Jump to content
Annons

Svårspelad acke gura!


Lilltompa

Recommended Posts

Tjena!

jag har en stålsträngad ibanez, låter jättegött men den är jobbigt hård att spela på, ett barré moll är riktigt slitigt.

Fått för mig att om man sänker stränghöjden så blir den mjukare, eller har jag fel?

Strängarna sitter ganska högt, så jag undrar om det är nån som har tips på hur man kan sänka stränghöjden, eller nåt annat tips på hur man kan göra den "mjukare"?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

jag har en stålsträngad ibanez, låter jättegött men den är jobbigt hård att spela på, ett barré moll är riktigt slitigt.

Fått för mig att om man sänker stränghöjden så blir den mjukare, eller har jag fel?

Strängarna sitter ganska högt, så jag undrar om det är nån som har tips på hur man kan sänka stränghöjden, eller nåt annat tips på hur man kan göra den "mjukare"?

Tack!

Det bästa du kan göra är att lämna in den för en fullständig justering. Det som förmodligen behövs göras är att räta till halsen som förmodligen har böjt till sig av vårat svenska torra vinterklimat.

Om man vill ha ner stränghöjden så kan man även slipa på stallbenet men det är inget jag rekomenderar för en oerfaren utan låt proffsen göra det så blir det korrekt direkt.

Angående barré så kan det ju vara så att du kanske inte heller har rätt teknik vilket gör att man använder mer muskler än teknik vilket leder till att det känns segt att lira.

Så mitt tips är att lämna in den till en duktig gitarrmek så får du det så bra det bara kan bli, kan verkligen göra enorm skillnad 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa du kan göra är att lämna in den för en fullständig justering. Det som förmodligen behövs göras är att räta till halsen som förmodligen har böjt till sig av vårat svenska torra vinterklimat.

Om man vill ha ner stränghöjden så kan man även slipa på stallbenet men det är inget jag rekomenderar för en oerfaren utan låt proffsen göra det så blir det korrekt direkt.

Angående barré så kan det ju vara så att du kanske inte heller har rätt teknik vilket gör att man använder mer muskler än teknik vilket leder till att det känns segt att lira.

Så mitt tips är att lämna in den till en duktig gitarrmek så får du det så bra det bara kan bli, kan verkligen göra enorm skillnad 😄

tack för tipsen!

Jag har dock kollat upp halsen, och den är inte sne, utan strängarna sitter bara högt. Ska kolla hos en musikaffär då om dom kan slipa ner 🙂

Och då har jag direkt en fråga till, blir det väldigt dyrt att lämna in? Klart att det är lokala skillnader, men rör det sig om hundralappar eller tusenlappar?

Är bassist till vardags men gillar att spela gitarr då och då, och lät gitarristen i bandet spela på den, han hade samma åsikt 😎

Och jag har redan ganska tunna strängar, men tack ändå för tipset djbolton!

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök undvika att byta till tunnare strängar, tonen blir lidande - som någon annan redan skrivit. Betala gärna några tior extra för Ditt nästa strängset. Dels låter de dyrare bättre och känns samtidigt "mjukare" eller "följsammare". Att kolla om halsen är rak eller ej är inte så lätt som man tror. Det Du och jag tycker är en rak och fin hals kan mycket väl bedömas som skev eller böjd av en yrkesman.

Att sänka strängarna kan leda till att man behöver vidtaga vidare åtgärder. Det är inte ovanligt att man får störande "durr"-ljud från strängarna på vissa band som också försämrar sustainen. Detta leder till att man måste slipa banden och ev byta ut något av dem. Denna slipning skall man inte göra själv. Oavsett om Du har plan eller välvd hals är detta ett presicionsarbete som skall överlämnas till yrkesmän. Jag praktiserade på Gitarren i Gbg. De fick ofta in gitarrer som folk själv hade mekat på.Detta fördyrade prislappen på reparationen i de allra flesta fall. En del var faktiskt bortom all räddning.

Be om prisuppgift. En riktig hantverkare skall kunna ge Dig ett pris. Säg sen till honom att det inte får springa iväg utifrån detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
shamani (oregistrerad)
Tjena!

jag har en stålsträngad ibanez, låter jättegött men den är jobbigt hård att spela på, ett barré moll är riktigt slitigt.

Fått för mig att om man sänker stränghöjden så blir den mjukare, eller har jag fel?

Strängarna sitter ganska högt, så jag undrar om det är nån som har tips på hur man kan sänka stränghöjden, eller nåt annat tips på hur man kan göra den "mjukare"?

Tack!

Hej, har du fått ordning på gitarren? Kan annars tipsa om Janssons musik i Uddevalla. Alla gitarrer som säljs där är slipade enligt säljaren.

Gitarren jag köpte där i måndags är hur enkel som helst att spela på trots att den är stålsträngad. Tycker vanligen att man får ont i fingertopparna av stålsträngar, men den här gör mindre ont än min nylonsträngade. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...