Jump to content
Annons

En tråd med test av gitarrförstärkare.


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att starta en gitarrförstärkartest-tråd, alltså en tråd där alla som vill kan lägga upp ljudexempel på olika förstärkare. Istället för att bara slänga upp en tråd så tänkte jag först försöka få några bra tips och ideer på hur man kunde lägga upp det hela så att det skulle bli så givande som möjligt. Alla dessa ord om förstärkare som låter varma, grainiga, vintage och karaktärsfyllda i all ära, men alla tolkar ju ord på sitt sätt.

Några tankar:

Behövs det några "regler" i en sån tråd? Jag tänker att det, för att få en så rättvis bild av hur förstärkaren låter som möjligt, bara skulle vara tillåtet att köra gitarren rätt in i förstärkaren och sen spela in med helst bara en mick (utan efterredigering), men å andra sidan så är det kanske dumt att ha en sån regel då det till exempel kan vara intressant att höra hur förstärkaren låter med en bra (eller dålig) pedal?

För att det inte ska bli någon runka-se hur duktig jag är-tråd så tänker jag att det skulle vara perfekt om man kunde ha någon slags gemensam fil som man körde genom förstärkaren så att inte själva spelandet inverkar på testen? Om någon kan spela in en fil som alla på ett lätt sätt kan re-ampa liksom, en ljudfil med både powerchords, metalchugg och rent plock så att förstärkaren visas från flera sidor

.

Det skulle naturligtvis vara lag på berätta allt man har använt vid inspelningen :rolleyes: ..gitarrmärke (om vi inte har en gemensam test-fil), mickar, inställningar mm.

Jag är medveten om att hur man än gör så blir det ingen gitarrernas Claes-test-sida, då gitarren, micken och ljudkort mm (för att inte tala om hur man ställer in förstärkaren) spelar in på resultatet men ändå, det kunde väl ha varit kul eller är jag helt ute och cyklar? 😄

Mvh Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter ju som en trevlig ide, men det stora problemet är ju att ljudet från en stärkare varierar så grymt mycket beroende på rum, vilka mikar som används, hur dessa används (flytta miken en cm så blir ju ljudet helt annorlunda) osv...

Men det kanske kunde vara bra ändå, åtminstone för att kunna avgöra ungefärlig karaktär på en stärkare...? Och om nån lyckas få till ett superljud med en stärkare så betyder ju det att det iaf är möjligt även för en annan... Men ett taskigt gitarrljud däremot säger ju inte så mycket... kan ju då bero på stärkaren, men kan lika gärna vara nått annat.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat: "någon slags gemensam fil som man körde genom förstärkaren så att inte själva spelandet inverkar på testen?"

?? Det funkar väl inte alls? Om jag ställer in ett bra ljud, och sen ställer mig själv med gitarren i ett rum och förstärkaren i ett annat, då dör ju ljudet, hänget försvinner. Högtalarens luftknuff påverkar ju strängarna.. Det här är en sak jag i åratal försökt få ljudtekniker att fatta, en del begriper det, andra idioter försöker tala mig tillrätta som dagisfröknar och säger att det inte alls är så lille vän.

Men en bra ide ändå! Man kunde ju i så fall spela lite korta snuttar med rent ljud, distkanal osv, av och på med distpedal. Sen skriver man ju ner vilken gitarr och mickar som används med. Och vilken mick som man spelat in med och lite hur man gjort. Då blir det ju tips om uppmickning osv också.

Man kan ju tack vare en sån tråd höra att en inspelning av en 10 watts combo mycket väl kan låta bättre än en stapel med dubbla fyrtolvor.

Mycket bra ide!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Det skulle vara jättekul men man MÅSTE ta testen med en rejäl nypa salt då det hänger grymt mycket på:

- Uppmickning (val av mick/mickar och placering)

- Hur förstärkaren är rattad

- Högtalarlåda/element/combo (storlek på högtalarlåda, dämpning i den, hjul på/av, placering av den i rummet)

- Moddad? Rörskick?

- Gitarren! (mick, mickposition, elektronik, träslag, resonans, ton, sustain, stall, sadel, stämning, strängar, osv)

Ja, detta är några faktorer.

Om man skulle göra ett sånt test skulle jag föreslå att man tog en bild på sin rigg (gitarr, förstärkare och hur det är uppmickat) för att ge lyssnaren en bättre bild.

