Jump to content
Annons

2008/2009 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Shongle [../..]Feedback

Det är dessa artister jag kommer på så här på rak arm.

Kom igen, hälften av dessa är ju dina MySpacepolare! 😛

Sådär svarar enbart en person som inte vet vad han ska ha till sitt försvar.

Vodka, har jag som myspace polare ja. Resten, vart ser du dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

världen förändras hela tiden

om 100år skrattar de kanske åt oss att vi trodde att vi kunde äga saker överhuvudtaget.

och att äga rättigheter är kanske ännu mer oförståligt

problemet idag med pirate bay är att vi har något som heter upphovsrätt

att fildela i sig är ju inte olaglig vilket många inte verkar förstå.

det som är olagligt är att kopiera och fildela material som inte är tillåtet att kopiera.

om man ska göra detta lagligt måste man förinta upphovsrättslagen.

du skulle alltså inte längre äga rättigheterna till dina verk.

du skulle alltså inte längre äga rättigheterna till dina verk.

du skulle alltså inte längre äga rättigheterna till dina verk...

man kan ju aldrig förhindra fildelning precis som att man inte kan förhindra tex mord eller att folk kör för fort.

men bara för att man anser sig ha rätt att döda betyder ju inte att det är rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shongle [../..]Feedback

Det är dessa artister jag kommer på så här på rak arm.

Kom igen, hälften av dessa är ju dina MySpacepolare! 😛

Sådär svarar enbart en person som inte vet vad han ska ha till sitt försvar.

Vodka, har jag som myspace polare ja. Resten, vart ser du dom?

Vaddå, försvar? Jag bad dig lista 50 artister/producenter enbart för att du erbjöd dig, inte för att jag nödvändigtvis hade en baktanke. Min kommentar hade dessutom en "wink"...

Men, OK, jag medger att du har rätt: du har bara Vodka. Jag ber om ursäkt och ska se till att det inte händer igen. 😉 <- = "wink"

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag har Orup, Iron Maiden och Lena Philipsson som vänner på Myspace (fråga inte...). Vad säger det? Varför är det relevant?

Jag försöker inte rättfärdiga fildelning här, jag fattar bara inte varför det är en så otänkbar tanke att man faktiskt upptäcker ny musik genom fildelning? Varför vore det så omöjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även utan skivförsäljningen finns det fortfarande massor med pengar att tjäna på andra sätt, som spelningar och merchandise. På dig låter det som att det enda artister tjänar pengar på idag är skivförsäljning, men det är ju knappast sant. Dessutom skulle artisterna om det blir som jag föreslog tjäna en större summa på varje såld skiva eftersom de inte behöver gå via nåt skivbolag, kanske, säg, halva priset i butik, vilket helt eller delvis väger upp den eventuella minskade försäljningen. Som det är idag går bara en bråkdel av butikspriset till artisten.
jag tänker mer på upphovsmännen/kvinnorna - som inte alls alltid är dom samma som artisterna

men det kanske också iofs skulle göra musikmarknaden intressantare - fler artister som gör eget material

vem vet?

men nu handlar ju som sagt inte detta problem bara om musikartister

hur ska du sälja merchandise om du är låtskrivare, programvarutillverkare etc?

och finns det verkligen massor av pengar att tjäna på detta?

turneer går ju som bekant +/- 0 om den är lyckad - oftast betalar skivförsäljningen hela det paketet - inte tvärtom

nämn ett par artister som i lite större skala lever bättre på sin merchandise än på sina royalties?

mycket riktigt att direktkontakt med återförsäljare skulle ge mer pengar per cd

men också ökade kostnader för distribution, markandsföring etc + all tid man får lägga ner själv

det finns faktiskt en anledning att man som artist lämnar över den biten till ett företag - så man kan ägna sig åt musiken istället för att driva ett försäljningsbolag

skivbolag är inte bara av ondo 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag skulle kunna rabbla upp 50 artister/producenter om du så vill.

Men vad skulle du föredra?

1: Att enbart 10 st känner till dig och din musik, dom köper den lagligt i musikaffären.

2: Eller att 1000 känner till din musik, gillar den, och uppskattar den, men laddar ner den "olagligt" via tex the pirate bay?

Jag skulle föredra nr 2.

Jag skiter fullständigt om folk köper min musik.

