Jump to content
Annons

tips till citat från filmer som han användas i musik


Sacrilegium

Recommended Posts

Vi håller just nu på att spela in kommande ep, och jag kom på tanken att det vore schysst att ha någon berättarröst från film lite här och varstans. Vill helst ha från nån film för att göra berättarröst själv är ju inte så populärt med brytande engelska osv 😄

Det är metal vi spelar och texterna handlar ofta mycket om att tappas till att bli en i mängen och förlora sin identitet i stort sett. Jag har själv tänkt ut ett citat från prozak nation "sometimes It feels like we´re all living in a prozak nation. (01.26.40) Men det blir lite väl kort och så, vore jättetacksam för svar, allt är välkommet

Sedan så skulle jag också vara sugen på riktiga plågoskrik, som det gärna inte ska vara text i.. utan bara obehagliga och "snygga" skrik.

jag tog med ett exempel från exhale, så får ni en uppfattning om hur jag skulle vilja det skulle kunna låta

Tack på förhand

08_exhale_bussen_till_helvetet_pt._1_qtxmp3.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hunter S. Thompson var en riktig citatmaskin, kolla på "Fear and Loathing in Las Vegas" om du inte sett den redan (känsliga tittare varnas 😄). Jag vet inte om det är så jättebra anknytning till ert tema direkt, men det finns säkert nåt som funkar.

utdrag ur filmen

"When the going gets weird, the weird turn pro"

PS. Vid närmare eftertanke kanske det inte funkar alls, det är så mycket drogromantik genom hela filmen... Men roliga/konstiga citat flödar det av. Wikiquote är ju ett grymt ställe att leta vidare på i alla fall.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller just nu på att spela in kommande ep, och jag kom på tanken att det vore schysst att ha någon berättarröst från film lite här och varstans. Vill helst ha från nån film för att göra berättarröst själv är ju inte så populärt med brytande engelska osv 😄

Det är metal vi spelar och texterna handlar ofta mycket om att tappas till att bli en i mängen och förlora sin identitet i stort sett. Jag har själv tänkt ut ett citat från prozak nation "sometimes It feels like we´re all living in a prozak nation. (01.26.40) Men det blir lite väl kort och så, vore jättetacksam för svar, allt är välkommet

Sedan så skulle jag också vara sugen på riktiga plågoskrik, som det gärna inte ska vara text i.. utan bara obehagliga och "snygga" skrik.

jag tog med ett exempel från exhale, så får ni en uppfattning om hur jag skulle vilja det skulle kunna låta

Tack på förhand

08_exhale_bussen_till_helvetet_pt._1_qtxmp3.mp3

Det här med berättarröst görs ju jävligt snyggt i Evergreys - when the walls go down.. han låter lite som en manisk predikant eller nåt men är väl mer en man som beklagar sig till gud typ. Jävligt bra är det iaf. Jag trodde först att det kom från en film men så visade sig ju inte fallet vara, han gör det riktigt bra.

har får du tub-länk:

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att lägga in samplingar från film (eller annans inspelningar) är att få tillstånd att göra det.

Vill man "cleara" rättigheterna (vilket varje seriöst skivbolag vill) kan det ta lång tid och i slutändan kosta en slant.

Då är det mycket enklare att spela in sina egna citat (tros allt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att lägga in samplingar från film (eller annans inspelningar) är att få tillstånd att göra det.

Vill man "cleara" rättigheterna (vilket varje seriöst skivbolag vill) kan det ta lång tid och i slutändan kosta en slant.

Då är det mycket enklare att spela in sina egna citat (tros allt).

upphovsrätten gäller väl även där. får man ens lägga upp nåt på myspace som inte har (uppenbara) samplingar clearade?

man kan ju alltid släppa en whitelabel =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju citationsrätt, så spelar man in sina egna citat borde det vara lugnt (men jag tror man måste redovisa källan). Kolla gärna lagtexten dock, jag har inte benkoll, det kan finnas olika regler för skriven text, ljudinspelningar osv...

Som sagt är det nog lättare att hitta en bra engelsktalande speaker än att cleara rättigheter från någon storfilm. Kolla runt i bekantskapskretsen, det finns säkert någon som har schysst uttal som ställer upp.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att lägga in samplingar från film (eller annans inspelningar) är att få tillstånd att göra det.

