Jump to content
Annons

PA till mindre jazzsättning


pussmun (oregistrerad)

Recommended Posts

pussmun (oregistrerad)

Tja!

Jo, tänkte be om råd.

Ska köpa PA till ett mindre jazzband. Oftast ska det användas endast för sång och elpiano.

Men tanken är att vi även ska kunna använda det för lite större sättningar (ev. sax, trummor, kanske för line av

kontrabas). Det är ganska små lokaler vi spelar i (restauranger och mindre festlokaler).

8 kanaler in behövs. Nåt inbyggt reverb. Hygglig EQ (tvåbands räcker nog).

Vi vill (förstås) ha det så billigt som möjligt. Max 10 000 kr. Helst ner mot 5000 om möjligt.

Och gärna att hela paketet är hyfsat lätt att bära. Och inte tar så stor plats.

Efter lite sondering i Stockholms musikaffärer (Jam, 4Sound och ett ställe till, har glömt namnet) har vi funnit att

det verkar finnas mycket att tänka på.=)

Bl.a. - ska man ha slutsteg inbyggt i mixern? Ska man ha aktiva eller passiva högtalare? Behöver man - förutom högtalare - även en baslåda (som ofta verkar vara stor och tung)?

Vi tittade bl.a. på en paketlösning som 4sound erbjöd - Yamaha StagePas 300. Billigt och med högtalare inkluderade, men enligt säljaren blir det lite klen bas med det paketet.

Är det dumt att satsa på en paketlösning generellt sätt? Och frågorna ovan - hur bör man tänka? Mycket, mycket tacksam för lite tips inför PA-köpet!

/MVH Håkan Jacobsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För ett PA i 10 000 kronorsklassen i en jazz-sättning skulle jag satsa på nåt där du nöjer dig att få ut sången bra. Och enbart förstärkare till övriga instrument annars är risken att det grötar. Ok lite volym om du mickar ut. Vi har ett gammalt mackiebord med aktiva DB-opera högtalare. Smidigt o billigt för små ställen. Är inget proffs på ljudteknik...utgår bara från mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

stagepass tänkte jag tipsa om...

men det hade du ju redan skrivit...

lite begräsade möjligheter att eqa... men en smidig lösning...

Behövs vid tillfälle mer kräm kan man ju hyra på större pa men använda stagepass till scenmonitorer...

Annars e aktiva lådor smidigt och kan enkelt användas som monitorer vid behov... Powermixrar e ofta rätt oflexibla.

Svepbar mid e trevligt för att kunna skära lite kring 300-400-ish på sång.

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju många märken, de flesta kan nog funka. Det jag skulle kräva:

1. Aktiva högtalare. Mindre trassel, mindre risk att nåt pajar, oftast bättre ljud, mindre sammanlagd vikt jämfört med lösa slutsteg.

2. Svepbar mid på mixern. Har man bara bas o diskant att vrida på och vill få lite ljusare sångröst går det mkt dåligt eftersom diskanten ofta bara ökar ända uppe vid 10 khz, en mans rösts "diskant" ligger vid kanske 3 khz, där brukar jag spetsa min murriga röst lite.

3. Skaffa en liten aktiv subbas om ni får råd, det räcker oftast med en. Då låter allt mycket bättre och mjukare, piano, sång, kontra... Subbasen tror man inte behövs om man spelar lågt, men även på pyttesvag volym blir hela ljudbilden mycket behagligare med en sub.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

pussmun (oregistrerad)

Tack för svaren!

En fråga till - om jag satsar på aktiva högtalare (och ev. baslåda), har jag då nån nytta av ett mixerbord

med inbyggt slutsteg? Fungerar de aktiva högtalarna själva som slutsteg?

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ger nog ett snyggt ljud, och är lätt att bära. Små sateliter på stativ är ju lätta att sätta upp, basen som står på golvet är inte tung och behöver inte lyftas högt. Det här paketet har visserligen ingen mixer, men det kostar inte mycket heller.

Behringer och Mackies allra enklaste mixrar avråder både jag och många andra ifrån.

Ska man ha ett snyggt akustiskt ljud bör man absolut ha en liten sub.

Jag skickade efter mitt DB technologies från Thomann, sparde många tusenlappar på det. Är väldigt nöjd med det också. Jag letade och jämförde som en galning då och kom fram till at DB gav mest prestanda för pengarna. Värt att titta på.

http://www.thomann.de/se/db_technologiess_...rtainer_set.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

En fråga till - om jag satsar på aktiva högtalare (och ev. baslåda), har jag då nån nytta av ett mixerbord

med inbyggt slutsteg? Fungerar de aktiva högtalarna själva som slutsteg?

