Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag Àr ny hÀr pÄ Studio forum, efter att ha lÀst igenom vissa trÄdar inser jag att det eventuellt finns folk hÀr som kan hjÀlpa mig.

Min situation/problem:

Jag har spelat aukustisk gitarr i ganska mÄnga Är nu, mitt musikintresse har alltid var Jamband och/eller improvisation. Vilket i sin tur har gett mig en ganska bred syn pÄ musik och min gitarr. Jag har spelat mycket med min vÀn, som ocksÄ spelar gitarr och har samma musik intresse. Naturligtvis delar vi ocksÄ kunskap om lÄtarna vi spelar och kommer dÀrför överrens vÀldigt bra och spelar bra tillsammans.

Jag spelar och improviserar mycket igenom ackorden och utvecklar en aning annorlunda "riff" eller "slingor". Mitt favoritband och min första inspirationskÀlla har varit Grateful Dead. Det som inspirerade mig mest var hur deras lÄtar stÀndigt förÀndrades och var aldrig sig lik frÄn konsert till konsert. DÀr utvecklade jag mitt intresse för just improvisation och kanske eventuellt min "stil".

Jag har nu dom senaste 1-2 Ă„ren börjat lyssna mycket pĂ„ Dave Matthews som har inspirerat mig otroligt mycket. Första gĂ„ngen jag hörde hans musik kĂ€nde jag direkt ett samband mellan hans och mitt spelande, samma annorlunda stil fanns. Jag sjöng mycket som ung men det försvann i tonĂ„ren och jag fick aldrig tillbaka lusten för det. Dave Matthews musik och lĂ„tskrivande har inspirerat mig sĂ„ mycket, sĂ„ jag har försökt att börja anvĂ€nda min röst igen och kombinera mitt spelande med kanske sĂ„ smĂ„ningom mina egna skrivna lĂ„tar. Jag Ă€r nu 20 Ă„r och hoppas att det inte Ă€r försent för att vĂ€cka ett gammalt intresse â˜ș

Jag har ingen super-röst men jag Àr ganska tonsÀker, efter precis har börjat pÄ allvar tror jag sjÀlv att jag kan utveckla detta till nÄgot ganska bra sÄ smÄningom. Det jag vill lÀra mig Àr att kunna anvÀnda mitt spelande till att komponera och göra musik och Àven skriva texter. Det Àr detta som Àr problemet. Nu vet jag att det Àr mycket begÀrt sÄhÀr i början, men eftersom jag har erfarenhet av lite sÄng och mycket gitarr spelande sÄ kÀnns det inte som en omöjlighet.

Jag vet alltsÄ inte hur man gör för att skriva en lÄt, var man ska börja, hur man ska gÄ tillvÀga. Vilka kÀnslor man ska anvÀnda sig av och hur man ska tyda dem och fÄ med dem i sin text. Jag vill Àven utveckla min röst, men det kommer med tiden ju mer jag anvÀnder den. DÀrför vÀnder jag mig till er om hopp att eventuellt fÄ lite hjÀlp pÄ traven, kanske lite inspiration och en klapp pÄ axeln i hopp om att det ska ordna sig.

Tack pĂ„ förhand för eventuella svar, 😆

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
  Reckoning sa:
Jag vet alltsÄ inte hur man gör för att skriva en lÄt, var man ska börja, hur man ska gÄ tillvÀga. Vilka kÀnslor man ska anvÀnda sig av och hur man ska tyda dem och fÄ med dem i sin text.

DĂ„ ska jag vĂ€nda pĂ„ det och sĂ€ga att det vet du visst hur ska göra för att skriva en lĂ„t. 🙂 Kan man spela sĂ„ vet man hör man gör. Det viktiga Ă€r att inte ha för stora krav pĂ„ sĂ„ sig. Tror man och hoppas man ska skriva en kanonlĂ„t i början sĂ„ Ă€r just risken att man inte ens börjar. Det Ă€r bara spela tills du kommer pĂ„ ett riff eller ackordföljd som du gillar. Som proffesionella författare brukar sĂ€ga Ă€r det spelar ingen roll vad du skriver bara du skriver för att komma igĂ„ng. Detsamma gĂ€ller med musik. Det kan vara att du gör en lĂ„t som Ă€r mycket kort. Det spelar ingen roll heller. Det Ă€r bara sĂ€tta igĂ„ng.

