Jump to content
Annons

Har Du M-box och Macdator?


wonderboy

Recommended Posts

Jag var inne på FAQ om M-box på Digidesigns hemsida. Jag har också varit frustrerad över hur många gånger jag fått ta om mina gitarrpålägg. Jag har numera blivit väldigt "tidig" i mitt spel. Kanske är detta förklaringen. Det är väl typiskt, man utgår alltid från att det är man själv som spelar fel, inte att det kan finnas en "inbyggd" latency. Kolla speciellt in tips 2 och 3 så förstår Du kanske vad jag menar. Varför finns denna latency och tror Ni att de kan göra något åt den?

Mbox and latency issues with Pro Tools LE for recording and playback on a Mac.

Here are a few tips regarding latency issues with Mbox on a Mac:

Tip #1:

When recording into Pro Tools LE Mac:

1) Mute recorded enabled audio track in Pro Tools. When recording on Mbox, you are actually monitoring the audio signal going to Mbox. If the record enabled audio track is not muted, you will also be monitoring the signal going out of Pro Tools back to Mbox. This will be heard as a doubling effect because you are hearing both the input and the latent output at the same time.

2) Adjust the "Mix" knob on Mbox to prevent any echo or latency sound.

3) Press the "Mono" button on Mbox. This will prevent the input signal from sounding hard panned left or right when adjusting the Mix knob on Mbox. The "Mono" knob does not affect the mix playing out of Pro Tools, just the incoming signal.

Tip #2:

1) When you record into Pro Tools LE Mac there is a latency of 164 samples. All tracks recorded into Pro Tools have 164 samples of latency, but you will not notice this with the first track unless you have a MIDI click, or a recorded click to play along with. Thus, when you record the second track/pass, you will hear latency when the two tracks are played together. Tip #3 explains how to deal with this issue.

2) Tip #1 just helps to prevent hearing the latency while recording into Pro Tools; however, there will be latency when recording into Pro Tools/Mbox.

Tip #3:

1) After recording your second track/pass into Pro Tools LE Mac, adjust the newly recorded audio track to compensate for the 164 samples of latency.

2) Select the second pass of audio with the Grabber Tool. Edit Menu > Shift. Click "Earlier" and type in 164 in the "Samples" field. Click "OK". Now, Pro Tools will locate the audio 164 samples earlier.

3) "Shift" each track or recorded pass back by 164 samples immediately after recording. If you are stacking up tracks, you definitely want them all to be in sync as each new one is recorded.

4) If you recorded your audio at the very start of the session, you will have to trim in the audio before the waveform starts to allow space for the audio to be shifted 164 samples ahead.

Now, you may ask, are all other passes 164 samples apart from each other too?

Not exactly, each recording pass will be 164 samples behind everything already recorded. If you record one track at a time, and mute recorded tracks as you go along so you're only listening to the most recent track, then yes, your final track (say, 24) will be 23 x164 samples behind the first track, at least in terms of what you're hearing. Technically, the last track is still only 164 samples behind the first track but listening to these delays building up will cause your playing in time to the tracks to start falling behind noticeably.

So if you add one track at a time and listen to all previous tracks on each recording you'll be hearing:

Track 1: On time

Track 2: 164 samples behind Track 1

Track 3: 164 samples behind Tracks 1 and 2, so play in time to Track 1 you're off by 164 samples, but if you play in time to Track 2 you're 328 samples off.

Track 4: 164 samples behind Tracks 1, 2, and 3, but the delays build up differently depending on what track you play off of.

ID:7868 Created:04/24/2002

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Men du kan ju stänga av monitoringen och köra med bara inputsignalen som medhörning. Därefter när du reccat klart så flyttar du bara hele paketet x antal millisekunder (samma som latencyn) så blir det mer eller mindre PERFEKT. 🙂

Jajamensan, fattas bara! Har vi suttit och pimplat lite för mycket glögg innan vi svarade? Det är ju precis så det står i det jag bifogade mitt första inlägg. 😆

