Jump to content
Annons

Five Darkening Dimensions


Viktor

Recommended Posts

LÅTNAMN: Five Darkening Dimensions

ARTIST/GRUPP: Insidiator

GENRE: Prog/Symfonirock

LÅTLÄNGD: 27:10

KOMPOSITÖR: Jacob Kaasgaard

PRODUCENT: Jacob Kaasgaard

EV. MEDVERKANDE: Jacob Kaasgaard, Daniel Johansson, Viktor Ax, Fransk Karlsson, Sofia Petersson

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 24,6mb

STATUS: Färdig Demo

LÅTLÄNK: http://www.insidiator.com/Download/dimensions.rar

Javisst är filen stor, men sen är låten lång också. Inspelat i ett vardagsrum och trummorna är inspelade i ett förråd, så med tanke på det är vi ganska nöjda med ljudet. Klippen mellan de olika delarna är väl inte de finaste dock, men det ska vi nog lösa snart. :rolleyes:

Redigerat av Viktor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar bara nu, men jag tror att 'låten' består av fem delar som klockar in på drygt 27 min. Det finns gränser för vad man kan ge återkoppling på. Låt säga att jag inte hittar något att anmärka på, eller ännu värre ge konstruktiv kritik på, under de fyra första minuterna. Det är liksom en lite för krävande uppgift, även för symfrock.

I det stora hela: Lite thrash (Metallica), lite Yes anno 80-talet, lite Judas P, lite Genesis...

Begränsad sångare, tråkiga trumljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansken (oregistrerad)

hej hej!

ville bara säga att det är jag som är den begränsade sångaren och att vi med glädje skulle ta med en ny i bandet om vi hittade nån...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte själv att det kändes ambitiöst att lyssna igenom hela, men när jag väl hade börjat kunde jag inte sluta.

Jag är mycket svag för detta. Det är genomtänkt genomarbetat. Snygga låtar lysande arrangemang.

Jag fattar inte vad Joachime snackar om, jag tycker sången är lysande. Snygg röst, med både pondus och genomslagskraft. + att den låter intressant. Snygga körer dessutom. Lite Glenn Hughes över det hela (vilket för övrigt är en av mina favvosångare)

Gitarrerna är nyanserade och spelet genomgående mycket bra.

Det är något med ljudkvalitén. Det känns lite tunt genomgående. Vet inte hur ni mastrat, men jag skulle önska lite mer briljans i ljudbilden, speciellt trummorna som saknar en del diskant i cymbaler och hihat.. Det blir bitvis lite dovt. Klippen är ruskiga naturligtvis, men det jobbar ni på.

Lite om varje låt

Introt mycket vackert.

Sångeffekterna på A Frightful Lament känns lite fel.

Mycket snygg sax på Martian Gewagw Carol. Lysande gitarrsolon. Fräck klaviatur.

Departure; snyggt arrangerat. Dansken visar sin klass.

Final conclusion. Jag är omigen osäker på sångeffekterna. Annars binds det ihop snyggt. Snygga keyboard.

Med lite mastring och pill så är detta en given femma från min sida. (enligt trad forumbetygsättning)

Borde inte vara svårt att få kontrakt på detta. Det är tillräckligt kompetent helt klart.

🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillade det Egghuvud. 😆

Som sagt, så är trummorna det vi har mest problem med rent ljudmässigt, eftersom vi inte har tillgång till någon studio eller ens ett inspelningsrum. Bara ett förråd. Men vi ska försöka göra det bästa av situationen i alla fall. 😛

Och därför tar vi även Joachime's kritik som bra kritik, eftersom trummorna var en redan känd brist och sångaren bara sjunger därför att nån behövde göra det. Det är ju egentligen keyboard som är hans grej.

Vi har iaf fixat klippen så att de låter ok nu, ska se om jag får tid att lägga upp det här senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansken (oregistrerad)

Tack för ditt inlägg Egghuvud!

Jag funderar lite på det med mastringen. Jag har ju pillat en del med multibandskompressor på det hela; är det där jag har sabbat diskanten, eller ska jag bara höja de höga frekvenserna lite? Jag tycker väl själv att basfrekvenserna är lite bumliga och de är ju komprimerade en del, medan diskanten inte är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, nu är en version med fixade klipp upplagd. Vet inte hur det låter nu när det är i Mp3, men på skiva låter det väldigt bra med klippen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag är inte rar.

Jag är OND!

Ond på rar.

Vad faen är rar för något? Här har man förväntansfullt suttit med hängande tandkött i evigheter för att tanka hem nåt som påminner om en långfilm i storlek, och vad får man? Jo, .rar...... 😄

Vad är .rar för något, och med vad kan jag öppna det? Klantigt av mig att inte kolla på filen innan jag började tanka men hela jävla huvet är fyllt med skinka och prinskorv och då är det inte så lätt att ha det man tankar i tankarna. Se där, en skvätt senap skvatt ur ena örat på tangntbrddet, å knpparna lkippar ioohop

jvvla rar

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt sköna låtar!!!

Håller med om att sången är lysande. Passar som handen i hansken!!!

Synd att trummorna har så dåligt ljud. Dom förstör tyvärr helhetsbilden ganska radikalt. Dom saknar topp och virveln passar inte alls in i detta samanhang.

Ni skulle provat att byta ut trumljuden mot något samplat dito. I alla fall virveln. Detta kan lätt göras med drumagog.

Och mastringen skulle nog behöva en del "briljans".

Men som sagt, otroligt sköna låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte rar.

Jag är OND!

Ond på rar.

Vad faen är rar för något? Här har man förväntansfullt suttit med hängande tandkött i evigheter för att tanka hem nåt som påminner om en långfilm i storlek, och vad får man? Jo, .rar...... 😄

Vad är .rar för något, och med vad kan jag öppna det? Klantigt av mig att inte kolla på filen innan jag började tanka men hela jävla huvet är fyllt med skinka och prinskorv och då är det inte så lätt att ha det man tankar i tankarna. Se där, en skvätt senap skvatt ur ena örat på tangntbrddet, å knpparna lkippar ioohop

jvvla rar

www.rarlab.com 🙂

Det finns en .zip precis under om du hade läst lite (korven som orsakade det kanske 😉) också för de som föredrar det, men .rar öppnar du med WinRar, som tankas på adressen ovan.

😛

Redigerat av Viktor
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...