Och vilka kÀnslor man anvÀnder beror ju pÄ sinnesstÀmmningen nÀr man skapar. Ingen Àr rÀtt eller fel. Allt beror pÄ stunden vad det blir. Och som sagt var detsamma gÀller texter allt det jag skrivit. Men sjÀlvklart finns arbetssÀtt som underlÀttar och hur man gör sin text mer lÀttbearbetad. Men som sagt var i början Àr bara det viktigaste att komma igÄng.

Postat (redigerat)

Hej pÄ dig du! hÀr kommer lite tips frÄn ett till deadhead,

För det första, det kommer ordna sig 😄 Det ska du se.

Eftersom du vet hur man jammar sÄ skulle jag tipsa om att du kan testa att jamma med rösten ocksÄ. SÀtt dig med gitarren eller lÄt polaren kompa och bara sjung med. Inte vÀrdera eller döma nÄgot alls. PÄ exakt samma sÀtt som du skulle jamma med din gitarr. Det kanske funkar för dig?

Och tro inte att du kÀnner din röst och att den kommer lÄta likadant hela vÀgen. Jag upptÀckte helt plötsligt att jag kunde sjunga pÄ ett helt annat sÀtt om jag inte spÀnde mig nÀr jag sjöng, om jag slappnar av pÄ ett visst sÀtt fÄr jag en annan klang, Àven om jag tar i samtidigt. SvÄrt att förklara. Men det jag vill komma till Àr att du inte ska tro att din röst inte förÀndras. Och jag vill uppmana alla att leta efter de förÀndringarna, som gör att man kan lÄta och sjunga bÀttre. Testa att ge dig sjÀlv massage innan och nÀr du sjunger, testa att faktiskt andas ordentligt och testa att sjunga pÄ olika sÀtt. Kanske sjunga i lÀgre eller högre tonlÀge. Ja, bara leta runt och se om du hittar nÄgot som du gillar.

Men att skriva lÄtar. Jag fungerar sÄ att jag hela tiden gÄr och vardagsnynnar. Eller sÄ sitter jag med gitarren i köket en dag efter maten bara för att varva ner och spelar covers eller vad som Àn kommer. Och ibland sÄ hÀnder det nÄgot som jag bara tÀnker oj det dÀr var ju snyggt. Och sen lÀgger det sig i huvet. Och ligger dÀr och göttar sig och sÄ kör jag det om och om igen, och tÀnker "dÀr skulle en bas kunna vara, sÄdÀr skulle trummorna lÄta" nÀr jag Àr ute och gÄr eller duschar eller Äker buss.

För min del handlar det om att inte anstrÀnga sig, och har alltid gjort. Det finns ju folk som ser det pÄ det andra sÀttet, att anstrÀnga och klura fram lÄtar. Har aldrig funkat för mig. Jag gör som bÀst nÀr jag försöker som minst. Hur du funkar fÄr du fundera fram sjÀlv, men jamma kanske kan vara ett tips? Jamma sÄng, alltsÄ.

Sen har jag lite tricks om det blir för prestigefyllt. Som om jag verkligen vill skriva en lÄt och vill att den ska bli bra och bara sitter och krystar.. dÄ tÀnker jag nÀ. Nu ska jag sjunga den sÀmsta melodin jag kan komma pÄ, med dom sÀmsta ackorden. DÄ blir det genast lekfullt pÄ ett annat sÀtt. Och ibland lite roligt och annorlunda, eller sÄ börjar jag iallafall slappna av mer. Ja, det kan du ju testa om du kÀnner för det.

Var i samma sits som du nÀr jag var 20. Hade knappt börjat skriva lÄtar. Men nu kÀnner att jag ofta kan uttrycka det jag vill med mitt lÄtskriveri.

Oj, det hĂ€r blev lĂ„ngt, personligt och raljerande. Men jaja, hepp nu mĂ„ste jag dra och leta fram gammalt vax med dödshuvet. Se om Casey Jones fortfarande rullar 🙂

Laxlaxlax

EDIT: Diehard sa det bra!

