Jump to content
Annons

AKG D 19 C


SuneMangs

Recommended Posts

Annons

Har aldrig använt micken vad jag kan minnas. Det är alltid intressant att läsa om klassiska inspelningar så om du har en länk till infon om Beatles får du gärna dela med dig! 😄

Vet inte om du sett det men AKG har specifikationer att ladda hem på nästan varenda mikrofon dom har tillverkat. Du hittar bland annat info om AKG D19.

Jag gissar att du kan få någonstans mellan 500 och 1500 SEK för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt dålig dynamisk skräpmikrofon. Sämre än sm57. Mikrofonen används väl inte så ofta nuförtiden eftersom det inte är normal xlr kontakt, utan tysk tuchel och att den har lägre ohmtal

Redigerat av Vakumtuben
Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt dålig dynamisk skräpmikrofon. Sämre än sm57. […] Mikrofonen används väl inte så ofta nuförtiden eftersom det inte är normal xlr kontakt, utan tysk tuchel och att den har lägre ohmtal

Dåligt på vilket sätt?

Frekvenskurvan som finns att ladda hem från AKGs produktarkiv fick jag för mig påminde om Beyer M201.

Tuchnel är väl inte särskilt problematisk. Det finns kontakter att köpa på Elfa. Ofta följer det också med adapters när man köper äldre mickar på ebay och liknande.

I specarna står det att D19 är ställbar i tre olika impedanslägen varav ett är på 200 Ohm, vilket passar till professionella mikrofonförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den jag hade lät riktigt illa, men den var ju iof gammal.

D19E verkar ha valbar impedans på stiften i kontakten och D19C fast på 200. Vilket ju funkar

Här hittade jag en intervju med teknikern på Beatles inspelningar

http://mixonline.com/recording/interviews/..._geoff_emerick/

What other mics do you recall using on drums?

There were D19s, which were AKGs, I think; just a cheap talkback mic. AKG always said they were the “throwout” capsules for D20s. Then they came out with the D19C, which had a little vent in the back to help the bass end or something, which never sounded the same, of course. Like Neumanns — the way they progressed up the chain from the 47s and 48s to the 67, which never sounded as good as the 47; and the 87, which didn't sound as good as the 67. They were always trying to prove to you that it did, but it didn't.

Redigerat av Vakumtuben
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...