Jump to content
Annons

Vilken Fender Strata?


SamSegerblom (oregistrerad)

Recommended Posts

SamSegerblom (oregistrerad)

Hejsan

Är intresserad av att köpa en Fender Stratocaster och är osäker på vad jag ska ha för färg och vilket årtal.

Farsan har en 60' Classic svart och jag har tröttnat lite på färgen.

Jag funderar på vilken som är mest värd pengarna... Mexico, japan eller USA strata? 😆

Behöver lite tips om vilken färg och sånt!

Är mest inne på Mexico stratorna... och ska betala runt 4000 kr.

Kollar runt lite på blocket men vill höra vad ni tycker också.

Här är bara några bilder på några snygga strator:

10205fe1.jpg

Fender69StratClosetClassicRWOWTCust.jpg

EG00357.jpg

Pappas strata:

DSC_0616.jpg

// SamSegerblom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SamSegerblom (oregistrerad)
Jag skulle vilja ha pappas strata:)

Jag älskar den men man vill ju alltid ha en egen... Kommer väl ta den från honom snart 😆

Det vi har bytt:

Mickarna till Lundgren Guitar Pickups

Plektrumskydd

Slitits med åldern + slip

Hela halsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Japan 78-85.

Mexixco- All from -98

AMERICA!!_ ALL!!!

Hittar du en gammal japan så köp köp köp!!!

Annars gäller det vanliga....testa o kolla själv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o även korea!

Hej Hände det något efter 98 med mexico fenders?

Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)

mitt råd till dig som verkar gilla lite mer vintage looken ska givetvis köpa en strata med tunn cellulosa lack som är aningen mattare än den på de vanligaste stratorna. den är mycket snyggare eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japan 78-85.

Mexixco- All from -98

AMERICA!!_ ALL!!!

Hittar du en gammal japan så köp köp köp!!!

Annars gäller det vanliga....testa o kolla själv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o även korea!

Hej Hände det något efter 98 med mexico fenders?

nej 😄 jag menar 98 å framåt! flåt! det fanns bra även före:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 4000:O!!!. Är det en äkta du pratar om nu eller. Min polare köpte en fender sådan men han bet över 20.000, ny.

Finns det beggagnade för runt 4000. Skulle inte tveka en sekund????

Eller har jag missad något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Träslaget är det viktigaste, det som skiljer dem mest åt, det gör större skillnad i ljudet än vad mickarna gör, faktiskt sant.

Det finns tre träslag som är vanliga i Fenders gitarrkroppar, plus flera special tror jag.

Billigast är poppel, det är de de billigare Mexico gjorda av tror jag. Inte så bra ton.

Mellandyrt är Al (alder) och den anser jag och många med mig ger det bästa ljudet, Jimi Hendrix, Clapton, Yngvie-signaturmodellerna har alkroppar. Köp en sån är mitt råd.

Dyrast är ask, (ash). Den kan också vara väldigt tung. Tonen i den dyra asken är mkt kortare, men diskantrikare, en del gillar det, men för rocknroll och Stevie Ray-ös bör du köpa en Fender med alkropp. American Standardmodellen är ruskigt bra även om den inte tillhör de dyraste.

Jag tycker det är stor skillnad på om halsen är av lönn rakt igenom eller om den har greppbräda av rosewood, det finns ju de två varianterna. Jag håller på hel lönnhals. Gitarrbyggarn jag känner uttryckte sig som så att den får mer attack då, ljudet blir rappare. Gå till musikaffär och prova olika. Det är skitstor skillnad på olika Fendrar, det känner man när man spelar på dem. Jag tror att om man blandar två träslag, lönn och rosenträ (rosenträ är en benämning på många olika hårda träslag!) så dämpas svängningarna, mindre tryck. Jag tycker även lönnhalsarna känns snabbare.

Uppepå allt detta finns det olika radius på halsarna med, alltså hur mycket svängda greppbrädan är. Jag gillar de modernare plattare halsarna bättre, på dem kan man ha strängarna lägre utan rassel. Kolla även det.

Köper man en Gibson är det enklare, de är alltid gjorda i mahogny och mickarna är nästan alltid humbuckers. Fender både låter och känns på en massa olika vis.

Jag säger så här: Ta en American Standard strata med lönnhals och provspela den genom en Fender Hot Rod combo. Sen kan du inte varken sova eller äta förrns du fått hem grejerna. Jag lovar och svär att det är så.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 till Guitar Nilsson!

Är det nåt karln kan bättre än inspelningsteknik så är det gitarrer!

