Jump to content
Annons

Min dator har brunnit pga av en USB koppling


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Jag har en burk som består av Antec Sonata chassi (1:a versionen) MSI intel pe865-max2, Intel P4 3.0ghz mm.

Igår skulle jag koppla in en nyinköpt Samsung mobil via en av de bakre USB portarna vilket jag redan hade gjort ett par grr utan problem.

Plötsligt hördes ett svagt knäppande eller fräsande ljud precis när jag satte sladden i telefonen, datorn hängde sig och det luktade bränd elektronik.

Efter det startar datorn inte. Moderkortet får ström såtillvida att några dioder på det lyser (men om allt får ström vet jag inte). Hårddiskarna spinner igång men går inte in i BIOS och jag får inga pip som tyder på att datorn skulle boota om eller dyl. samt fläktarna snurrar.

Skärmen förblir helt svart.

Jag har testat att koppla ifrån allt som har med USB att göra, inkl sladdarna som kopplar USB portarna till moderkortet men utan resultat.

Jag kan inte men ögat se att något skulle ha brunnit på moderkortet men har inte skruvat isär allt.

Jag har inga större förhoppningar om att få igång datorn (och antar att jag bara får köpa en ny)...det är förmodligen inte värt att lägga 1000:- på ett nytt moderkort bara för att testa OM det är just moderkortet som har brunnit om det sen visar sig att det var nätagget som behövde bytas.

Undrar dock om ngn har några idéer eller har varit med om ngt liknande?

tack

ps. tilläggas bör att det som tur var inte är min musikdator som har brunnit utan kontorsdatorn 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varit med om något liknande. En äldre dator med USB 1-portar som började fräsa och spraka ibland när man anslöt något via USB. Den hängde sig gärna då också.

Om fläktar och hårddiskar snurrar igång tror jag att du kan utesluta nätagget. Gissar att moderkortet gjort sitt. Du kan eventuellt behöva nya minnen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tråkigt!

Kan du känna om nätagget fortfarande luktar bränt eller om du känner någon doft från moderkortet?

Du kan inte ta nätagget från någon annan dator bara för att testa? Gissar dock på att det är moderkortet.

Jag tror att USB-funktionerna hanteras av Sydbryggan på din dator och har den bränt så kommer du inte åt diskar etc heller.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror likt Joachime; moderkort och eventuellt minnen.

Mycket sannolikt att det är moderkortet. Jag har dock varit med om att ett nätagg slutade leverera ström för vissa spänningsnivåer men inte för andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Yepp moderkortet och minnen ..

Mitt paja oxå för två vekor sen.Stack in mitt 4 gigs usb minne bara .Poff sa det

Musen paja,moderkort åthelvete och minna nya 2x2 gigs minnen rök.

Vad är det som händer har alldrig vart med om nått sånt .Är det billiga kretsar som gör det i

dagens moder kort ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Yepp moderkortet och minnen ..

Mitt paja oxå för två vekor sen.Stack in mitt 4 gigs usb minne bara .Poff sa det

Musen paja,moderkort åthelvete och minna nya 2x2 gigs minnen rök.

Vad är det som händer har alldrig vart med om nått sånt .Är det billiga kretsar som gör det i

dagens moder kort ??

Hm, du satte inte in minnena under drift va? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar

moderkortet är 4 år gammalt så för det första är det rätt svårt att överhuvudtaget hitta ett nytt och rent ekonomiskt känns det inte riktigt värt det utan jag har redan beställt en ny modern dator till ett väldigt förmånligt pris genom en vän som jobbar på en datortillverkare

hur stor tror ni att sannolikheten är att det är kabeln (eller t.o.m. ännu osannolikare själva telefonen) som är boven i dramat? är det sannolikaste att moderkortets kretsar är av dålig kvalitet eller att det har kommit in damm eller så....

jag har precis pratat med elektronikvaruhuset där jag köpte telefonen om att skicka in kabeln på service för undersökning....vill ju inte bränna en till dator

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt var det en tidig serie av just Antec Sonata chassin som hade USB-sladdarna till fronten felmärkta så att om man kopplade efter märkningen så blev anslutningen polvänd till uttagen på framsidan av chassiet. Denna felmärkning gav en hel del problem för dem som byggde med det aktuella chassiet.

