Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla!

Är sugen på en vintagedesign preamp. Jag ska spela in mest sång, ackegitarr, kanske el-bas..

Vilken vintage design modell gäller då?

Nån som vet vad skillnaden är mellan M73D och M87D?

tacksam för tips!

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

M73D bygger på Neve 1073 och är inte så transientsnabb men har mer "kött" i sig. Det har delvis att göra med hur fasen beter sig genom frekvensomfånget. M87:an är mer linjär (mindre fasfel) än M73 och svarar bättre på transienter och passar tex bättre på trummor. Jag skulle gå på M73 i ditt fall.

Postat

Det finns många andra fina preampar också.

AMS Neve 1073

Great River MP-2NV

Chandler Limited TG2 (den ska jag köpa när jag får råd)

Så här låter

på ackegura uppmickad av TLM103 från ett klipp från Gearslutz.

Postat (redigerat)
Så här låter
på ackegura uppmickad av TLM103 från ett klipp från Gearslutz.

Förlåt för att jag hoppar in i tråden såhär men det där måste vara ett av de sämsta sätten att dema en high-end preamp. En helt död akustisk gitarr i ett dött rum 😑

För att gå on topic så har jag testat M81:an som ska vara M87:ans förgångare som jag har förstått det och den låter helt förträffligt bra. Uppenbart bättre än den Universal Audio LA-610 som det A/B testades med. Att tillägga är att det testades med en AKG C12 som ju låter väldigt "fet", tycker LA-610:an "fettade" till lite för mycket medan M81:an bara lät precis som man ville ha det. Bra tydlig botten och mjuk men ändå detaljrik diskant. Mumma helt enkelt 🙂

Redigerat av lavrell
Postat

Brukar själv använda Vintage Design CA73, och den kan väl inte vara helt olik M73D...eller?

I vilket fall, CA73:an låter helt gudomlig på lajnad bas... och förstås allt annat man använder den på.

Postat

Jag tror faktiskt att det är svårt att bli missnöjd med nåt från Vintage Design, har nog aldrig hört någon säga något negativt om dom.

Postat

Det beror på vilket sound man är ute efter. 😑

Postat
Förlåt för att jag hoppar in i tråden såhär men det där måste vara ett av de sämsta sätten att dema en high-end preamp. En helt död akustisk gitarr i ett dött rum 😑

Du hade kanske gjort lite annorlunda du och dränkt signalen med reverb. 🙂

I det här fallet var man ute efter preampens karaktär.

Postat (redigerat)
Du hade kanske gjort lite annorlunda du och dränkt signalen med reverb. 🙂

I det här fallet var man ute efter preampens karaktär.

Jo det hade jag ju säkert gjort 😑

Eller så hade jag spelat in en gitarr av lite högre klass vars strängar inte va helt döda som i det här ljudklippet. Maken till plattare och mer intetsägande gitarrljud har jag aldrig hört. Men du kanske tycker om sånt här slätstruket gitarrsound utan någon som helst attack och kärna?

Redigerat av lavrell
Postat

Jag tycker inte om för mycket transienter med acke. Det låter för mycket "diskbänk".

Postat
För att gå on topic så har jag testat M81:an som ska vara M87:ans förgångare som jag har förstått det och den låter helt förträffligt bra. Uppenbart bättre än den Universal Audio LA-610 som det A/B testades med.

Förstår inte vitsen med att A/B-testa två helt olika preamps... LA-610 är en rörpreamp och M81 är en transistorbaserad förstärkare.

Postat

Är det någon som har ljudklipp på A/B testet mellan UA 610 och VT 81an ?

Eller ljudklipp på något inspelat på 81an mot 73an ? =/

Postat
Förstår inte vitsen med att A/B-testa två helt olika preamps... LA-610 är en rörpreamp och M81 är en transistorbaserad förstärkare.

Kanske inte på ett vetenskapligt plan. Men om man vill kolla vilken preamp man föredrar till visst material och viss mikrofon tycker jag det är helt okej.

Postat
Kanske inte på ett vetenskapligt plan. Men om man vill kolla vilken preamp man föredrar till visst material och viss mikrofon tycker jag det är helt okej.

Ja och det va precis därför det gjordes. Vi hade helt enkelt lite tid över och testade att spela in sången med två olika preamps för att jämföra soundet.

Är väl bättre för trådskaparen att få lite information från det verkliga livet istället för att läsa teknikspecar online? 😛

Postat

200607071308350.neveDPA_f.jpg

Jag har letat men inte hittat några ljudklipp från den här.

Postat
Ja och det va precis därför det gjordes. Vi hade helt enkelt lite tid över och testade att spela in sången med två olika preamps för att jämföra soundet.

