Jump to content
Annons

Mixning av metal trummor?


ralleman

Recommended Posts

Tjena!

Har som skoluppgift att mixa en metal låt. Får alla instrument + sång att låta precis som jag vill förutom trummorna. Jag lyssnar jätte mycket på metal och vet hur jag VILL att det ska låta, men det känns inte som om jag lyckas nå dit.

Har rätt så mycket förkunskaper och kan väl hantera de vanligaste pluggarna och effekterna utan problem.

Har hört talas om att man triggar trummor och framförallt baskagge och virvel. Vad innebär detta och hur går man tillväga?

Använder mig av pro tools 7.4 LE och PC.

Alla andra eventuella tips om just metal mixning är varmt välkomna! 😄

MVH Rasmus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Har som skoluppgift att mixa en metal låt. Får alla instrument + sång att låta precis som jag vill förutom trummorna. Jag lyssnar jätte mycket på metal och vet hur jag VILL att det ska låta, men det känns inte som om jag lyckas nå dit.

Har rätt så mycket förkunskaper och kan väl hantera de vanligaste pluggarna och effekterna utan problem.

Har hört talas om att man triggar trummor och framförallt baskagge och virvel. Vad innebär detta och hur går man tillväga?

Använder mig av pro tools 7.4 LE och PC.

Alla andra eventuella tips om just metal mixning är varmt välkomna! 😄

MVH Rasmus!

Gör en sökning på "drumreplace"!

Metaltrummor är nog fasen det som låter minst trummor i hela musikbranchen.

Våga ta ut svängarna bara.

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Drumagog är din vän 😄

Ha ha ha!

Jo men lite så är det ju!

Det är ganska svårt att få fram ett sjuhelvetiskt metaltrumljud ifrån ett vanligt akustiskt trumset.

Jag tycker nog att man ska blanda dom ordenligt så att man får kvar lite liv i grejjerna men ack så rätt du har creel!

Sök efter Steven Slate så kommer världen ljusna...

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ha ha ha!

Jo men lite så är det ju!

Det är ganska svårt att få fram ett sjuhelvetiskt metaltrumljud ifrån ett vanligt akustiskt trumset.

Jag tycker nog att man ska blanda dom ordenligt så att man får kvar lite liv i grejjerna men ack så rätt du har creel!

Sök efter Steven Slate så kommer världen ljusna...

/Cruncharn'

Jag håller med. Men sen kan det ju vara en jäkla skillnad på "metaltrummor" och "metaltrummor". En del älskar det där extrema soundet a'la DFH med maxade kompressorer, andra föredrar mer realistiska trumljud som inte enbart smattrar...

Steven Slate Drums är ju helt klart bland de bättre samplesbibliotek som finns 😉

Har man bra trummor och ett bra rum tycker jag man ska lägga ner en massa krut på inspelning och uppmickning, så att man inte behöver trigga med färdiga samples. Gör man detta bra så låter det alltid bäst.

För mig blir det dock alltid triggning av bas och virvel när vi spelar in. Jättelitet rum + kassa trummor + brist på mickar = kommer aldrig bli bra. Då blir det bättre om man triggar. Låter självklart inte lika naturligt men i en mix låter det proffsigare.

Jag gör för övrigt om triggspåren till MIDI som jag sedan kör till Superior Drummer 2. Känns bättre än att behöva fixa 20 samples till Drumagog, mycket smidigare att låta ett trumprogram variera samples.

Sen är det ju förstås viktigt att blanda dem rätt, helt enkelt mixa det snyggt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

kan väl hantera de vanligaste pluggarna och effekterna utan problem.

MVH Rasmus!

Hej Rasmus

Är Addictive drums en av pluggarna du är bekant med?

Om deras preset som heter typ "metalltrummor" låter som du VILL att det skall låta kan du ju kolla hur dom har editerat,

vilka effekter som används och hur, för att det skall låta som det gör.

