Jump to content
Annons

Optimal inspelningsnivå


Felix Alexander

Recommended Posts

Hur får man stark volym få den färdiga "mixdown"-en? Jag läste på några tidigare trådar då stog det att för att få stark inspelnings volym ska man ha den på mellan - 10 - -4 dB. Är det volymen i stero out som det syftas på?

Tacksam för svar, man vill ju få en ljudstark inspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur får man stark volym få den färdiga "mixdown"-en? Jag läste på några tidigare trådar då stog det att för att få stark inspelnings volym ska man ha den på mellan - 10 - -4 dB. Är det volymen i stero out som det syftas på?

Tacksam för svar, man vill ju få en ljudstark inspelning!

Sätt en limiter efter regeln på stereobussen.

Öka regeln på stereobussen tills du får 10 dB peakreduktion på limitern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt en limiter efter regeln på stereobussen.

Öka regeln på stereobussen tills du får 10 dB peakreduktion på limitern.

Jag har svårt att förstå det här. I mixen har jag satt "Audio 1" på maxvolym, stereo out på -5. På "sends" till vänster har jag satt stereo out på - 5. På equalizers har jag satt eq 1 på fem ( den övre och undre gröna regeln). På inserts har jag satt in sonic maximizer där "outputlevel" är inställd på -6. Det här är grejer jag chansat mig till. Sen har jag höjt alla volymgrejer efter inspelningen när jag gjort "audio-mixdown". VLC-filen har sedan blivit aningen starkare, är jag på rätt väg?? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man stark volym få den färdiga "mixdown"-en? Jag läste på några tidigare trådar då stog det att för att få stark inspelnings volym ska man ha den på mellan - 10 - -4 dB. Är det volymen i stero out som det syftas på?

Tacksam för svar, man vill ju få en ljudstark inspelning!

Gör en sökning på Mixning , det är inte riktigt så enkelt som att lägga på en limiter och Voila så har man stark volym.

Dom inställningarna på bilder som du fått är Ironiska , lägger du på en limiter med dom inställningarna på en bra mix så är den förstörd av dist och överkompromering.

Som sagt gör en sökning på mixning här , på google , på youtube Etc så du lär dig förstå vad det innebär.

Tackar tackar. får man upp denna om man trycker på F3?

Nej , det är en Waves ( tillverkare / tredje part ) plugg och ingår inte i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en sökning på Mixning , det är inte riktigt så enkelt som att lägga på en limiter och Voila så har man stark volym.

Dom inställningarna på bilder som du fått är Ironiska , lägger du på en limiter med dom inställningarna på en bra mix så är den förstörd av dist och överkompromering.

Som sagt gör en sökning på mixning här , på google , på youtube Etc så du lär dig förstå vad det innebär.

Tack! :rolleyes: Nu blev jag glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

10?

tjena

snyggt

Jag har mastrat en låt som tagit 12dB på vissa ställen, men detta är ju höga peakar som inträffat sällan, kanske brist på dålig mix, men ibland går det faktiskt bra att låta limitern ta så mycket. Beror ju mycket på hur matrialet låter som ska mixas.

Jag avskyr "bajskorv"-mastringar utan dynamik, men det är ju stor skillnad på upplevd bajskorv och faktisk bajskorv =)

...dock brukar det som tidigare sagts va max att limitera bort 3-6dB, och det håller jag med om, vid de flesta tillfällen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mastrat en låt som tagit 12dB på vissa ställen, men detta är ju höga peakar som inträffat sällan, kanske brist på dålig mix, men ibland går det faktiskt bra att låta limitern ta så mycket. Beror ju mycket på hur matrialet låter som ska mixas.

Jag avskyr "bajskorv"-mastringar utan dynamik, men det är ju stor skillnad på upplevd bajskorv och faktisk bajskorv =)

...dock brukar det som tidigare sagts va max att limitera bort 3-6dB, och det håller jag med om, vid de flesta tillfällen...

självklart

jag utgick felaktigt från att peakarna låg å trallade uppe vid nollan ganska konstant

givetvis kan det vara helt andra förutsättningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...