Jag har en fråga till dig GN som jag tror du kan svara på från en tråd som du missat att svara på som jag vill veta svaret på....pust...:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=gitarrfrys

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tycker att lönnhals är att föredra på tele för att framhäva telens karaktärsdrag ännu mer. På strata föredrar jag rosewood för att förstärka stratans särdrag och få den så långt ifrån telesoundet som möjligt... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Telen och stratan låter väldigt olika ändå, även med lönnhals på bägge. Det är fastsättningen av mickarna som skiljer rejält. På telen är de fastskruvade i trät, stratans micker hänger enbart i plektrumskyddets plast. Stallet på telen sitter ju som en står plåt den med dikt mot kroppen. Stratastallet hänger ju i fjädrar på ett annat vis. Spelar man högt som fan kommer det visst ljud från fjädrarna med ut i förstärkaren. När jag använt mina fem olika licks o trix på framsidan brukar jag krafsa med plektrumet bak på fjädrarna. Luckan har jag aldrig ditskruvad, det kan försvåra strängbytet rejält.

Fy fan ni skulle sett Stevie Ray Vaugn i Stockholm när de nyss släppt första LPn. Han slog den där mesta kända gitarren i golvet, det var det värsta jag sett. Han höll den enbart i svajarmen och vevade runt som en sinnessjuk. till slut ställde han sig med bägge moonbootsfötterna på kroppen den ena foten vid pottarna, den andra på andra sidan strängarna, gitarren platt mot golvet. sen tar den jäveln tag i halsen och lyfter både sig själv och gitarren i halsen, utan att halsen gick av. Förutom de här stölleproven spelade de nåt fruktansvärt bra, de var bara tre, innan keyboardsnubben kom med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandhöjden är ett annat val. På nyare modeller sitter det medium jumbo frets (bandstavar) de är lättspelade, lätta att töja om man vill. På de äldre modellerna som är exakt byggda som äldre sitter det lägre band, de är skitjobbiga att spela på för den ovana. Jag scalopperade min 71a lite lagom skitfult själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla denna!

http://www.blocket.se/vi/19663103.htm?ca=5_s

Säkert en asgrym gitarr, as-asgrymma mickar. Och snygg som själva helvete.

Den har även kropp i al al enligt fender.com. Och jumbo band! Det skulle jag vilja ha ännu hellre än mediumjumbo, gitarren blir så otroligt lättryckt då.

Model Name Highway One™ Stratocaster® (Upgrade)

Model Number 011-1160-(Color #) and 011-1162-(Color #)

Series Highway One™ Series

Colors (300) 3-Color Sunburst,

(306) Flat Black,

(367) Honey Blonde,

(375) Midnight Wine,

(Satin Nitrocellulose Lacquer Finish)

Body Alder

Neck Maple, Modern “C” Shape,

(Satin Urethane Finish)

Fingerboard Rosewood (p/n 011-1160) or Maple (p/n 011-1162), 9.5” Radius (241 mm)

No. of Frets 22 Jumbo Frets

Pickups 3 Hot Single-Coil Strat® Pickups with Alnico 3 Magnets and Reverse Wound/Reverse Polarity Middle Pickup

Controls Master Volume,

Tone 1. (Neck Pickup), Greasebucket™ Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass)

Tone 2. (Bridge Pickup), Greasebucket™ Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass)

Pickup Switching 5-Position Blade:

Position 1. Bridge Pickup

Position 2. Bridge and Middle Pickup

Position 3. Middle Pickup

Position 4. Middle and Neck Pickup

Position 5. Neck Pickup

Bridge Vintage Style Synchronized Tremolo

Machine Heads Fender®/Ping® Standard Cast/Sealed Tuning Machines

Hardware Chrome

Pickguard 3-Ply Parchment

Scale Length 25.5” (648 mm)

Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
Träslaget är det viktigaste, det som skiljer dem mest åt, det gör större skillnad i ljudet än vad mickarna gör, faktiskt sant.

Det finns tre träslag som är vanliga i Fenders gitarrkroppar, plus flera special tror jag.

Billigast är poppel, det är de de billigare Mexico gjorda av tror jag. Inte så bra ton.

Mellandyrt är Al (alder) och den anser jag och många med mig ger det bästa ljudet, Jimi Hendrix, Clapton, Yngvie-signaturmodellerna har alkroppar. Köp en sån är mitt råd.

Dyrast är ask, (ash). Den kan också vara väldigt tung. Tonen i den dyra asken är mkt kortare, men diskantrikare, en del gillar det, men för rocknroll och Stevie Ray-ös bör du köpa en Fender med alkropp. American Standardmodellen är ruskigt bra även om den inte tillhör de dyraste.