I vilket fall som helst så kan du ju leka runt där ett tag, eq:a, flytta micar pitcha virveln och minska kompressorn tills du hittat rätt.

Glöm inte att köra ihop med git och bas för att kolla hur det låter på riktigt.

Om du inte har AD så kan du ladda en demoverion här, dock utan pukor.

http://www.xlnaudio.com/?page=downloads&am...e=userdownloads

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Hade inte haft någon koll på Steve Slatetrummorna men tack för tipset. Det här är värt att satsa på så småningom, när lädret innehåller mer stålar än luft igen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med creel ordentligt här!

Om du kan få ut ett bra trumljud från ett akustiskt set så se för fasen till att göra det.

Oftast sitter inte felet där när man jobbar metaltrummor.

Jag har gjort det i snart 20 år. Varje gång kommer jag på mig själv med att inse hur extremt "off" metal som genre verkligen är och hur helsikes mycket man kan "krana" sönder ett trumset utan att det låter fel för musiken.

Ta en distad gitarr till exempel. Vi har ju vant oss vid att distortion är något fullt naturligt i nästan all sorts musik idag och då menar jag distortion som en process med avsikt att förvränga ljudet.

Det torde ju vara lika självklart att utan tvekan ösa på med en massa ljudeffekter och annat skojs på trummorna.

Genren tillåter ju det så bara gasa på!

Metaltrummor är ju apkul på riktigt!!!

Hoppas du kommer på något skojigt. 😲

Vore roligt att få ta del av resultatet sen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om allt som skrivits. Lägger bara till att t ex både Soilwork och In Flames triggar trummorna TROTS att det, enligt folk som hälsat på i studion, låter svinbra om de akustiska. Har också förstått att sk additiv komprimering används flitigt. Finns trådar om det, sök!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon produktions genre där levande och syntetiska, inspelade och genererade element blandas, så pass att de blir nästan oskiljaktiga .. så är det nog slick tung rock. Fastän många tunga metal-trummisar använder sig av marknadens mer respekterade och dyra trummor, så är trummorna live ofta stoppade med skumgummi och triggas med pzm-mickar. Ljudet man hör kommer ifrån samplers, i rackar bakom scenen.

Jag tror att nyckeln till att lära sig "locka fram" det moderna metalljudet har inte mycket med mixning att göra. Det finns nog ingen tekniker i världen som skulle kunna få fram det moderna metalljudet ur en ren rak mikrofon-upptagning. Nyckeln är att förstå att man sparar bara det mest karaktäristiska av den levande inspelningen av varje instrument, och blandar - t.ex. basgitarren - med 2,3 ibland 4-5 olika midi-genererade kopior av basistens spel, och det ljudet blandas med extremt processade finfördelningar av original-basljudet. När man förstår att det är så man gör, så blir det 10 gånger lättare direkt. Ett bra exempel på resultatet av t.ex. Mutt Langes produktion av Nickelbacks nya album Dark Horse. Lange gjorde sig känd för att använda monstruösa studio-installationer redan tidigt på 80-talet, och är känd för att jobba otroligt länge i studion. Och anledningen är just denna. Han behövde kunna duplicera och finfördela spektrumen i spåren i många uppdelningar, och tillsätta genererade ljud i lika många finfördelningar och allt detta processades, instrument för instrument, i flera pass efter varandra. Def Leppards ljudbild är nästan helt uppbyggd på det.

Man får akta sig bara, för det har ibland en ganska svår effekt på självförtroendet. Det är lätt att man faller offer för mixningens 'auto-tuning', och att självförtroendet växer sig lika fett som ljudet blir. Men sen får man akta sig, för dem som är bra att mixa; det som man själv just lämnat .. och man både framstår och känner sig som ett fån när man kan åstadkomma superfeta och glassiga saker, men inte få ett naket piano att låta naturtroget och vackert längre. Man ställs liksom lite inför ett vägskäl.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon produktions genre där levande och syntetiska, inspelade och genererade element blandas, så pass att de blir nästan oskiljaktiga .. så är det nog slick tung rock. Fastän många tunga metal-trummisar använder sig av marknadens mer respekterade och dyra trummor, så är trummorna live ofta stoppade med skumgummi och triggas med pzm-mickar. Ljudet man hör kommer ifrån samplers, i rackar bakom scenen.