Jag tycker alla borde sträva efter att använda en Shure SM57 också (vanligast), placerad vid kanten på konen på ett av elementen (närmickning vilket gör att rummet har så liten inverkan som möjligt, och en position som oftast ger naturligaste återgivningen).

Sen tycker jag man borde sätta en regel att alla som spelar in ser till att ha en volym som är precis under smärtgränsen för ett normalt öra.

EQ på stärkaren borde vara rak.

Hmm, man skulle ju kunna göra så att alla dels spelar in efter de förbestämda reglerna, och dels spelar in på det sätt man själv tycker är bäst (för att få sin stärkare att låta så bra som möjligt). Är inte det vettigt?

Säg att t.ex. Olle har spelat in ett enkelt riff (som bestämts) i sin Marshall-topp (med spikrak eq och gain som ger lagom tugg) och 4x12"-låda, samt mickat upp på det bestämda sättet. Då får han spela in på ett annat sätt som han själv tycker ger bättre och ärligare ljud, kanske spelar ett annat riff som får stärkaren att briljera mer, kanske mickar upp totalt annorlunda.

Det skulle vara väldigt lärorikt också. Säg att folk först lyssnar på Olles andra klipp (där han gjort hur han vill) och tycker "fyfan vad fett gitarrljud!", men sedan lyssnar de på det första klippet med de förbestämda och enkla reglerna och tycker då "jaha men nu låter det ju inte lika grymt...".

Då kan t.ex. Olle förklara hur han gått tillväga för att få MAX ur sin rigg. Varje rigg behöver ju rattas olika för att få det så bra som möjligt. Sen är det ju smaksak också såklart. 😠

Hehe, lite mycket babbel kanske men hoppas jag kom med några vettiga förslag.

By the way, jag ställer upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ang "någon slags gemensam fil som man körde genom förstärkaren så att inte själva spelandet inverkar på testen?" så kan du glömma det. Det är inte många som har möjlighet till att reampa och reampa tappar oftast ljudkvalitet på vägen. Nä, man ska spela in direkt.

Det är mycket bättre att spela in direkt med egen gitarr än att reampa, då spelar ju mixerbord och skit in. Skickar du in den förinspelade gitarrsignalen (som ska reampas) med för lite diskant t.ex. så har du ju pajat grejen helt.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så bra att det verkar finnas lite intresse 😉

Det funkar väl inte alls? Om jag ställer in ett bra ljud, och sen ställer mig själv med gitarren i ett rum och förstärkaren i ett annat, då dör ju ljudet, hänget försvinner. Högtalarens luftknuff påverkar ju strängarna.. Det här är en sak jag i åratal försökt få ljudtekniker att fatta, en del begriper det, andra idioter försöker tala mig tillrätta som dagisfröknar och säger att det inte alls är så lille vän.
Ang "någon slags gemensam fil som man körde genom förstärkaren så att inte själva spelandet inverkar på testen?" så kan du glömma det. Det är inte många som har möjlighet till att reampa och reampa tappar oftast ljudkvalitet på vägen. Nä, man ska spela in direkt.

He, he, det var bara en tanke att vi skulle ha en gemensam fil, jag var osäker på hur det skulle genomföras i praktiken och det verkar inte så poppis så då droppar vi den ideen 🙂 .

Det skulle vara jättekul men man MÅSTE ta testen med en rejäl nypa salt

Du har helt rätt, jag har mer tänkt att tråden ska kännas kul och intressant än att ljudfilerna ska vara någon slags sanning om hur förstärkarna låter.

Om man skulle göra ett sånt test skulle jag föreslå att man tog en bild på sin rigg (gitarr, förstärkare och hur det är uppmickat) för att ge lyssnaren en bättre bild.

Det hade jag faktiskt tänkt, jag bara glömde att skriva det 🙂

Jag tycker alla borde sträva efter att använda en Shure SM57 också (vanligast), placerad vid kanten på konen på ett av elementen (närmickning vilket gör att rummet har så liten inverkan som möjligt, och en position som oftast ger naturligaste återgivningen).

Jag var också inne på tanken att alla skulle spela in med en SM57:a men det känns lite taskigt mot de som inte har en sån. Jag tänker att så många som möjligt ska kunna vara med. Det där med att volymen måste vara maxad gör också att många inte kan vara med, de som bor i lägenhet har inte möjlighet att spela in på råhög volym.

