Jump to content
Annons

Jättelåg insignal med PreSonus Firebox?


hajhaj

Recommended Posts

När jag spelar in med mick genom mitt presonus firebox så får jag jättelåg insignal.. Kan dra upp reglarna i mixern på max och rattarna på själva kortet på max och då börjar jag höra lite smått vad som spelats in.. Om det ska höras ordentligt måste jag sätta dit en gain-helper med medföjande brus..

När jag spelar in gitarr in i kortet dock så funkar det bra. Normal ljudnivå.

Jag har testat 3 olika mickar och jag upplever samma sak på alla 3. Fantommatningen är av eftersom det så klart inte ska behövas men jag har även prövat att ha den på och ingen skillnad..

Sitter med Logic Express på en MacBook.

Vad är det för fel? Nån som vet? Nått kasst med kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Något skumt verkar det vara. Har du provat någon med stark utsignal. Dvs de med inbyggdförstärkare och fantommatning? Vad är det för mic?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in med mick genom mitt presonus firebox så får jag jättelåg insignal.. Kan dra upp reglarna i mixern på max och rattarna på själva kortet på max och då börjar jag höra lite smått vad som spelats in.. Om det ska höras ordentligt måste jag sätta dit en gain-helper med medföjande brus..

När jag spelar in gitarr in i kortet dock så funkar det bra. Normal ljudnivå.

Jag har testat 3 olika mickar och jag upplever samma sak på alla 3. Fantommatningen är av eftersom det så klart inte ska behövas men jag har även prövat att ha den på och ingen skillnad..

Sitter med Logic Express på en MacBook.

Vad är det för fel? Nån som vet? Nått kasst med kortet?

Låter som att du kanske har en dålig xlr-kabel till mikrofonerna. Antar att du bytte till telekabel när du spelade in gitarren. Har jag rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bockat i "Input Level Boost" på ingången i Firebox's "Hardware Settings"?

gjorde det nu, men ingen skillnad.

fyfan va störande.. har bytt xlrkabel oxå. och testat xlr-tele-kabel. samma grej.

testat 3 olika mickar.. en behringermick, en jjlabs-sm58-kopia och en shure sm58. samma med alla 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fireboxen har bara 45 dB förstärkning vilket är ganska lite. För det mesta räcker det gott och väl, men ska man spela in fingerspelad acke eller en svag röst kan det vara i minsta laget. Åtminstone om man använder en dynamisk mikrofon med låg utnivå. I dessa fall är valfri kondensatormikrofon att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bockat i "Input Level Boost" på ingången i Firebox's "Hardware Settings"?

Det skall inte behövas om det är en någorlunda normal mikrofon. Jag har nog aldrig behövt vrida preampen mer än till "kvart över" vid inspelning av sång.

På min Firebox behövs det ... med en SP B1.

Kör du extern strömförsörjning eller via firewirekabeln?

Kan det ha nåt med det att göra tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bockat i "Input Level Boost" på ingången i Firebox's "Hardware Settings"?

Det skall inte behövas om det är en någorlunda normal mikrofon. Jag har nog aldrig behövt vrida preampen mer än till "kvart över" vid inspelning av sång.

På min Firebox behövs det ... med en SP B1.

Kör du extern strömförsörjning eller via firewirekabeln?

Kan det ha nåt med det att göra tro?

Jag har testat det med.. Att köra med extern strömadapter.. Ingen skillnad..

Ang det Emil skrev med svag röst eller löst ackefingerspel så är det i det här fallet så att den aldrig skulle ta in något sådant.

Om jag tar macbooken och fireboxen med till repan och närmickar stärken och spelar, då hörs det sen.. men _väldigt_ lågt.. för att gitarrspåret ska låta så behöver jag sätta en gainhelper.. så ska det ju inte vara.. och det målar lite upp bilden om hur pass låg insignalen är.

att lägga helt vanlig (inte viska, inte skrika) sång är således omöjligt.. insignalen är för låg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bockat i "Input Level Boost" på ingången i Firebox's "Hardware Settings"?

Det skall inte behövas om det är en någorlunda normal mikrofon. Jag har nog aldrig behövt vrida preampen mer än till "kvart över" vid inspelning av sång.

På min Firebox behövs det ... med en SP B1.

Kör du extern strömförsörjning eller via firewirekabeln?

Kan det ha nåt med det att göra tro?

