Jump to content
Annons

kan jag om installera min windows xp utan att förlora mina pappar o filer?


SpanisH

Recommended Posts

jag vill ominstallera min windows..men jag har ingen skiva..kan jag fixar den genom nätet``?

finns det nån ställe där jag kan ladda hem windows xp och bränna den på skiva????

min dator är seg och den tar kol på mig.

ett problem till hur gör jag för att slippa att den mappen med PROGRAM, dyker upp när jag omstarta datorn?

ett problem till är att alldeles för många program som starta när jag omstarta oom dator, vissa program behöver inte ens för tillfället.

snälla hjälp

Kontakta mig för vidare hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Det är bättre att du stänger av alla program som du inte vill ha vid uppstart i msconfig. Fragmenterar du nånsin datorn? Gör det ofta och skaffa något bättre än ms egna skit. Skaffa program som tar bort gamla filer som inte längre används, dubletter. Allt det räcker för att du ska få en bättre och snabbare dator utan att behöva ominstallera.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nätet på samma dator? Alla internetfiler segar ner en dator.

I Explorer har du Verktyg-Rensa Webhistorik, eller nåt sånt.

Ta bort alla filer där, det snabbar upp datorn. Ta bort alla onödiga program,

som du aldrig använder, det snabbar upp också.

Leta sen upp Diskdefragmenteraren (Programmenyn, Tillbehör, Verktyg?) och kör den,

detta snabbar också upp datorn.

Det låter ju som en ominstallation av Windows skulle behövas, eftersom

programmappen kommer upp när du startar datorn. (Virus?)

För att svara på rubriken: du kan inte installera om Windows utan att förlora allt du har på

systemhårdisken - gör en backup på allt du vill spara på en annan hårddisk eller bränn skivor.

Man kan iofs göra en reparation av XP, men det brukar inte funka så bra.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

finns det nån ställe där jag kan ladda hem windows xp och bränna den på skiva????

Det heter "finns det någon affär där jag kan köpa win xp..."

Senast jag kollade så var detta inte piratkajen... Vore tråkigt om forumet skulle dras med i en sådan debatt :rolleyes:

För här laddar väl ingen ner olagligt från externa sidor, verkligen inte....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter "finns det någon affär där jag kan köpa win xp..."

Senast jag kollade så var detta inte piratkajen... Vore tråkigt om forumet skulle dras med i en sådan debatt :rolleyes:

För här laddar väl ingen ner olagligt från externa sidor, verkligen inte....

Det finns säkert många här som laddar ner piratkopior - men warez är inget som det får hänvisas till enligt forumreglerna.

Om man däremot har en laglig licens och har blivit av med sin skiva eller skivan har blivit skadad, så tror jag att man kan beställa en ny skiva från Microsoft och att det kostar typ en hundring eller något sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter "finns det någon affär där jag kan köpa win xp..."

Senast jag kollade så var detta inte piratkajen... Vore tråkigt om forumet skulle dras med i en sådan debatt :rolleyes:

För här laddar väl ingen ner olagligt från externa sidor, verkligen inte....

Nej, det är 2009 nu och då heter det "finns det nåt ställe där jag kan ladda ner och bränna win xp" men tyvärr är svaret nej. Det är riktigt märkligt att Microsoft och andra programföretag fortfarande inte erbjuder kunderna möjlighet att köpa och ladda ner programmen legalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är 2009 nu och då heter det "finns det nåt ställe där jag kan ladda ner och bränna win xp" men tyvärr är svaret nej. Det är riktigt märkligt att Microsoft och andra programföretag fortfarande inte erbjuder kunderna möjlighet att köpa och ladda ner programmen legalt.

Microsoft har något de kallar Buy Online. Bra va...?

Kruxet är att de sidorna bara innehåller länkar till prisjakt.nu och visar lägsta pris som någon återförsäljare har hos prisjakt... Ingen download, som man kunde vänta sig med "Buy Online", alltså... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert många här som laddar ner piratkopior - men warez är inget som det får hänvisas till enligt forumreglerna.