Jag tycker egentligen att det är intressantast att alla får ställa in förstärkaren och micka den så som man själv tycker låter bäst. Helt enkelt göra det bästa av vad man har, men gärna att man helst inte kör med pedaler, för det kan ju ändra karaktären drastiskt på förstärkaren och då är det inte riktigt förstärkaren som spelar huvudrollen, men som sagt så kan det vara intressant ibland.

Det här är kanske en dum fråga, men kan man lägga upp en ljudfil i ett vanlig inlägg eller måste man vara trådskapare för att lägga upp en ljudfi?

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

EQ på stärkaren borde vara rak.

Var det ett skämt?

Verkligen inte. Varför skulle det vara det? Annars rattar folk efter sina ideal. En rak EQ på stärkaren är vad tillverkaren tycker låter bäst, det är neutralast.
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag tycker alla borde sträva efter att använda en Shure SM57 också (vanligast), placerad vid kanten på konen på ett av elementen (närmickning vilket gör att rummet har så liten inverkan som möjligt, och en position som oftast ger naturligaste återgivningen).

Jag var också inne på tanken att alla skulle spela in med en SM57:a men det känns lite taskigt mot de som inte har en sån. Jag tänker att så många som möjligt ska kunna vara med. Det där med att volymen måste vara maxad gör också att många inte kan vara med, de som bor i lägenhet har inte möjlighet att spela in på råhög volym.

Men jag menade att de som har en 57:a kör på den, de som inte har den tar den bästa de har / den som påminner mest om SM57.

Jag sa inte att volymen skulle vara maxad, jag sa att den skulle vara under smärtgränsen för öronen. Fan, maxar jag min förstärkare låter det som en jumbojet ska lyfta. Smärtgränsen är långt före den maxas i volym.

De som bor i lägenhet får väl spela in på så hög volym de kan. Men lägenhet och inspelning av elgitarr hör inte ihop, trodde de flesta visste det.

Vill de vara med ändå så skriver de bland specsen att "SAMT UNDANTAG: lägre volym pga inspelning i lägenhet", t ex.

Jag tycker egentligen att det är intressantast att alla får ställa in förstärkaren och micka den så som man själv tycker låter bäst. Helt enkelt göra det bästa av vad man har, men gärna att man helst inte kör med pedaler, för det kan ju ändra karaktären drastiskt på förstärkaren och då är det inte riktigt förstärkaren som spelar huvudrollen, men som sagt så kan det vara intressant ibland.

Det här är kanske en dum fråga, men kan man lägga upp en ljudfil i ett vanlig inlägg eller måste man vara trådskapare för att lägga upp en ljudfi?

Varför inte göra både och, det är ju inte jobbigt. Dvs dels gå efter regler och dels göra som man vill.

Pedaler är förbjudet i ett sånt här test, det gör ju testet meningslöst.

Ja, man kan lägga upp ljudfil i vanligt inlägg. Inga problem alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag menade att de som har en 57:a kör på den, de som inte har den tar den bästa de har / den som påminner mest om SM57.

Jag sa inte att volymen skulle vara maxad, jag sa att den skulle vara under smärtgränsen för öronen. Fan, maxar jag min förstärkare låter det som en jumbojet ska lyfta. Smärtgränsen är långt före den maxas i volym.

Oj, det ser ut som om jag tolkade en del fel här, beklagar 😆

De som bor i lägenhet får väl spela in på så hög volym de kan. Men lägenhet och inspelning av elgitarr hör inte ihop, trodde de flesta visste det.

Vill de vara med ändå så skriver de bland specsen att "SAMT UNDANTAG: lägre volym pga inspelning i lägenhet", t ex.

Huruvida lägenhet hör ihop med inspelning av elgitarr eller inte får stå för dig, he, he, men tanken är att man ska skriva upp inställningarna på förstärkaren när man lägger upp ljudfilen och då ingår även master-volymen 😄

Ja, man kan lägga upp ljudfil i vanligt inlägg. Inga problem alls.

Perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ på stärkaren borde vara rak.

Var det ett skämt?

Verkligen inte. Varför skulle det vara det? Annars rattar folk efter sina ideal. En rak EQ på stärkaren är vad tillverkaren tycker låter bäst, det är neutralast.

