SamSegerblom (oregistrerad) Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Hejsan Ăr intresserad av att köpa en Fender Stratocaster och Ă€r osĂ€ker pĂ„ vad jag ska ha för fĂ€rg och vilket Ă„rtal. Farsan har en 60' Classic svart och jag har tröttnat lite pĂ„ fĂ€rgen. Jag funderar pĂ„ vilken som Ă€r mest vĂ€rd pengarna... Mexico, japan eller USA strata? đ Behöver lite tips om vilken fĂ€rg och sĂ„nt! Ăr mest inne pĂ„ Mexico stratorna... och ska betala runt 4000 kr. Kollar runt lite pĂ„ blocket men vill höra vad ni tycker ocksĂ„. HĂ€r Ă€r bara nĂ„gra bilder pĂ„ nĂ„gra snygga strator: Pappas strata: // SamSegerblom
SamSegerblom (oregistrerad) Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Jag skulle vilja ha pappas strata:) Jag Ă€lskar den men man vill ju alltid ha en egen... Kommer vĂ€l ta den frĂ„n honom snart đ Det vi har bytt: Mickarna till Lundgren Guitar Pickups Plektrumskydd Slitits med Ă„ldern + slip Hela halsen
slejnard Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Japan 78-85. Mexixco- All from -98 AMERICA!!_ ALL!!! Hittar du en gammal japan sÄ köp köp köp!!! Annars gÀller det vanliga....testa o kolla sjÀlv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o Àven korea!
jossman Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Japan 78-85.Mexixco- All from -98 AMERICA!!_ ALL!!! Hittar du en gammal japan sÄ köp köp köp!!! Annars gÀller det vanliga....testa o kolla sjÀlv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o Àven korea! Hej HÀnde det nÄgot efter 98 med mexico fenders?
KarlA (oregistrerad) Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 mitt rÄd till dig som verkar gilla lite mer vintage looken ska givetvis köpa en strata med tunn cellulosa lack som Àr aningen mattare Àn den pÄ de vanligaste stratorna. den Àr mycket snyggare eller vad sÀger ni?
slejnard Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Japan 78-85.Mexixco- All from -98 AMERICA!!_ ALL!!! Hittar du en gammal japan sĂ„ köp köp köp!!! Annars gĂ€ller det vanliga....testa o kolla sjĂ€lv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o Ă€ven korea! Hej HĂ€nde det nĂ„got efter 98 med mexico fenders? nej đ jag menar 98 Ă„ framĂ„t! flĂ„t! det fanns bra Ă€ven före:D
GĂ€st Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Runt 4000:O!!!. Ăr det en Ă€kta du pratar om nu eller. Min polare köpte en fender sĂ„dan men han bet över 20.000, ny. Finns det beggagnade för runt 4000. Skulle inte tveka en sekund???? Eller har jag missad nĂ„got?
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 (redigerat) TrÀslaget Àr det viktigaste, det som skiljer dem mest Ät, det gör större skillnad i ljudet Àn vad mickarna gör, faktiskt sant. Det finns tre trÀslag som Àr vanliga i Fenders gitarrkroppar, plus flera special tror jag. Billigast Àr poppel, det Àr de de billigare Mexico gjorda av tror jag. Inte sÄ bra ton. Mellandyrt Àr Al (alder) och den anser jag och mÄnga med mig ger det bÀsta ljudet, Jimi Hendrix, Clapton, Yngvie-signaturmodellerna har alkroppar. Köp en sÄn Àr mitt rÄd. Dyrast Àr ask, (ash). Den kan ocksÄ vara vÀldigt tung. Tonen i den dyra asken Àr mkt kortare, men diskantrikare, en del gillar det, men för rocknroll och Stevie Ray-ös bör du köpa en Fender med alkropp. American Standardmodellen Àr ruskigt bra Àven om den inte tillhör de dyraste. Jag tycker det Àr stor skillnad pÄ om halsen Àr av lönn rakt igenom eller om den har greppbrÀda av rosewood, det finns