Om man däremot har en laglig licens och har blivit av med sin skiva eller skivan har blivit skadad, så tror jag att man kan beställa en ny skiva från Microsoft och att det kostar typ en hundring eller något sådant.

Nej, det är 2009 nu och då heter det "finns det nåt ställe där jag kan ladda ner och bränna win xp" men tyvärr är svaret nej. Det är riktigt märkligt att Microsoft och andra programföretag fortfarande inte erbjuder kunderna möjlighet att köpa och ladda ner programmen legalt.

Min ironiska ton till det hela uppfattades nog inte.

95% av alla som jobbar med musik eller har gjort det till något i sin vardag har förmodligen laddat ner olagliga kopior av diverse applikationer.

Men som sagt "om man har en laglig licens.."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre att du stänger av alla program som du inte vill ha vid uppstart i msconfig. Fragmenterar du nånsin datorn? Gör det ofta och skaffa något bättre än ms egna skit. Skaffa program som tar bort gamla filer som inte längre används, dubletter. Allt det räcker för att du ska få en bättre och snabbare dator utan att behöva ominstallera.

Tack mannen, ja just det det ska jag göra, schysst, fan man har glömt bort hur datan funka efter bara 3 år.

det är mycket som har kommit ut nu plus att jag har glömt mycket, känner mig som en grottmänniska.

men tack för hjälpen mannen...jävligt schysst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nätet på samma dator? Alla internetfiler segar ner en dator.

I Explorer har du Verktyg-Rensa Webhistorik, eller nåt sånt.

Ta bort alla filer där, det snabbar upp datorn. Ta bort alla onödiga program,

som du aldrig använder, det snabbar upp också.

Leta sen upp Diskdefragmenteraren (Programmenyn, Tillbehör, Verktyg?) och kör den,

detta snabbar också upp datorn.

Det låter ju som en ominstallation av Windows skulle behövas, eftersom

programmappen kommer upp när du startar datorn. (Virus?)

För att svara på rubriken: du kan inte installera om Windows utan att förlora allt du har på

systemhårdisken - gör en backup på allt du vill spara på en annan hårddisk eller bränn skivor.

Man kan iofs göra en reparation av XP, men det brukar inte funka så bra.

tack för tipset mannen, vad gäller program mappen så var mina aningar detsamma, att det skulle vara virus, för att så fort jag tog bort norton 360 så kom den upp efter 2 dagar.

det e för jävligt, nu har jag backat datorn 20 dagar tebaka och förlorat en del program på köpet, men ska kolla nu hur jag kan får ordning på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "Program" mappen kommer upp i XP vid omstart beror ofta på att du installerat något/några program som skapat mappen "Program files". Testa att avinstallera detta/de program, radera sedan mappen Programfiles och installera om programmen som låg där, fast denna gång ser du till att de installeras under mappen "Program" istället.

Att det skapas en mapp med namnet "Program files" beror många gånger på att det är ett rent engelskspråkigt program som inte har svenskt stöd. Dessa vill då automatiskt skapa mappen "Program files" eftersom den heter så i den engelska versionen av XP.

Så... Troligtvis inget virus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min ironiska ton till det hela uppfattades nog inte.

95% av alla som jobbar med musik eller har gjort det till något i sin vardag har förmodligen laddat ner olagliga kopior av diverse applikationer.

Men som sagt "om man har en laglig licens.."

Laglig??? du skulle ser hur lagen följs efter du har legat i afganistan i 3 år, ingen följer lagen, och då pratar jag om FN , US amry, Armé du france, Australien Army....Jag har legat där i tre år

prata aldrig om lagligt för mig, det finns ingen lag, jag hade oxå illutioner om lag och ordningar eftersom vi svenskar vi tror att vi är kunniga, men naiva är vi allihop.

jag skiter i lagen nu förtiden ska du veta....😉 ;) ,

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "Program" mappen kommer upp i XP vid omstart beror ofta på att du installerat något/några program som skapat mappen "Program files". Testa att avinstallera detta/de program, radera sedan mappen Programfiles och installera om programmen som låg där, fast denna gång ser du till att de installeras under mappen "Program" istället.

