coverman Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 Har en loop som gÄr i en lÄt och hade en riktig trummis som kom in och spelade in upp-mickade trummor pÄ spÄret och vi hade ganska dÄlig lyssning och ont om tid. NÀr allt var klart och jag sitter och lyssnar, sÄ slÀpar det lite. Kanske handlar det om en aning fördröjning eller ocksÄ kansk aningen otight hÀr och dÀr. Min frÄga Àr: Hur göra man för att quantisera ett livespÄr i Logic som detta pÄ lÀttaste sÀtt? Baskagge, virvel och hi-hat Àr inspelade pÄ separata spÄr och det Àr ganska raka trummor med lite snygga fills givetvis och nÄgra hi-hat lyft som fÄr det att vÀxa hÀr och dÀr. Kan man alltsÄ pÄ nÄgot sÀtt fÄ det hela att komma nÀrmare de 16-delar som lÄten följer i clicket? Hur gör man dÄ med t ex baskaggen som exempel?
coverman Postat 21 januari 2009 TrÄdstartare Postat 21 januari 2009 NÀ, ingen som svarar pÄ detta. Jag funderade pÄ om jag anvÀnder Audio to Score-funktionen, men jag har inte riktigt förstÄtt hur den jobbar. Om jag markerar ett spÄr med baskaggen inspelad som audio-spÄr och sedan vÀljer Audio to Score för den, sÄ fÄr jag upp bastrumman som noter eller i piano roll-fliken, men det Àr fortfarande grundljudet som hörs. Hur anvÀnder jag det som skapats efter att jag gjort Audio to Score? Jag har inte riktigt förstÄtt hur det hela hÀnger ihop antar jag eller sÄ var jag bara vÀldigt trött nÀr jag testade. NÄgon som kan beskriva processen?
Opus99 Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 (redigerat) I brist pÄ svar, sÄ kan jag sÀga att i cubase sÄ gör man sÄnt i audio-editorn. Det kallas för audio quantisizing, och funkar pÄ princip samma sÀtt som MIDI kvantisering. Man ber cubase analysera ljudfilen, sÄ sÀtter cubase ut flaggor - sÄ kallade hitpoints - vid alla tydliga transienter och attackljud, och fraseringar. Sen klickar man pÄ kvantisera och dÄ timestretchar cubase ljudfilen pÄ massvis med stÀllen sÄ att hitpoint-sen (attacker och fraser) börjar precis pÄ taktslagen, eller precis pÄ den tajming som kvantiseringen Àr instÀlld pÄ - Ättondelar, fjÀrdedelar osv. Vet inte, men kanske gör logic pÄ ett dylikt sÀtt .. kanske kan hjÀlpa att snoka fram den funktionen, för nog borde den funktionen finnas i Logic med, Àven om den kanske ser annorlunda ut och funkar aningen annorlunda. Redigerat 21 januari 2009 av Opus99
wonderboy Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag har Logic 7 men aldrig tÀnkt pÄ om det finns en sÄdan funktion dÀr! I Protools LE som jag ocksÄ har finns dock en budgetvariant av Beat Detective. PÄ AOlssons finns en manual för hur man kan jobba fram en tightning av trummorna med detta verktyg. Jag har sjÀlv anvÀnt det mycket. Ett jÀsikens slit men det vill gÀrna bli bra till slut!
creel (oregistrerad) Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag brukar göra sÄnt 100% manuellt, tar tid men blir bra (inte superbra, men sÄ bra det gÄr i princip).
iGnu Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Inga problem! fast lite meckigt om du har en massa rumsmickar och sĂ„.. men det gĂ„r Ă€ndĂ„! kör Strip Silence pĂ„ de spĂ„ren du vill kvantisera. DĂ„ skapas separata audioregions för varje slag. (om man stĂ€ller in parametrarna rĂ€tt i strip silence.. kolla manualen) Sen kan man via Event List faktiskt kvantisera audioregions! đ Markera dina regions/spĂ„ren, gĂ„ in i LIST/EVENT (dubbelkolla sĂ„ att rĂ€tt regions Ă€r markerade) och vĂ€lj kvantisering! Klart. Det luriga i hela processen Ă€r strip silence.. testa dig fram med manualen till hands!
