Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hur fångar man gittarljkudet så som man hör det i rummet, självklart låter det ok om man sätter en sm57 snett riktad i konen men det blir ju inte alls det där levande ljudet som man hör när man står 2,5 meter ifrån stärkaren, testade att sätta upp en fantom matad tsm mick ungefär där mitt öra va när jag stog och lyssnade, men det ljudet blev inte alls bra i cubase, låt som om micken stog jättelångt bort och det blev helt suddigt, testade å dämpa bakom å lite överallt men ja kunde inte få till det. finns det nån bra mick till detta eller nåt annat tips jag kan ha nytta av.

ljudet jag försöker ta upp är en gibson les paul i en marshall superlead med mastervolym, tänk higway to hell ljud ungefär, lagom dist som inte ska gröta

Annons
Postat

Prova att sätt den knappt en meter framför. Då får du nog med ganska mycket rum och det låter som att micken är lite längre från än vad den i verkligheten är. Prova med en halv meter också.

Eller om du har två kanaler, ta sm57an nära och den andra en bit ifrån och blanda ljuden.

Jag tycker aldrig gitarrstärkare låter bra en bit ifrån, det är nära eller ganska nära som gäller.

Postat

Vet inte vilka resurser du har men 2 st sm57 nära konen, riktade 0 resp 45 grader fyller ut ganska bra. Komplettera ev. med en rumsmik.

Sätt gitarrljudet genom att ställa inbördes nivåer mellan mikarna utan att sololyssna på någon.

Postat

ok, skall testa två sm57 idag då, hur går eller gick det till när man spelade in gitt 70 och 80 tals rock hårdrock, var det oftast en sm57 som gällde eller brukar man ha massa mickar i riktiga studios , ingen som har nån länk på hur tex kiss ac dc led zeppelin har mickat gittar på nån skivinspelning

Postat
Prova att sätt den knappt en meter framför. Då får du nog med ganska mycket rum och det låter som att micken är lite längre från än vad den i verkligheten är. Prova med en halv meter också.

Eller om du har två kanaler, ta sm57an nära och den andra en bit ifrån och blanda ljuden.

Jag tycker aldrig gitarrstärkare låter bra en bit ifrån, det är nära eller ganska nära som gäller.

Håller med. Kan vara mycket svårt att fånga det gitarrljud man hör när man själv står i rummet. Mickar färgar. Dock vill man ju oftast ha med "luftdallret" från rummet. Problemet för mig blir att gitarrljudet tappar i distinktion och får svårare att bryta igenom i ljudbilden om jag har uppe så mycket rum som jag skulle vilja för att uppnå något liknande det jag hör när jag befinner mig i rummet. Ofta hamnar rumsmicken ganska mycket lägre än vad jag från början tänkt. Ett knep som brukar funka är att hålla för ena örat och lyssna. Där man tycker det blir en lagom blandning mellan direkt- och diffusljud brukar vara bra att utgå ifrån. Då brukar man sällan hamna mer än högst någon meter ifrån, ofta närmare.

Postat
ok, skall testa två sm57 idag då, hur går eller gick det till när man spelade in gitt 70 och 80 tals rock hårdrock, var det oftast en sm57 som gällde eller brukar man ha massa mickar i riktiga studios , ingen som har nån länk på hur tex kiss ac dc led zeppelin har mickat gittar på nån skivinspelning

Använde de inte stormembranare (rör?)och närmickning ibland? Det finns i alla fall en klassisk bild (sen 60-tal?) där Keith Richards tuppat av i studion framför en fyrtolvlåda mickad med ett stort as till mikrofon.

En sak man kanske inte tänker på är att ljuden då spelades in på tejp, och det gav ju en viss liten komprimering, så att de kunde komprimera mindre efteråt mot för vad som måste göras idag.

Postat
ok ,nån som har mer bild exepel hör av er

Jag bildgooglade både på Keith Richards och Zeppelin, men hittade ingen bild från nån studio med uppmickad gitarr, det finns ju tusentals bilder så du kan ju prova bildgoogle.

Jag tror de ofta körde med enbart en stormembranare ganska nära lådan, så med din Marshallrigg och den stormembranare du har borde det gå att hitta ett bra ljud. Att ha precis lagom mycket kompressor spelar ju stor roll.

Sen är det lätt att få en massa hjärnspöken också, man inbillar sig att det låter skit fast det inte gör det. Musiken är ju så viktig för oss att man lätt får onödig spader.

En sak jag brukar tänka på är att när combon står på golvet får man passa sig för att gasa diskant så det låter bra i huvudhöjd om man står typ 1,5 meter framför. Man får huka ner sig och lyssna där nere så man hör samma som micken när man gasar diskant och presence, annars blir det lätt alldeles för vasst.

Postat

sm 57 tar ju bara upp ljudet från ett håll medan andra micar tar upp ljudet både fram och bakifrån och då tar upp endel av rumsljudet, så prova olika avstånd med en mic med 8 upptagning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.