ju de tvÄ varianterna. Jag hÄller pÄ hel lönnhals. Gitarrbyggarn jag kÀnner uttryckte sig som sÄ att den fÄr mer attack dÄ, ljudet blir rappare. GÄ till musikaffÀr och prova olika. Det Àr skitstor skillnad pÄ olika Fendrar, det kÀnner man nÀr man spelar pÄ dem. Jag tror att om man blandar tvÄ trÀslag, lönn och rosentrÀ (rosentrÀ Àr en benÀmning pÄ mÄnga olika hÄrda trÀslag!) sÄ dÀmpas svÀngningarna, mindre tryck. Jag tycker Àven lönnhalsarna kÀnns snabbare. UppepÄ allt detta finns det olika radius pÄ halsarna med, alltsÄ hur mycket svÀngda greppbrÀdan Àr. Jag gillar de modernare plattare halsarna bÀttre, pÄ dem kan man ha strÀngarna lÀgre utan rassel. Kolla Àven det. Köper man en Gibson Àr det enklare, de Àr alltid gjorda i mahogny och mickarna Àr nÀstan alltid humbuckers. Fender bÄde lÄter och kÀnns pÄ en massa olika vis. Jag sÀger sÄ hÀr: Ta en American Standard strata med lönnhals och provspela den genom en Fender Hot Rod combo. Sen kan du inte varken sova eller Àta förrns du fÄtt hem grejerna. Jag lovar och svÀr att det Àr sÄ. Redigerat 3 januari 2009 av Guitar Nilsson
slejnard Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 +1 till Guitar Nilsson! Ăr det nĂ„t karln kan bĂ€ttre Ă€n inspelningsteknik sĂ„ Ă€r det gitarrer! Jag har en frĂ„ga till dig GN som jag tror du kan svara pĂ„ frĂ„n en trĂ„d som du missat att svara pĂ„ som jag vill veta svaret pĂ„....pust...: https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=gitarrfrys
Analogfreak (oregistrerad) Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Jag tycker att lönnhals Ă€r att föredra pĂ„ tele för att framhĂ€va telens karaktĂ€rsdrag Ă€nnu mer. PĂ„ strata föredrar jag rosewood för att förstĂ€rka stratans sĂ€rdrag och fĂ„ den sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n telesoundet som möjligt... đź
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Telen och stratan lÄter vÀldigt olika ÀndÄ, Àven med lönnhals pÄ bÀgge. Det Àr fastsÀttningen av mickarna som skiljer rejÀlt. PÄ telen Àr de fastskruvade i trÀt, stratans micker hÀnger enbart i plektrumskyddets plast. Stallet pÄ telen sitter ju som en stÄr plÄt den med dikt mot kroppen. Stratastallet hÀnger ju i fjÀdrar pÄ ett annat vis. Spelar man högt som fan kommer det visst ljud frÄn fjÀdrarna med ut i förstÀrkaren. NÀr jag anvÀnt mina fem olika licks o trix pÄ framsidan brukar jag krafsa med plektrumet bak pÄ fjÀdrarna. Luckan har jag aldrig ditskruvad, det kan försvÄra strÀngbytet rejÀlt. Fy fan ni skulle sett Stevie Ray Vaugn i Stockholm nÀr de nyss slÀppt första LPn. Han slog den dÀr mesta kÀnda gitarren i golvet, det var det vÀrsta jag sett. Han höll den enbart i svajarmen och vevade runt som en sinnessjuk. till slut stÀllde han sig med bÀgge moonbootsfötterna pÄ kroppen den ena foten vid pottarna, den andra pÄ andra sidan strÀngarna, gitarren platt mot golvet. sen tar den jÀveln tag i halsen och lyfter bÄde sig sjÀlv och gitarren i halsen, utan att halsen gick av. Förutom de hÀr stölleproven spelade de nÄt fruktansvÀrt bra, de var bara tre, innan keyboardsnubben kom med.
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Bandhöjden Àr ett annat val. PÄ nyare modeller sitter det medium jumbo frets (bandstavar) de Àr lÀttspelade, lÀtta att töja om man vill. PÄ de Àldre modellerna som Àr exakt byggda som Àldre sitter det lÀgre band, de Àr skitjobbiga att spela pÄ för den ovana. Jag scalopperade min 71a lite lagom skitfult sjÀlv.