Det skulle kunna vara i alla fall en bidragande orsak till ditt problem.

Generellt sett i största allmänhet så kan det vara på sin plats att i detta sammanhang, när vi ändå är intte på strömförsörjning, också åter propagera för val av nätaggregat med god kvalitet och med en rejäl kraftreserv. Det finns massor med billiga aggregat på marknaden som aldrig borde monteras. Det är väl investerade pengar att lägga några extra hundralappar på strömförsörjningen. Det kan löna sig mycket bra i längden med tanke på att ett nätaggregat som går sönder kan dra med sig ett antal andra dyra komponenter. Plus att bristande strömförsörjning är en ganska vanlig orsak till instabila datorer.

Som en annan parentes: Visst kan ett nätaggregat ha fel på vissa av spänningarna och inte andra. Ett bra sätt att kolla nätaggregat, (även om man har större elektronikintresse och gott om mätinstrument och kunskaper), är ett litet mätinstrument som finns att köpa för bara några hundralappar och som är specialgjort just för kontroll av datornätaggregat. Det har en digitaldisplay som visar alla spänningarna samtidigt och anslutningar för alla vanliga typer av datorströmsladdar, bara att jacka i de befintliga sladdarna. Finns t ex på Dustin. Det är ju inget fantastiskt precisionsinstrument, men är jättebra för att snabbt kolla om nätagget i den krånglande datorn har någorlunda rätt spänningar.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har 2 antec sonata chassin och på båda har jag haft problem med de främre portarna....i det här fallet kopplade jag in i en av de bakre portarna men det kanske kan hänga ihop.

nu har jag beställt en fujitsu-siemens dator och det jag reagerade på i specen var watt antalet i nätagget som endast är på 300w...samtidigt är det ju en testad konfiguration som dom i normala fall lämnar 3 års garanti på (i detta fall är det ett demoex som har 2 år kvar på garantin) så jag hoppas verkligen det fungerar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, du satte inte in minnena under drift va? 😱

under drift?? ram minnerna .knappast ha ha ha

usb minnet satte jag in under drift i front porten ..

Har byggt egna pc datorer sen 94 har alldrig stöt på detta fenomen

under den tiden ..Nu är jag ingen kretts nisse.

Att grafikkort och ram minnen har pajat har man varit med om

men inte usb portar som rycker så allt pajar .det är helt nytt för mej

Link to comment
Dela på andra sajter

under drift?? ram minnerna .knappast ha ha ha

usb minnet satte jag in under drift i front porten ..

Har byggt egna pc datorer sen 94 har alldrig stöt på detta fenomen

under den tiden ..Nu är jag ingen kretts nisse.

Att grafikkort och ram minnen har pajat har man varit med om

men inte usb portar som rycker så allt pajar .det är helt nytt för mej

Hm, det är jag som läser lite väl snabbt...

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har 2 antec sonata chassin och på båda har jag haft problem med de främre portarna....i det här fallet kopplade jag in i en av de bakre portarna men det kanske kan hänga ihop.

nu har jag beställt en fujitsu-siemens dator och det jag reagerade på i specen var watt antalet i nätagget som endast är på 300w...samtidigt är det ju en testad konfiguration som dom i normala fall lämnar 3 års garanti på (i detta fall är det ett demoex som har 2 år kvar på garantin) så jag hoppas verkligen det fungerar

Som kontors dator fungerar 300w aldeles utmärkt.

Värre om du ska spela dagens spel.då är det en flask hals

Så inga problem för kontoret. fujitsu-siemens bygger bra datorer tycker jag, bättre än packard bell och compaq.

bra val ..lycka till med din nya kontors dator ..

Mvh Henrik

Redigerat av Hemmpe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...