Jag tror att nyckeln till att lära sig "locka fram" det moderna metalljudet har inte mycket med mixning att göra. Det finns nog ingen tekniker i världen som skulle kunna få fram det moderna metalljudet ur en ren rak mikrofon-upptagning. Nyckeln är att förstå att man sparar bara det mest karaktäristiska av den levande inspelningen av varje instrument, och blandar - t.ex. basgitarren - med 2,3 ibland 4-5 olika midi-genererade kopior av basistens spel, och det ljudet blandas med extremt processade finfördelningar av original-basljudet. När man förstår att det är så man gör, så blir det 10 gånger lättare direkt. Ett bra exempel på resultatet av t.ex. Mutt Langes produktion av Nickelbacks nya album Dark Horse. Lange gjorde sig känd för att använda monstruösa studio-installationer redan tidigt på 80-talet, och är känd för att jobba otroligt länge i studion. Och anledningen är just denna. Han behövde kunna duplicera och finfördela spektrumen i spåren i många uppdelningar, och tillsätta genererade ljud i lika många finfördelningar och allt detta processades, instrument för instrument, i flera pass efter varandra. Def Leppards ljudbild är nästan helt uppbyggd på det.

Man får akta sig bara, för det har ibland en ganska svår effekt på självförtroendet. Det är lätt att man faller offer för mixningens 'auto-tuning', och att självförtroendet växer sig lika fett som ljudet blir. Men sen får man akta sig, för dem som är bra att mixa; det som man själv just lämnat .. och man både framstår och känner sig som ett fån när man kan åstadkomma superfeta och glassiga saker, men inte få ett naket piano att låta naturtroget och vackert längre. Man ställs liksom lite inför ett vägskäl.

Sen har t ex Def Leppard haft väldigt svårt att låta något vidare live trots en massa inspelat material som skall stötta upp dem live. Vad jag menar är att studio och live är två olika situationer och att vissa band verkar försöka återskapa skivversionen och lyckas dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jobbar ju med en extremt tight budget så har inte så många kronor att lägga ut på att köpa pluggar. Så jag har spelat in ett akustiskt trumset som låter rätt dåligt om jag ska vara ärlig, Så ska testa med Addictive drums demo version och se hur vettigt det låter! Lovar att jag återkommer med reslutatet!

Tack allihopa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon produktions genre där levande och syntetiska, inspelade och genererade element blandas, så pass att de blir nästan oskiljaktiga .. så är det nog slick tung rock. Fastän många tunga metal-trummisar använder sig av marknadens mer respekterade och dyra trummor, så är trummorna live ofta stoppade med skumgummi och triggas med pzm-mickar. Ljudet man hör kommer ifrån samplers, i rackar bakom scenen.

Jag tror att nyckeln till att lära sig "locka fram" det moderna metalljudet har inte mycket med mixning att göra. Det finns nog ingen tekniker i världen som skulle kunna få fram det moderna metalljudet ur en ren rak mikrofon-upptagning. Nyckeln är att förstå att man sparar bara det mest karaktäristiska av den levande inspelningen av varje instrument, och blandar - t.ex. basgitarren - med 2,3 ibland 4-5 olika midi-genererade kopior av basistens spel, och det ljudet blandas med extremt processade finfördelningar av original-basljudet. När man förstår att det är så man gör, så blir det 10 gånger lättare direkt. Ett bra exempel på resultatet av t.ex. Mutt Langes produktion av Nickelbacks nya album Dark Horse. Lange gjorde sig känd för att använda monstruösa studio-installationer redan tidigt på 80-talet, och är känd för att jobba otroligt länge i studion. Och anledningen är just denna. Han behövde kunna duplicera och finfördela spektrumen i spåren i många uppdelningar, och tillsätta genererade ljud i lika många finfördelningar och allt detta processades, instrument för instrument, i flera pass efter varandra. Def Leppards ljudbild är nästan helt uppbyggd på det.