Jag gör inte musik för pengar, och jag tolkar inte det som "uppskattning" för att någon betalar för en av mina låtar.

Jag blir glad så länge folk gillar min musik jag gör, oavsett om dom köpt den eller betalat för den.

Och ja, man får sin musik utspredd mera globalt via fildelning och därmed når fler lyssnare!

jättebra soundborn

jag tror alla respekterar ditt val du gör med din musik, din tid, ditt material, din kreativitet - och hur du väljer att ta betalt / inte ta betalt

respekterar du andras val i samma grad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni tänkt på vilka skillnader det är i upphovsrätten mellan konst som ska in i ögat och konst som ska in i örat, dvs musikernas upphovsrätt och bildkonstnärernas upphovsrätt.

En bildkonstnär blir av med sina rättigheter då den offentligör sitt verk eller säljer sitt verk. Då gör köparen vad den vill med verket.

beror helt på hur köpavtalet ser ut

en fotograf äger sina bilder oavsett hur dom publicerats

man blir inte av med rättigheterna för att man offentliggjort något

jag antar du tänker på tavlor som målats?

ihop med tavlan köps också rättigheten att förfoga över konstverket

det är inte det vanliga förfaringssättet inom musik - men visst kan du göra ett sånt avtal också

rätt vanligt i reklamsammanhang tex där ett företag köper å då äger rättigheterna till ett musikstycke

men det som är gemensamt i alla sammanhang är att kreatören är den som bestämmer hur dennes verk ska förfogas över å isf till vilket pris

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltid varit kulturarbetare va? Ingen aning om teknik? 😛😉

tvärtom

vilket också gör att jag kan skilja på teknik, ekonomi, kreation - och vilka roller dom spelar

vilket inte du verkar göra

för jag ber dig inte alls om nån teknisk lösning - läs ordentligt

tekniken finns redan

det är snarare den ekonomiska biten som inte går ihop - erbjuds något gratis så slår det ut vilket pris som helst

oavsett om du sänker cd-priset idag så är gratis alltid billigare

jag fattar inte hur man kan påstå att cd-priset är ett problem idag - vad kostar en cd?

69 - 129 om du handlar på rätt ställe - som 6-10l bensin ungefär, eller 2-3 öl

det håller inte att skylla på höga skivpriser

och det är inte därför PB erbjuder sina tjänster

det är för att tjäna egna pengar

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Micke, hetsa inte upp dig. Allt är OK.

Valle, jag har Orup, Iron Maiden och Lena Philipsson som vänner på Myspace (fråga inte...). Vad säger det? Varför är det relevant?

Det säger inget och är inte särskilt relevant, nej!

Jag försöker inte rättfärdiga fildelning här, jag fattar bara inte varför det är en så otänkbar tanke att man faktiskt upptäcker ny musik genom fildelning? Varför vore det så omöjligt?

Det där har jag redan kommenterat (se några inlägg ovan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mediabranschen kommer knappast upphöra med att skapa film och musik för det. Finns inga som helst tendenser till det

jo

bra mycket färre nya akter släpps idag

och det är bara början

fortsättningen är gissningsvis att bara sånt som skapar reklamtid kommer vara gångbart att satsa på

pengar måste in nånstans - idol, melodifestivalen å liknande klarar fortfarande dra in pengar utan att sälja själva musiken

"vanliga" artister tappar mark allt mer som inkomstbringande satsningar

motivera för mediaföretagen att dom ska fortsätta pumpa in pengar i något som inte kan ge nåt åter

skulle du?

inte jag

branschen anpassar sig nog ska ni se

men vad tror ni egentligen resultatet blir?

samma som idag fast gratis?

ja - om ni gillar idol-konceptet

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke, hetsa inte upp dig. Allt är OK.
Valle, jag har Orup, Iron Maiden och Lena Philipsson som vänner på Myspace (fråga inte...). Vad säger det? Varför är det relevant?

Det säger inget och är inte särskilt relevant, nej!

Jag försöker inte rättfärdiga fildelning här, jag fattar bara inte varför det är en så otänkbar tanke att man faktiskt upptäcker ny musik genom fildelning? Varför vore det så omöjligt?

Det där har jag redan kommenterat (se några inlägg ovan).