Tänker du på studiomonitorer? Och vaddå rak eq? Tonkontrollerna brukar vara graderade från noll till tio, nåt minus eller mittläge finns inte. Tror du att Marshall och Fender anser sina gitarrförstärkare låter bäst med alla rattar på noll? Och menar du att allt ska kontroller ska stå i nåt sorts mellanläge så är du fel ute där med, med en sån rattning kan man få vilken toppenförstärkare som helst att låta skit. Om det är ett krav att det ska låta fan utan varken diskant eller bas då blir ju hela testet ointressant.

Spelar jag telecaster genom min stärkare har jag rattarna på ett vis. Spelar jag Les Paul ökar jag lite på diskant och presence och minskar lite mid. Basen har jag på fullt i bägge fallen.

Ska det vara nåt värde i det hela rattar man väl fram ett så bra ljud som möjligt. Det här är ju nåt helt annat än studiomonitorer eller exklusiva studiomickar som ska användas flat.

En riktigt bra basrigg kan låta bra med flat inställning, de brukar ju även ha en parametrisk eq med nollägen på, men en gitarrförstärkare som låter bäst med knapparna på noll finns inte. Jag kan erkänna att jag har fel om allting i denna värld, men här vet jag vad jag snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

EQ på stärkaren borde vara rak.

Var det ett skämt?

Verkligen inte. Varför skulle det vara det? Annars rattar folk efter sina ideal. En rak EQ på stärkaren är vad tillverkaren tycker låter bäst, det är neutralast.

Tänker du på studiomonitorer? Och vaddå rak eq? Tonkontrollerna brukar vara graderade från noll till tio, nåt minus eller mittläge finns inte. Tror du att Marshall och Fender anser sina gitarrförstärkare låter bäst med alla rattar på noll? Och menar du att allt ska kontroller ska stå i nåt sorts mellanläge så är du fel ute där med, med en sån rattning kan man få vilken toppenförstärkare som helst att låta skit. Om det är ett krav att det ska låta fan utan varken diskant eller bas då blir ju hela testet ointressant.

Spelar jag telecaster genom min stärkare har jag rattarna på ett vis. Spelar jag Les Paul ökar jag lite på diskant och presence och minskar lite mid. Basen har jag på fullt i bägge fallen.

Ska det vara nåt värde i det hela rattar man väl fram ett så bra ljud som möjligt. Det här är ju nåt helt annat än studiomonitorer eller exklusiva studiomickar som ska användas flat.

En riktigt bra basrigg kan låta bra med flat inställning, de brukar ju även ha en parametrisk eq med nollägen på, men en gitarrförstärkare som låter bäst med knapparna på noll finns inte. Jag kan erkänna att jag har fel om allting i denna värld, men här vet jag vad jag snackar om.

Jag menade att ha rattarna på kl 12, det är standard.

Om alla rattar som du menar, då påverkar ju eq:andet ljudet för mycket.

Du verkar inte förstå min poäng, jag tycker inte heller det är vanligt att förstärkare låter bäst med helt rak eq. Man rattar oftast lite.

Men GENERELLT sett, så är rak eq det bästa. Det är lätt att utgå från om man ska jämföra förstärkare.

Jag sa ju att man dels kör rak eq (bas, mid, treble på 5, eller kl 12, same shit), och dels rattar så som man vill.

Du måste förstå att alla har olika ljudideal. För att kunna göra detta test så ärligt och rättvist som möjligt funkar det inte att alla eq:ar sina stärkare som galningar. En stärkare du gillar dra på basen på, kanske en annan tycker den låter bäst om det är lite bas och maxad mid.

Jag förstår hur vad du menar och håller med, men inte att man ENBART ska göra så i ett sånt här test. Det är vad jag tycker iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ på stärkaren borde vara rak.

Var det ett skämt?

Verkligen inte. Varför skulle det vara det? Annars rattar folk efter sina ideal. En rak EQ på stärkaren är vad tillverkaren tycker låter bäst, det är neutralast.

Tänker du på studiomonitorer? Och vaddå rak eq? Tonkontrollerna brukar vara graderade från noll till tio, nåt minus eller mittläge finns inte. Tror du att Marshall och Fender anser sina gitarrförstärkare låter bäst med alla rattar på noll? Och menar du att allt ska kontroller ska stå i nåt sorts mellanläge så är du fel ute där med, med en sån rattning kan man få vilken toppenförstärkare som helst att låta skit. Om det är ett krav att det ska låta fan utan varken diskant eller bas då blir ju hela testet ointressant.

