Jump to content
Annons

Att byggaen komplett studio


Joel Liljekvist

Recommended Posts

Hejsan! Mitt första inlägg här och jag börjar kort och gott med att berätta om min situation.

Sen många år tillbaka har jag pysslat med elektronisk musikalisk produktion. Har använt diverse mjukvara och ibland lånat en keyboard eller dylikt för lite mer avancerat arbete. Nu är det så att jag skall tjäna ihop lite pengar och köpa mig något seriöst att använda då jag faktiskt siktar på att bli professionell producent. Jag ber vänligast om tips på saker i rimlig prisklass för nybörjar paket samt vart jag kan få tag på detta och eran syn på vad som passar just bäst?

Nu följer lista på saker jag vill kunna göra med min studio.

  • Spela in röster med bra kvalitet, skall kunna köras genom diverse musikprogram och kunna spelas in direkt.
  • Jag skulle vilja kunna arbeta med klaviatur samt att kunna använda den genom mjukvara
  • Jag skulle vilja arbeta med mixerbord som via diverse saker går in i musikprogramen och att jag externt kan ratta och dona med mina mixerinställningar
  • Eventuellt bra tips på inredning i studion. Har bra yta och väggisolering så inget studs vid detta tillfälle, men det är alltid bra att veta vad jag behöver materiellt
  • Jag skulle vilja veta övriga saker som är bra att ha i en relativt bra studio, samt gärna tips på bra externa ljudkort?
  • Tips på vad jag ska göra eller vad jag behöver för att få allting att fungera som det ska

Väntar tacksamt på svar och tackar för visat intresse! Lycka till med era arbeten och ha en fortsatt bra vecka!

/Vin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.

Låter som du börjar på noll.

Du kommer med andra ord köpa helt fel saker och betala för mycket för det du köper.

Men, ta det inte för negativt. Låter som du är en bra bit på vägen och har tänkt på vad du vill kunna göra.

Mitt tips : besök 10 andra studior av liknande sort innan du köper en enda pryl. Krävs det, betala några hundralappar för besöket -- i alla lägen bjud på nåt som tack. Det kommer löna sig många gånger om att investera i att få andras kunskap. Du kanske kommer att upptäcka att något av det du tror idag inte alls är särskilt viktigt. Exempel: själv tror jag att du kommer tröttna snabbt på ett externt mixerbord.

Annars: läs allt som går att läsa. Kolla alltid priser innan du handlar (jag brukade kolla www.thomann.de, men nu har euron gått upp). Pruta alltid i butiker i Sverige. Alltid.

Kolla alltid priser ett bra tag på blocket och vendolin.se innan du handlar nytt. Priserna brukar hamna kring 1/4 till 1/2 nypriserna. Exempel: köpte nyss ett mixerbord (Allen&Heath mixwizard 16:4:2) för 4.500. Nytt kostar det över 16. Du kan få ett nytt mixerbord för 4.500 men då är det rejält mycket sämre kvalitet. En annan finess med begagnat är att du kan sälja det för i stort sett samma peng om du tröttnar.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker också det verkar overkill med mixerbord och hårdvarueffekter till en början. Jag skulle föreslå nåt hyfsat billigt externt ljudkort där det följer med en light-version av nån host, t.ex. Cubase LE och sen en mikrofon för en tusing till det. Studio Projects B1 är väl den som är mest rekommenderad i den prisklassen här på forumet. Jag har en själv och tycker den räcker utmärkt för mina behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

DAW så kan du ju tänka reaper, cubase LElogic express om du kör mac, garageband skall väl gå att köra massa vad jag hört? Även om det alltid är trevligt med hårdvara så tror jag det är onödigt i början.

Vill du köra protools, så kommer du undan med 3000 för ett riktigt bra ljudkort ihop med en daw.

Midikeyboard får du ett enkelt för en femhundring-tusing kanske. Studio projects B! mikrofon för en tusing, eller en JJLabs BMC2 för 795.

Mitt tips är att starta med få grejor, och lära sig dem ordentligt. Det är så enkelt (framförallt idag när allt finns "gratis" i mjukvaruväg...) att tanka hem en massa gerjor som man sedan inte riktigt vet hur mans skall hantera..

think big, start small 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nu att jag knappast svarade på så många av dina frågor 😱

Men, faktum kvarstår. Mitt tips är att helt enkelt skaffa enkla grejor:

Hörlurar skall du köpa bra på en gång. AKG 270 eller Beyerdynamics DT770 kanske, två bra lurar.

nedan är en setup som du kan köra med PC och protools. (protools ingår i Mbpox2-kortet)

PC med skärm 7000:-

Mbox2 mini 3000:-

Mikrofon BMC2 795:-

49 tang. keybrd 795:-

Hörlurar 1700:-

Börja i lurar, sedan skaffar du monitorer att lyssna i. Eftehand som du lär dig mer, så blir du mer kräsen ch kommer ha synpunkter på ditt rum, din utrustning och arbetssätt.

Sedan kan du ju skaffa Mac såklart istället för PC. Mer pengar kostar det, men du kan köra logic, och de flesta macägare verkar mycket nöjda 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...