Hetsa upp mig? Du är rolig du...Finns väl dom som varit mycket hetsigare i den här debatten än jag, särskilt när jag inte ens ställer mig på någon särskild sida. 😛

Du sade att du redan kommenterat. Jag backade några inlägg och läste "jag tror helt enkelt inte på det". I sanning ett vettigt argument, om det var det du syftade på. Annars får du gärna visa vilket av dina inlägg du menade.

Om det var det du menade, utveckla gärna. Jag förstår fortfarande inte varför det är så omöjligt att upptäcka ny musik genom fildelning.

EDIT: om det inte är relevant vilka man har som vänner på Myspace, så föreslår jag att du håller dig till diskussionen i fortsättningen och inte försöker utföra något slags halvhjärtat försök till förolämpning. (Var det det det var?)

Jag är totalt lugn... 😉

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltid varit kulturarbetare va? Ingen aning om teknik? :rolleyes:😉

tvärtom

vilket också gör att jag kan skilja på teknik, ekonomi, kreation - och vilka roller dom spelar

vilket inte du verkar göra

Jodå, visst är jag både tekniskt och ekonomiskt illiterat. Och musik är något man har i hissen. Har ingen aning helt enkelt...

Men visst, låt oss lämna den tekniska sida (vilket är delvis vad man försöker stänga genom åtalet. Och den delen som jag vänder mig emot.)

Givetvis är det så att gratis är gott och att man alltid väljer det. Kolla på Linux och Windows till exempel. Linux är ju gratis så Windows behöver man verkligen inte. Programvaror för Mac har alltid funnits i mängder gratis men inte på Windows, så därför kör man Mac. Lunarstorm går alldeles utmärkt att använda utan några som helst tilläggstjänster, så det måste vara en meninglös funktion att skapa sådant. 3 har nedladdning i mobilerna för en månadskostnad. Lustigt att det kan fungera eftersom man kan göra det gratis. Det är gratis att gå mängder av kulturevenemang så det finns ju ingen som skulle få för sig att betala hundratals kronor för konsertbiljetter till Springsteen.

Jag tror helt enkelt inte att ekvationen med att något är gratis automatiskt gör att man inte handlar. Dessutom tror jag att det breddade musik och kulturintresset gör att man faktiskt handlar annan eller annorlunda musik. Vilket -kanske- leder till att mainstream fåran från skivbolagen blir lite luckras upp lite. Tror jag att man kan leva på musiken i Sverige idag? Nej, jag skulle gissa att det är ungefär lika svårt som det var för 10år sedan innan nedladdningarna började. Men det har blivit tusan så mycket svårare att driva studios eller motsvarande teknikorienterade tjänster, eftersom kvaliteten på sakerna som gemene man kan köpa och ha i sovrummet och spela in på är nästan i samma kvalitet. Basshunter behövde ingen studio utan bara sovrummet. Dessutom lade han upp låten gratis på nätet. Och gratis är ju gott, så han har förmodligen inte sålt något heller, den stackaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltid varit kulturarbetare va? Ingen aning om teknik? :rolleyes:😉

tvärtom

vilket också gör att jag kan skilja på teknik, ekonomi, kreation - och vilka roller dom spelar

vilket inte du verkar göra

Jodå, visst är jag både tekniskt och ekonomiskt illiterat. Och musik är något man har i hissen. Har ingen aning helt enkelt...

Men visst, låt oss lämna den tekniska sida (vilket är delvis vad man försöker stänga genom åtalet. Och den delen som jag vänder mig emot.)

Givetvis är det så att gratis är gott och att man alltid väljer det. Kolla på Linux och Windows till exempel. Linux är ju gratis så Windows behöver man verkligen inte. Programvaror för Mac har alltid funnits i mängder gratis men inte på Windows, så därför kör man Mac. Lunarstorm går alldeles utmärkt att använda utan några som helst tilläggstjänster, så det måste vara en meninglös funktion att skapa sådant. 3 har nedladdning i mobilerna för en månadskostnad. Lustigt att det kan fungera eftersom man kan göra det gratis. Det är gratis att gå mängder av kulturevenemang så det finns ju ingen som skulle få för sig att betala hundratals kronor för konsertbiljetter till Springsteen.

