Jump to content
Annons

Ny utrustning?

wnr

Recommended Posts

Jag hade tänkt att fixa lite nya prylar, (vill få bättre ljud),, någon som har några bra förslag på vad jag kan införskaffa mig?, doc så får det inte kosta allt för mycket.

det jag främst vill göra är att spela in rap, samt sång.

Det jag har just nu är.

Dator: P4 2.4 GHz, 512 MB DDR-ram

Ljudkort: ESI Juli@

Mikrofon: JJlabs C010B

Preamp: Studio Projects VTB-1

Studiomonitorer: nEar 05

Mixer: Eurorack UB802

Mjukvara: Cubase

är väldigt tacksam för alla svar 😉

Annons

Instämmer med föregående talare; Mikrofon först och monitorer sedan.

Vilket prisläge känns rimligt för dig?

Du kan gärna gå in på min testsite och lyssna igenom diverse exempel för att få en uppfattning om vad du kan få för skillnad i soundet med en annan mic... 😛

Förresten: Du har väl inte gjort standardfelet som många gör, att koppla preampen till mixern i stället för direkt till ljudkortet...? 😕

Jo det är väl dags för en ny mikrofon, studiohögtalarna funkar ju, är endå inte världsbäst på att mixa..

Claes: jag har kikat lite på din testsida, men jag har ingen aning om vad jag är ute efter för en ny mikrofon, efter som jag inte e så kunnig om dom, skulle vilja ha en som ger bra ljud, å inte kostar allt för mycket, men några tusen får man väl kanke lägga endå?..

Neda jag har inte kopplat in Preampen i mixern, men därimot så får jag väldigt (börkigt) ljud när jag drar på rörvärmen i den.. e lite skumt..

men har ni några förslag på nån mikrofon man kan skaffa da`?, å behövs kompressor?. (typ kunna filtrera bort lite småsurrande å sånt, samt få lite "maffsigare" ljud) ? =)

Jo det är väl dags för en ny mikrofon, studiohögtalarna funkar ju, är endå inte världsbäst på att mixa..

Claes: jag har kikat lite på din testsida, men jag har ingen aning om vad jag är ute efter för en ny mikrofon, efter som jag inte e så kunnig om dom, skulle vilja ha en som ger bra ljud, å inte kostar allt för mycket, men några tusen får man väl kanke lägga endå?..

Neda jag har inte kopplat in Preampen i mixern, men därimot så får jag väldigt (börkigt) ljud när jag drar på rörvärmen i den.. e lite skumt..

men har ni några förslag på nån mikrofon man kan skaffa da`?, å behövs kompressor?. (typ kunna filtrera bort lite småsurrande å sånt, samt få lite "maffsigare" ljud) ? =)

En kompressor lär knappast filtrera bort surr, men att fläska till ljudet är de bättre på.

Kompressor finns i mjukvaruformat och om man införskaffar lite finare saker (UAD-1 kortet från UA tex.) så kan det låta skrämmande bra. 😛

Vad gäller mick så finns det bara en som gäller: Neumann U87 allt billigare låter skit... 😕

Nädå, ta och knalla ned till närmsta musikaffär och be försäljaren koppla upp ett par stycken i rätt prisklass och gapa på!

En kompressor lär knappast filtrera bort surr, men att fläska till ljudet är de bättre på.

Man kan väl skriva så att den inte tar upp ljud förns det kommer över nån decibell?, å då hörs ju inte surret?

Man kan väl skriva så att den inte tar upp ljud förns det kommer över nån decibell?, å då hörs ju inte surret?

Det är en gate, inte en kompressor.

Vissa burkar har båda funktionerna inbyggda, men det du beskriver är en "gate".

Det är nog en gate du tänker på

Edit: brojd hann före

Edited by herwhisper

Det är en gate, inte en kompressor.

Vissa burkar har båda funktionerna inbyggda, men det du beskriver är en "gate".

ja okey da 😕, men det kanske är nått man ska skaffa?, plus en ny mikrofon?.. vad ska jag ha för "typ" av mikrofon da?, kondensator, dynamisk?

Det är inte alls något fel med Near 05:orna 🙂

jag ska testa min nyinköpta ADK Vienna imorrn i studion så kan ge tips om det skulle vara bra ... ligger ju bara på 1995:- på MB nu 😄

🙂

Misstänker att MB blev oroliga när jag nyligen körde min VST-Forum deal på just Vienna och Hamburg och tack vare ett antal samtidiga köp kunde komma ner på precis det priset... 😠

Hej! Eftersom du sysslar med rap så så får du dämpa väldigt mycket så du får väldigt torrt ljud när du spelar in, för allt dret som du får av rummet kommer fram om du ska köra kompressor på i efterhand.Då kan du ju köra en Gate på inspelningen och klipp alltid bort saker som inte behöver vara med (strip silence). Ska du ha en microfon så tycker jag att du ska ha två stycken istället för att få lite olika "sounds" på låtarna. Då tycker jag du ska ha en sm57 och en Neumann TLM 47. Du får gå upp ganska högt i pris för bättre kondensator mic om du ska ha nåt bättre än tlm 47. Bättre monitorer påverkar ju inte inspelningen, så jag tycker du ska satsa på inspelnings prylar först.P