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Kolla denna! http://www.blocket.se/vi/19663103.htm?ca=5_s SĂ€kert en asgrym gitarr, as-asgrymma mickar. Och snygg som sjĂ€lva helvete. Den har Ă€ven kropp i al al enligt fender.com. Och jumbo band! Det skulle jag vilja ha Ă€nnu hellre Ă€n mediumjumbo, gitarren blir sĂ„ otroligt lĂ€ttryckt dĂ„. Model Name Highway Oneâą StratocasterÂź (Upgrade) Model Number 011-1160-(Color #) and 011-1162-(Color #) Series Highway Oneâą Series Colors (300) 3-Color Sunburst, (306) Flat Black, (367) Honey Blonde, (375) Midnight Wine, (Satin Nitrocellulose Lacquer Finish) Body Alder Neck Maple, Modern âCâ Shape, (Satin Urethane Finish) Fingerboard Rosewood (p/n 011-1160) or Maple (p/n 011-1162), 9.5â Radius (241 mm) No. of Frets 22 Jumbo Frets Pickups 3 Hot Single-Coil StratÂź Pickups with Alnico 3 Magnets and Reverse Wound/Reverse Polarity Middle Pickup Controls Master Volume, Tone 1. (Neck Pickup), Greasebucketâą Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass) Tone 2. (Bridge Pickup), Greasebucketâą Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass) Pickup Switching 5-Position Blade: Position 1. Bridge Pickup Position 2. Bridge and Middle Pickup Position 3. Middle Pickup Position 4. Middle and Neck Pickup Position 5. Neck Pickup Bridge Vintage Style Synchronized Tremolo Machine Heads FenderÂź/PingÂź Standard Cast/Sealed Tuning Machines Hardware Chrome Pickguard 3-Ply Parchment Scale Length 25.5â (648 mm)
SamSegerblom (oregistrerad) Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 TrĂ€slaget Ă€r det viktigaste, det som skiljer dem mest Ă„t, det gör större skillnad i ljudet Ă€n vad mickarna gör, faktiskt sant.Det finns tre trĂ€slag som Ă€r vanliga i Fenders gitarrkroppar, plus flera special tror jag. Billigast Ă€r poppel, det Ă€r de de billigare Mexico gjorda av tror jag. Inte sĂ„ bra ton. Mellandyrt Ă€r Al (alder) och den anser jag och mĂ„nga med mig ger det bĂ€sta ljudet, Jimi Hendrix, Clapton, Yngvie-signaturmodellerna har alkroppar. Köp en sĂ„n Ă€r mitt rĂ„d. Dyrast Ă€r ask, (ash). Den kan ocksĂ„ vara vĂ€ldigt tung. Tonen i den dyra asken Ă€r mkt kortare, men diskantrikare, en del gillar det, men för rocknroll och Stevie Ray-ös bör du köpa en Fender med alkropp. American Standardmodellen Ă€r ruskigt bra Ă€ven om den inte tillhör de dyraste. Jag tycker det Ă€r stor skillnad pĂ„ om halsen Ă€r av lönn rakt igenom eller om den har greppbrĂ€da av rosewood, det finns ju de tvĂ„ varianterna. Jag hĂ„ller pĂ„ hel lönnhals. Gitarrbyggarn jag kĂ€nner uttryckte sig som sĂ„ att den fĂ„r mer attack dĂ„, ljudet blir rappare. GĂ„ till musikaffĂ€r och prova olika. Det Ă€r skitstor skillnad pĂ„ olika Fendrar, det kĂ€nner man nĂ€r man spelar pĂ„ dem. Jag tror att om man blandar tvĂ„ trĂ€slag, lönn och rosentrĂ€ (rosentrĂ€ Ă€r en benĂ€mning pĂ„ mĂ„nga olika hĂ„rda trĂ€slag!) sĂ„ dĂ€mpas svĂ€ngningarna, mindre tryck. Jag tycker Ă€ven lönnhalsarna kĂ€nns snabbare. UppepĂ„ allt detta finns det olika radius pĂ„ halsarna med, alltsĂ„ hur mycket svĂ€ngda greppbrĂ€dan Ă€r. Jag gillar de modernare plattare halsarna bĂ€ttre, pĂ„ dem kan man ha strĂ€ngarna lĂ€gre utan rassel. Kolla Ă€ven det. Köper