Jump to content
Annons

ASIO:n bottnar. Nytt ljudkort? Ny dator?


ManJIT

Recommended Posts

Hej!

Jag kör med Cubase 4.5 på en 2,5 år gammal Dell-laptop med 4 Gb minne. Gillar laptop eftersom såna är rätt tysta. Som ljudkort har jag EMU 0404 USB och har varit nöjd med det. Men i takt med att jag använt fler och fler pluggar och gett mig på större och större projekt så har det börjat gå knackigt.

ASIO-stapeln i Cubase är ofta på rött och ibland låser sig ljudet (blir bara brus ut och får starta om Cubase). Specifikt så händer det när jag kör mycket Melodyne och Vintage Warmer som VST-pluggar. Ibland kan jag lösa det genom att reset:a ASIO i "Device setup" eller ändra bufferstorlek till över 20 ms men oftast inte. Har testat med att frysa en massa spår men det hjälper inte särskilt mycket.

Först frågor om vad mitt problem är:

  1. Kan det vara dåliga ASIO-drivisar som är orsaken? Kanske EMU inte har toppdrivisar för 0404?
  2. Kan det vara USB 2.0 som spökar? Jag kör ljudkortet på en egen USB-port (högersidan på laptopen) och har allt annat som dongle, tangentbord osv via en USB-hubb på en annan port (baksidan på laptopen).
  3. Är det ljudkortet i sig som är problemet? Är det helt enkelt inte snabbare?
  4. Är det datorn som är problemet? Är det ny burk som gäller?

Om jag nu ska kasta pengar på problemet så undrar jag på vad?

Nytt ljudkort?

  • USB 2.0 igen?
  • PCMCIA-kort med Firewire-port och ett Firewire-ljudkort?
  • PCMCIA-ljudkort?

Ni kanske kan hjälpa mig hitta den svaga länken? Eller tipsa om rätt nya prylar? Tacksam för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Ju mer cpukrävande pluggar du använder desto mer krävs det av datorn. Generellt så drar även usbljudkort mer cpu också. Om du inte har börjat mixa finns det heller ingen anledning att ha t ex pluggar som VW ingång på kanalen. Men du kanske tänkte på mixningen? Om du är helt säker på hur du vill ha en kanal så bränn ned och importera den igen för att spara på cpu. Sen är det då så att när man startar om datorn så blir den segare i början. Och öppnar man då stora projekt så går den garanterat upp till rött. Det har inget med asiodrivisarna att göra eller USB i sig själv. Men för att annat strul med USB så kolla i enhetshanteraren om du har någon konflikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer cpukrävande pluggar du använder desto mer krävs det av datorn. Generellt så drar även usbljudkort mer cpu också. Om du inte har börjat mixa finns det heller ingen anledning att ha t ex pluggar som VW ingång på kanalen. Men du kanske tänkte på mixningen?

Jepp, när jag har kopplat på en massa pluggar så är jag en bra bit in i mixningen. Men det händer ofta att jag gör pålägg så sent också.

Jag har insett att jag måste uppgradera hårdvaran förr eller senare. Frågan är bara om en ny dator (= snabbare CPU) eller nytt ljudkort (t ex Firewire) skulle göra susen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, när jag har kopplat på en massa pluggar så är jag en bra bit in i mixningen. Men det händer ofta att jag gör pålägg så sent också.

Jag har insett att jag måste uppgradera hårdvaran förr eller senare. Frågan är bara om en ny dator (= snabbare CPU) eller nytt ljudkort (t ex Firewire) skulle göra susen.

Att köra Firewire hjälper förstås en del jämfört med USB - men med en 2.5 år gammal laptop, är det nog tyvärr läge att fundera på att uppgradera maskinen också...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja det här är en del av uppgraderingshälvetet. En dator idag är inte mycket att ha om bara några år och datorn är bland det dyraste att uppgradera sin studio med. 😄 Roligare lägga stålarna på någon dyr gura, bas eller synt istället 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra Firewire hjälper förstås en del jämfört med USB - men med en 2.5 år gammal laptop, är det nog tyvärr läge att fundera på att uppgradera maskinen också...

Laptopen är inte så risig. 2 GHz Core 2 och 4 Gb minne. Men USB äter ju CPU till skillnad från Firewire. Nu har inte min laptop någon Firewire-port men det går ju att lösa mha PCMCIA. Frågan är om det är värt att byta till Firewire?

Firewire-ljudkort är ju dessutom en djungel. Apogee ... Motu ... Presonus ... Focusrite ...

Ja det här är en del av uppgraderingshälvetet. En dator idag är inte mycket att ha om bara några år och datorn är bland det dyraste att uppgradera sin studio med. 😉 Roligare lägga stålarna på någon dyr gura, bas eller synt istället 😄

Min plan är att övergå till Mac inom 6 månader (kan komma över en begagnad). Vill skjuta upp datoruppgradering tills dess. På det viset blir uppgradering till Firewire-ljudkort extra intressant just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker det är märkligt att så många VSTier tar så mycket CPU.

Tex FM8 så emulerar en digitalsynt från 80 talet som inte har någon CPU kraft alls i sig måste dra en massa CPU cykler i en modern dator. Det får mig att tro att det inte alltid är så bra programerat.

Reason är för det mesta mycket snålare än VSTier och har alltid varit ett effektivt program.

Jag tror det slarvas hos många tillverkare helt enkelt, mycket irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...