Jag tror helt enkelt inte att ekvationen med att något är gratis automatiskt gör att man inte handlar. Dessutom tror jag att det breddade musik och kulturintresset gör att man faktiskt handlar annan eller annorlunda musik. Vilket -kanske- leder till att mainstream fåran från skivbolagen blir lite luckras upp lite. Tror jag att man kan leva på musiken i Sverige idag? Nej, jag skulle gissa att det är ungefär lika svårt som det var för 10år sedan innan nedladdningarna började. Men det har blivit tusan så mycket svårare att driva studios eller motsvarande teknikorienterade tjänster, eftersom kvaliteten på sakerna som gemene man kan köpa och ha i sovrummet och spela in på är nästan i samma kvalitet. Basshunter behövde ingen studio utan bara sovrummet. Dessutom lade han upp låten gratis på nätet. Och gratis är ju gott, så han har förmodligen inte sålt något heller, den stackaren.

hade brucans konsert erbjudit en gratis ingång vid sidan av så hade nog rätt få betalat

windows följer med när du köper en dator - alltså rätt få som väljer linux när du ändå har windows från början

pc är billigare än mac - alltså väljer dom flesta inte mac trots att det finns gratisprogram - vilket det kan sägas göra för pc oxå eftersom det ligger i din pc det också när du köper den

erbjud en gratis mac å se hur många som väljer att köpa en pc

vet inget om lunarstorm å deras tjänster - men jag antar att dom tjänster som säljs inte går att få gratis?

så jag antar att lunarexemplet påminner mer om att man inte väljer att köpa till alufälgar när plåtfälgar ändå ingår i bilköpet

basshunter har nog tjänat sina pengar på mediaspelningar å ringsignaler

tur att dom fortfarande betalar stim-avgifter i radio å tv

hade dom inte behövt det så hade nog basshunters plånbok varit mycket mindre innehållsrik

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från bloggen Opassande

Pontus Schultz, chefred för Veckans Affärer skriver att han borde vara lojal mot sitt värv och hålla tyst, men beslutade sig för att ge sig in i fildelningsdebatten ändå. Personligen tycker jag att det var ett bra beslut, för det är ett vettigt inlägg. Han skriver att åtalet mot The Pirate Bay är ett misstag och konstaterar att alltför mycket energi lagts på att behålla saker och ting ”som de är” när man istället borde ha satsat för länge sedan.

En progressiv affärsman hade tolkat budskapet från konsumenterna som att det är dags att ändra den affärsmodellen. Det har inte rättighetsindustrin gjort på tio år, utan envist försökt att förbjuda fenomenet i stället.

Det är förstås hål i huvudet, och en farlig strategi.

Att man fått det politiska etablissemanget med sig så pass länge som man fått är obegripligt.

Internationellt spekulerar man i om inte The Pirate Bay blivit föremål för rättslig aktion på grund av sin kaxighet. Det är inte utan att man funderat i samma banor själv. Men inte drar väl svenskt rättsväsende igång en för skattebetalarna dyr process för att man känner sig lite stötta över attityden? För kaxighet är ju liksom inte olagligt. Heller.

Roger Wallis har blivit intervjuad i DN angående censureringen av The Pirate Bay i Danmark, som svenska IFPI säger sig vilja införa här i Sverige också. Ämnet bredbandsskatt dyker upp igen, han påminner om hur hotet om förbud mot musik i radio undanröjdes med den sortens lösning, nämligen stim. Denna gång är det inte lika enkelt dock, för som han säger — man ”vet inte hur mycket nedladdning kostar, det finns inga riktiga bevis.”

IDG noterar att det blivit en uppsving av möjligheter att ladda ner musik lagligt online, mot betalning. Samtidigt annonserar RIAA sin avsikt att sänka royalties till upphovsrättsinnehavare vars verk säljs i digitalt format via internet. Just det, du läste rätt.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

man ”vet inte hur mycket nedladdning kostar, det finns inga riktiga bevis.”

vet man isf hur mycket radiospelning kostar?

konstigt argument

i övrigt tror jag inte den önskade "progressiviteten" gäller veckans affärers eget material

hade jag kopierat deras artiklar å lagt upp på nätet å sålt reklam där för 1,2 milj hade jag blivit stämd fortare än kvickt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltid varit kulturarbetare va? Ingen aning om teknik? :rolleyes:😉

tvärtom

vilket också gör att jag kan skilja på teknik, ekonomi, kreation - och vilka roller dom spelar

vilket inte du verkar göra

för jag ber dig inte alls om nån teknisk lösning - läs ordentligt

tekniken finns redan

det är snarare den ekonomiska biten som inte går ihop - erbjuds något gratis så slår det ut vilket pris som helst

oavsett om du sänker cd-priset idag så är gratis alltid billigare

jag fattar inte hur man kan påstå att cd-priset är ett problem idag - vad kostar en cd?