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Som sagt sÄ ska det inte vara en större anstrÀngning att skriva en bra lÄt. De flesta bra lÄtar Àr ju egentligen ganska enkla, men det finns "nÄgot" i lÄten som gör den bra. Ett skönt riff, en bra refrÀng osv. Försök att fÄ med en "hook" och du har nÄgot att bygga kring. Om du inte vet vad en hook Àr sÄ brukar de dyka upp i huvet i duschen eller nÀr du tar ut cykeln ur förrÄdet =), alltsÄ en lite melodislinga som bara dyker upp utan nÄgon tanke. Det Àr dÀr bra musik startar, utan anstrÀngning. SÄ var beredd med telefonen eller fickminnet nÀr det vÀl hÀnder. Och ta dem pÄ allvar, musik Àr magi.

Jag hĂ„ller med dig om Dave Matthews, han Ă€r helt enkelt nĂ„got speciellt. En vĂ€ldigt musikalisk och fantasifull person, som gĂ„r sin egen vĂ€g. Vad han har bakom sig Ă€r en otroligt massa timmar av övning och lyssning pĂ„ musik. Och framför allt en stor kĂ€rlek till musik. SĂ„ öva öva öva, med glĂ€dje, men Ă€ven kanske bara sitta och spela nĂ€r du inte har annat för dig. Dave skriver mycket kring en enda slinga, eller en "hook", och jobbar sedan mycket med harmonier kring denna slinga och kring ackorden i lĂ„ten. SĂ„ enkla bra harmonier kring sköna ackord och slingor Ă€r vad som gör DaveÂŽs musik sĂ„ speciell. Sedan ska det ju givetvis svĂ€nga med, men det kommer utav glĂ€djen. Studera musik, lyssna pĂ„ Dave och lĂ€r dig nĂ„gra av favoritlĂ„tarna tills de sitter i sömnen, dĂ„ har du kommit lĂ„ngt. Resten kommer automatiskt ska du se. En dag kommer du att inse och förundras över hur lĂ„ngt du har kommit... och hur du kom dit bestĂ€mmer bara du sjĂ€lv!! Look up look down, all around... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Förvissa kommer lÄtar enkelt.

För andra Àr det en plÄgsam process.

Men för alla gÀller det att jobba med idén, jobba, jobba....

Postat

Tack för dom snabba svaren.

Jag uppskattar att ni bÄda tar er tid och svara pÄ mina frÄgor och funderingar. Jag har Àven fÄtt en del svar och Àndrat syn pÄ nÄgra saker som jag var orolig över. Jag har alltid funderat över "Skriver man text först och melodin sen, eller tvÀrtom?"osv. Jag antar att bÄda alternativen funkar lika bra och att det inte finns nÄgot direkt "rÀtt" eller "fel", utan allt Àr vad man sjÀlv föredrar och vad som funkar för en sjÀlv.

Citat
Eftersom du vet hur man jammar sÄ skulle jag tipsa om att du kan testa att jamma med rösten ocksÄ. SÀtt dig med gitarren eller lÄt polaren kompa och bara sjung med. Inte vÀrdera eller döma nÄgot alls. PÄ exakt samma sÀtt som du skulle jamma med din gitarr. Det kanske funkar för dig?

Det hÀr Àr faktiskt nÄgot jag försöker med ibland, dock pÄ egen hand. Jag brukar komma pÄ ett riff och dÀrefter bara sitta och rabbla en massa "rapparkalja" istort sett. Det funkar bra ibland, fast oftast sÄ tryter fantasin. Dessutom har jag en otrolig prestations Ängest och har svÄrt att göra saker inför grupp, t.ex sjunga, olika framtrÀdanden, osv.