Jag tycker det är stor skillnad på om halsen är av lönn rakt igenom eller om den har greppbräda av rosewood, det finns ju de två varianterna. Jag håller på hel lönnhals. Gitarrbyggarn jag känner uttryckte sig som så att den får mer attack då, ljudet blir rappare. Gå till musikaffär och prova olika. Det är skitstor skillnad på olika Fendrar, det känner man när man spelar på dem. Jag tror att om man blandar två träslag, lönn och rosenträ (rosenträ är en benämning på många olika hårda träslag!) så dämpas svängningarna, mindre tryck. Jag tycker även lönnhalsarna känns snabbare.

Uppepå allt detta finns det olika radius på halsarna med, alltså hur mycket svängda greppbrädan är. Jag gillar de modernare plattare halsarna bättre, på dem kan man ha strängarna lägre utan rassel. Kolla även det.

Köper man en Gibson är det enklare, de är alltid gjorda i mahogny och mickarna är nästan alltid humbuckers. Fender både låter och känns på en massa olika vis.

Jag säger så här: Ta en American Standard strata med lönnhals och provspela den genom en Fender Hot Rod combo. Sen kan du inte varken sova eller äta förrns du fått hem grejerna. Jag lovar och svär att det är så.

Tack så jävla mycket för hjälpen GN!

Det behövdes verkligen och nu vet jag ungefär vad jag ska ha men jag tycker det fortfarande är lite för dyrt.

Jag är bara 14 år och vill starta band och komma ut med musiken... så nån tusenlapp för mycket 😛

Så jag funderar på någon mexico variant? 😳

Det skulle vara jätte kul att se hur din strata ser ut och vad den har för pickups, hals och trä mm.

Skicka några bilder också 🙁

Guitar Nilsson, finns det mexico strator med al-trä?

Och vad är det för skillnad på stort och litet huvud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Skillnaden blir ännu större om man väljer lönn på tele och rosewood på strata och det var dit jag ville komma...

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för skillnad på stort och litet huvud?

Fråga en kvinna!!! 😆

Tänkte mig lite mer ett seriöst svar. 😆

Det handlar nog om årtionde, ljudet påverkar säkert inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japan 78-85.

Mexixco- All from -98

AMERICA!!_ ALL!!!

Hittar du en gammal japan så köp köp köp!!!

Annars gäller det vanliga....testa o kolla själv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o även korea!

Hej Hände det något efter 98 med mexico fenders?

nej 😉 jag menar 98 å framåt! flåt! det fanns bra även före:D

Vad var det som blev bättre på Mexico-stratorna 98? eller menar du att de var lika bra före och efter 98? Jag har hört att MIM-stratorna från 90 talet är bättre än de nyare pga att Fender införde billigare elektronik för att kunna motivera prisskillnaden mot US-stratorna under slutet av 90-talet. Är det någon som vet om det ligger något i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japan 78-85.

Mexixco- All from -98

AMERICA!!_ ALL!!!

Hittar du en gammal japan så köp köp köp!!!

Annars gäller det vanliga....testa o kolla själv om du blir nöjd ....finns en massa mexicofynd! o även korea!

Hej Hände det något efter 98 med mexico fenders?

nej 🙂 jag menar 98 å framåt! flåt! det fanns bra även före:D

Vad var det som blev bättre på Mexico-stratorna 98? eller menar du att de var lika bra före och efter 98? Jag har hört att MIM-stratorna från 90 talet är bättre än de nyare pga att Fender införde billigare elektronik för att kunna motivera prisskillnaden mot US-stratorna under slutet av 90-talet. Är det någon som vet om det ligger något i det?

Pjaaah vad menade jag egentligen? Det kanske var en gåta? En rebus? Om du kollar noggrannt så skrev jag Mexixco... 😉 ett litet land beläget strax norr om Mexico där de har extremt stark chili och dricker superstark tequila medans de bygger Fender-kopior mest hela dagarna. Det kan även vara så att det var fyllesvammel mitt i natten. Det kan vara DOCK vara sant men det har jag inga belägg för nu i nyktert tillstånd... 😛

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Pjaaah vad menade jag egentligen? Det kanske var en gåta? En rebus? Om du kollar noggrannt så skrev jag Mexixco... 😑 ett litet land beläget strax norr om Mexico där de har extremt stark chili och dricker superstark tequila medans de bygger Fender-kopior mest hela dagarna. Det kan även vara så att det var fyllesvammel mitt i natten. Det kan vara DOCK vara sant men det har jag inga belägg för nu i nyktert tillstånd... 😮

