Jump to content
Annons

Apropå stämsång-inlägget


Pusa

Recommended Posts

Alltså.. jag har försökt lägga en stämma med waves ultrapitch, men alltså.. det låter ju helt sjukt.. Så min fråga lyder kort och gott.. kan man få det bra med en plugg? Och i så fall hur skall man gå till väga? Måste man klippa och klistra en massa eller?

Säg man har ett spår som man vill ha en stämma på refrängen.. det funkar ju inte att bara lägga en 2:a på hela refrängen, or does it?

(Jag har rattat på formanter och pitcher, men får det bara inte att snurra ens liknande så jag vill ha det)..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag fick en idé och testade den snabbt och tror att det skulle gå att automatisera pitchen på ett lite omständigt sätt. Det går att automatisera programbytena (där det förmodligen står init 1 nu högst upp) på ultra-pitchen. Tar man då och lägger tex en ters på init 1, en kvint på init 2 osv. så borde det gå att styra det med automatisering. Låter så kul så jag ska testa det själv när jag får tid 😆

Jodå! Det fungerar fint (kunde inte hålla mig) och man kan ha olika formanter i de olika programmen för att få till den där extra snitsen som gör det totalt vidrigt att lyssna på 🙂

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. jag har försökt lägga en stämma med waves ultrapitch, men alltså.. det låter ju helt sjukt.. Så min fråga lyder kort och gott.. kan man få det bra med en plugg? Och i så fall hur skall man gå till väga? Måste man klippa och klistra en massa eller?

Säg man har ett spår som man vill ha en stämma på refrängen.. det funkar ju inte att bara lägga en 2:a på hela refrängen, or does it?

(Jag har rattat på formanter och pitcher, men får det bara inte att snurra ens liknande så jag vill ha det)..

Ett alternativ kan ju vara att faktiskt spela in stämman själv. Det är troligen resultatet som kommer låta bäst, och det behöver inte ta jättelång tid om du vet hur stämman ska ligga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ kan ju vara att faktiskt spela in stämman själv. Det är troligen resultatet som kommer låta bäst, och det behöver inte ta jättelång tid om du vet hur stämman ska ligga.

Halleluja!

Det klart bästa är att lägga stämman själv. Pitching kan du greja med om du spelar live. Sen får du mixa och EQ:a en aning för att få det bra. Låt leaden ligga högre än stämmorna, panorera en aning kanske. Stämmorna kan ligga förbluffande lågt och ändå ge en skön effekt. Prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. jag har försökt lägga en stämma med waves ultrapitch, men alltså.. det låter ju helt sjukt.. Så min fråga lyder kort och gott.. kan man få det bra med en plugg?

Du svarar nästan själv på din fråga... 😉

Ultrapitch är ju inte smart nog att räkna ut om det blir "snyggt" med en kvint eller så.

Ibland funkar det, ibland inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ kan ju vara att faktiskt spela in stämman själv. Det är troligen resultatet som kommer låta bäst, och det behöver inte ta jättelång tid om du vet hur stämman ska ligga.

Jo, det gör jag ju nu.. och det är ju det bästa , helt klart.. Men jag belv bara lite nyfiken på hur folk använde dessa verktyg.. (För jag har ju provat dem, men inte fått det att funka som jag vill...) Ibland vill man ha lite idéer oxå, har liksom kommit in på ett spår med andra stämmor, det blir liksom svårt att byta.. hörs så tydligt att "det där är Björn som spelat in..."..

Du svarar nästan själv på din fråga... Ultrapitch är ju inte smart nog att räkna ut om det blir "snyggt" med en kvint eller så.

Ibland funkar det, ibland inte...

Det var det jag misstänkte.. fast iofs, om man klipper och klistrar med "init 1, init 2" etc som "rapid wanker" ( 😲 för övrigt..) föreslog, så skulle man kanske kunna få det att funka..

För ibland är det ju så att man bara vill ha en onatrulig, helt supertajt stämma.. den låter inte bra, men troligen jäkligt skum (fast in-tune)..

(För övrigt.. varför får jag inte med i mina quote:s Vem som skrivit inlägget, står ju bara quote.. vad gör jag för fel?)

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det jag misstänkte.. fast iofs, om man klipper och klistrar med "init 1, init 2" etc som "rapid wanker" ( 😲  för övrigt..) föreslog, så skulle man kanske kunna få det att funka..

Vet inte vad du kör för program, men i Cubase SX behöver man inte klippa och klistra. Man kan automatisera programbytena. Så man kan liksom "spela" på Ultrapitchen med automatiseringskurvan om man lagt in användbara toner i programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...