Jump to content
Annons

Universal Audio UAD-1/2 Ver 5.3 ute nu, 3 nya pluggar


KillwithSkill

Recommended Posts

post-6091-1238029601_thumb.jpg

"UAD 4K Plug-Ins

The UAD 4K Channel Strip is an exacting circuit emulation of the SSL 4000 G+*, complete with the Type E “black knob” four-band EQ widely held to be the favorite in SSL’s console lineage. The companion UAD 4K Buss Compressor, with its simple control set and wonderfully transparent compression characteristics, faithfully models the 4000 G+* buss compressor. With their intuitive EQ rich with colorful band interdependencies and wide range of transparent to in-your-face VCA compression characteristics, both UAD 4K plug-ins painstakingly emulate the console channel and buss compressor from the 4000 in all its hit-making glory. The UAD 4K Channel Strip sells for $249, while the UAD 4K Buss Compressor is available for $199. Each of the UAD 4K plug-ins includes a 14-day fully functional demo and is now available for purchase to UAD-1 and UAD-2 owners.

 

• UAD 4K Channel Strip emulates hit-making sound of SSL 4000

• Circuit emulation of the 4000 G+ with Type E “black knob” EQ & Filters

• Flexible Compressor range from transparent to “in your face”

• Specially tailored dynamics ideal for compressing the full mix

• Fixed Attack, Release and Ratio settings

 

Cooper Time Cube MkII

The original Cooper Time Cube was a Duane Cooper and Bill Putnam collaborative design that brought a garden hose-based mechanical delay to the world in 1971. Since then the Cooper Time Cube has achieved cult status as one of the most unique delay lines ever made. The Cooper Time Cube is famous for its spectacular short delay and doubling effects and its renowned ability to sit perfectly in the mix. The Cooper Time Cube MkII is a feature-enhanced evolution on the original delay system design. While the plug-in retains the mechanical delay sound of the original hardware, it goes further by offering all the necessary features expected from a modern device: Delay, Decay, Pan and Volume controls plus Tempo Sync and Automation for each of the two independent delay lines. The Cooper Time Cube Mk II includes a 14-day fully functional demo and is now available for purchase to UAD-2 owners for $149.

 

• Designed by Duane Cooper and Bill Putnam—highly unique delay

• All the vibe of the original, with modern feature enhancements

• Two independent delay lines with Delay, Decay, Pan and Volume

• “Coils” recreates the original sound of the CTC regardless of Delay setting

• Tempo Sync, Treble and Bass tone controls, HPF and Wet Solo"

Allt är klippt från Universal Audio. Källa: http://www.uaudio.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Synd bara att deras pinsamma, sorgliga, skitdåliga, icke fungerande websida inte klarar av fler än typ 5 aktiva besökare samtidigt. Det kommer dröja tills midsommar innan alla UAD-1/2 användare fått hem 5.3.

Och Cooper time cube fungerar bara på UAD-2 ser det ut som.

Link to comment
Dela på andra sajter

ursäkta mig..måste bara få fråga er som är insatta..

finns det någon usb-lösning för att kunna använda uad-pluggar på en laptop??

Inte USB men expresscard... UAD-2 Solo/Laptop e på gång sen finns ju något föråldrade (och svindyra)

Uad-1 Xpander... också för expresscard.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd bara att deras pinsamma, sorgliga, skitdåliga, icke fungerande websida inte klarar av fler än typ 5 aktiva besökare samtidigt. Det kommer dröja tills midsommar innan alla UAD-1/2 användare fått hem 5.3.

Och Cooper time cube fungerar bara på UAD-2 ser det ut som.

Tydligen så har dom äntligen fattat att deras 14.4 kbps modem server skitsida att den är trög.

Fick det här av dom i kväll:

"With the release of UAD version 5.3 we have seen an unprecedented stampede to UA’s web sites. Traffic to www.uaudio.com and my.uaudio.com totally melted down our servers, and as a result this caused extremely slow access and interrupted downloads. Our IT department has now radically increased our available bandwidth so there should not be any further problems. As always you can contact UA’s customer support: (+1-877-698-2834, or cs@uaudio.com) if you have any further questions or problems. Again, our apologies. With the release of three new plug-ins, including our first two SSL emulations, we should have anticipated increased demand, but frankly, this is beyond our wildest dreams."

Det verkar gå lite fortare, men nu sitter jag med mobilt bredband så det är svårt att säga, men det verkar vara rätt segt ändå!

Hur som helst så lutar det åt ett quad-köp nu i sommar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckade till slut få ner allt jag behövde.

Han testa Buss kompressorn som hastigast.