Är väl bättre för trådskaparen att få lite information från det verkliga livet istället för att läsa teknikspecar online? 😄

Vad jag menar är att det inte är en bra idé att på ett forum (med ganska många nybörjare) slänga ur sig att den ena låter bättre än den andra då det såklart helt och hållet beror på vilket material som spelas in, vilken mic som används samt vad man själv tycker låter bra eller inte.

Dessutom är just kombinationen TLM-103 och LA-610 (eller UA-preamp med rör generellt) en välkänd kombination som inte funkar speciellt bra då 103:ans tendens till ettrighet förstärks med många rörpreamps.

Kort och gott: Både Vintage design M73 och UA X-610 är mycket bra preamps men de passar inte alla, vid alla tillfällen, med alla mickar. Om man är intresserad av en ”Neve-style” mickstärkare så borde man jämföra med originalet samt M73, M81 och kanske PRE-73. Om man inte vet varför man vill ha just denna typ av preamp så borde man förstås testa andra typer av preamps för at skapa sig en uppfattning om av de olika förstärkningsmetoderna (och andra komponenter) gör för soundet.

Postat (redigerat)
Vad jag menar är att det inte är en bra idé att på ett forum (med ganska många nybörjare) slänga ur sig att den ena låter bättre än den andra då det såklart helt och hållet beror på vilket material som spelas in, vilken mic som används samt vad man själv tycker låter bra eller inte.

Dessutom är just kombinationen TLM-103 och LA-610 (eller UA-preamp med rör generellt) en välkänd kombination som inte funkar speciellt bra då 103:ans tendens till ettrighet förstärks med många rörpreamps.

Kort och gott: Både Vintage design M73 och UA X-610 är mycket bra preamps men de passar inte alla, vid alla tillfällen, med alla mickar. Om man är intresserad av en ”Neve-style” mickstärkare så borde man jämföra med originalet samt M73, M81 och kanske PRE-73. Om man inte vet varför man vill ha just denna typ av preamp så borde man förstås testa andra typer av preamps för at skapa sig en uppfattning om av de olika förstärkningsmetoderna (och andra komponenter) gör för soundet.

Men jag använde ju ingen TLM-103:a utan en AKG C12 😄

Och självklart är inte min uppfattning lag men jag tar för givet att folk läser det som min egen personliga uppfattning men jag förstår din poäng 😉

Redigerat av lavrell
Postat
Men jag använde ju ingen TLM-103:a utan en AKG C12 😉

Och självklart är inte min uppfattning lag men jag tar för givet att folk läser det som min egen personliga uppfattning men jag förstår din poäng 🙂

Visst nej, det var någon annan som gjorde det (TLM103)... 😄

• 2 månader senare...
Postat

Gah! Nu är jag inne i samma dilemma. I en tidigare tråd så blev jag rekommenderad en Vintage Design M81D/M87D .. Ska ha den till sång, skrik, grown, elgitarr och akustisk gitarr.. Det verkar som att M73D lämpar sig bättre till detta? Eller? 😆 (ska köpa snart, så har lite dilemma)

• 2 veckor senare...
Postat

Har nu testat min preamp i hemstudion .. och jag måste säga att jag blev nöjd efter att ha lekt runt lite med den.

Mikrofonerna låter diamant jämfört mot guld innan. Har testat den lite snabbt genom en ADK51e och blev väldigt nöjd, dock så är det ju ingen hypermikrofon. Sedan provade jag sång, testade lite med olika gain mot output och lyckades få till alla möjliga sound. Och sen testade jag lite halvgrowl i en mix lite snabbt .. har inte growlat på ett tag, så de blev för mycket gröt med halsen, men trots det så satt soundet i mixen! Den lät inte kallt, distanserat. Utan det lät nära, varmt, levande! Drog på gain på +70 och drog ner output till ca 30% och fick då soundet från sången i Olle Ljungströms låt Sju (den där analoga skrovliga distningen av mjuk sång när man tar i lite), och nej, mätaren visade inte rött! 🙂

Provat koppla elguran till DI ingången. Lät lite för grötigt när man samtidigt hade dist i gitarr-emulerings-mjukvaran. Däremot lät elbas super!

Är otroligt nöjd! Tack för tipset allihop! 🙂 Nu har sången väckts från de döda!

• 1 år senare...
Postat

Jo det hade jag ju säkert gjort 😑

Eller så hade jag spelat in en gitarr av lite högre klass vars strängar inte va helt döda som i det här ljudklippet. Maken till plattare och mer intetsägande gitarrljud har jag aldrig hört. Men du kanske tycker om sånt här slätstruket gitarrsound utan någon som helst attack och kärna?

Shit vilken skön attityd...Gött att någon visar vart skåpet ska stå

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.