Man får akta sig bara, för det har ibland en ganska svår effekt på självförtroendet. Det är lätt att man faller offer för mixningens 'auto-tuning', och att självförtroendet växer sig lika fett som ljudet blir. Men sen får man akta sig, för dem som är bra att mixa; det som man själv just lämnat .. och man både framstår och känner sig som ett fån när man kan åstadkomma superfeta och glassiga saker, men inte få ett naket piano att låta naturtroget och vackert längre. Man ställs liksom lite inför ett vägskäl.

väl talat

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon produktions genre där levande och syntetiska, inspelade och genererade element blandas, så pass att de blir nästan oskiljaktiga .. så är det nog slick tung rock. Fastän många tunga metal-trummisar använder sig av marknadens mer respekterade och dyra trummor, så är trummorna live ofta stoppade med skumgummi och triggas med pzm-mickar. Ljudet man hör kommer ifrån samplers, i rackar bakom scenen.

Jag tror att nyckeln till att lära sig "locka fram" det moderna metalljudet har inte mycket med mixning att göra. Det finns nog ingen tekniker i världen som skulle kunna få fram det moderna metalljudet ur en ren rak mikrofon-upptagning. Nyckeln är att förstå att man sparar bara det mest karaktäristiska av den levande inspelningen av varje instrument, och blandar - t.ex. basgitarren - med 2,3 ibland 4-5 olika midi-genererade kopior av basistens spel, och det ljudet blandas med extremt processade finfördelningar av original-basljudet. När man förstår att det är så man gör, så blir det 10 gånger lättare direkt. Ett bra exempel på resultatet av t.ex. Mutt Langes produktion av Nickelbacks nya album Dark Horse. Lange gjorde sig känd för att använda monstruösa studio-installationer redan tidigt på 80-talet, och är känd för att jobba otroligt länge i studion. Och anledningen är just denna. Han behövde kunna duplicera och finfördela spektrumen i spåren i många uppdelningar, och tillsätta genererade ljud i lika många finfördelningar och allt detta processades, instrument för instrument, i flera pass efter varandra. Def Leppards ljudbild är nästan helt uppbyggd på det.

Man får akta sig bara, för det har ibland en ganska svår effekt på självförtroendet. Det är lätt att man faller offer för mixningens 'auto-tuning', och att självförtroendet växer sig lika fett som ljudet blir. Men sen får man akta sig, för dem som är bra att mixa; det som man själv just lämnat .. och man både framstår och känner sig som ett fån när man kan åstadkomma superfeta och glassiga saker, men inte få ett naket piano att låta naturtroget och vackert längre. Man ställs liksom lite inför ett vägskäl.

Hakar på totalt i det du skriver utom på ett enda plan Opus...

Att trumslagar i livesituation skulle använda sig av skumgummiproppade trummor är något jag aldrig stött på under mina 10 år som livetekniker...!

När jag funderar lite på det ur en trumslagares synvinkel så skulle det inte funka att köra tre timmar gig med detta då mjölksyran skulle ta ut sin rätt efter bara ett par låtar.

"Packade" trummor är slitigt att lira på och den totala avsaknaden av dynamik gör att "liret" blir galet.

Mutt Lange's system inom ljud däremot, är en sanning utan modifikation!

...en som aktat sig för att överproducera men är jävligt nära ett genombrott på fronten...., suck! Ha ha ha!!! 🙂

Take care!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hakar på totalt i det du skriver utom på ett enda plan Opus...