Jag har Ă€ven börjat titta lite pĂ„ mikrofoner som kan hjĂ€lpa till med förbĂ€ttringar. Kanske kan jag försöka att utveckla och förbĂ€ttra min röst och mitt spelande sjĂ€lv genom att lyssna och analysera det som blir bra och det som blir sĂ€mre/dĂ„ligt. Tittade pĂ„ bl.a en "GA Project TC 1", det stod att den hade nĂ„gorlunda bra ljud pĂ„ aukustiska gitarrer samt röster. Dessutom passar priset mig relativt bra. Men detta tillhör vĂ€l ett annat forum 😼

Jag antar att jag försöka vara lika kreativ med rösten som jag Ă€r med min gitarr, och kombinera dem tillsammans pĂ„ nĂ„got bra vis. Jag antar att övning ger resultat i slutĂ€ndan. Jag mĂ„ste sjĂ€lv sluta vara rĂ€dd för att försöka, slĂ€ppa loss och lĂ„ta sig komma in och fĂ„ngas av lĂ„ten. Kanske nĂ„got kommer up sĂ„ smĂ„ningom, hoppas hoppas 😛

Jag kommer fortsÀtta lÀsa pÄ forumet hÀr, och stÀlla fler frÄgor om det dyker upp nÄgot. Tack igen,

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Hej! Jag skulle vÀl kunna pÄstÄ att jag Àr i liknande sits,

fÀrsk nybörjare vad gÀller att skriva lÄtar/lÄttext, och de flesta försök brukar sluta

i en rad med svordommar, men inte lÀngre. upptÀckte precis som föregÄende skribenter

att avslappning Àr ett bra sÀtt att gÄ tillvÀga med. slÄ upp lyrics pÄ en av dina favoritartister,

lÀs igenom dem, se att det inte behöver finnas en djup tÄrdrypande mening med lÄttexten.

och slÀpp alla kraven pÄ dig sjÀlv, Du kan inte mÄla Mona Lisa första gÄngen du mÄlar med oljefÀrger bara för att du kan mÄla med vattenfÀrger sen tidigare. hehe skysst metafor.

nej men som sagt, slÄ upp favoritartistens lyrics, lÀs igenom dem, jamma ackord i liknande

genre och hÄll dig till temat, det Àr ett sÀtt att komma igÄng, kom bara ihÄg inte stjÀla hehe...

men rÄdfrÄga expert innan du lyssnar pÄ mig hehe, jag Àr i samma sits, men trÀna verkar hjÀlpa enormt mycket precis som med allt annat.

Du kommer klara dig igenom det 🙂

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Hej!

Ny hÀr jag med! Har spelat pÄ kul i ungdomen, skrivit lite, och deltagit i nÄgra talangjakter. Sen blev det ett uppehÄll frÄn musiken pÄ en massa Är, men sÄ föll det sig sÄ att jag började igen aldeles nyligen!

Jag upplever att musiken oftast bara kommer ur sjÀlva spelandet. Man sitter och spelar nÄn trevlig lÄt, och sÄ drömmer man sig bort lite, lÄter fingrarna leka sjÀlv över tangenterna (spelar piano) utan att involvera hjÀrnan nÄt överdrivet, och vips sÄ har man nÄt pÄ gÄng! Eller sÄ hör man nÄn lÄt man blir inspirerad av, sÀtter sig och försöker spela den, men glider ivÀg, och sÄ blir det nÄt annat, nÄt eget! Sen Àr text inte det lÀttaste för mig, men det Àr nÄt man fÄr jobba lite med!

Jag kan inte mycket teoretiskt, lÀrde mig traggla mig igenom noter som barn, men lÀrde mig aldrig att lÀsa dem. För mig Àr det gehöret som jobbar nÀr jag spelar. Och jag tror att det Àr en del av kreativiteten. Dvs, eftersom jag inte kan sÄ mycket om hur det "ska" vara, sÄ har jag inte lÄst hjÀrnan i det, utan har sinnena tillrÀckligt öppna för att ta emot influenser.

Dock fÄr jag intrycket att mycket handlar om tekniska prylar i dagens lÀge. TyvÀrr har jag inte alls det tekniska kunnande som krÀvs för att mixa och fixa med lÄtarna, utan Àr mer en akustisk lÄtskrivare (om man kan sÀga sÄ). Ett instrument, penna och papper, och sÄ lÄta inspirationen komma nÀr den kommer! Det finns nog bÄde för och nackdelar med bÄda sÀtten, och data kan man ju alltid lÀra sig! SÄ, att bara "jamma pÄ" tror jag Àr ett bra sÀtt att komma igÄng. Och sÄ slÀppa allt vad krav heter!

Lycka till!