😉

🙂 det är nästan lite svårt att veta att inte det här var fyllesvammel mitt i natten 😄

Redigerat av Cabron
Link to comment
Dela på andra sajter

Pjaaah vad menade jag egentligen? Det kanske var en gåta? En rebus? Om du kollar noggrannt så skrev jag Mexixco... 🙂 ett litet land beläget strax norr om Mexico där de har extremt stark chili och dricker superstark tequila medans de bygger Fender-kopior mest hela dagarna. Det kan även vara så att det var fyllesvammel mitt i natten. Det kan vara DOCK vara sant men det har jag inga belägg för nu i nyktert tillstånd... 😉

😑

dubbelpost 😄

Redigerat av Cabron
Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden på stora och lilla fender huvudet är att det stora är snyggare.

lyssnade på din myspace, det lät bra.

kolla vendolin också om du vill ha en begagnad gitarr och besök alla musik affärer och prova olika gitarrer.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

SamSegerblom (oregistrerad)
skillnaden på stora och lilla fender huvudet är att det stora är snyggare.

lyssnade på din myspace, det lät bra.

kolla vendolin också om du vill ha en begagnad gitarr och besök alla musik affärer och prova olika gitarrer.

Tack så mycket!

Ja, jag ska kolla runt lite 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden på stora och lilla fender huvudet är att det stora är snyggare.

lyssnade på din myspace, det lät bra.

kolla vendolin också om du vill ha en begagnad gitarr och besök alla musik affärer och prova olika gitarrer.

Tack så mycket!

Ja, jag ska kolla runt lite 😉

Det lilla huvudet på telecastern är ju svinläckrast av allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Hej gott folk! Jag tänkte kidnappa denna tråd istället för att starta en ny då jag tror att det jag vill säga passar rätt bra in under ämnesbeskrivningen.

Jag kommer att ifrågasätta Fenders kvalitetskontroll, prisa min gamla Peavey Predator (billig stratakopia) och prisa Suhr för deras gitarrer.

Min allra första gitarr var en billig stratakopia från Peavey kallad "Predator". Jag spelade den som tusan i min bardom men gick sedan vidare till nyare och dyrare gitarrer. Först en Washburn (som sen blev stulen) och sedan en Gibson Les Paul. Efter många, många år tog jag upp min gamla Peavey igen (tror den låg 5 år utan att spelas). Gitarren stämde direkt ut ur fodralet efter alla dessa år. Jag blev också förvånad över spelbarheten och intonationen. Jag tyckte spontant att den, utan att vara inkopplad, lät minst lika bra som min Les Paul (olika klang givetvis tack vare träslag osv). Allt mer började min Les Paul ligga kvar i caset och min gamla Peavey åkte fram när det var dags att spela. Jag kom fram till att jag nu för tiden nog mer är en "stratakille" snarare än en "Gibsonkille". Jag har börjat föredra singelcoil-mickar över humbuckers osv.

Hur som helst så började jag för en kort tid sedan gå i uppgraderingstankar. Nog för att jag gillar min Peavey (och efter att jag bytte mickarna till Seymour Duncan SSL-1 så lät den otroligt bra inkopplad också). Det kanske var dags att skaffa sig en riktig strata. Jag åkte i veckan och testade en massa amerikanska strator på musikbörsen och på 4sound. Min spontana reaktion var att jag blev grymt besviken! De kändes billiga och slarvigt ihopsatta. Strängarna skorrade, volym- och tonrattar kärvade för att de var felaktigt moterade eller något (de fastnade i plektrumskyddet). Somliga kändes dåligt justerade vad gäller stränghöjd och intonation. Ett undantag var en Eric Johnson -strata som hade en otroligt fin akustisk klang. Den gitarren hade mer sustain och ton än min gamla Peavey men även här kärvade tonkontrollen. Att tonkontrollen kärvar är väl inget allvarligt fel men om jag betalar 20 000 kr så vill jag att gitarren skall kännas perfekt. Min Peavey för 3000 kr (med medföljande förstärkare) har inga sådana problem. Vad är det med Fenders kvalitetskontroll? Sådana brister har jag aldrig upplevt på gitarrer från Gibson eller PRS. Och vad är det med min gamla Peavey? Hade jag bara extrem tur och fick ett guldexemplar eller är de gamla Peaveygitarrerna en hemlig skattkammare? 😄 Eller är det så enkelt att min gamla Peavey känns så bra för att jag spelat in den och fått den justerad efter mina behov?