Vill man "cleara" rättigheterna (vilket varje seriöst skivbolag vill) kan det ta lång tid och i slutändan kosta en slant.

Då är det mycket enklare att spela in sina egna citat (tros allt).

Det finns det gott om upphovsrättfritt material. Kolla tillexempel igenom http://www.archive.org/index.php. Finns nån film om grisuppfödning från femtiotalet där. Det kanske kunde passa? Många klassiska, offentliga tal är också upphovsrättfria.

Sen tycker jag inte man ska vara för rädd för att sno lite, även om man inte får. Hur hade rapparnas beatmakare annars kunnat existera? Hamnar du på majorlabels nån gång så kanske man kan ta den diskussionen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det e bara att sno lite.. skulle nån klaga är det väl bara att ta bort/byta ut.. och filmjättarna skulle nog inte orka bråka om en sån sak om det inte är

något som dom absolut inte vill förknippas med eller om ni har gjort en ansenligt stor summa pengar på låten. Och även "major"-artists snor också.

lyssna på Håkan Hellströms - nu kan du få mig så lätt och The Eagles - Desperado.. det är en rätt friskt stulen melodi.. men jag har iofs ingen aning om det är clearat.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo när det gäller om upphovsrättsgrejen så hörde jag med med killen som var studiotekniker åt exhale och hörde hur det låg till. Han sa precis samma grej som er, men att det inte ska vara någon fara om vi nu inte vore ett enormt globalt känt band... vilket vi verkligen inte är 😄 så det är ingen fara

Link to comment
Dela på andra sajter

jo när det gäller om upphovsrättsgrejen så hörde jag med med killen som var studiotekniker åt exhale och hörde hur det låg till. Han sa precis samma grej som er, men att det inte ska vara någon fara om vi nu inte vore ett enormt globalt känt band... vilket vi verkligen inte är 😄 så det är ingen fara

Å andra sidan finns det ruggiga historier (skrönor?) om mindre skivbolag som varit tvungna att dra in sin utgåva på grund av nitiska jurister på filmbolag. Vill man var seriös med sitt musikproducerande idag bör man nog cleara samplingarna eller maskera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsan skulle precis få kontrakt med ett bolag när helt plötsligt ägarna till Blair Witch Project hörde av sig och tyckte att han skulle ta bort samplingarna från deras film i sina låtar (de uttryckte det inte riktigt så snällt) och helt plötsligt var bolaget inte intresserade längre av rädsla för att bli stämda, så det är ju inte helt kul om det blir tjaffs...

Men med det sagt, jag har själv haft med en hel del samplingar i låtar som ligger ute lite varstans och har aldrig fått några problem. Seven och Jacob's Ladder är riktigt bra citatfilmer även om den förstnämnda kan vara lite uttjatad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oj jävlar... det var inga roliga berättelser ni hade.. kankse bör tänka igenom ändå.. kan ju i och fråga killen vi ska mixa hos hur han har gjort tidigare och så... man skulle ju kunna göra 2 versioner, att bara ha med citaten på ep:n och strunta i citaten på myspacen

Förresten tack för alla svar... ni har hjälpt mig obeskrivligt mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

"snygga" skrik?

hehe, ja kanske är lite svårt att specifera "snygga" skrik.. jag tror det jag söker är alltså inte "machohäftiga" skrik från nån john rambo eller dylikt.. utan mer... hm "civila" skrik från nån krigsfilm eller nåt kanske när dom visar de civilas offer och sånt... vet ej riktigt.. och ja btw, jag söker inget för groteskt från nåt för realistiskt som nån har hittat på flashback mondo gore tråd.. det vore lite att ta i kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, ja kanske är lite svårt att specifera "snygga" skrik.. jag tror det jag söker är alltså inte "machohäftiga" skrik från nån john rambo eller dylikt.. utan mer... hm "civila" skrik från nån krigsfilm eller nåt kanske när dom visar de civilas offer och sånt... vet ej riktigt.. och ja btw, jag söker inget för groteskt från nåt för realistiskt som nån har hittat på flashback mondo gore tråd.. det vore lite att ta i kanske

The Willhelm scream?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...