man en Gibson Ă€r det enklare, de Ă€r alltid gjorda i mahogny och mickarna Ă€r nĂ€stan alltid humbuckers. Fender bĂ„de lĂ„ter och kĂ€nns pĂ„ en massa olika vis. Jag sĂ€ger sĂ„ hĂ€r: Ta en American Standard strata med lönnhals och provspela den genom en Fender Hot Rod combo. Sen kan du inte varken sova eller Ă€ta förrns du fĂ„tt hem grejerna. Jag lovar och svĂ€r att det Ă€r sĂ„. Tack sĂ„ jĂ€vla mycket för hjĂ€lpen GN! Det behövdes verkligen och nu vet jag ungefĂ€r vad jag ska ha men jag tycker det fortfarande Ă€r lite för dyrt. Jag Ă€r bara 14 Ă„r och vill starta band och komma ut med musiken... sĂ„ nĂ„n tusenlapp för mycket đ SĂ„ jag funderar pĂ„ nĂ„gon mexico variant? đł Det skulle vara jĂ€tte kul att se hur din strata ser ut och vad den har för pickups, hals och trĂ€ mm. Skicka nĂ„gra bilder ocksĂ„ đ Guitar Nilsson, finns det mexico strator med al-trĂ€? Och vad Ă€r det för skillnad pĂ„ stort och litet huvud?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Skillnaden blir Ànnu större om man vÀljer lönn pÄ tele och rosewood pÄ strata och det var dit jag ville komma...
jossman Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 vad Ă€r det för skillnad pĂ„ stort och litet huvud? FrĂ„ga en kvinna!!! đ TĂ€nkte mig lite mer ett seriöst svar. đ Det handlar nog om Ă„rtionde, ljudet pĂ„verkar sĂ€kert inget.
Cabron Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Japan 78-85.Mexixco- All from -98 AMERICA!!_ ALL!!! Hittar du en gammal japan sĂ„ köp köp köp!!! Annars gĂ€ller det vanliga....testa o kolla sjĂ€lv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o Ă€ven korea! Hej HĂ€nde det nĂ„got efter 98 med mexico fenders? nej đ jag menar 98 Ă„ framĂ„t! flĂ„t! det fanns bra Ă€ven före:D Vad var det som blev bĂ€ttre pĂ„ Mexico-stratorna 98? eller menar du att de var lika bra före och efter 98? Jag har hört att MIM-stratorna frĂ„n 90 talet Ă€r bĂ€ttre Ă€n de nyare pga att Fender införde billigare elektronik för att kunna motivera prisskillnaden mot US-stratorna under slutet av 90-talet. Ăr det nĂ„gon som vet om det ligger nĂ„got i det?
slejnard Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Japan 78-85.Mexixco- All from -98 AMERICA!!_ ALL!!! Hittar du en gammal japan sĂ„ köp köp köp!!! Annars gĂ€ller det vanliga....testa o kolla sjĂ€lv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o Ă€ven korea! Hej HĂ€nde det nĂ„got efter 98 med mexico fenders? nej đ jag menar 98 Ă„ framĂ„t! flĂ„t! det fanns bra Ă€ven före:D Vad var det som blev bĂ€ttre pĂ„ Mexico-stratorna 98? eller menar du att de var lika bra före och efter 98? Jag har hört att MIM-stratorna frĂ„n 90 talet Ă€r bĂ€ttre Ă€n de nyare pga att Fender införde billigare elektronik för att kunna motivera prisskillnaden mot US-stratorna under slutet av 90-talet. Ăr det nĂ„gon som vet om det ligger nĂ„got i det? Pjaaah vad menade jag egentligen? Det kanske var en gĂ„ta? En rebus? Om du kollar noggrannt sĂ„ skrev jag Mexixco... đ ett litet land belĂ€get strax norr om Mexico dĂ€r de har extremt stark chili och dricker superstark tequila medans de bygger Fender-kopior mest hela dagarna. Det kan Ă€ven vara sĂ„ att det var fyllesvammel mitt i natten. Det kan vara DOCK vara sant men det har jag inga belĂ€gg för nu i nyktert tillstĂ„nd... đ đ