Spelar jag telecaster genom min stärkare har jag rattarna på ett vis. Spelar jag Les Paul ökar jag lite på diskant och presence och minskar lite mid. Basen har jag på fullt i bägge fallen.

Ska det vara nåt värde i det hela rattar man väl fram ett så bra ljud som möjligt. Det här är ju nåt helt annat än studiomonitorer eller exklusiva studiomickar som ska användas flat.

En riktigt bra basrigg kan låta bra med flat inställning, de brukar ju även ha en parametrisk eq med nollägen på, men en gitarrförstärkare som låter bäst med knapparna på noll finns inte. Jag kan erkänna att jag har fel om allting i denna värld, men här vet jag vad jag snackar om.

Jag menade att ha rattarna på kl 12, det är standard.

Om alla rattar som du menar, då påverkar ju eq:andet ljudet för mycket.

Du verkar inte förstå min poäng, jag tycker inte heller det är vanligt att förstärkare låter bäst med helt rak eq. Man rattar oftast lite.

Men GENERELLT sett, så är rak eq det bästa. Det är lätt att utgå från om man ska jämföra förstärkare.

Jag sa ju att man dels kör rak eq (bas, mid, treble på 5, eller kl 12, same shit), och dels rattar så som man vill.

Du måste förstå att alla har olika ljudideal. För att kunna göra detta test så ärligt och rättvist som möjligt funkar det inte att alla eq:ar sina stärkare som galningar. En stärkare du gillar dra på basen på, kanske en annan tycker den låter bäst om det är lite bas och maxad mid.

Jag förstår hur vad du menar och håller med, men inte att man ENBART ska göra så i ett sånt här test. Det är vad jag tycker iaf.

Med alla tonrattar på 12 brukar det bli en olidlig diskant som gör det omöjligt att höra hur det egentligen borde låta.

Fast en Musicman 130 watts rörcombo jag hade måste man ha både diskant och presence på fullt för att den inte skulle vara allt för dov. Ändrar man bara lite grann på den bästa inställningen låter det ju fan på en gång. Lite tycke och smak är det ju, men man kan ju inte försöka ratta fram en annan inställning än ens egen och liksom gissa att alla på nätet tex ska föredra lite mindre diskant?

Det som verkligen varierar mellan olika gitarristers smak är ju graden av gain. en del spelar med tvärcleant, en del med lite mittemellanskitigt, andra ändå, såna som jag, bender min Fender med maxgain. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang "någon slags gemensam fil som man körde genom förstärkaren så att inte själva spelandet inverkar på testen?" så kan du glömma det. Det är inte många som har möjlighet till att reampa och reampa tappar oftast ljudkvalitet på vägen. Nä, man ska spela in direkt.

Det är mycket bättre att spela in direkt med egen gitarr än att reampa, då spelar ju mixerbord och skit in. Skickar du in den förinspelade gitarrsignalen (som ska reampas) med för lite diskant t.ex. så har du ju pajat grejen helt.

När tappas kvalitén?

När man exporterar den i samma som man spelar in den i eller när den skickas över internet och tappar kraft på vägen?

Kan inte säga att det är bättre att reampa. Men när försvinner kvalitén?

Och när spelar mixerbordet in?

Jag har inte ens ett mixerbord.

Och ändå så ska jag kunna reampa.

Hört talas om digital inspelning?

Men, alla gitarrer låter inte bra på alla stärkare.

Och om man inte får ställa in sitt eget sound, så blir allt väääldigt tråkigt med!

Och det vore ju trist.

Det skulle ju kunna vara så att det är lite knepigt att få ut ett rent och rättvist ljud ur ljudkortet som skickas

till reamp-boxen, det kan jag hålla med om.

MEN! nu är väll ändå inte reamp-boxar jättevanligt i hemmet.

Fast det borde gå att lösa utan en sådan kommersiell låda.

(Och nu vart jag lite fundersam på huruvida man ens behöver en sådan "box", svara gärna på det,

är en smula förvirrad så här på natten. Kanske bara behöver en sån vid inspelningen? Borde

inte en vanlig DI-box med en lajn-utgång funka? 😄 )

PS. Jag reserverar mig för feltänk och annat filureri, rätta mig gärna =)

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ på stärkaren borde vara rak.

Var det ett skämt?

Verkligen inte. Varför skulle det vara det? Annars rattar folk efter sina ideal. En rak EQ på stärkaren är vad tillverkaren tycker låter bäst, det är neutralast.