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)
  Reckoning sa:
Dessutom har jag en otrolig prestations Ängest och har svÄrt att göra saker inför grupp, t.ex sjunga, olika framtrÀdanden, osv.

Det tycker jag mĂ„nga har. Jag har en sista kurs nu hĂ€r pĂ„ gymnasiet med en massa musik esteter. (Jag Ă€r sjĂ€lvlĂ€rd i 3 Ă„r och har inte samma utbildning som de har, gĂ„r inte ens pĂ„ samma skola). Och vi hade en lektion för att bara spela upp de saker vi har gjort individuellt sĂ„som: egna lĂ„tar, vinjetter och duetter med andra i kursen. En skakade sĂ„ mycket att handen ryckte till nĂ€r hon spelade. En annan gick fram och ursĂ€ktade sig för att hans lĂ„t inte hade sĂ„ mycket text och för mycket munspel, och det var innan han spelade upp. Dessa var alltsĂ„ 3:or och 2:or frĂ„n estet musik. 🙂 SĂ„ Ă€ven den bĂ€ste kan ha prestationssvĂ„righeter.

Redigerat av Rowyn
Postat

Har inte lĂ€st i denna trĂ„d nu (Orka lixom 🙂 )

...men man ska spela det man sjÀlv tycker lÄter bra och som man tycker Àr roligt att spela. Hittar man pÄ nÄgot som man tycker lÄter bra och man vÄgar stÄ för det.. sÄ Àr det bra. Vad dom andra tycker ska man skita i.

Postat

Antar att du kommit igÄng redan, men det lÀttaste som jag ser det Àr att tÀnka att man ska ha olika delar med lÄten:

Intro

Vers

RefrÀng

Vers

RefrÀng

brygga/stick

RefrÀng

VÀldigt standard, vad som oftast brukar komma först Àr refrÀngen, och i mÄnga fall sÄ Àr ocksÄ refrÀngen introt (fast utan sÄng) NÀr du har en ackordföljd eller ett riff du tycker lÄter bra sÄ kan du bygga pÄ det till versen, anvÀnd dig av samma toner/ackord men gör det annorlunda för att man fortfarande ska kÀnna att lÄten Àr hemma. NÀr du har en vers som du kÀnner att du gillar sÄ lÀgger du in refrÀngen/introt efterÄt och sen versen igen.

NÀr det kommer till brygga / stick sÄ gillar jag att antingen göra nÄgot helt annorlunda eller sÄ att sÀga sÀtta ihop versen med refrÀngen sÄ att dom binds samman.

Detta Ă€r ett vĂ€ldigt förenklat sĂ€tt att skriva pĂ„. Men jag gillar nĂ€r det Ă€r simpelt. grunden Ă€r viktigast 😆

NÀr det kommer till att sjunga sÄ Àr det som med allt annat, trÀning ger fÀrdighet. NÄgot som Àr extremt viktigt Àr att spela in sig sjÀlv. Det hjÀlper vÀldigt mycket undermedvetet av att bara höra sig sjÀlv sjunga inspelat.

Jag rekomenderar att du lĂ€ser andras texter som du gillar och tĂ€nk pĂ„ vad du gillar med dom. Är det att det Ă€r vĂ€ldigt poetiskt, eller att det Ă€r vĂ€ldigt rakt pĂ„ sak? Jag blir vĂ€ldigt inspirerad av att lĂ€sa andras lyrics.

Hoppas att det gÄr bra!

Postat

90% svett, 10% inspiration.

Skriv 2 lÄtar varje dag. Spela in dem pÄ ett fickminne eller i mobilen eller en kassett eller vad som helst. Efter en mÄnad har du 60 lÄter. 59 av dem hÄller inte, en av dem gÄr att göra nÄgot av.

Det viktiga Àr att hÄlla pÄ. Bryt barriÀren genom att skriva banala, dÄliga, stinkande, skrÀp! SÄ kÀnns det alltid nÀr man hÄller pÄ.

Även proffsen kastar mestadelen av sina lĂ„tar.

// Gunnar

Postat
  trombonisten sa:
Det viktiga Àr att hÄlla pÄ. Bryt barriÀren genom att skriva banala, dÄliga, stinkande, skrÀp! SÄ kÀnns det alltid nÀr man hÄller pÄ

// Gunnar

Den tar jag till mig och Àven plussar fett pÄ!

