Jump to content
Annons

Mediaspelare


henning

Recommended Posts

Tänkte höra efter här om det är någon som kan tipsa om en bra mediespelare för teaterbruk. Jag ska alltså vara ljudtekniker på en musikal på söndag, och i den skall spelas upp lite ljudeffekter och annat från dator. Visst kan jag använda mig av vanliga mediaspelare, men jag undrar om det finns andra spelare som är bättre anpassade till detta syfte med stora knappar osv. Annan bra funktionalitet (vad det än är) för teaterbruk uppskattas ju självklart...

Har hittat Gasteropod Cue som visserligen är gjort för radiobruk, men verkar vara bra.

Och det är till Windows som jag vill ha tips.

/Henning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder (i alla sammanhang) Winamp, men det beror nog mest på slöhet och att den spelarn gör det jag ber om.

Om jag var i en ny situation där jag var lite nervös eller osäker skulle jag köra med välkända kort, dvs använda de verktyg jag var van med.

De flesta spelare jag känner till spelar ju upp ljudlistan sekventiellt och det kan ju vara en begränsning i ditt fall. Kan tänka mig att du måste spela flera ljud samtidigt och mixa dessa och där har jag inget tips.....

Kanske det går att starta flera instanser av samma spelare! Har aldrig provat.

EDIT: kollade in spelarn du tittat på och den verkar ju kunna mixa fyra samtidiga signaler. Testa först....

Redigerat av Radiogossen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör mina teaterföreställningar med Ableton Live. Helt klart rätt val för den som är seriös och har plånboken.

SFX är också dyrt och populärt, men känns lite begränsat jämfört med möjligheterna i Live.

Annars ryck tag i närmaste DJ-spelare med cuelista, typ Traktor. Ex Cues är ännue ett exempel och finns både för Windows och Mac, men det har jag inte testat så jag tänker inte säga något mer om det.

Det där programmet du själv hittade/länkade kan säkert också duga.

För Mac-användare med enkla behov/lätt budget finns alltid QLab eller red Curtain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...