Cabron Postat 10 januari 2009 Postat 10 januari 2009 (redigerat) Pjaaah vad menade jag egentligen? Det kanske var en gĂ„ta? En rebus? Om du kollar noggrannt sĂ„ skrev jag Mexixco... đ ett litet land belĂ€get strax norr om Mexico dĂ€r de har extremt stark chili och dricker superstark tequila medans de bygger Fender-kopior mest hela dagarna. Det kan Ă€ven vara sĂ„ att det var fyllesvammel mitt i natten. Det kan vara DOCK vara sant men det har jag inga belĂ€gg för nu i nyktert tillstĂ„nd... đź đ đ det Ă€r nĂ€stan lite svĂ„rt att veta att inte det hĂ€r var fyllesvammel mitt i natten đ Redigerat 10 januari 2009 av Cabron
Cabron Postat 10 januari 2009 Postat 10 januari 2009 (redigerat) Pjaaah vad menade jag egentligen? Det kanske var en gĂ„ta? En rebus? Om du kollar noggrannt sĂ„ skrev jag Mexixco... đ ett litet land belĂ€get strax norr om Mexico dĂ€r de har extremt stark chili och dricker superstark tequila medans de bygger Fender-kopior mest hela dagarna. Det kan Ă€ven vara sĂ„ att det var fyllesvammel mitt i natten. Det kan vara DOCK vara sant men det har jag inga belĂ€gg för nu i nyktert tillstĂ„nd... đ đ dubbelpost đ Redigerat 10 januari 2009 av Cabron
sixties Postat 10 januari 2009 Postat 10 januari 2009 (redigerat) skillnaden pÄ stora och lilla fender huvudet Àr att det stora Àr snyggare. lyssnade pÄ din myspace, det lÀt bra. kolla vendolin ocksÄ om du vill ha en begagnad gitarr och besök alla musik affÀrer och prova olika gitarrer. Redigerat 10 januari 2009 av sixties
SamSegerblom (oregistrerad) Postat 10 januari 2009 Postat 10 januari 2009 skillnaden pĂ„ stora och lilla fender huvudet Ă€r att det stora Ă€r snyggare. lyssnade pĂ„ din myspace, det lĂ€t bra. kolla vendolin ocksĂ„ om du vill ha en begagnad gitarr och besök alla musik affĂ€rer och prova olika gitarrer. Tack sĂ„ mycket! Ja, jag ska kolla runt lite đ
Guitar Nilsson Postat 10 januari 2009 Postat 10 januari 2009 skillnaden pĂ„ stora och lilla fender huvudet Ă€r att det stora Ă€r snyggare. lyssnade pĂ„ din myspace, det lĂ€t bra. kolla vendolin ocksĂ„ om du vill ha en begagnad gitarr och besök alla musik affĂ€rer och prova olika gitarrer. Tack sĂ„ mycket! Ja, jag ska kolla runt lite đ Det lilla huvudet pĂ„ telecastern Ă€r ju svinlĂ€ckrast av allt.
jossman Postat 10 januari 2009 Postat 10 januari 2009 "Det lilla huvudet pÄ telecastern Àr ju svinlÀckrast av allt." HÄller med:)
Stolle Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Hej gott folk! Jag tĂ€nkte kidnappa denna trĂ„d istĂ€llet för att starta en ny dĂ„ jag tror att det jag vill sĂ€ga passar rĂ€tt bra in under Ă€mnesbeskrivningen. Jag kommer att ifrĂ„gasĂ€tta Fenders kvalitetskontroll, prisa min gamla Peavey Predator (billig stratakopia) och prisa Suhr för deras gitarrer. Min allra första gitarr var en billig stratakopia frĂ„n Peavey kallad "Predator". Jag spelade den som tusan i min bardom men gick sedan vidare till nyare och dyrare gitarrer. Först en Washburn (som sen blev stulen) och sedan en Gibson Les Paul. Efter mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r tog jag upp min gamla Peavey igen (tror den lĂ„g 5 Ă„r utan att