Jump to content
Annons

Cubase LE + Guitar Rig 3


Sundstrom

Recommended Posts

Annons

Guitar rig är ju en VST-plugin, så du måste alltså välja det som ett VST.

Samt att du måste lägga in Guitar rig3.dll i din VSTplugins mapp.

Har du gjort detta?

Hallå!

Jag köpte Guitar Rig 3 och fick Cubase LE på köpet.

Jag behöver hjälp med att köra Guitar Rig genom cubase så att jag kan spela in.

Jag lyckas inte hitta guitar rig någonstans när jag ska välja ingång.

Jag skulle bli jätteglad för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu har jag gjort det men får bara datorns mic att fungera.

Guitar Rig Session 1/0 finns inte med på input listan.

Nästa steg? =)

Installerat Guitar rig i rätt katalog? Alltså typ Steinberg/Cubase/Vstplugins (den ska ligga i "vstplugins" iaf)

Den ska dyka upp som insert då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu har jag gjort det men får bara datorns mic att fungera.

Guitar Rig Session 1/0 finns inte med på input listan.

Nästa steg? =)

Installerat Guitar rig i rätt katalog? Alltså typ Steinberg/Cubase/Vstplugins (den ska ligga i "vstplugins" iaf)

Den ska dyka upp som insert då.

Japp, jag installerade om det nu för säkerhets skull.

Kan du inte ladda upp ett screenshot på hur det ser ut. vart man ska välja vad.

Hittar inte session I/0 nåognstans

tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

rig.jpg

Får se om den här bilden går att se nu...

Det jag gjort är att jag har skapat ett nytt projekt i Cubase och lagt till ett nytt mono-spår. Sen har jag klickat på den bruna cirkel-ikonen för "monitor", så man hör vad man spelar.

Sen har jag gjort ljudspåret större på höjden (drog i nerkant lite) så knappen för "e" (blå på bilden) blivit synlig och klickat på den.

Vidare har jag där överst i den vänstra kolumnen klickat och bläddrat mig fram till "Amplitube" (eftersom jag inte har Guitarrig) och valt denna.

Klart! Nu kan jag välja förstärkare i Amplitube och spela och det låter i mina högtalare.

Hoppas detta funkar för dig med!

Link to comment
Dela på andra sajter

rig.jpg

Får se om den här bilden går att se nu...

Det jag gjort är att jag har skapat ett nytt projekt i Cubase och lagt till ett nytt mono-spår. Sen har jag klickat på den bruna cirkel-ikonen för "monitor", så man hör vad man spelar.

Sen har jag gjort ljudspåret större på höjden (drog i nerkant lite) så knappen för "e" (blå på bilden) blivit synlig och klickat på den.

Vidare har jag där överst i den vänstra kolumnen klickat och bläddrat mig fram till "Amplitube" (eftersom jag inte har Guitarrig) och valt denna.

Klart! Nu kan jag välja förstärkare i Amplitube och spela och det låter i mina högtalare.

Hoppas detta funkar för dig med!

Tack för hjälpen!

Jag har försökt på alla möjliga vis nu, men det vill inte fungera ändå.

Jag lyckades få upp guitar rig i cubase, men jag lyckas inte få in något ljud från gitarren :rolleyes:

När jag startar Guitar rig endast så både ser och hör jag att det kommer in ljud från gitarren.

Det konstiga är att när jag startar gutiar rig i cubase så får jag inte alls in något ljud.

Det känns som jag att på något sätt måste kunna ställa in rätt ingång.

Jag prövade att välja gitarren som ingång i ett gammalt program jag har (Cool Edit) och då fanns session I/0 med på listan.

Borde väl gå i cubase då med?

De på musikbörsen sa att det bara var att komma in så kunde de visa om det blev för klurigt.

Så jag åkte 7 mil för att komma dit och då hade dom inte tid. Dåligt

Det är säkert något enkelt klantigt nybörjarfel.

Redigerat av Sundstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att du glömt att aktivera "monitor" - den runda bruna knappen på ljudspåret?

Om du spelar in - och sedan spelar upp - låter det nått då?

Vet du - strunta i Guitarrig för stunden. Försök att få in ljud i Cubase till att börja med - så att du kan spela in rent ljud från gitarren till ett ljudspår. Bara det funkar så är det lättare att gå vidare.

Hur kopplar du in gitarren till Cubase då? Kör du via nått externt ljudkort eller liknande?

Redigerat av SvartSaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort? Du måste ju också ställa in in- och utgångar i Cubase (Device Setupen,

som ligger under någon av menyerna) för att kunna få in och spela upp ljudet. Detta sker inte

automatiskt.

När du ställt in ljudkortets in- och utgångar, kan dessa väljas på kanalens input och output, under

volymregeln längst till vänster (kolla Sundströms bild). Detta ställer man ju inte in på Guitar Rigen, den är ju

som sagt bara en insert-plugg på kanalen.

När man har lagt in/markerat alla sina in- och utgångar, så väljer du den kanalen gitarren är kopplad i som ingång

på "Tracket" och som utgång väljer du de kanalerna som exempelvis monitorerna är kopplade till (vanligtvis Master ut, som man kanske har ställt in på kanal 1-2 ut från ljudkortet).

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...