Jump to content
Annons

Att skriva en låt


ADM1993

Recommended Posts

Tja

Jag har bra idéer, men jag kan inte skriva ner dom på pappret så texten låter poetisk. Jag har inga problem med att skriva känsloladdade noveller och dikter, men jag lyckas inte skriva en låt.

Ibland känner jag att wow, låten blev ju riktigt grym, och när jag läser genom texten så ser jag att det inte är en låt, utan en dikt.

Nu till min fråga; Hur lär jag mig att skriva en låt? Är det bara att sitta och skriva ner massa saker? Hur undviker jag att låten tillslut blir en dikt?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Skriv en novell och ta ut delar av den så blir det säkert en bra text till en låt. Koka ned och reducera.

En idé iallafall

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget fel med att använda en dikt som låttext? Beror ju naturligtvis på musikstil, men det kan ju bli snyggt med.

Sant, men det låter bara fel när man sjunger låten då, speciellt när man vill ha låten lite rockig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Jag har bra idéer, men jag kan inte skriva ner dom på pappret så texten låter poetisk. Jag har inga problem med att skriva känsloladdade noveller och dikter, men jag lyckas inte skriva en låt.

Ibland känner jag att wow, låten blev ju riktigt grym, och när jag läser genom texten så ser jag att det inte är en låt, utan en dikt.

Nu till min fråga; Hur lär jag mig att skriva en låt? Är det bara att sitta och skriva ner massa saker? Hur undviker jag att låten tillslut blir en dikt?

Tack!

Lyssna in dig på andra låtar. Ofta så berättar dem en historia eller om en händelse. Försök att ta en text du kan till en låt.

Låt oss nu säga "Livin' on a prayer" med Bon Jovi som exempel (annars ta en svensk låt). Ta den och skriv om den så att den handlar om dig istället.

"XXXX used to work on the docks.., union's been on strike.."

Ja, du hänger med.. Testa att skriva den i "jag" form. Lek lite för att kunna få fram en egen version.

Det kommer sluta med att du får in ett helt nytt sätt att skriva och tänka.

Tänk även på att du i början inte försöker använda för avancerade ord för att få låten att låta "cool". Det blir mycket mer naturligt utan dessa när du skriver dina första texter. Allt har sin tid innan man behärskar ord man inte är helt hemma med.

Lite tips bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Först, ADM1993... så hälsar jag dig välkommen till det här forumet. För du är ju ny, eller hur?

Det hade varit jättetrevligt om du — innan du drunknar i tips och råd — lät oss ta del av dina känsloladdade dikter respektive noveller. I det senare kan du väl bara plocka lite urval. Det blir sannolikt lättare att vägleda dig.

Kan du fixa det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först, ADM1993... så hälsar jag dig välkommen till det här forumet. För du är ju ny, eller hur?

Det hade varit jättetrevligt om du — innan du drunknar i tips och råd — lät oss ta del av dina känsloladdade dikter respektive noveller. I det senare kan du väl bara plocka lite urval. Det blir sannolikt lättare att vägleda dig.

Kan du fixa det?

Tack , ja jag är ny på forumet.

ja du, ni får väl läsa en av mina noveller. Dock lär den kanske vara skit, men kom igen, jag är bara 15 år så va snäll med kritiken.

Ett Sista Ögonblick

Endast en papperskorg står emellan dem kära. Han försöker snegla huvudet mot hennes tankar, men han känner sig paralyserad. Varken tankarna eller lemmarna kan hjälpa mot hans känsla. Hon vrider den brustna kroppen mot papperskorgen och mot den otrogne. Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek. Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra. Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Ont gör det i hennes sinne. Hennes vilja tar kontroll, men icke ska hon förlora denna strid. Icke ska hon lämna sig över till den otrogna, icke utan svar. Den otrognes motstånd försvagas för varje vindpust som slår till, i denna kalla höstnatt.

Han tänker… Han tänker på alla stunder vid den frusna sjön, på alla minnen med den brustna kärleken. Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Striden fortsätter, och den otrogne förbereder sin kapitulation. Han tänker inte leva ett liv utan den brustna kärleken. Hjärtat dunkar allt hårdare i de kära. Blodet pumpas ut i de livlösa ådrorna. Han har förlorat denna strid. Nattens hårdaste vindpust slår mot den otrognes högra kind, nästan som en lavett. Till och med den allra mörkaste natten skäms över den otrognes synd.