coverman Postat 23 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 23 januari 2009 MĂ„nga bra svar och olika varianter. Givetvis beror det hela pĂ„ vilken typ av trumspĂ„r det handlar om för att hitta den metod som passar bĂ€st. Ska testa mig fram och se vad som fungerar bĂ€st för denna lĂ„t. Det hela kanske slutar med att jag rĂ€ttar till alla slag och sedan byter ut till triggade ljud i slutĂ€nden, men dĂ„ Ă€r ju alla stĂ€ngda, halvöppna och öppna hi-hatlyft nĂ„got som Ă€r svĂ„rt att fĂ„ liv i, som bara en trummis kan skapa. Ni vet, den typen av hi-hat som öppnar upp sig lĂ„ngsamt inför kommande refrĂ€ng eller nĂ„got annat som lyfter i lĂ„ten. Men först ska jag se om jag kan fĂ„ till tajmingen pĂ„ nĂ„got bra sĂ€tt frĂ„n alla tips. Jag Ă„terkommer med info om hur det gick. Ăs gĂ€rna pĂ„ med flera tips, ni som har andra arbetssĂ€tt.
joachime Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Som Creel sa sÄ ger manuell redigering bÀst resultat. Handlar det om en loop skulle jag inte övervÀga nÄgra andra alternativ. Det kan kÀnnas tungt i början, men i lÀngden tjÀnar du pÄ att bli vÀn med redigeringsverktygen. AnvÀnd kortkommandon i sÄ stor utstrÀckning som möjligt. Det speedar upp arbetet en hel del.
djbolton Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Inga problem! fast lite meckigt om du har en massa rumsmickar och sÄ.. men det gÄr ÀndÄ! kör Strip Silence pÄ de spÄren du vill kvantisera. DÄ skapas separata audioregions för varje slag. (om man stÀller in parametrarna rÀtt i strip silence.. kolla manualen) Sen kan man via Event List faktiskt kvantisera audioregions! Markera dina regions/spÄren, gÄ in i LIST/EVENT (dubbelkolla sÄ att rÀtt regions Àr markerade) och vÀlj kvantisering! Klart. Det luriga i hela processen Àr strip silence.. testa dig fram med manualen till hands! Hej, lÀste den hÀr frÄgan ursprungligen, men hade inget bra svar, bara liknade frÄgor... Hur tusan funkar strip silence i Logic 8? Jag vet att jag har anvÀnt den funktionen i Logic 7, men jag kan inte hitta den i 8:an?? /Johan
Piccazzo Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Hur tusan funkar strip silence i Logic 8? Jag vet att jag har anvÀnt den funktionen i Logic 7, men jag kan inte hitta den i 8:an?? SÀtt den som ett key-Command sÄ hittar du den lÀtt. Tror inte den Àr " assignad " nÀr du installerar logic.
iGnu Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Hej, lÀste den hÀr frÄgan ursprungligen, men hade inget bra svar, bara liknade frÄgor...Hur tusan funkar strip silence i Logic 8? Jag vet att jag har anvÀnt den funktionen i Logic 7, men jag kan inte hitta den i 8:an?? /Johan Strip Silence fungerar som sÄ att du sÀtter lite olika vÀrden (te.x threshold, release osv) för att kunna berÀtta för strip silence vad som Àr ett slag och vad som inte Àr ett slag. Strip Silence Àr en funktion för att dela upp audiomaterial i mindre bitar. Du hittar den i sample editorn (dubbelklicka pÄ en audioregion) och sedan vÀlja strip silence frÄn nÄgon meny dÀr:) Man mÄste leka lite med instÀllningarna dÀr för det Àr helt olika frÄn material till material. Men nÀr man lÀrt sig förstÄ vad de olika vÀrdena gör sÄ kvantiserar du audiotrummor pÄ en hel lÄt pÄ nÄgon minut. dÄ slipper man sitta och klippa manuellt (vilket Àr ett helvete om du har massa rumsmickar och grejer). dra upp manualen och ge det ett försök
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.