69 - 129 om du handlar på rätt ställe - som 6-10l bensin ungefär, eller 2-3 öl

det håller inte att skylla på höga skivpriser

och det är inte därför PB erbjuder sina tjänster

det är för att tjäna egna pengar

69 kronor är bara en bråkdel av skivor som kostar idag, nya skivor och skivor som är mest eftertraktade kostar minst 150 kr utan frakt och det är ganska mycket pengar om det bara rör sig om en halvtimme och om du inte ska ladda ned låtar från skivan i förväg så finns risken att du måste köpa "grisen i säcken" och faktiskt får en produkt du inte är nöjd med. Till skillnad från andra varor så kan du inte reklamera skivor om du inte är nöjd vilket alltid har varit skivindustrins skydd.

För kanske 10 år sen vill jag komma ihåg att det maximala priset för en skiva var 99 kr i en butik men om du idag besöker en skivbutik, dvs inte cdon som har de enda nya skivor som säljs för 150 kr,så får du ofta betala nära 200 kr för en skiva. Och det är för saftigt för de flesta konsumenter om man dessutom har i åtanke hur ömtåliga skivor, fodral mm är. Jag tror större delen av konsumenterna fortfarande värderar saker som omslag och texter högt och skulle vilja köpa skivan om priset vore rimligare.

Tror även att om fler band sålde sin egenproducerade musik själva som mindre band säljer sina demos vid spelningar så skulle deras intäkter öka då det idag finns en klar fientlighet mot skivbolag, mycket pga alla artister som anser sig blivit snuvade på pengar och tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

i övrigt tror jag inte den önskade "progressiviteten" gäller veckans affärers eget material

Om man resonerar som han gör så vore det ju dravel om han inte funderar på hur detta påverkar hans egen tidning. Det hade varit intressant att få veta i vilka banor han, och de som håller med honom, tänker. Hur deras lösning ser ut. Hur man i hittar en affärslösning som håller.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

För kanske 10 år sen vill jag komma ihåg att det maximala priset för en skiva var 99 kr i en butik men om du idag besöker en skivbutik, dvs inte cdon som har de enda nya skivor som säljs för 150 kr,så får du ofta betala nära 200 kr för en skiva. Och det är för saftigt för de flesta konsumenter om man dessutom har i åtanke hur ömtåliga skivor, fodral mm är. Jag tror större delen av konsumenterna fortfarande värderar saker som omslag och texter högt och skulle vilja köpa skivan om priset vore rimligare.

i minst 10 år har jag hört gnället om 200kr / cd

ta en öl mindre nästa lördag

http://www.mediamarkt.se/?categoryID=7

Link to comment
Dela på andra sajter

i övrigt tror jag inte den önskade "progressiviteten" gäller veckans affärers eget material

Om man resonerar som han gör så vore det ju dravel om han inte funderar på hur detta påverkar hans egen tidning. Det hade varit intressant att få veta i vilka banor han, och de som håller med honom, tänker. Hur deras lösning ser ut. Hur man i hittar en affärslösning som håller.

/ Mikke

dravel i pressen?

nähä??

har väl aldrig förekommit?? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För kanske 10 år sen vill jag komma ihåg att det maximala priset för en skiva var 99 kr i en butik men om du idag besöker en skivbutik, dvs inte cdon som har de enda nya skivor som säljs för 150 kr,så får du ofta betala nära 200 kr för en skiva. Och det är för saftigt för de flesta konsumenter om man dessutom har i åtanke hur ömtåliga skivor, fodral mm är. Jag tror större delen av konsumenterna fortfarande värderar saker som omslag och texter högt och skulle vilja köpa skivan om priset vore rimligare.

i minst 10 år har jag hört gnället om 200kr / cd

ta en öl mindre nästa lördag

http://www.mediamarkt.se/?categoryID=7

I sådana fall beklagar jag att det är det intrycker du fått, du menar alltså att skivpriset har varit konstant i tio år och inte höjts någonting?