Och det kommer att bli köp.

Vet inte om jag vågar testa Kanalstrippen då jag redan äger alla andra EQ´s

Jag testade 4K-strippen i går gjorde en snabb och tämligen ovetenskaplig jämförelse mellan den, Waves SSL 4000 och min analoga SSL Mynx 4000E. I mina öron lät den analoga versionen bäst, tätt följd av Waves version. De kom faktiskt otroligt nära varandra ljudmässigt. UAD-versionen lät dock lite vass och hade inte den där silkiga karaktären som i alla fall jag förknippar med SSL. När det gäller kompressordelen lät den analoga SSL:en klart bäst, de digitala versionerna kom nära varandra, men komprimerar inte lika snyggt som den analoga (om det nu finns nåt som heter "snygg komprimering"...).

Tänkte fortsätta med testerna och även lägga upp ljud- och bildfiler om ni är intresserade.

Hälsn Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade 4K-strippen i går gjorde en snabb och tämligen ovetenskaplig jämförelse mellan den, Waves SSL 4000 och min analoga SSL Mynx 4000E. I mina öron lät den analoga versionen bäst, tätt följd av Waves version. De kom faktiskt otroligt nära varandra ljudmässigt. UAD-versionen lät dock lite vass och hade inte den där silkiga karaktären som i alla fall jag förknippar med SSL. När det gäller kompressordelen lät den analoga SSL:en klart bäst, de digitala versionerna kom nära varandra, men komprimerar inte lika snyggt som den analoga (om det nu finns nåt som heter "snygg komprimering"...).

Tänkte fortsätta med testerna och även lägga upp ljud- och bildfiler om ni är intresserade.

Hälsn Dex.

Alltid kul med tester. Så kör på du.

Gillade som sagt busskompressorn. De andra två får jag vänta med att prova.

Kanske får vi en extra kupong till som plåster på såren efter serverstrulet igår. Hoppas på det iallfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Och Cooper time cube fungerar bara på UAD-2 ser det ut som.

Ja det var synd det. Ville testa den med. Men men nån gång får jag bygga på med ett UAD-2. Men de andra två ska jag testa ikväll. 😐 Blir säkert några saker till som hamnar på önskelistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag testade 4K-strippen i går gjorde en snabb och tämligen ovetenskaplig jämförelse mellan den, Waves SSL 4000 och min analoga SSL Mynx 4000E. I mina öron lät den analoga versionen bäst, tätt följd av Waves version. De kom faktiskt otroligt nära varandra ljudmässigt. UAD-versionen lät dock lite vass och hade inte den där silkiga karaktären som i alla fall jag förknippar med SSL. När det gäller kompressordelen lät den analoga SSL:en klart bäst, de digitala versionerna kom nära varandra, men komprimerar inte lika snyggt som den analoga (om det nu finns nåt som heter "snygg komprimering"...).

Tänkte fortsätta med testerna och även lägga upp ljud- och bildfiler om ni är intresserade.

Hälsn Dex.

Ja instämmer. Vill höra bra tester. Har som sagt var inte testat UADs SSL än. Men det som talar för den är väl ändå priset. Waves ockerpriser är inte värda det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är uppenbart att de vill att alla ska uppgradera till 2:an. De vill ju tjäna stålar. Det blir snart att inga nya pluggar alls kommer funka till 1:an. Det är en del av taktiken göra mer och mer bara till 2:an för att få folk intresserade av uppgradering och tycka det är värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet väl att alla digitala EQ's är EXAKT SAMMA?

Nästan alla parametriska eq's är konstruerade på samma sätt, med samma uppsättning funktioner och kan därför uppnå i stort sett samma resultat.

Men det finns undantag. Voxengo Gliss-EQ till exempel, eller Sonalksis DQ1 som båda är dynamiska och i praktiken fungerar som en korsning mellan eq och multibandskompressor.

En annan grej som kan vara krånglig att efterlikna är eq-pluggar med flera olika filterkurvor att välja mellan. Det är t ex komplicerat att få en Chebyshevkurva att uppträda som en Butterworthkurva. Den första ser ut som en sinuston kring centervärdet medan den andra är mycket renare. Eiosis AirEQ och AIXcoustic Electri-Q till exempel, har filterkurvor som flertalet andra eq-pluggar saknar.

Apropå det så är det även komplicerat att generera självsvängningar hos ett filter om funktionen saknas i pluggen.

Kort sammanfattat: Pluggar med samma uppsättning funktioner kan i många fall fasa ut varandra. Och det är just vad många digitala parametriska eq's har, samma uppsättning funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...