Att det skapas en mapp med namnet "Program files" beror många gånger på att det är ett rent engelskspråkigt program som inte har svenskt stöd. Dessa vill då automatiskt skapa mappen "Program files" eftersom den heter så i den engelska versionen av XP.

Så... Troligtvis inget virus.

Jaha...ok, du har verkligen rätt, jag kollade det och det stämde fan, 😄 hehehe

så dem program som finns där i "program files" ska jag ominstallera men i mapp "program"

men jag försöker nu att ladda ner xp eng skulle det göra samma sak med svenska program???? att den skapa mapp "program" ?

tack för hjälpen förresten??

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan håller jag med en del gubbar här... Ominstallation är fasen inte helt fel om du har en seg maskin.. Men backup är ju bra att fixa före.

Ska du ha den som ren musikmaskin skulle jag nog kolla om det går få tag på en "lättad" XP version. Det finns de som plockar bort mycket onödigt skit ur XP och lägger upp på div sidor.... Du tänkte ju ändå köra icke helt lagligt 😄 Men isf lär du kolla före vad de tagit bort. Många som tävlar i 3DMark mm och vill ha max ur maskin vid benchmarks kör tex med lättare XP versioner.

Fast iofs, har du en monsterdator lär det inte vara nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft har något de kallar Buy Online. Bra va...?

Kruxet är att de sidorna bara innehåller länkar till prisjakt.nu och visar lägsta pris som någon återförsäljare har hos prisjakt... Ingen download, som man kunde vänta sig med "Buy Online", alltså... 🙂

Både Microsoft och Apple kan ta sig i röven vad det gäller sina gamla programlicenser. Skulle köpa Tiger till Macen (G4)

förra hösten för att UAD-1:an hade fått en ny uppdatering som skulle funka med Tiger (RTAS-adaptern och PT 7).

Gick ner till MacForum i Gbg och frågade. Nä, Apple har dragit in alla Tiger (Leopard hade precis kommit)

så du måste köpa en Leopard-skiva och sedan kan vi bränna en Tiger. Vad kostar det då, frågade jag?

1295,- plus 300,- för att bränna skivan var svaret. Glöm det, sa jag. Nätet nästa, tyvärr (jag gillar inte det, men jag

gillar inte heller ocker........!)

De gamla mjukvarorna är betalda hundra ggr om, så de skulle kunna sälja t.ex. XP och Tiger för hundra spänn styck.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan håller jag med en del gubbar här... Ominstallation är fasen inte helt fel om du har en seg maskin.. Men backup är ju bra att fixa före.

Ska du ha den som ren musikmaskin skulle jag nog kolla om det går få tag på en "lättad" XP version. Det finns de som plockar bort mycket onödigt skit ur XP och lägger upp på div sidor.... Du tänkte ju ändå köra icke helt lagligt 😊 Men isf lär du kolla före vad de tagit bort. Många som tävlar i 3DMark mm och vill ha max ur maskin vid benchmarks kör tex med lättare XP versioner.

Fast iofs, har du en monsterdator lär det inte vara nödvändigt.

Den här datan var ju en monster dator för 4 år sen, men nu är den i samma klass med dem flesta man hitta på affärerna just nu, så jag kommer

garanterat att uppgradera den ordentligt, men det kommer till nästa tråd, för jag kommer behöva lite råd om den saken.

det du sa att plocka bort skit från xp som man inte behöver, men bara släpas där och grejer, det e skit bra och fixa de

men hur gör jag det då? min dator kommer att få jobba som spel dator med WoWC och Batterfield och allt annat online spel...

och jag kommer har en del musik här oxå så datan kommer att vara koppland till ett surround system från sony.

och en del film redigering och bränning.......ALLA SOM HAR ÅSIKTER OM VAD JAG GÖR MED MIN DATOR OCH I MITT HEM ---CAN KISS MY ****** (ni har inget att anmärka på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Microsoft och Apple kan ta sig i röven vad det gäller sina gamla programlicenser. Skulle köpa Tiger till Macen

förra hösten för att UAD-1:an hade fått en ny uppdatering som skulle funka med Tiger (RTAS-adaptern och PT 7).

