Jump to content
Annons

Cubase 4 tar bort mina vst-när jag öppnar filen


tofumannen

Recommended Posts

Ok, ursäkta dramatiken men ni vet hur det är när tiotals timmar jobb är bortkastade, även om jag inte är säker på att det är så i det här fallet.

Nåväl.

Så här är det: Sen jag börjat köra cubase 4 har det hänt några ggr att när jag öppnar min tidigare sparade fil så öppnas programmet men jag får meddelande om att "connections" inte fungerar(ursäkta, jag minns inte exakt, det meddelandet har inte visats på ett tag) och därefter får jag frågan om jag vill ta bort "tracks that couldnt be connected". Eftersom jag inte vill det så trycker jag cancel men alla vst-instrumment och dessas spår är borta ändå. Jag stänger ner cubase men får ingen fråga om jag vill spara.

Min fråga är:

1 - Känner ni igen problemet? Vad gör jag?

2 - Är filen ändå intakt med alla spår om jag väl får ordning på problemet?(jag har ju inte sparat några ändringar liksom)

*Hoppas på hjälp* :rolleyes:

/PATTE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker mig känna igen lite av det.

Om jag har ett midispår som är kopplat till en VSTi, och jag tar bort VSTin ifrån Instrumentlistan (knappen F11), då händer det ofta att nästa gång jag öppnar låten så meddelar cubase mig om att MIDI spåret inte hittar den VSTi som den är kopplad till. Alltså, även om jag tar bort VSTin ur instrumentlistan så verkar det finnas en slags koppling kvar mellan MIDI spåret och VSTin, som cubase försöker lösa. Om jag däremot först går till MIDIspåret och tar bort kopplingen till VSTin, och SEN tar bort VSTin ur instrumentlistan, då får jag inte upp det där meddelandet nästan gång jag öppnar låten.

Men det du beskriver är ju mer än så, du beskriver ju att VST instrumenten som du använder när du sparade låten inte laddas - och att det är därför du får upp den där "can't find the deignated VSTi" rutan. Att VST Instrumenten inte laddas, det har jag nog aldrig varit med om. Någon gång har det hänt, om Windows tyckt att RAM minnet är fullt, eller om en installation av en VSTi inte är riktigt korrekt utförd, men i båda dom fallen så är ju lösning väldigt uppenbar och tämligen lätt att lösa.

Ett tips du skulle kunna prova, är att nollställa Cubase VST plugins databas. Cubase läser nämligen in alla VST plugins en gång och sparar den inläsningen som en databas. Varje gång du startar Cubase, så söker den igenom VST Plugins mappen efter nya pluggar som inte redan finns registrerade i databasen, men den laddar inte VST inställningarna genom att läsa av VST Plugins mappen varje gång. Istället så söker den efter nya förekomster, men i övrigt så laddar den inställningarna som finns i databasen. Om du nollställer databasen, så kommer cubase - nästa gång du startar - att bli tvungen att läsa igenom hela VST Plugins mappen och göra en ny databas. Det tar någon minut längre än annars, men om felet skulle bero på att något i Cubase relation till VST instrumenten skulle vara galet, så skulle en återställning av databasen kunna återställa det. Det har hjälpt mig några gånger och är helt riskfritt.

Först, se till att cubase inte är igång, och inte Wavelab heller om du har det.

# Gå till mappen C:\Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Steinberg\Cubase 4

# Klipp ut filen "VST Plugins.xml" och flytta den till t.ex. skrivbordet

Filen "VST Plugins.xml" är cubase databas fil för plugins och instrument osv. Om du flyttar den ut ur C:\Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Steinberg\Cubase 4 till skrivbordet så har du en sparad kopia av den, just in case, och nu ska mappen C:\Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Steinberg\Cubase 4 inte innehålla någon "VST Plugins.xml" fil. Det är viktigt.

Nu kan du starta Cubase. Cubase kommer att märka att "vafan, ingen databas?" och kommer då att automatiskt skapa en ny sådan, genom att läsa av allting i VST Plugins mappen från scratch. Det tar någon minut, och du kommer inte att få något meddelande eller nånting. Nu har du återställt plug-ins databasen, och om det stora felet berodde på någon relation mellan cubase och dina VSTis, så är den saken reparerad nu. Prova att öppna din låt igen.

Får du samma problem även nu, att dina VSTis inte öppnas, då var det inte enbart databasen det var fel på. Det skulle kunna vara så att ett eventuellt databas-fel har skapat en korruption in låt-filen. Lösningen på det är att först återställa databasen, och sen spara alla MIDI och audiospår som separata filer, och skapar ett nytt projekt, och importerar alla MIDI och Audio spår, och börja om med ljuddesignen. Om du gör så, prova att spara alla ljudinställningar för varje VSTi som en FXP fil. Då har du i alla fall en backup på ljudinställningarna i varje VSTi för framtida bruk, även om det absolut inte ska vara på det här sättet.

Annars har jag inga fler konkreta förslag, och jag tror problemet kan vara halt att få grepp om överhuvudtaget. Om det inte var databasen, så borde du definitivt prova att söka efter var felet till det här ligger i. Cubase.net är en ganska bra källa för såna här funderingar. Kanske en total ominstallation av allt skulle hjälpa. Men att kallt hoppas på att slippa träffa på det här problemet igen ... det kan bli dyrt och man kan tappa otroligt mycket arbete. Du måste nog skapa en lösning.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Yo Opus99 🙂

Tackar och bockar för ditt utförliga svar. Jag har hunnit fundera och dra lite slutsatser och jag skulle tro att det inte är fel på vst-databasen. Dock ska jag använda ditt tips som ett sätt att åtminstone utesluta den biten(det kan ju faktiskt vara flera saker som spökar samtidigt).

Låt se om de här ledtrådarna ger nån hint: de berörda kanalarna hittar inga "ports"(missing ports) tror jag.

När felet uppträder byter cubase drivisar till datorns integrerade ljudkort 😆

Ibland stängs cubase ned på ca 1 nanosekund helt utan förvarning 😎 och när jag kör igång igen har det växlat till datorns integrerade ljudkort. När jag försöker växla tillbaks(till guitarport) så blir det "asio driver open failure" och det är bara att starta om datorskrället.

Den enda slutsatsen jag dragit är att Cubase inte verkar gilla att ha guitarport som ljudkort men jag undrar om det är nåt annat problem också, samt om det går att få Cubase att gilla min guitarport

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...