Hej! Eftersom du sysslar med rap så så får du dämpa väldigt mycket så du får väldigt torrt ljud när du spelar in, för allt dret som du får av rummet kommer fram om du ska köra kompressor på i efterhand.Då kan du ju köra en Gate på inspelningen och klipp alltid bort saker som inte behöver vara med (strip silence). Ska du ha en microfon så tycker jag att du ska ha två stycken istället för att få lite olika "sounds" på låtarna. Då tycker jag du ska ha en sm57 och en Neumann TLM 47. Du får gå upp ganska högt i pris för bättre kondensator mic om du ska ha nåt bättre än tlm 47. Bättre monitorer påverkar ju inte inspelningen, så jag tycker du ska satsa på inspelnings prylar först.P

Jo e därför jag skulle vilja ha en kompressor, med gate osv. så kan jag fläska på ljudet redan vid inspelningen..

vart finns den dära micken att köpa (Neumann TLM 47)?, å vad kostar den?..

Claes: du ver kan kunnig om det mesta (dvs jag har fått bra svar från dig).. vad kan du rekomendera för kompressor?, som inte kostar allt för många tusenlappar..

Jo e därför jag skulle vilja ha en kompressor, med gate osv. så kan jag fläska på ljudet redan vid inspelningen..

vart finns den dära micken att köpa (Neumann TLM 47)?, å vad kostar den?..

Claes: du ver kan kunnig om det mesta (dvs jag har fått bra svar från dig).. vad kan du rekomendera för kompressor?, som inte kostar allt för många tusenlappar..

Det finns inte många Neumann-modeller under 10000:-... 😉

Jag tycker nog att det verkar lite överdrivet att rekommendera en Neumann i detta läge.

Du kan variera soundet en hel del med en kondensatormic med cardioid-upptagning, eftersom den ger en bashöjning om man är närmare ("proximity-effekt"), så att du kan välja sound en del redan genom att ändra micplacering.

Jag tror att du skulle bli minst lika nöjd med exempelvis en Studio Projects T3 ( ligger på 5800:- ). Trots att jag är mest glad för ett renare ljud, så måste jag erkänna att T3 är en rörmic som låter riktigt, riktigt bra - och står på min egen inköpslista...

Jag håller med om att du kanske skulle överväga en dynamisk mic också, för att kunna variera soundet ännu mer - men jag hade inte valt SM57 eller SM58, utan mycket hellre Beta58, som låter betydligt trevligare.

Kompressor? Oj! Nu står man här med skägget i brevlådan och rekommenderar något som inte är så enkelt att skaffa fram... 🙁

FMR Audio har en kompressor som heter RNC (Really Nice Compressor) - och den låter suveränt transparent och bra för sin lilla prislapp - men på grund av prispolitiken hos tillverkaren, är det knappt lönt att fundera på att ta in den till Sverige, eftersom det blir billigare att ta den direkt från USA. De säljer billigare till konsument än vad en ÅF kan köpa in den för från Europa-distributören... 😏

En kompressor som annars är våldsamt bra, är Summit Audio TLA-50, som går lös på strax över 7000:- ...

Ingen av dessa innehåller något gate, men det kan vara vanskligt att använda gate till sången vid inspelningen, tycker jag...

Själv använder jag faktiskt ingen kompressor vid inspelningen, utan jag spelar i stället in i 32-bit FP, så att jag kan ha en marginal vid inspelningen utan att för den sakens skull riskera för hög brusnivå...

Du kan kanske överväga att investera i en bättre kompressor-plugin i stället för en extern kompressor...? Titta gärna på Sonalksis hemsida ( http://www.sonalksis.com ) och hämta demoversionen av deras kompressor...

Just vid inspelningstillfället ska man vara varsam med behandling, eftersom det man gör innan ljudet kommer in på hårddisk, är oåterkalleligt. Har man gjort sin bästa tagning någonsin, så kan man ge sig 17 på att det har blivit för kraftig kompression på något ställe eller att gaten har klippt för tidigt eller öppnat för sent... 😲

okey 10000 är ganska så mycket för en mikrofon, jag som knappt har råd med några få tusen, men en polare till mig snackade om nån mikrofon som kostar straxt över 5000, och som är väldigt bra vid just Hiphop inspelningar.. (tydligen så har sam-e en sån mic).. så det får nog bli en sån i typ januari (om jag lyckats fixa pengarna då). vet doc inte vad det är för märka/modell på den än.. ska höra med polarn..

2 mikrofoner vet jag inte fall jag behöver, jag har 3 polare som ger mig olika sorters beats, alla dom har varsin stil, så jag varierar mig endel endå..

jag hade faktist en kompressor förut, som jag köpte hem, men som jag lämnade tillbaka för jag behövde pengarna.. å andledningen till att jag vill ha en "hårdvaru kompressor" är att jag tycker att jag fick ett sånt bra, kraftigt ljud med den..

det jag hade var en: DBX 166XL. (kostade 2200kr)

den va helt okey, men jag tänkte att jag kanske skulle skaffa mig en som är ennu bättre, till samma pris, eller något dyrare (för jag har hört att dbx är ganska dyrt).. kan iofs säkert lägga nån tusenlapp till, men inte allt för mycket (e somsagt inte jätterik)

Tack ennu en gång för bra svar 😄