Gick ner till MacForum i Gbg och frågade. Nä, Apple har dragit in alla Tiger (Leopard hade precis kommit)

så du måste köpa en Leopard-skiva och sedan kan vi bränna en Tiger. Vad kostar det då, frågade jag?

1295,- plus 300,- för att bränna skivan var svaret. Glöm det, sa jag. Nätet nästa, tyvärr (jag gillar inte det, men jag

gillar inte heller ocker........!)

De gamla mjukvarorna är betalda hundra ggr om, så de skulle kunna sälja t.ex. XP och Tiger för hundra spänn styck.

helt rättt gjort, jag håller med dig, dem jävla har lärt sig att suga pengar ifrån oss

i så många år att vare en av dem jävla VD dra iväg med 250 000 000 i bonus, och skiter på oss alla andra. för att den

horungen ska kunna köpa sig ett Jetplan och boka lyxhoror i Monaco i klädd Rolaex (master) JBHY skor och bara five star hotels...för vad??

för att jag är dum och pröjsa honom halva min lön för att han ska dra iväg med den bonusen????

MANNEN DU HAR HELT RÄTT..........keep up the good work

Link to comment
Dela på andra sajter

registry mechanic och ccleaner regelbundet tillsammans med defragmentering gör att man inte behöver installera om operativet så ofta.

Dessutom, lika viktigt. Installera bara sånt som du använder och har nytta av. Har du installerat något skräp, ta bort och använd gärna återskapningspunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

registry mechanic och ccleaner regelbundet tillsammans med defragmentering gör att man inte behöver installera om operativet så ofta.

Dessutom, lika viktigt. Installera bara sånt som du använder och har nytta av. Har du installerat något skräp, ta bort och använd gärna återskapningspunkter.

jA det e sant, det ska jag göra, jag märkte nu när jag skulle återställa datorn, så jag var jag tvungen att gå en hel månad tebaka.

och på köpet förlorade jag en massa program, men fick en friskare dator ju så det e värt

Link to comment
Dela på andra sajter

Laglig??? du skulle ser hur lagen följs efter du har legat i afganistan i 3 år, ingen följer lagen, och då pratar jag om FN , US amry, Armé du france, Australien Army....Jag har legat där i tre år

prata aldrig om lagligt för mig, det finns ingen lag, jag hade oxå illutioner om lag och ordningar eftersom vi svenskar vi tror att vi är kunniga, men naiva är vi allihop.

jag skiter i lagen nu förtiden ska du veta....😉😕 ,

Och vad fan är det för en jävla argumentering? Jämför du verkligen upphovsrätt med kriget i afghanistan?

Hörde jag rätt?

Hade varit kul om du debatterat i TV också;

"- Ja, men jag tycker att man ska få ladda ner olagligt. För i Afghanistan existerar ingen lag. Ingen följer den. Så varför ska jag?"

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Laglig??? du skulle ser hur lagen följs efter du har legat i afganistan i 3 år, ingen följer lagen, och då pratar jag om FN , US amry, Armé du france, Australien Army....Jag har legat där i tre år

prata aldrig om lagligt för mig, det finns ingen lag, jag hade oxå illutioner om lag och ordningar eftersom vi svenskar vi tror att vi är kunniga, men naiva är vi allihop.