spelas). Gitarren stĂ€mde direkt ut ur fodralet efter alla dessa Ă„r. Jag blev ocksĂ„ förvĂ„nad över spelbarheten och intonationen. Jag tyckte spontant att den, utan att vara inkopplad, lĂ€t minst lika bra som min Les Paul (olika klang givetvis tack vare trĂ€slag osv). Allt mer började min Les Paul ligga kvar i caset och min gamla Peavey Ă„kte fram nĂ€r det var dags att spela. Jag kom fram till att jag nu för tiden nog mer Ă€r en "stratakille" snarare Ă€n en "Gibsonkille". Jag har börjat föredra singelcoil-mickar över humbuckers osv. Hur som helst sĂ„ började jag för en kort tid sedan gĂ„ i uppgraderingstankar. Nog för att jag gillar min Peavey (och efter att jag bytte mickarna till Seymour Duncan SSL-1 sĂ„ lĂ€t den otroligt bra inkopplad ocksĂ„). Det kanske var dags att skaffa sig en riktig strata. Jag Ă„kte i veckan och testade en massa amerikanska strator pĂ„ musikbörsen och pĂ„ 4sound. Min spontana reaktion var att jag blev grymt besviken! De kĂ€ndes billiga och slarvigt ihopsatta. StrĂ€ngarna skorrade, volym- och tonrattar kĂ€rvade för att de var felaktigt moterade eller nĂ„got (de fastnade i plektrumskyddet). Somliga kĂ€ndes dĂ„ligt justerade vad gĂ€ller strĂ€nghöjd och intonation. Ett undantag var en Eric Johnson -strata som hade en otroligt fin akustisk klang. Den gitarren hade mer sustain och ton Ă€n min gamla Peavey men Ă€ven hĂ€r kĂ€rvade tonkontrollen. Att tonkontrollen kĂ€rvar Ă€r vĂ€l inget allvarligt fel men om jag betalar 20 000 kr sĂ„ vill jag att gitarren skall kĂ€nnas perfekt. Min Peavey för 3000 kr (med medföljande förstĂ€rkare) har inga sĂ„dana problem. Vad Ă€r det med Fenders kvalitetskontroll? SĂ„dana brister har jag aldrig upplevt pĂ„ gitarrer frĂ„n Gibson eller PRS. Och vad Ă€r det med min gamla Peavey? Hade jag bara extrem tur och fick ett guldexemplar eller Ă€r de gamla Peaveygitarrerna en hemlig skattkammare? đ Eller Ă€r det sĂ„ enkelt att min gamla Peavey kĂ€nns sĂ„ bra för att jag spelat in den och fĂ„tt den justerad efter mina behov? Jag snubblade sedan över tvĂ„ gitarrer frĂ„n Suhr (John Suhr jobbade förut pĂ„ Fenders custom shop). De gitarrerna kĂ€ndes verkligen som kvalitetsinstrument. Nu gĂ„r jag omkring och suktar efter en Suhr Classic men Ă€r det sĂ„ illa att man mĂ„ste betala 27 000 kr för att brĂ€cka min gamla Peavey Predator? Ok, Eric Johnson -stratan var bĂ€ttre Ă€n min Peavey men marginalen kĂ€ndes för liten vad gĂ€ller kvalitetsupplevelsen. LĂ„ngt inlĂ€gg men jag kĂ€nde ett behov av att skriva av mig. Ha det finemang!
ONSatan Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Jag kommer att ifrÄgasÀtta Fenders kvalitetskontroll, prisa min gamla Peavey Predator (billig stratakopia) och prisa Suhr för deras gitarrer. Har gjort samma iakttagelse. Jag köpte en Fender Telecaster American Standard i höstas och Àven om lacken och halsen Àr helt sagolika sÄ Àr tex skruvarna till plektrumskyddet snett inskruvade, volym och tonkontrollen lite "svampiga", stÀmskruvarna har olika friktion mm mm. Gitarren behövde Àven justeras direkt nÀr jag kom hem till Sverige (köpte den i New York sÄ det kanske inte Àr sÄ konstigt). Men, gitarren har inte alls andats den kvalitet jag förvÀntade mig. Cheers!