Att trumslagar i livesituation skulle använda sig av skumgummiproppade trummor är något jag aldrig stött på under mina 10 år som livetekniker...!

När jag funderar lite på det ur en trumslagares synvinkel så skulle det inte funka att köra tre timmar gig med detta då mjölksyran skulle ta ut sin rätt efter bara ett par låtar.

"Packade" trummor är slitigt att lira på och den totala avsaknaden av dynamik gör att "liret" blir galet.

Så kanske det är. Har själv suttit och bankat tvåfyra bakom dansband i flera år, med stoppade triggade trummor. (och drömde drömmar med klick i, sovandes i bussen). I stort sett varenda danbandstrummis kör så. Själv körde jag med formgjuten skumplast, men det är många som bara tejpar fast ett tjockt lager skumplast direkt på undersidan anslagsskinnet. För, idén med dämpningen är ju inte bara att få tyst på trummorna, utan även att undvika dubbeltriggning - när skinnet sjunger lite och triggmicken skickar flera anslag-signaler bara för att trumman sjunger en aning. Ju dödare desto bättre, så jag fixade formgjutna, som passade in i hela trummans insida. Men trummandet i tung rock är ju 'aningens' högre tempo och kraftfullare spel.

Kom att tänka på att den bild i mitt huvud som jag hade när jag skrev det där, var de större etablerade banden; typ Dark funeral, Mayhem och dom. Där är nog triggningen betydligt vanligare än hos uppåt-strävande band. Så sett överlag .. har du nog mer rätt. 🙂

Sen har t ex Def Leppard haft väldigt svårt att låta något vidare live trots en massa inspelat material som skall stötta upp dem live. Vad jag menar är att studio och live är två olika situationer och att vissa band verkar försöka återskapa skivversionen och lyckas dåligt.

Yep. Det var därför playbacken uppfanns .. att folk la studio-inspelningarna på hårddiskbandspelare (eller sequencer) och körde dom live på scenen.

Själv tappar jag intresset när folk har en "the sky is the limit" inställning i studion, helt ointresserade om musiken motsvarar vad de faktiskt utför i verkligheten, eller hur de ska lyckas få till det på scenen. Ännu värre är de som gör saker storstilat som zätan i studion, och sen bara lirar en halvsjaskig fritidsgårdsversion av det live. Då känner jag mig jäkligt förolämpad som lyssnare. Jag vill att vad som hörs på skivan ska ha någon motsvarighet i verkligheten, annars är jag inte så intresserad. Synth och elektronika överlag är lite undantaget, för det är liksom musik som avsiktligen görs 100% programmerad. Men när man blandar genererat och spelat, med en ganska tydlig avsikt att de inte går att skilja på .. då rynkar jag på näsan. Då känns det som jag tittar på "mästerskapen i programmerad formel 1 animering", istället för att verkligen titta på formel 1. Men ... så är jag av en utdöende skola med 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Så kanske det är. Har själv suttit och bankat tvåfyra bakom dansband i flera år, med stoppade triggade trummor. (och drömde drömmar med klick i, sovandes i bussen). I stort sett varenda danbandstrummis kör så. Själv körde jag med formgjuten skumplast, men det är många som bara tejpar fast ett tjockt lager skumplast direkt på undersidan anslagsskinnet. För, idén med dämpningen är ju inte bara att få tyst på trummorna, utan även att undvika dubbeltriggning - när skinnet sjunger lite och triggmicken skickar flera anslag-signaler bara för att trumman sjunger en aning. Ju dödare desto bättre, så jag fixade formgjutna, som passade in i hela trummans insida. Men trummandet i tung rock är ju 'aningens' högre tempo och kraftfullare spel.

Kom att tänka på att den bild i mitt huvud som jag hade när jag skrev det där, var de större etablerade banden; typ Dark funeral, Mayhem och dom. Där är nog triggningen betydligt vanligare än hos uppåt-strävande band. Så sett överlag .. har du nog mer rätt. 🙂

Yep. Det var därför playbacken uppfanns .. att folk la studio-inspelningarna på hårddiskbandspelare (eller sequencer) och körde dom live på scenen.