Jag snubblade sedan över två gitarrer från Suhr (John Suhr jobbade förut på Fenders custom shop). De gitarrerna kändes verkligen som kvalitetsinstrument. Nu går jag omkring och suktar efter en Suhr Classic men är det så illa att man måste betala 27 000 kr för att bräcka min gamla Peavey Predator? Ok, Eric Johnson -stratan var bättre än min Peavey men marginalen kändes för liten vad gäller kvalitetsupplevelsen.

Långt inlägg men jag kände ett behov av att skriva av mig.

Ha det finemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att ifrågasätta Fenders kvalitetskontroll, prisa min gamla Peavey Predator (billig stratakopia) och prisa Suhr för deras gitarrer.

Har gjort samma iakttagelse.

Jag köpte en Fender Telecaster American Standard i höstas och även om lacken och halsen är helt sagolika så är tex skruvarna till plektrumskyddet snett inskruvade, volym och tonkontrollen lite "svampiga", stämskruvarna har olika friktion mm mm. Gitarren behövde även justeras direkt när jag kom hem till Sverige (köpte den i New York så det kanske inte är så konstigt). Men, gitarren har inte alls andats den kvalitet jag förväntade mig.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort samma iakttagelse.

Jag köpte en Fender Telecaster American Standard i höstas och även om lacken och halsen är helt sagolika så är tex skruvarna till plektrumskyddet snett inskruvade, volym och tonkontrollen lite "svampiga", stämskruvarna har olika friktion mm mm. Gitarren behövde även justeras direkt när jag kom hem till Sverige (köpte den i New York så det kanske inte är så konstigt). Men, gitarren har inte alls andats den kvalitet jag förväntade mig.

Cheers!

Det är tydligen så att stratan är gitarrvärldens T-ford, löpande band och det trä som för tillfället finns till hands.

Fender hade ju kontakter med GM och köpte lackerna av dem.

Strator är inte byggda av musiclovers.

Charvel var nr 1 med att bygga en exlusiv fatstrat bla Eddie Van Halen slog igenom med en strat ihopmekad av Charvel.

Jag fick en av av min farfar som ( bla var musiker) en Gibson gubbe.. och den guran var grymt illa ihoplockad.

Halsen kippade och när jag tog dän den så låg där spån och själva urfräset var hafsigt gjort och stränghöjden var typ på 1m. Hajtänderna på halsen är illa limmade med en massa överlopp och ett par de ligger inte helt sänkta.

Jag brukar säga att det var tur att jag fick den för annars hade jag både varit en fattig och ledsen liten pöjk.

Ljudet är stumt utan sustain och mickarna ger bara nasala tjut förutom humbuckern som är helt okej.

Vill man ha en seriös spelgura ja då köper man en Gibson eller något annat som byggts med kärlek.

En strata kan vara vad som helst, det är snygga men princip skit hela bunten, jag köper bara stratacloner o justerar och moddar dem, det lustiga är att de här fabrikerna tillverkar åt Fender, same same men lite sämre prylar i de egna annars så är de Fender och de går hyfsat lätt att få till så att inte ens en puritan ser skillnaden, vilket troligen pågår hela tiden.

Skall man köpa en strata vilken som helst så bör man börja att provspela den unplugged, låter den dåligt så blir det inte bättre när man riggar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Är intresserad av att köpa en Fender Stratocaster och är osäker på vad jag ska ha för färg och vilket årtal.

Farsan har en 60' Classic svart och jag har tröttnat lite på färgen.

Jag funderar på vilken som är mest värd pengarna... Mexico, japan eller USA strata? 😠

Behöver lite tips om vilken färg och sånt!

Är mest inne på Mexico stratorna... och ska betala runt 4000 kr.

Kollar runt lite på blocket men vill höra vad ni tycker också.

// SamSegerblom

jag köpte en mexico 50's reiusse strata för 3 år sen, hela gitarren känns billig. inte alls nöjd, bytte till lundgren mickar eftersom originalmickarna är balnd det sämsta jag varit med om, både hur dom låter och hur dom är byggda, ser ut som att dom egentligen är byggda för nån barngitarr hos BR leksaker eller nåt. Men gitarren känns fortfarande skit, hela träslaget och känslan känns billigt. akta dig för dom! en usa stratta är ju inte så jäkla dyr så jag skulle sätta mina pengar på en beggad sådan istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
+1 till Guitar Nilsson!

Är det nåt karln kan bättre än inspelningsteknik så är det gitarrer!

Jag tror inte det bara är gitarrer han kan bättre. Jag är helt övertygad om att han är bättre på allt annat än inspelningsteknik...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...