• 5 mĂ„nader senare...
Postat

Reckoning: Jag hoppas det Àr ok att jag anvÀnder din trÄd till att stÀlla min frÄga. Jag Àr ny pÄ detta forumet, och min frÄga pÄminner om din. Jag har aldrig jobbat med musik, har ett ostÀmt gammalt piano hemma.

FrÄga 1: Hur gÄr man vidare? Jag har lyckats göra en lÄt som bara finns i mitt huvud Àn sÄ lÀnge, text och melodi Àr klara. En kompis har en "digitalporta" och ska hjÀlpa mig vidare, men han behöver en inspelning av lÄten, som ska lÀggas in i digitalportan. Bör jag köpa en "midi-klaviatur" eller synt eller liknande? Jag vill ha en manick som kan ge mig ljuden frÄn olika instrument (piano, saxofon, bas, trummor mm). Det jag fÄr fram vill jag kunna spara i manicken och sedan ta med den och spela upp/koppla pÄ digitalportan. Jag har ingen dator hemma och kan inte spela in och spara i en ljudfil.

FrÄga 2: Ska man registrera lÄten, och/eller sig sjÀlv som lÄtskrivare? Det finns ju nÄgot som heter STIM och Musikerförbundet. Jag har kollat deras hemsidor.

Jag hade tÀnkt erbjuda lÄten till ett etablerat band (sÀger de nej har jag ett par andra band i reserv), dÀrför behöver jag kunna spela upp den fÀrdiga lÄten.

Tacksam för hjÀlp och tips!

Postat (redigerat)

DieHard skrev:

Citat
DÄ ska jag vÀnda pÄ det och sÀga att det vet du visst hur ska göra för att skriva en lÄt. Kan man spela sÄ vet man hör man gör. Det viktiga Àr att inte ha för stora krav pÄ sÄ sig. Tror man och hoppas man ska skriva en kanonlÄt i början sÄ Àr just risken att man inte ens börjar. Det Àr bara spela tills du kommer pÄ ett riff eller ackordföljd som du gillar. Som proffesionella författare brukar sÀga Àr det spelar ingen roll vad du skriver bara du skriver för att komma igÄng. Detsamma gÀller med musik. Det kan vara att du gör en lÄt som Àr mycket kort. Det spelar ingen roll heller. Det Àr bara sÀtta igÄng

DieHards ord Àr musik jag tar det till mig, kanske kan Àven du.

Precis som Markus KrunegĂ„rd sa i nĂ„tt nummer av Studio. "Är man för kritisk i början sĂ„ blir det inga lĂ„tar" Detta kan man tillĂ€mpa i början nĂ€r man börjar skriva men man kan Ă€ven tillĂ€mpa det pĂ„ varje enskild lĂ„tide som egentligen Markus menade. Vi Ă€r uppfostrade med att kritiskt tĂ€nkande Ă€r bra tyvĂ€rr Ă€r detta inte tillĂ€mpbart pĂ„ kreativt skapande.

Varje lÄtide Àr början till ett litet barn som behöver din omsorg för att vÀxa. Ingen skulle fÄ iden att slÄihjÀl sina barn bara för att dom sÄg ut pÄ ett annat sÀtt Àn man hade hoppats. DÀremot gör vÄra analytiska sinne det. Alltid och obönhörligen. Dvs du slÄr ihjÀl dina kreativa barn innan de ens har fÄtt en chans.

Ge dina ideer den vÄrd och omsorg du skulle ge ett barn och spara din uppfostran till lite senare!

