menar att "hålla för" på det där viset man gör ibland.

Borde väl vara extremt individuellt och bero på hur tätt dina öronsnibbar förhåller sig i örat. Tror ärligt talat inte det finns någon som helst forskning på det här att finna som kan tas på seriöst allvar. Själv kan jag hålla för så det blir samma isolerade effekt som vissa öronproppar pga mina långa öronsnibbar men hur många db det dämpar vet jag ej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju som att det dämpar rätt bra...

En annan intressant sak jag undrat över är när man "spänner" öronen vid höga ljud. Ljudet blir mindre smärtsamt när man gör detta, men har det någon som helst effekt, skyddar det hörseln det minsta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning men jag har sett/läst/hört någonstans att risken för skador minskar om man håller truten öppen men det gäller nog bara vid explosioner skulle jag tro, högt tryck med andra ord. Har ingen aning hur mycket öronsnibbar dämpar ljud men de som haft tunga örhängen eller liknande lär ju ha en fördel. Hmm... eller är det lika mycket hud, bara mer uttänjt kanske? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

I flikarna finns brosk och hos mig mycket, vilket gör att jag inte kan trycka in de flikarna i öronen riktigt - alltså får det ingen större effekt här för mig. Annars är det väl att förvänta en dämpning om 20 dB kanske. Tänk på att kraniet i sig leder ljud, varför det inte finns någon hörselkåpa i världen som helt kan utestänga ljud. Kraniet leder riktigt duktigt dessutom. Minns inte exakt, men tror att om man utsätter sig för ett bilradiovärstingtest (som ju dumt nog förekommer i landet), så kommer kraniet ändå att leda in ljud på mer än 75 dB.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning hur mycket öronsnibbar dämpar ljud men de som haft tunga örhängen eller liknande lär ju ha en fördel. Hmm... eller är det lika mycket hud, bara mer uttänjt kanske? 🙂

Vad har öronsnibbarna med saken att göra? Stoppar du in dom i öronen när du tycker det är högt ljud? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma då har Debbie inga kvar alltså eller kanske ni delar dom?

Njaa... vi kommer från samma planet och är ute på ett "secret mission". Hörde ryktas att fler musiker är utrustade så, bl.a. David Bowie.

Vi har varsina...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske egentligen har samma som oss från planeten som inte upptäckts av stjärnkikarna ännu?

Det är ingen rund örsnibb som de flesta har, den sitter i själva verket "fast" i halsen och går diagonalt från örat nedåt.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter mina frågeställningar kring hörseln och massor däromkring.

Jag kom att tänka på en sak som jag inte lyckas hitta svar på. När man håller för öronen, alltså när man trycker in "flikarna" i öronen - hur många db dämpar ljudet då? Finns det några mätningar på detta?

Jag tänker på hur mycket man dämpar ljudet i förhållande till proppar/kåpor???

Och jag menar alltså inte att stoppa fingertopparna i öronen utan jag menar att "hålla för" på det där viset man gör ibland.

Öronproppar: apoliva, 8 par per paket.

Det har information om ljuddämpning dB per frekvensområde 30-40dB. Jag kollade och det fungerade bra till mig.

Men, hehee, det går inte så att bara adda till öron på vilken-som-helst method. Med fel sätt dämpar öronproppar

mindre. På början kännde jag att heh, öronproppar dämpar bara 10dB när jag var "nybörjare". Jag behövde öva några månader innan jag fick kunskap att få riktig 30..40dB så att är mätbart och jag hittade egen metod hur att ha bäst ljuddämpning.

jag varit på Jarre's konsert och haft öronproppar med. För säkerhets skull addade jag öronproppar i öronen INNAN konsert. Allt är så tyst, jag hör mycket mycket mindre hur folk pratar... Och vilken överraskning hur HÖÖGT ljudnivå var när konsert började! Trotts att jag haft öronproppar kännde jag att ljudnivå var ca 80..90dB!!!

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...