Jump to content
Annons

Hjälp att välja stålsträngad akustisk gitarr


fixxxer

Recommended Posts

Jag ska köpa en stålsträngad ak git. Jag är ute efter en budgetgitarr i 1000-kronorsklassen. Det enda jag inte kan stå ut med är att intoneringen är dålig eller att bandavstånden inte stämmer ordentligt.

Jag har tittat på dessa tre, om det är någon som har några erfarenhter av någon så säg. Har testat Epiphonen själv och är inte jätteimponerad över den.

Vilka gör generellt bäst budget, squier eller fender? Kom gärna med andra förslag.

Squier

http://www.thomann.de/se/fender_squier_sa105_bk.htm

Fender

http://www.thomann.de/se/fender_cd60_bk.htm

Epiphone

http://www.thomann.de/se/epiphone_dr100_vsb.htm

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom Squier är Fenders lågprismärke, ungefär som Epiphone är Gibsons, så skulle jag tro att en Fender är lite bättre än en squier. Men jag skulle inte förvänta mig alltför mycket av en ny gura för 1000 kr. Jag skulle nog snarare kika på begagnade gitarrer och kanske skruva upp budgeten med en 500-ing om det är möjligt. Jag skulle kanske kollat in Corts modeller. Jag har testat någonav deras som faktiskt kändes och lät mycket bra. Med mycket bra menar jag att den lät bättre och var skönare än min Takamine som jag gav 8000 kr (beg.) och det för ett pris runt 2000-3000 kr (ny).

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda av de tre jag skulle kunna tänka mig är nåt vidare är Epiphonen...

Jag har provat en del av Fenders akustiska gitarrer och samtliga har varit bedrövliga. Även de dyrare.

Har testat en Epiphone och den var helt ok... Dessutom har den där modellen Mahogny i sargerna (troligtvis laminat men

Förvänta dig inget underverk i den prisklassen. Du kommer säkert behöva göra en del inställningar.

Men jag tycker absolut du ska ha lite is i magen och kolla blocket och vendolin.

Du kan säkert hitta begagnade gitarrer för en liknande peng som är månresor bättre.

Men du kanske bara vill åt nåt spelbart så snabbt som möjligt.

Kan precis som Hellpig rekommendera Cort i den där prisklassen. Faktiskt helt ok instrument.

Spara ihop några hundralappar till, så slipper du sitta med en skitgitarr som du bara blir arg på.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda av de tre jag skulle kunna tänka mig är nåt vidare är Epiphonen...

Jag har provat en del av Fenders akustiska gitarrer och samtliga har varit bedrövliga. Även de dyrare.

Har testat en Epiphone och den var helt ok... Dessutom har den där modellen Mahogny i sargerna (troligtvis laminat men

Förvänta dig inget underverk i den prisklassen. Du kommer säkert behöva göra en del inställningar.

Men jag tycker absolut du ska ha lite is i magen och kolla blocket och vendolin.

Du kan säkert hitta begagnade gitarrer för en liknande peng som är månresor bättre.

Men du kanske bara vill åt nåt spelbart så snabbt som möjligt.

Kan precis som Hellpig rekommendera Cort i den där prisklassen. Faktiskt helt ok instrument.

Spara ihop några hundralappar till, så slipper du sitta med en skitgitarr som du bara blir arg på.

Håller med, utan att ha testat nån av dessa så brukar jag bli besviken jämt på Fenders akustiska när jag provspelar dem på Börsen, fast jag annars är Fenderfanatiker. Som ak har jag en Epiphone Jumbo, mkt skön att spela på.

Jag skulle tittat även på nån Ibanezmodell, tycker de låter fint, även de billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle heller inte rekommendera Fenders akustiska (eller Squire). Har testat några, men inte alls gillat. De jag testat har låtit väldigt plonkigt, "plywoodigt" och livlöst.

Jag kan däremot VARMT rekommendera Cort Earth-serien. Jag köpte en 70 E NS (står det i, kommer inte ihåg vad den kallades på musikbörsen) med inbyggd piezzomik och trebandspreamp från Musikbörsen för ca 1700 kr i sommras, och är sjukt nöjd. Finns numer även med fyrbands Fishman-preamp för några hundringar till (bara en sån går väl på typ 1600 löst!?). Den är lättspelad (just den här iaf - men var inte rädd för att justera lite om det skulle behövas! Det hör till underhållet av en gura att justera efterhand) och låter GRYMT bra! Den låter faktiskt så pass bra att man helt enkelt inte kan fatta hur den kan vara så billig. Låter som en fyra-fem tusen kr-gura. -Minst. Kan ju vara att just det trädet väldigt gärna ville bli en gitarr, jag vet inte. Men jag tror faktiskt att just Earth-serien är prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Cort 12:a i earth serien. Ingen toppgitarr men absolut den mest prisvärda gitarr jag köpt.

(ny alltså... köpte min Seagull 12:a för 1500:-, inklusive hardcase, hehehehe!)

Bastard. 🙂

😉 Jaha, då vill du ju naturligvis sälja din Cort-12a svinbilligt till mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade faktiskt på en Cort Earth 70 NS. Går på ungefär 1450 kr på thomann samt 1950 kr med piezo samt 3-bands-eq. Tyvärr är den ganska ful. 🙂 Får ta och spraya den mattsvart eller något (haha).

Hur bra är den mikrofonen som är inbyggd egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade faktiskt på en Cort Earth 70 NS. Går på ungefär 1450 kr på thomann samt 1950 kr med piezo samt 3-bands-eq. Tyvärr är den ganska ful. 🙂 Får ta och spraya den mattsvart eller något (haha).

Hur bra är den mikrofonen som är inbyggd egentligen?

Den är helt ok. Inte något att bli exalterad över, men duger för det mesta. Piezo är ju piezo liksom. Ger ju en viss typ av ljud och karaktär som jag personligen inte är så jätteförtjust i, men det funkar. Preampen är väl sådär. Tror Fishman-varianten är betydligt bättre.

När jag köpte den gav jag 1695 (tror jag), då det var rea. Nu kostar den 1995 även på Musikbörsen (som på Thomann). Framgår inte vilken preamp det är då dock... du kan ju ha tur.

Cort 70 E NS på musikbörsen

Ful? FUL? Nä! Där har du helt fel! Ok, lite tråkigt möjligtvis. Men satinfinishen tycker jag är skitsnygg. Föredrar den framför blanklackad vilken dag som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Garmrocker (oregistrerad)

Tja!

Jag har precis köpt en Yamaha FG 730s och är jättenöjd. Har solid topp i gran och sidor och bakstycke i rosewood. Han, som tur var, köpa den veckan innan Börsen höjde priset med 500 spänn. Riktigt gediget bygge med snygga detaljer. Låter väldigt bra och balanserat och har låg stränghöjd. Rekommenderas varmt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...