Själv tappar jag intresset när folk har en "the sky is the limit" inställning i studion, helt ointresserade om musiken motsvarar vad de faktiskt utför i verkligheten, eller hur de ska lyckas få till det på scenen. Ännu värre är de som gör saker storstilat som zätan i studion, och sen bara lirar en halvsjaskig fritidsgårdsversion av det live. Då känner jag mig jäkligt förolämpad som lyssnare. Jag vill att vad som hörs på skivan ska ha någon motsvarighet i verkligheten, annars är jag inte så intresserad, gäspar direkt. Då känns det som jag tittar på "mästerskapen i programmerad formel 1 animering", istället för att verkligen titta på formel 1. Men ... så är jag av en utdöende skola med 🙂

Ops... my mistake!

Glömde bort dansbanden.

Var så inställd på metaltrummor här i tråden.

Detta har jag faktiskt sett IRL detta med formgjutna ilägg för trummorna.

Krävs nog fasen ett dansband för att komma på en så absurd idé! Ha ha ha!

Gällande dom stora akterna så är du inte på fel spår!

Triggning är duktigt viktigt idag när det kommer till arena och mer påkostade produktioner.

Blandning av orginal och samplat ses ju ordentligt hos t.ex Rammstein.

Kul exempel där med Nickleback.

DOm har ju på nåt knasigt sätt lyckats sammanfläta dom två normerna.

Bra låtar, samt "idiot-proddat" i överkant.

Dom har fått fram något som definitivt känns igen.

Hookar och ett sjuhelsikes tryck!

Bra inlägg där Opus!

Take care!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Låten är nu helt färdigmixad och jag är relativt nöjd, fick inte till det någe bra med AD, så mixade de akustiska trummorna så bra det gick.. Tyvärr så var det mina kompisars band så jag var snäll och mixade lite som dom ville ha det och inte som jag ville ha det..

Vad tycker ni man ska göra i en sådan situation när jag som ljudtekniker vill göra en grej men bandet vill ha det på något annat sätt?

Är ens uppgift att göra bandet 100% nöjd eller att göra en 100% bra mixning?

Jag lägger upp låten här efter helgen, för har inte tillgång till den just nu. 🙂

Tack för all hjälp och alla tips!!

Lär mig mer på detta forum än på mina ljudteknik lektioner 😄🙂

MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är nu helt färdigmixad och jag är relativt nöjd, fick inte till det någe bra med AD, så mixade de akustiska trummorna så bra det gick.. Tyvärr så var det mina kompisars band så jag var snäll och mixade lite som dom ville ha det och inte som jag ville ha det..

Vad tycker ni man ska göra i en sådan situation när jag som ljudtekniker vill göra en grej men bandet vill ha det på något annat sätt?

Är ens uppgift att göra bandet 100% nöjd eller att göra en 100% bra mixning?

Jag lägger upp låten här efter helgen, för har inte tillgång till den just nu. 😑

Tack för all hjälp och alla tips!!

Lär mig mer på detta forum än på mina ljudteknik lektioner 🙂😛

MVH Rasmus

Du ska göra en 100% bra mix så även bandet blir 100% nöjd!

Är detta inte möjligt. Gå efter bandet. Det är deras låtar och det är dom som betalar.

Har själv suttit i sitsen där bandet vill på ena hållet och jag på ett helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska göra en 100% bra mix så även bandet blir 100% nöjd!

Är detta inte möjligt. Gå efter bandet. Det är deras låtar och det är dom som betalar.

Har själv suttit i sitsen där bandet vill på ena hållet och jag på ett helt annat.

Okej, tyvärr så tycker man ju inte alltid lika 😛

Jo bandet fick som dom ville ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...