Jump to content
Annons

Hur är instrumentingångarna på ett Saffire LE?


YogSothoth

Recommended Posts

Tjena!

Jag sitter och forskar inför ett ljudkortsköp och skulle vilja ha lite feedback på en sak:

Är instrumentingångarna på linje 3 & 4 något att ha på en Saffire LE?

Jag vet att det finns instrumentingångar på linje 1 & 2, men dessa kommer förmodligen vara upptagna av mickar den mesta tiden, därför är jag intresserad av hur linje 3 & 4 beter sig i "high gain" läge.

Jag kommer framför allt att använda en mickad akustisk gitarr, men även bas och elgitarr kan förekomma. Gitarren är inte inköpt ännu, men det kommer förmodligen inte bli piezomik eftersom jag är allergisk mot det soundet. Tips på prisvärd akke mottages också tacksamt. Har sneglat lite på Tanglewood, Furch och Taylor (som nog är lite över min prisklass) hittills.

Lite parentes:

Att jag riktat in mig på Saffire LE beror på några olika saker; dels har de valt att aktivt stödja Linuxdrivrutinen FFADO, dels har jag läst mycket gott om ljudkvaliten och dels verkar det vara i ganska behändigt format (jag kommer att vara på resande fot stor del av tiden när jag använder det).

Mina kriterier för hårdvaran är:

Firewire.

Minst 24/96 bitdjup/samplingsfrekvens.

2 st bra micförstärkare med fantommatning.

2 st instrument/lineingångar som kan användas samtidigt med mikförstärkarna.

Bra Linuxstöd

Hörlursförstärkare och balanserade stereoutgångar

Om någon vet en konkurrent som inte kostar skjortan tar jag tacksamt emot tips, men jag har kollat runt ganska ordentligt och bara hittat Saffire LE som uppfyller mina krav.

Om jag skulle bli oväntat rik kanske Motu traveller kvalar in också, men det skulle ta emot lite att köpa av ett företag som aktivt motarbetar Linux.

Ps. Har haft en Presonus Firepod förut som jag var mycket nöjd med, men den är för stor och klumpig att tas med på resan.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag känner inte till saffire le men kollade snabbt vad det var

och det ser ut som det bara finns 2 analoga ingångar +2digitala

och för att använda de digitala behöver du en externa omvandlare

isåfall kan du bara använda antingen mic eller line/inst-ingångarna

en piezo kan vara bra live men inte vid studioinspelningar

så du har helt rätt att vara allergisk

kondensator ska det va...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade igen nu och på focusrites hemsida står det "Including 4 simultaneous analogue inputs" så det borde vara ok. Den vanliga Saffire (utan LE) har bara 2 dock, det kanske är den du menar?

Dom digitala anslutningarna kommer jag inte att använda i någon större utsträckning.

PS Jag tar nog hellre lite rundgångsrisk än piezosound 🙂 Nä men allvarligt funderar jag på att eftermontera en kontaktmick eller liknande.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat.

Lajnar jag min elgitarr rakt in i ingång 3 eller 4 så får jag en ingångs gain på ca -19db. Trycker jag in Hi-gain knappen så ökar gainen med 20db.

Detta ger alltså för mycket input vid bruk av humbucker. Lampan blinkar rött så fort jag daskar till strängarna.

(Edit: Inget viktigt)

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

det har instrument-ingångar och det är väl samma sak som Hi-Z

Inte om det inte är högimpedans också:

Jag har testat.

Lajnar jag min elgitarr rakt in i ingång 3 eller 3 så får jag en ingångs gain på ca -19db. Trycker jag in Hi-gain knappen så ökar gainen med 20db.

Detta ger alltså för mycket input vid bruk av humbucker. Lampan blinkar rött så fort jag daskar till strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

det har instrument-ingångar och det är väl samma sak som Hi-Z

Inte om det inte är högimpedans också:
Jag har testat.

Lajnar jag min elgitarr rakt in i ingång 3 eller 4 så får jag en ingångs gain på ca -19db. Trycker jag in Hi-gain knappen så ökar gainen med 20db.

Detta ger alltså för mycket input vid bruk av humbucker. Lampan blinkar rött så fort jag daskar till strängarna.

skulle det alltså finnas instrumentingångar som inte är högohmiga?

skillnaden ovan är ju mellan linjenivå och instrumentnivå

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Detta ger alltså för mycket input vid bruk av humbucker. Lampan blinkar rött så fort jag daskar till strängarna.

Ok, tack, men det är ju ganska enkelt fixat om man har volymkontroll på guran. Eller är det omöjligt att få ren ton i high-gain läget?

Den stora frågan är då om (som senare postare antyder) focusrite lagt manken till och fixat impedansen, eller om det bara är gain-boost.

Vad blir symptomen vid för låg in-impedans? Taskig diskant?

Åke: tack för tipset skall kolla på den, verkar intressant med kombinerad pickup, då kanske akken kan dubbla som elgitarr också 😄.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack, men det är ju ganska enkelt fixat om man har volymkontroll på guran. Eller är det omöjligt att få ren ton i high-gain läget?

Den stora frågan är då om (som senare postare antyder) focusrite lagt manken till och fixat impedansen, eller om det bara är gain-boost.

Vad blir symptomen vid för låg in-impedans? Taskig diskant?

Utan knappen intryckt så landar ju inspelnings volymen något för lågt vilket självklart ökar bruset när man drar upp volymen mot önskad nivå. Med knappen intryckt så clipper å andra sidan insignalen när man river loss på det man spelar in. Skulle jag använda dessa ingångar för inspelning så hade jag valt någon slags preamp/DIbox för att få lite kontroll på signalen. Nu är det lixåm antingen för mycket eller för lite.

Att diskanten skulle bli fattigare upplever jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack, men det är ju ganska enkelt fixat om man har volymkontroll på guran. Eller är det omöjligt att få ren ton i high-gain läget?

Den stora frågan är då om (som senare postare antyder) focusrite lagt manken till och fixat impedansen, eller om det bara är gain-boost.

Vad blir symptomen vid för låg in-impedans? Taskig diskant?

Åke: tack för tipset skall kolla på den, verkar intressant med kombinerad pickup, då kanske akken kan dubbla som elgitarr också 😛.

/Andreas

Nej, den ger enbart ett ackustiskt ljud. Används bland andra av Gillmore (Pink Floyd). Det går att spela högt med den och du har bra tryck i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit inne på deras sajt lite och lyssnat, lät riktigt bra! Lite dyrt för min budget dock, men man får väl pröjsa lite för kvaliten...

Ang Saffirens ingångar låter det som att det borde funka, i värsta fall får jag köpa en linebox eller bygga en liten passiv volymkontroll före ingången för att dämpa signalen lite, det är ju ganska enkelt. Får helt enkelt testa och se hur det funkar i verkligheten med den gura jag bestämmer mig för.

Tack för svaren, mycket bra synpunkter!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...