Länken du ger anvisar bara till svensktoppen som är bara en del av de skivor som finns idag och anger inte några direkta priser på andra skivor. En skiva jag köpte i danmark för 50 danska kronor vilket motsvarar ca 60 svenska kronor kostar fortfarande minst 155 kronor i sverige utan frakt. Har du fått intrycket hela svenska folket har fast inkomst och fast anställning som bara kan lösa kostnadsfrågan med att ta en öl mindre så tror jag bestämt du har en något felaktig bild av vad jag tror är den största gruppen nedladdare, studerande ungdomar och framförallt arbetslösa. Det är förvisso sant att även äldre med fast inkomst laddar ned men andelen är betydligt mindre. Utveckla gärna dina argument istället om du vill bli tagen på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade brucans konsert erbjudit en gratis ingång vid sidan av så hade nog rätt få betalat
Ja men varför väljer jag inte något som är gratis istället för en konsert? Jag har ju redan skivan? Därför att det ger mig ett mervärde.
windows följer med när du köper en dator - alltså rätt få som väljer linux när du ändå har windows från början
Du kan fritt, numera, välja operativ på ett flertal datorer (t.ex. Dell). Så du kan spara en hel del pengar genom att undvika Microsoft. Så där har du fel. Men man kan tycka att det är värt pengarna att få det installerat, trots att ett likvärdigt finns gratis.
pc är billigare än mac - alltså väljer dom flesta inte mac trots att det finns gratisprogram - vilket det kan sägas göra för pc oxå eftersom det ligger i din pc det också när du köper den

erbjud en gratis mac å se hur många som väljer att köpa en pc

I begynnelsen när striden stod mellan PC och Mac var Macarna definitivt inte dyrare och programvarorna var fler och många var gratis. PC var en avskalad idiotisk burk. För att få några funktioner som nätverk, ljud, bild, etc var man tvungen att stoppa in nya kort. Och när man väl hade gjort det så var PCn dyrare än Macen. Jag begriper fortfarande varför PCn vann!?! Att jämföra gratis Mac eller PC för flera tusen är inte rimligt, men kanske Mac för 10kr eller PC 5kr, skulle vara intressant.
vet inget om lunarstorm å deras tjänster - men jag antar att dom tjänster som säljs inte går att få gratis?

så jag antar att lunarexemplet påminner mer om att man inte väljer att köpa till alufälgar när plåtfälgar ändå ingår i bilköpet

Nix hacket går mest ut på att man får ett verktyg som gör att man lättare kan hacka hemsidor eller hur det nu var. Går att göra för hand utan problem.
basshunter har nog tjänat sina pengar på mediaspelningar å ringsignaler

tur att dom fortfarande betalar stim-avgifter i radio å tv

hade dom inte behövt det så hade nog basshunters plånbok varit mycket mindre innehållsrik

Basshunter har tjänat jättebra med pengar men den låg först ute gratis. Vad är det som säger att annan musik inte skulle kunna fungera likadant? Eller glöm frågetecknet, jag vill inte veta.

Du "glömde" bekvämt nog att kommentera 3s nedladdningstjänst till mobilerna (och då pratar vi inte om ringsignaler). Uppenbarligen fungerar det med ett abbonemang på musik i mobilerna -trots- att man kan ladda hem gratis. Men det kanske inte var något bra argument av mig.

Hur som helst lägger jag ner diskussionen nu, jag kan inte övertyga Demonen att det kanske finns andra vägar att gå som inte gör att man dödar teknisk utveckling. Det går bara inte. Eller övertyga förresten, jag kan se båda sidorna av myntet, och ville väl bara att andra skulle se det också. Dumt egentligen. Trodde faktiskt att jag, med ålderns rätt, hade blivit bakåtsträvare och mindre mottaglig för nya idéer, men men... Ungdomar idag kommer hur som helst att gå framåt och jag hoppas bara att man hittar nya vägar att betala för artisteri och konstnärsskap, men att man inte gör det genom att sträva bakåt.

Och för er ungdomar som tror att man inte kan stoppa nedladdning. Skitsnack! Det går alldeles utmärkt, tekniskt sett. Och det är det jag inte gillar...

Tjillevippen! :rolleyes:

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

För kanske 10 år sen vill jag komma ihåg att det maximala priset för en skiva var 99 kr i en butik men om du idag besöker en skivbutik, dvs inte cdon som har de enda nya skivor som säljs för 150 kr,så får du ofta betala nära 200 kr för en skiva.