/Håkan

Ja precis. Aktiva innebär i det här fallet att det sitter inbyggda slutsteg i högtalaren och att du därför skickar vanlig linjesignal till dem.

Med en så liten budget skulle jag skippa subbasen. Satsa på två fullrangelådor (högtalare som spelar upp hel registret) istället. Har god erfarenhet av RCFs ART-serie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

En fråga till - om jag satsar på aktiva högtalare (och ev. baslåda), har jag då nån nytta av ett mixerbord

med inbyggt slutsteg? Fungerar de aktiva högtalarna själva som slutsteg?

/Håkan

Nä då har du ingen nytta av det inbyggda steget. Polarna som spelar i lite olika dansgäng osv har en Behringermixer med inbyggt steg, jag tycker ärligt att det låter skit. Högtalarna är också Behringer... De kan spela högt, men fy fan vad illa det låter. De här nya DB och HK-minianläggningarna med en liten bas låter verkligen bra, kompisen har ett jättelitet HK som han hyr ut till jazzsammanhang ibland. Det låter hur snyggt som helst. Och går man en bit bort låter det ungf lika. Med gamla sortens högtalare med en liten piezodiskant försvinner diskanten bara några meter bort, det låter som om man lägger täcken över högtalarna. Mackie har ju också fina små aktiva toppar.

En fördel med de här är att man kan plugga in en mick direkt i högtalaren om det är bara lite sång som ska förstärkas. Då behöver man ingen mixer alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

En fråga till - om jag satsar på aktiva högtalare (och ev. baslåda), har jag då nån nytta av ett mixerbord

med inbyggt slutsteg? Fungerar de aktiva högtalarna själva som slutsteg?

/Håkan

Ja precis. Aktiva innebär i det här fallet att det sitter inbyggda slutsteg i högtalaren och att du därför skickar vanlig linjesignal till dem.

Med en så liten budget skulle jag skippa subbasen. Satsa på två fullrangelådor (högtalare som spelar upp hel registret) istället. Har god erfarenhet av RCFs ART-serie.

Skippa basen?! Thomann har ju många billiga bra altenativ med en bas. Både piano och kontra låter tråkigt utan bas.

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=aktiv...tset&oa=pra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

En fråga till - om jag satsar på aktiva högtalare (och ev. baslåda), har jag då nån nytta av ett mixerbord

med inbyggt slutsteg? Fungerar de aktiva högtalarna själva som slutsteg?

/Håkan

Ja precis. Aktiva innebär i det här fallet att det sitter inbyggda slutsteg i högtalaren och att du därför skickar vanlig linjesignal till dem.

Med en så liten budget skulle jag skippa subbasen. Satsa på två fullrangelådor (högtalare som spelar upp hel registret) istället. Har god erfarenhet av RCFs ART-serie.

RCF är ju kanonbra grejer, men de, liksom Electrovoice, kostar ju hur mkt som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en så liten budget skulle jag skippa subbasen. Satsa på två fullrangelådor (högtalare som spelar upp hel registret) istället. Har god erfarenhet av RCFs ART-serie.

Skippa basen?! Thomann har ju många billiga bra altenativ med en bas. Både piano och kontra låter tråkigt utan bas.

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=aktiv...tset&oa=pra

Skippa sublådan ja. Min uppfattning är att billig sublåda inte låter något vidare. Den bas som ska ut klarar två ordentliga fullrangelådor av.

Jag har kört jazz på Nationalmuseum, Kulturhuset och Slottet så jag

tror att jag

vet vad jag pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en så liten budget skulle jag skippa subbasen. Satsa på två fullrangelådor (högtalare som spelar upp hel registret) istället. Har god erfarenhet av RCFs ART-serie.

Skippa basen?! Thomann har ju många billiga bra altenativ med en bas. Både piano och kontra låter tråkigt utan bas.

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=aktiv...tset&oa=pra

Skippa sublådan ja. Min uppfattning är att billig sublåda inte låter något vidare. Den bas som ska ut klarar två ordentliga fullrangelådor av.

Jag har kört jazz på Nationalmuseum, Kulturhuset och Slottet så jag

tror att jag

vet vad jag pratar om.

Hm. Topplådor som både är lättburna och klarar av en kontras låga frekvenser, var hittar man det paketet under 10.000kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...