Såå, hur kan det då komma sig att alla basstärkare jag spelat på, ja, faktiskt alla,

låter som en gammal galosh, utan den underhållande lukten.

Ren skit med andra ord.

Såå, det var ett skämt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man får sämre ljud redan vid första inspelning....därför ska man kompensera med dubbningar. Det finns ingen sweetare känsla än att stå i samma rum som en full marshall! 🙂. Det talas mkt om sweetspots på detta forum men jag tror mer det handlar om att ratta om ljudet så det låter bra i monitorer/lurar? 😄 . Stv att du inte har så bra mickar som tar upp det dina öron hör. Inklusive HÖG volym! Det glömmer dom flesta. Testa själv att lyssna med örat mot högtalaren.

Nu då.

Link to comment
Dela på andra sajter

En rak EQ på stärkaren är samma sak som att ha all EQ på max eller minimum. Känslan när man spelar blir högre eller lägre. Ungefär som när man står på en bassängbotten ( 1,5 eller 5 m. 😄 ) 😎

😄

Sova....

Nyligen hemkommen från krogen? 🙂

naa, det är faktiskt lite mer tryck på 5 m.

och det blir det inte när man maxar allt (EQ) 😄

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

En rak EQ på stärkaren är samma sak som att ha all EQ på max eller minimum. Känslan när man spelar blir högre eller lägre. Ungefär som när man står på en bassängbotten ( 1,5 eller 5 m. 😄 ) 😎

😄

Sova....

Nyligen hemkommen från krogen? 🙂

naa, det är faktiskt lite mer tryck på 5 m.

och det blir det inte när man maxar allt (EQ) 😄

ok 😎 ....nä jag är min egen krog idag! 😛 6, 7 då.....eller 42?? 😄 Hur funkar EQn då?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok 😄 ....nä jag är min egen krog idag! 🙂 6, 7 då.....eller 42?? 😄 Hur funkar EQn då?

Jag har hört att det blir mer botten ju längre ned man kommer.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man får sämre ljud redan vid första inspelning....därför ska man kompensera med dubbningar. Det finns ingen sweetare känsla än att stå i samma rum som en full marshall! 🙂. Det talas mkt om sweetspots på detta forum men jag tror mer det handlar om att ratta om ljudet så det låter bra i monitorer/lurar? 😄 . Stv att du inte har så bra mickar som tar upp det dina öron hör. Inklusive HÖG volym! Det glömmer dom flesta. Testa själv att lyssna med örat mot högtalaren.

Nu då.

Den spriten, den spriten. känner tillet, känner tillet!

Ska man kompensera med dubbningar? Jag tycker helt tvärtom. Spelar man rätt låter det absolut bäst med en enda gitarr. Trummor och bas får mer plats då, mera luft, mera bättre allting. Jag försökte lägga ut en låt nyss, men filen var för stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man får sämre ljud redan vid första inspelning....därför ska man kompensera med dubbningar. Det finns ingen sweetare känsla än att stå i samma rum som en full marshall! 😛. Det talas mkt om sweetspots på detta forum men jag tror mer det handlar om att ratta om ljudet så det låter bra i monitorer/lurar? 😮 . Stv att du inte har så bra mickar som tar upp det dina öron hör. Inklusive HÖG volym! Det glömmer dom flesta. Testa själv att lyssna med örat mot högtalaren.

Nu då.

Den spriten, den spriten. känner tillet, känner tillet!

Ska man kompensera med dubbningar? Jag tycker helt tvärtom. Spelar man rätt låter det absolut bäst med en enda gitarr. Trummor och bas får mer plats då, mera luft, mera bättre allting. Jag försökte lägga ut en låt nyss, men filen var för stor.

Ja det tycker nog jag också men det är jäkla svårt att få fram det med dåligt mickad gitarr....du vet det där svulstiga ljudet.

Filen ska du komprimera med ett konverteringsprogram tex DB- poweramp. Sök efter gratisversioner: " convert waw to mp3" lr liknande. Du är grym gitarrspelare GN! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Argh, nu urartade det igen, men tbx till ämnet.

Kan man inte bara köra på, lägg upp man spelar in, och beskriver tillvägagångssätt

och gitarr, mick / mickar, osv osv, rum, akustik. bla bla bla!

Eller vad säger du Mathias? =)

"var och en efter förmåga för trådens bästa"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...