Jag har testat det med.. Att köra med extern strömadapter.. Ingen skillnad..

Ang det Emil skrev med svag röst eller löst ackefingerspel så är det i det här fallet så att den aldrig skulle ta in något sådant.

Om jag tar macbooken och fireboxen med till repan och närmickar stärken och spelar, då hörs det sen.. men _väldigt_ lågt.. för att gitarrspåret ska låta så behöver jag sätta en gainhelper.. så ska det ju inte vara.. och det målar lite upp bilden om hur pass låg insignalen är.

att lägga helt vanlig (inte viska, inte skrika) sång är således omöjligt.. insignalen är för låg..

Detta gäller alltså båda xlr-ingångarna, men när du byter till tele så blir signalen starkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bockat i "Input Level Boost" på ingången i Firebox's "Hardware Settings"?

Det skall inte behövas om det är en någorlunda normal mikrofon. Jag har nog aldrig behövt vrida preampen mer än till "kvart över" vid inspelning av sång.

På min Firebox behövs det ... med en SP B1.

Kör du extern strömförsörjning eller via firewirekabeln?

Kan det ha nåt med det att göra tro?

Jag har testat det med.. Att köra med extern strömadapter.. Ingen skillnad..

Ang det Emil skrev med svag röst eller löst ackefingerspel så är det i det här fallet så att den aldrig skulle ta in något sådant.

Om jag tar macbooken och fireboxen med till repan och närmickar stärken och spelar, då hörs det sen.. men _väldigt_ lågt.. för att gitarrspåret ska låta så behöver jag sätta en gainhelper.. så ska det ju inte vara.. och det målar lite upp bilden om hur pass låg insignalen är.

att lägga helt vanlig (inte viska, inte skrika) sång är således omöjligt.. insignalen är för låg..

Detta gäller alltså båda xlr-ingångarna, men när du byter till tele så blir signalen starkare?

gitarren har normal volym med vanlig telekabel.

micken (mickarna.. har testat 3 olika som alla funkar fint i PA och borde funka lika bra med fireboxen) har låg volym med både xlr-xlr och xlr-tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

Jag kör också firebox, med JJLabs EC010W, och jag får ofta ligga mellan "kvart över" och max på preampen. Vid lägre sång och vissa gitarr-inspelningar räcker det dock inte hela vägen, men då får jag höja lite i min DAW eller kryssa i boosten.

Brukar funka mestadels, men jobbigt att ligga på gränsen hela tiden och att det ibland inte räcker till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bockat i "Input Level Boost" på ingången i Firebox's "Hardware Settings"?

Det skall inte behövas om det är en någorlunda normal mikrofon. Jag har nog aldrig behövt vrida preampen mer än till "kvart över" vid inspelning av sång.

På min Firebox behövs det ... med en SP B1.

Kör du extern strömförsörjning eller via firewirekabeln?

Kan det ha nåt med det att göra tro?

Jag har testat det med.. Att köra med extern strömadapter.. Ingen skillnad..

Ang det Emil skrev med svag röst eller löst ackefingerspel så är det i det här fallet så att den aldrig skulle ta in något sådant.

Om jag tar macbooken och fireboxen med till repan och närmickar stärken och spelar, då hörs det sen.. men _väldigt_ lågt.. för att gitarrspåret ska låta så behöver jag sätta en gainhelper.. så ska det ju inte vara.. och det målar lite upp bilden om hur pass låg insignalen är.

att lägga helt vanlig (inte viska, inte skrika) sång är således omöjligt.. insignalen är för låg..

Detta gäller alltså båda xlr-ingångarna, men när du byter till tele så blir signalen starkare?

gitarren har normal volym med vanlig telekabel.

micken (mickarna.. har testat 3 olika som alla funkar fint i PA och borde funka lika bra med fireboxen) har låg volym med både xlr-xlr och xlr-tele.

Ok. Men är det samma problem på båda ingångarna (preamp 1 & 2)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska micar och en preamp som maximalt kan leverera 45dB gain, låter inte som en bra kombination, tycker jag...

Med tanke på att Assar måste skruva upp så mycket som han måste med en kondensatormic, så är det inte alls orimligt att det blir relativt svag signal även vid max gain med en dynamisk mic.

De dynamiska micarna brukar må bäst av att vara väldigt nära ljudkällan (i princip läppkontakt när man sjunger). Vilket avstånd kör du med?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...