De förfärliga minnena kommer tillbaka till flickan med det brustna hjärtat, minnena om den okända och den otrogna. Hur kunde hon vara så dum att tro på hans ord? Alla ljuva sommarkvällar vid stranden... Alla löften om evig kärlek… Att se honom på knä och erbjuda henne ett liv tillsammans. Så allt hade bara varit en ren lögn. Den otrognes starka kärleksord som hade lyst upp henne under de djupaste nätterna. Allt, bara en lögn.

Papperskorgen blir beklämd av den otrognes ord. Han klämmer fram de förhoppningsvis sista förklaringarna, medan hon stryker den lätta rundningen. Tankarna krigar. Att se hans vita flagga fladdra i vinden känns inte som förväntat, utan värre. Hon känner sig allt mer osäker.

De sista stjärnorna börjar tyna bort i gryningen. Långsamt lossar hon ringen och lägger den på den sorgesamma papperskorgen, långsamt tar hon farväl av den otrogne.

Det va novellen. Jag försöker skriva mina låtar på engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

C-master (oregistrerad)

Hej!

Jag är långt i från proffs på detta, men jag gör ett försök.

Att du har mycket text är bra, då du kan klippa och klistra ganska friskt.

Försök inte att "linda in dig" i historien, håll dig till ganska raka beskrivningar

t.ex. "Till och med den allra mörkaste natten skäms över den otrognes synd" kan bli "även den mörkaste natten skäms av denna synd"

Dela upp texten i vers och refräng ev. stick (tonartshöjning för en melodifestival!😄)

ta gärna den textdel som är övergripande/sensmoralen/mest beskrivande känslan i texten och gör detta till din refräng.

Vet inte om du blir hjälpt av detta men......

Lycka till med dina produktioner

jag provade lite snabbt på din text och resultatet är detta:

(ren uppdelning av texten och ett försök att hitta en refräng, 2 minuter tog detta)

Endast en papperskorg står emellan dem kära.

Han försöker snegla huvudet mot hennes tankar,

men han känner sig paralyserad.

Varken tankarna eller lemmarna kan hjälpa mot hans känsla.

Hon vrider den brustna kroppen mot papperskorgen och mot den otrogne.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Ont gör det i hennes sinne. Hennes vilja tar kontroll,

men icke ska hon förlora denna strid. Icke ska hon lämna sig över till den otrogna, icke utan svar.

Den otrognes motstånd försvagas för varje vindpust som slår till,

i denna kalla höstnatt.

Han tänker… Han tänker på alla stunder vid den frusna sjön,

på alla minnen med den brustna kärleken.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Striden fortsätter, och den otrogne förbereder sin kapitulation.

Han tänker inte leva ett liv utan den brustna kärleken. Hjärtat dunkar allt hårdare i de kära.

Blodet pumpas ut i de livlösa ådrorna. Han har förlorat denna strid.

Nattens hårdaste vindpust slår mot den otrognes högra kind, nästan som en lavett.

Till och med den allra mörkaste natten skäms över den otrognes synd.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

De förfärliga minnena kommer tillbaka till flickan med det brustna hjärtat, minnena om den okända och den otrogna. Hur kunde hon vara så dum att tro på hans ord? Alla ljuva sommarkvällar vid stranden... Alla löften om evig kärlek… Att se honom på knä och erbjuda henne ett liv tillsammans. Så allt hade bara varit en ren lögn. Den otrognes starka kärleksord som hade lyst upp henne under de djupaste nätterna. Allt, bara en lögn.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Papperskorgen blir beklämd av den otrognes ord. Han klämmer fram de förhoppningsvis sista förklaringarna, medan hon stryker den lätta rundningen. Tankarna krigar. Att se hans vita flagga fladdra i vinden känns inte som förväntat, utan värre. Hon känner sig allt mer osäker.

De sista stjärnorna börjar tyna bort i gryningen. Långsamt lossar hon ringen och lägger den på den sorgesamma papperskorgen, långsamt tar hon farväl av den otrogne

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är långt i från proffs på detta, men jag gör ett försök.

Att du har mycket text är bra, då du kan klippa och klistra ganska friskt.

Försök inte att "linda in dig" i historien, håll dig till ganska raka beskrivningar

t.ex. "Till och med den allra mörkaste natten skäms över den otrognes synd" kan bli "även den mörkaste natten skäms av denna synd"

Dela upp texten i vers och refräng ev. stick (tonartshöjning för en melodifestival!🙂)

ta gärna den textdel som är övergripande/sensmoralen/mest beskrivande känslan i texten och gör detta till din refräng.

Vet inte om du blir hjälpt av detta men......

Lycka till med dina produktioner

jag provade lite snabbt på din text och resultatet är detta:

(ren uppdelning av texten och ett försök att hitta en refräng, 2 minuter tog detta)

Endast en papperskorg står emellan dem kära.