Redigerat av DivineCo
Postat

Hej ! Ja har inte lĂ€st alla dina svar, men ja tĂ€ntke berĂ€tta hur jag gĂ„r till vĂ€ga nĂ€r ja gör musik. Det bĂ€sta ideerna för mig Ă€r dom som kommer sjĂ€lvmant, alltsĂ„ alldrig typ "Nu jĂ€vlar ska ja göra en lĂ„t som lĂ„ter si o sĂ„", utan bara go with the flow, musik kommer ur alla intryck som gĂ„r igenom dig som mĂ€nniska... men det ska man inte tĂ€nka pĂ„. Har du nĂ„nsin fĂ„tt ett riff i huvudet eller dylikt ? en lĂ„t pĂ„ hjĂ€rnan, som Ă€r din egen ? isĂ„fall Ă€r det en bra lĂ„t... 😛 en sann och Ă€rlig lĂ„t... eller bara en kort melodi. Men om inte, sĂ„ fĂ„r man leta inspiration, i vad som helst, men kanske musik, eller det gör du redan som du sĂ€ger, men alltsĂ„, lira den musiken du gillar, om du Ă€r duktig pĂ„ att improvisera sĂ„ borde det inte vara nĂ„gra som helst problem att bygga ut andras ideer om du skulle fĂ„ ide torka.. och kom ihĂ„g att det alldrig finns nĂ„gra rĂ€tt eller fel! Alla gör musik pĂ„ Sitt sĂ€tt. Men, sen har ja en "diktafon", som ja brukar spela in pĂ„. eller har du mp3 eller mobil eller nĂ„t, spela in alla ideer du fĂ„r medans du lever ditt vardagsliv, och sen sĂ„ jobbar man kulorna av sig med att spela in lyssna, hmm, Ă€r arret ok.. spela in , bygg pĂ„, osv, eller sĂ„ brukar ja göra. oj va lĂ„ngt det blev... men hoppas det kan komma till nytta.

Mvh Erik

• 2 veckor senare...
Postat

Jag kĂ€nner mig vĂ€ldigt ofta kreativt bipolĂ€r. Jag kan lyssna pĂ„ ett projekt jag hĂ„ller pĂ„ med och kĂ€nna: "Fy va bra det hĂ€r blir! Och nĂ€r jag lĂ€gger till det dĂ€r och det dĂ€r som jag har tĂ€nkt kommer det bli sĂ„ grymt!", och sĂ„ Ă€r man jĂ€ttetaggad att fortsĂ€tta jobba med det. Sen kan jag lyssa pĂ„ precis samma grej dagen efter: "Ingen kommer tycka att det hĂ€r Ă€r bra, inte ens JAG SJÄLV tycker det. Det Ă€r tunt, fattigt, trĂ„kigt och har ingen substans för fem öre. Dessutom lĂ„ter basen lika myndig som en kolibri...", ĂŒber-kritisk. KĂ€nner ni oxĂ„ sĂ„? Hatar ni oxĂ„ era egna lĂ„tar ibland?

Har du provat att spela in nĂ„nting Reckoning? Vore kul att höra hur du lĂ„ter med guran. Kanske oxĂ„ kan vara ett sĂ€tt att skriva musik pĂ„. Spela in en enkel ackordföljd, loopa runt runt och sĂ„ spela till tills nĂ„t dyker upp. Kanske redan Ă€r föreslaget förresten... 🙂

Lycka till!

/U

Postat

Hej. Ja kĂ€nner sĂ„ jĂ€vla vĂ€l igen mig i det du skriver Unit. Ja HATAR min musik vissa dagar, och hatar dĂ€rmed mig sjĂ€lv litegrann (musik o mĂ€nniska har ett sjĂ€lsligt samband) och det suger, vet inte riktigt varför heller, för "ribban" Ă€r alltid lika hög. o sen sĂ„ bara, yee dehĂ€r kanske faktiskt Ă€r bra,. men sen har man vĂ€l ett ruttet perspektiv pĂ„ det man sjĂ€lv gör... kan liksom inte lyssna pĂ„ musik ja sjĂ€lv vart med och spelat/skrivit, kanske efter 5-6 Ă„r typ nĂ€r man glömt o förĂ€ndrats tillrĂ€ckligt mycket.. men samtidigt sĂ„ mĂ„ste man vĂ€l vara lite sjĂ€lvkritisk o ha prestationsĂ„ngest som med all annan skit.. haha 😏 men de beror ju pĂ„... önskar att ja bara kunde skriva musik o njuta i processen liksom, o inte bry mig om hur resultatet skulle lĂ„ta. Är det nĂ„gon som bemĂ€strar det sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna dela ideer o filosofier kring det hĂ€r...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.