Onkel Fester Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 Har gjort samma iakttagelse.Jag köpte en Fender Telecaster American Standard i höstas och Àven om lacken och halsen Àr helt sagolika sÄ Àr tex skruvarna till plektrumskyddet snett inskruvade, volym och tonkontrollen lite "svampiga", stÀmskruvarna har olika friktion mm mm. Gitarren behövde Àven justeras direkt nÀr jag kom hem till Sverige (köpte den i New York sÄ det kanske inte Àr sÄ konstigt). Men, gitarren har inte alls andats den kvalitet jag förvÀntade mig. Cheers! Det Àr tydligen sÄ att stratan Àr gitarrvÀrldens T-ford, löpande band och det trÀ som för tillfÀllet finns till hands. Fender hade ju kontakter med GM och köpte lackerna av dem. Strator Àr inte byggda av musiclovers. Charvel var nr 1 med att bygga en exlusiv fatstrat bla Eddie Van Halen slog igenom med en strat ihopmekad av Charvel. Jag fick en av av min farfar som ( bla var musiker) en Gibson gubbe.. och den guran var grymt illa ihoplockad. Halsen kippade och nÀr jag tog dÀn den sÄ lÄg dÀr spÄn och sjÀlva urfrÀset var hafsigt gjort och strÀnghöjden var typ pÄ 1m. HajtÀnderna pÄ halsen Àr illa limmade med en massa överlopp och ett par de ligger inte helt sÀnkta. Jag brukar sÀga att det var tur att jag fick den för annars hade jag bÄde varit en fattig och ledsen liten pöjk. Ljudet Àr stumt utan sustain och mickarna ger bara nasala tjut förutom humbuckern som Àr helt okej. Vill man ha en seriös spelgura ja dÄ köper man en Gibson eller nÄgot annat som byggts med kÀrlek. En strata kan vara vad som helst, det Àr snygga men princip skit hela bunten, jag köper bara stratacloner o justerar och moddar dem, det lustiga Àr att de hÀr fabrikerna tillverkar Ät Fender, same same men lite sÀmre prylar i de egna annars sÄ Àr de Fender och de gÄr hyfsat lÀtt att fÄ till sÄ att inte ens en puritan ser skillnaden, vilket troligen pÄgÄr hela tiden. Skall man köpa en strata vilken som helst sÄ bör man börja att provspela den unplugged, lÄter den dÄligt sÄ blir det inte bÀttre nÀr man riggar den.
rockdemon Postat 13 februari 2009 Postat 13 februari 2009 Hejsan Ăr intresserad av att köpa en Fender Stratocaster och Ă€r osĂ€ker pĂ„ vad jag ska ha för fĂ€rg och vilket Ă„rtal. Farsan har en 60' Classic svart och jag har tröttnat lite pĂ„ fĂ€rgen. Jag funderar pĂ„ vilken som Ă€r mest vĂ€rd pengarna... Mexico, japan eller USA strata? đ Behöver lite tips om vilken fĂ€rg och sĂ„nt! Ăr mest inne pĂ„ Mexico stratorna... och ska betala runt 4000 kr. Kollar runt lite pĂ„ blocket men vill höra vad ni tycker ocksĂ„. // SamSegerblom jag köpte en mexico 50's reiusse strata för 3 Ă„r sen, hela gitarren kĂ€nns billig. inte alls nöjd, bytte till lundgren mickar eftersom originalmickarna Ă€r balnd det sĂ€msta jag varit med om, bĂ„de hur dom lĂ„ter och hur dom Ă€r byggda, ser ut som att dom egentligen Ă€r byggda för nĂ„n barngitarr hos BR leksaker eller nĂ„t. Men gitarren kĂ€nns fortfarande skit, hela trĂ€slaget och kĂ€nslan kĂ€nns billigt. akta dig för dom! en usa stratta Ă€r ju inte sĂ„ jĂ€kla dyr sĂ„ jag skulle sĂ€tta mina pengar pĂ„ en beggad sĂ„dan istĂ€llet...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 februari 2009 Postat 13 februari 2009 (redigerat) +1 till Guitar Nilsson! Ăr det nĂ„t karln kan bĂ€ttre Ă€n inspelningsteknik sĂ„ Ă€r det gitarrer! Jag tror inte det bara Ă€r gitarrer han kan bĂ€ttre. Jag Ă€r helt övertygad om att han Ă€r bĂ€ttre pĂ„ allt annat Ă€n inspelningsteknik... Redigerat 13 februari 2009 av Analogfreak
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.