jag skiter i lagen nu förtiden ska du veta....😆 :lol: ,

Och vem fan bryr sig om lagen i ett land som vi inte befinner oss i eller nästan ingen har varit i eller har någon som helst relation till? 😕 Antingen laddar man ned pirat eller inte. Behövs inga tre år där för att ändra sig från lagligt till pirat. Jaha så afganerna är kunniga och ickenaiva eftersom de inte har några lagar och ordning? 😆 Men så kul för dem då. Ja vi ser ju hur långt utvecklingen har gått där. Ja vi får importera lite talibaner som förbjuder musik och allt annat som ger livet mening. Mycket enkelt sprida kunnighet, med en kalashnikov i ena handen och en koran i den andra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad fan är det för en jävla argumentering? Jämför du verkligen upphovsrätt med kriget i afghanistan?

Hörde jag rätt?

Hade varit kul om du debatterat i TV också;

"- Ja, men jag tycker att man ska få ladda ner olagligt. För i Afghanistan existerar ingen lag. Ingen följer den. Så varför ska jag?"

exactly my point......min jämförelse uppfattades kanske fel, synnerligen av dig, men jag menar att jag kommer aldrig mer att lite

på vad myndigheter säger, dem gör allt bara för sin egen vinning eller hur??

egentligen...låt oss komma till ämnet upphovsrätt.....vad tro du om den saken??? vad gäller program eller musik eller film.

är det inte bara för att dem har monopol eller att dem har fått sitt fäste i kändis välden, att dem tror att vi kan betala för att bevara deras livstil, genom vårt intresse eller behov????

är det verkligen rimliga priser dem sätter på sina varor?? dem försöker inte ens att anpassa markanaden, och tro mig när jag säger detta, dem betala miljarder och återigen miljarder till

myndigheter för att får bukt med vad dem kallar (Olaglig) nedladdning...internet är den fria zonen, och den ska vara den fria zonen...från allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem fan bryr sig om lagen i ett land som vi inte befinner oss i eller nästan ingen har varit i eller har någon som helst relation till? 😛 Antingen laddar man ned pirat eller inte. Behövs inga tre år där för att ändra sig från lagligt till pirat. Jaha så afganerna är kunniga och ickenaiva eftersom de inte har några lagar och ordning? 😎 Men så kul för dem då. Ja vi ser ju hur långt utvecklingen har gått där. Ja vi får importera lite talibaner som förbjuder musik och allt annat som ger livet mening. Mycket enkelt sprida kunnighet, med en kalashnikov i ena handen och en koran i den andra. ☺️

Återigen blev man missförstodd, det är myndigheter jag pratade om, inte talibaner eller afganer, det är ju stater som befinner sig, hur dem beter sig, fattar du???

det finns saker man inte kan pratar ......men tro mig det e lilla FN som är värst, vi oroa oss för att ladda ner en sketen musik eller nån program, fast staterna begår fasansfulla brott.....nu till saken, jag ska inte jämföra detta med något annat nån mer, det blir bara fel och folk uppfattar saken bara omvänt.....som sagt (olaglig) nedladdling......hahaha internet för mig är den fira zonen och den ska förbli så, enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

exactly my point......min jämförelse uppfattades kanske fel, synnerligen av dig, men jag menar att jag kommer aldrig mer att lite

på vad myndigheter säger, dem gör allt bara för sin egen vinning eller hur??

egentligen...låt oss komma till ämnet upphovsrätt.....vad tro du om den saken??? vad gäller program eller musik eller film.

är det inte bara för att dem har monopol eller att dem har fått sitt fäste i kändis välden, att dem tror att vi kan betala för att bevara deras livstil, genom vårt intresse eller behov????

är det verkligen rimliga priser dem sätter på sina varor?? dem försöker inte ens att anpassa markanaden, och tro mig när jag säger detta, dem betala miljarder och återigen miljarder till

myndigheter för att får bukt med vad dem kallar (Olaglig) nedladdning...internet är den fria zonen, och den ska vara den fria zonen...från allt.

Vad jag tycker om upphovsrätt?

Vad jag tycker är du har en så fruktansvärd dålig argumentering för det du säger.