Han försöker snegla huvudet mot hennes tankar,

men han känner sig paralyserad.

Varken tankarna eller lemmarna kan hjälpa mot hans känsla.

Hon vrider den brustna kroppen mot papperskorgen och mot den otrogne.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Ont gör det i hennes sinne. Hennes vilja tar kontroll,

men icke ska hon förlora denna strid. Icke ska hon lämna sig över till den otrogna, icke utan svar.

Den otrognes motstånd försvagas för varje vindpust som slår till,

i denna kalla höstnatt.

Han tänker… Han tänker på alla stunder vid den frusna sjön,

på alla minnen med den brustna kärleken.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Striden fortsätter, och den otrogne förbereder sin kapitulation.

Han tänker inte leva ett liv utan den brustna kärleken. Hjärtat dunkar allt hårdare i de kära.

Blodet pumpas ut i de livlösa ådrorna. Han har förlorat denna strid.

Nattens hårdaste vindpust slår mot den otrognes högra kind, nästan som en lavett.

Till och med den allra mörkaste natten skäms över den otrognes synd.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

De förfärliga minnena kommer tillbaka till flickan med det brustna hjärtat, minnena om den okända och den otrogna. Hur kunde hon vara så dum att tro på hans ord? Alla ljuva sommarkvällar vid stranden... Alla löften om evig kärlek… Att se honom på knä och erbjuda henne ett liv tillsammans. Så allt hade bara varit en ren lögn. Den otrognes starka kärleksord som hade lyst upp henne under de djupaste nätterna. Allt, bara en lögn.

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Papperskorgen blir beklämd av den otrognes ord. Han klämmer fram de förhoppningsvis sista förklaringarna, medan hon stryker den lätta rundningen. Tankarna krigar. Att se hans vita flagga fladdra i vinden känns inte som förväntat, utan värre. Hon känner sig allt mer osäker.

De sista stjärnorna börjar tyna bort i gryningen. Långsamt lossar hon ringen och lägger den på den sorgesamma papperskorgen, långsamt tar hon farväl av den otrogne

Skogen är den enda som bevittnar denna hopplösa kärlek.

Medan den sista glödtråden släcks dras de kära allt närmare mot varandra.

Natten känns tyngre och tyngre för varje andetag.

Hur kunde han? Hur kunde han såra den vackra?

Tack detta hjälpte väldigt mycket !

Ska försöka skriva låten med dina tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik/låtskriveri kanske inte är din grej..? Sånt där brukar falla naturligt enligt min erfarenhet.

Ja du... Om jag är 15år och jag har inte skrivit någon låt än i mitt liv. Så det är inte säkert. Dock är jag väldigt musikalisk och jag läser mkt och skriver hyffsat, så chanserna är stora att jag har den potentialen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Musik/låtskriveri kanske inte är din grej..? Sånt där brukar falla naturligt enligt min erfarenhet.

öhm....

Låtskrivande handlar väl ändå om övning precis som allt annat!

Hur många tusen låtar skrev inte Lennon / McCartney?? Bara en liten del som det blev något av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik/låtskriveri kanske inte är din grej..? Sånt där brukar falla naturligt enligt min erfarenhet.

Jag har iaf kämpat länge som fan med mina låtar för att det ska bli nått, och jag kan erkänna att jag har gjort riktigt mycket skit.

Men nu börjar det blir bättre å bättre när det gäller melodier låtuppbyggnad osv.

Det är väl så det blir när man inte gör musik inom allas olika ramar.

Jag har typ hållt på till och från i 10år nu.

Sen när det kommer till text så tycker iaf inte jag att det är så roligt med texter som går

Gud va jag gillar dig

Jag önska bara att du var tjej

Kan inte mina böner blir hörda

för jag vill inte dina kulor beröra

Jag har precis börjat skriva texter till mina låtar och har använt några modeller som postats längre upp i tråden.

Typ tagit gamla dikter och gjort om lite så att det ska passa inte bättre.

Kämpa is teh shit!

Då kan till och med den sämsta skriva en hit!😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Musik/låtskriveri kanske inte är din grej..? Sånt där brukar falla naturligt enligt min erfarenhet.

Nja jag hade väldigt svårt att lossna från allt rationellt tänkande när jag skulle skriva låttexter i början. Kan ju iofs tillägga att jag lider av perfektionism till den grad att det blir besvärligt för mig, en låttext byggs upp över flera månader för min del, men jag gör många parallellt med varann. Alla har sina metoder gäller bara att hitta vad som känns bäst och som funkar för en. Versmått är väldigt bra att hålla i bakhuvudet så länge man inte låter det begränsa en! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...