Det är i alla fall bökigt. När man sitter och dubbar gitarrer och håller på att fixa hit och dit så blir det en väldig massa flyttande hit och dit. USB-förklaringen som någon svarade känns inte rätt. Det är ju samma gamla USB till PC? Någon som har en annan förklaring och kan vi hoppas på att det åtgärdas? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på FAQ om M-box på Digidesigns hemsida. Jag har också varit frustrerad över hur många gånger jag fått ta om mina gitarrpålägg. Jag har numera blivit väldigt "tidig" i mitt spel. Kanske är detta förklaringen. Det är väl typiskt, man utgår alltid från att det är man själv som spelar fel, inte att det kan finnas en "inbyggd" latency. Kolla speciellt in tips 2 och 3 så förstår Du kanske vad jag menar. Varför finns denna latency och tror Ni att de kan göra något åt den?

Vad sitter du med för version?

Tror att det är som Trombonisten sa i ett tidigare inlägg.

Efter lite efterforskning så kommer jag fram till att det ska vara löst på PC från 6.1 och på Mac i och med version 6.4. Jag har tyvärr inte tillgång till en Mbox för att testa detta..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har nyligen upptäckt att jag har allvarliga problem med detta. Ibland blir det brutalmycket latency när jag spelar in och ljudfilerna hamnar "snett" och det låter fruktansvärt otajt... Det är inte så att det "bara" blir lite fasfel i o m latencyn utan filerna hamnar fruktansvärt snett och fel. Först blev jag helknäckt och trodde att jag hade tappat taktkänslan men insåg till slut att det var datorns fel och att allt hade blivit förskjutet..

Kör M-Box på en IBook G4 1,2Ghz med 768Mb ram, extern FW disc och ProTools 6.4 med Reason rewire.

Känns fullständigt absurdt att ett så erkänt kompetent och proffessionellt använt program fortfarande kan dras med så facila barnsjukdomar...??????

Det här gör ju att systemet i princip är helt oanvändbart..!! Jag är chockad.

Vad beror detta på??

Och vad kan man göra åt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Ja, tacka vet jag PC.

Järnspis, men fungerar... 😄

Som en Volvo Amazon med B18, ungefär...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då! Det här var inte skojjiga nyheter. Har precis bytt till MAC och har inte hunnit sätta mig in i allt än.

Är det någon som vet om detta problemet ligger hos hårdvaran eller mjukvaran?

Om jag t ex kör Cubase på min MAC genom min M-box, kommer jag då att stöta på samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har postat samma fråga på DUC (Digidesign User Conference) och där är det lite mer rotation på postandet.

Har kommit fram till att problemet med 164 samples latencyn är löst sedan ett tag och att man får en fördröjning om man har en masterplugg aktiv när man spelar in. Och det måste ju gälla lika för PC och Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit fram till att problemet med 164 samples latencyn är löst sedan ett tag och att man får en fördröjning om man har en masterplugg aktiv när man spelar in.

Så du menar att Pro Tools inte kompenserar för pluggar på mastern? Låter skumt...

Edit: Eller vänta... Vad fördröjs, lyssningen eller det inspelade? Jag är förbryllad 😏

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan bara meddela att jag fortfarande har samma problem eller så har jag tappat taktkänslan fullständigt... Kör nu helt utan aktiva pluggar när jag spelar in och det blir fortfarande konstigt.

Ingen annan som har samma problem?????

Hur kan man kolla exakt hur mycket latency det blir?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att jag fortfarande har samma problem eller så har jag tappat taktkänslan fullständigt... Kör nu helt utan aktiva pluggar när jag spelar in och det blir fortfarande konstigt.

Ingen annan som har samma problem?????

Hur kan man kolla exakt hur mycket latency det blir?

har du uppgraderat till 6.7 än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Ärligt talat så visste jag inte att den hade kommit än. Ska göra det snarast. Det verkar som dom har fixat det problemet i 6.7 enligt en snubbe på DUC.

Är det på samma tråd som Du tipsade om i ett tidigare inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, samma tråd.

Men vafan kostar det pengar att uppgradera till 6.7 ???

Varför det? Jag har ju t o m två licenser fast som jag har köpt beg och inte orkat registrera..

Ähum... Någon som har lust att låna ut sin upgrade fil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...