Jag kan säga att jag är "för" fildelning, det är min åsikt. Och att jag är emot FRA lagen (som den så fint heter).

Jag har släppt singlar, musikvideos och haft skivkontrakt och hela köret och bryr mig inte ett skvatt om folk laddar ner vårat material. Det är rent av bara bra promotion för oss. Men som sagt så är det min åsikt.

Det hela handlar egentligen inte om att jag ska försvara "min" åsikt i det hela utan att jag ansåg att den argumentering fullständigt avvek från ämnet.

Även om jag är "för fildelning av mitt eget material" så kan jag inte hålla med om ditt argument för att "internet är den fria zonen". Hur kan du ens mena vad du säger?

Med den argumentering i en rättssal förklarar du att obscena bilder på dig är helt okej för oss alla att ta del av. Det spelar ingen roll vad du säger emot, för internet har alltid rätt.

Så när "myndigheterna" (notera " " ) försöker se till att hålla internet fritt från djursex och barnporr så gör dem det av egen vinning? Det handlar inte alls om något annat...

Jag vet inte ens om jag behöver förklara mig bättre, även om jag gärna skulle vilja ta denna diskussionen mycket längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skiter i lagen nu förtiden ska du veta....😆 :lol: ,

är det lärdomen efter fn-tjänstgöring så ska vi nog skita i såna uppdrag i fortsättningen

har du möjlighet att slänga in en extra disk i datorn så kan du sätta den som master, din nuvarande som slave å installera ett rent fräscht xp på den nya å ändå behålla alla viktiga filer på slavdisken

när du kopierat över alla från slaven till din nya kan du formatera den

inga program kan användas dock

Link to comment
Dela på andra sajter

är det lärdomen efter fn-tjänstgöring så ska vi nog skita i såna uppdrag i fortsättningen

har du möjlighet att slänga in en extra disk i datorn så kan du sätta den som master, din nuvarande som slave å installera ett rent fräscht xp på den nya å ändå behålla alla viktiga filer på slavdisken

när du kopierat över alla från slaven till din nya kan du formatera den

inga program kan användas dock

det låter bra det, ska försöka den vägen, nu börja den frysa till och mus pekaren börja får fnatt och skena iväg som ett skott, det e skumt, men ditt tips låter mer troligare

tack för din tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag tycker om upphovsrätt?

Vad jag tycker är du har en så fruktansvärd dålig argumentering för det du säger.

Jag kan säga att jag är "för" fildelning, det är min åsikt. Och att jag är emot FRA lagen (som den så fint heter).

Jag har släppt singlar, musikvideos och haft skivkontrakt och hela köret och bryr mig inte ett skvatt om folk laddar ner vårat material. Det är rent av bara bra promotion för oss. Men som sagt så är det min åsikt.

Det hela handlar egentligen inte om att jag ska försvara "min" åsikt i det hela utan att jag ansåg att den argumentering fullständigt avvek från ämnet.

Även om jag är "för fildelning av mitt eget material" så kan jag inte hålla med om ditt argument för att "internet är den fria zonen". Hur kan du ens mena vad du säger?

Med den argumentering i en rättssal förklarar du att obscena bilder på dig är helt okej för oss alla att ta del av. Det spelar ingen roll vad du säger emot, för internet har alltid rätt.

Så när "myndigheterna" (notera " " ) försöker se till att hålla internet fritt från djursex och barnporr så gör dem det av egen vinning? Det handlar inte alls om något annat...

Jag vet inte ens om jag behöver förklara mig bättre, även om jag gärna skulle vilja ta denna diskussionen mycket längre.

Ja det stämmer väl, och det e så med alla diskutioner, den har skenat iväg ifrån ämnet, jag känner samma sak som dig, att jag vill fortsätta, men

jag har viktigare saker och göra just nu, så jag ska låta låta denna ämnet dö nu, för jag har inte tid just nu.

men ha det bra...och tack för din hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...