Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker göra houselÄt efter houselÄt efter houselÄt i Reason.. Men det blir aldrig riktigt bra. Jag kan sjÀlva programmet rÀtt hyfsat, hur man kopplar alla grejer, sidechainar osv.. men ja lyckas aldrig fÄ till nÄgra feta syntljud och pads... Jag tycker inte att nÄt av dom presetsen som finns lÄter bra för house, sÀrskilt inte padsen... och jag Àr inte sÄ himla bra pÄ att ratta sjÀlv.. hur gör jag för att bli bÀttre? NÄgra tips? Det borde ju gÄ att göra hyfsat bra houselÄtar i reason utan att man behöver blanda in massa andra syntar via t ex. cubase o sÄ..

Ljuden jag Àr ute efter Àr vÀl nÄt i stil med vad Axwell, Spencer & Hill, Prydz o de gÀnget anvÀnder.... Dom presetsen som finns nu tycker jag lÄter mer Ät trancehÄllet Àn house..

Annons
Postat

tjena. jag hittade en riktigt schysst refill med pads bass och leads till thor som Àr helt galna ljud i. allt Àr gjort pÄ reasons ljudbank och lÄter riktigt maffigt. vet inte om det Àr exakta ljuden du vill ha men skicka ett mess sÄ kanske vi kan lösa dem!

Postat

gÄ igenom alla banker, hitta ett ljud som du tycker Àrok, börja ratta pÄ det tills du fÄr det ljudet du villa ha. lÀgg pÄ effekter typdist, reverb, delay etc.

Komprimera ALLT separat, det Àr sÄ man fÄr de "proffsiga" ljuden i reason..

Postat

NÀr du fÄr en idé pÄ nÄgot ljud - ratta fram det!! .. ge inte upp förrÀn du har lyckats, och dessutom sÄ lÀr man sig vÀldigt mycket pÄ det ocksÄ.

Postat

Jag har ingen aning om vad mĂ„nga av rattarna och knapparna i t.ex Thor gör, men om man rattar lite random kan man hitta rĂ€tt snygga grejer ibland bara pĂ„ ren tur. Är ju svĂ„rt att leta efter ljud pĂ„ det sĂ€ttet, men ibland lyckas man och dessutom lĂ€r man sig ju hur synthen funkar.

• 2 veckor senare...
Postat
gÄ igenom alla banker, hitta ett ljud som du tycker Àrok, börja ratta pÄ det tills du fÄr det ljudet du villa ha. lÀgg pÄ effekter typdist, reverb, delay etc.

Komprimera ALLT separat, det Àr sÄ man fÄr de "proffsiga" ljuden i reason..

Du menar att man routar originalljudet via varje effekt enskilt och sen via kompressor till en gemensam mixer? Dvs ett helt gÀng kompressorer pÄ varje t.ex. "lead"?

Brukar ocksĂ„ göra pĂ„ liknande sĂ€tt... Brukar kĂ€nnas mer ... fylligt dĂ„ tycker jag 😄

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Du menar att man routar originalljudet via varje effekt enskilt och sen via kompressor till en gemensam mixer? Dvs ett helt gÀng kompressorer pÄ varje t.ex. "lead"?

Brukar ocksĂ„ göra pĂ„ liknande sĂ€tt... Brukar kĂ€nnas mer ... fylligt dĂ„ tycker jag 😄

Hur menar du? Kan du utveckla det lite mer? 😛

Postat (redigerat)
Hur menar du? Kan du utveckla det lite mer? 😛

Skapa en Combinator, vÀlj valfritt lead, t.ex. en NN-XT, sen splittar du dennes utsignal, sen skickar du dessa signaler till varsin effekt, reverb, kompressor, unison osv till varsin kanal till en mixer INNE i combinatorn. LÀgg sedan en kompressor/maximizer whatever pÄ mixerns main out till combinatorns "in". SÄ det som slutgiltigen kommer ut ur combinatorn Àr ett ljud som Àr en summering av lite diverse effekter frÄn en enda ursprunglig ljudenhet.

(Avsluta alla dessa separata signalkedjor med en kompressor med lite olika instÀllningar för varje)

Blev lite flummigt nu men mĂ„ste precis sticka, hoppas du förstĂ„r lite av mitt svammel 😄

Lycka till!

MVH

Johan

Redigerat av johle
  • 2 veckor senare...
Postat
Jag försöker göra houselÄt efter houselÄt efter houselÄt i Reason.. Men det blir aldrig riktigt bra. Jag kan sjÀlva programmet rÀtt hyfsat, hur man kopplar alla grejer, sidechainar osv.. men ja lyckas aldrig fÄ till nÄgra feta syntljud och pads... Jag tycker inte att nÄt av dom presetsen som finns lÄter bra för house, sÀrskilt inte padsen... och jag Àr inte sÄ himla bra pÄ att ratta sjÀlv.. hur gör jag för att bli bÀttre? NÄgra tips? Det borde ju gÄ att göra hyfsat bra houselÄtar i reason utan att man behöver blanda in massa andra syntar via t ex. cubase o sÄ..

Ljuden jag Àr ute efter Àr vÀl nÄt i stil med vad Axwell, Spencer & Hill, Prydz o de gÀnget anvÀnder.... Dom presetsen som finns nu tycker jag lÄter mer Ät trancehÄllet Àn house..

Du bör kika pÄ min gratis refill Massive Synthesis som finns att ladda ner pÄ propellerheads hemsida (endast för reg. anvÀndare av Reason 4). Den innehÄller 2600 högkvalitativa patchar för Reason 4 varav 1100 för Thor. Chansen Àr att det finns nÄgot anvÀndbart som du kanske Ätminstone kan bygga vidare pÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.