Skivpriset har faktiskt varit ganska konstant. Jag jobbade i skivbutik mellan 1998 och 2002 och priserna för en fullprisskiva var då mellan 159 och 189 kronor, så det skiljer sig inte särskilt mycket ifrån dagens priser. Priserna för topplistemusik har kanske varit lägre, men vi sålde inte sånt och jag köper sällan sånt så det vet jag ingenting om.

Lite OT kan jag säga att marginalerna på skivor är usla, så om det ska komma till en sänkning så måste det ske från skivbolagens håll, för handlarna tjänar inte mycket på varje sålt album.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

För kanske 10 år sen vill jag komma ihåg att det maximala priset för en skiva var 99 kr i en butik men om du idag besöker en skivbutik, dvs inte cdon som har de enda nya skivor som säljs för 150 kr,så får du ofta betala nära 200 kr för en skiva.

Skivpriset har faktiskt varit ganska konstant. Jag jobbade i skivbutik mellan 1998 och 2002 och priserna för en fullprisskiva var då mellan 159 och 189 kronor, så det skiljer sig inte särskilt mycket ifrån dagens priser. Priserna för topplistemusik har kanske varit lägre, men vi sålde inte sånt och jag köper sällan sånt så det vet jag ingenting om.

Lite OT kan jag säga att marginalerna på skivor är usla, så om det ska komma till en sänkning så måste det ske från skivbolagens håll, för handlarna tjänar inte mycket på varje sålt album.

Jag tror att det är svårt att rädda de kvarvarande skivhandlarna, om det ska vara möjligt måste de erbjuda bättre tjänster och sluta upp med tvivelaktigt beteende som försäljning av promos och bootlegs, repiga skivor osv. Sen är även problemet det extremt begränsade utbudet, en tekniskt lösning kunde vara att alla skivhandlare betalade en avgift för att ha rättigheter till att "streama" låtar från en server som skivbolagen ägde där det åtminstone fanns möjlighet för konsumenten att provlyssna en skiva innan den beställs och får en kostnad på över 200 kr.

Angående skivpriset så är det möjligt att min lokala handlare var billigare än snittet i landet för 10 år sedan men i min skivsamling, dock överrepresenterad av nya metal skivor, kan man se en klar prisökning från de första skivorna från tidigt 90-tal till 2007. Dock egen spekulation kanske inte gäller alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag skulle kunna rabbla upp 50 artister/producenter om du så vill.

Men vad skulle du föredra?

1: Att enbart 10 st känner till dig och din musik, dom köper den lagligt i musikaffären.

2: Eller att 1000 känner till din musik, gillar den, och uppskattar den, men laddar ner den "olagligt" via tex the pirate bay?

Jag skulle föredra nr 2.

Jag skiter fullständigt om folk köper min musik.

Jag gör inte musik för pengar, och jag tolkar inte det som "uppskattning" för att någon betalar för en av mina låtar.

Jag blir glad så länge folk gillar min musik jag gör, oavsett om dom köpt den eller betalat för den.

Och ja, man får sin musik utspredd mera globalt via fildelning och därmed når fler lyssnare!

jättebra soundborn

jag tror alla respekterar ditt val du gör med din musik, din tid, ditt material, din kreativitet - och hur du väljer att ta betalt / inte ta betalt

respekterar du andras val i samma grad?

Jag anser att gör man musik för pengarnas skull så är man inne på helt fel spår.

Och framför allt helt fel bransch.

Jag tror de flesta vill få ut sin musik till så många som möjligt, ja.

Och jag tror inte de flesta bryr sig om pengar. Inte artisterna själva. Det är bolagen som härjar omkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst allt i tråden utan hoppar in efter att ha läst en del. Ursäkta, men här kommer lite av mina reflektioner.

Fildelningen tror jag inte man kan stoppa. Frågan är nog vad den kommer innebära för artister och skivbolag. Jag försvarar inte skivbolagen men tror att dom fyller en funktion för artisterna. Jag tror att fildelningen blir ett bakslag för både artisterna och skivbolagen. Om skivbolagen slutar att tjäna pengar på artisterna så kommer dom inte heller att satsa pengar på så många nya artister. Det innebär nog att det blir svårare för nya band att ge sig ut på turnéer och bli kända. Skivbolagen hjälper nog till och möjliggör den där Sverige turnén eller USA turnén. För att inte tala om sändningtider i MTV osv. Har jag förstått det hela rätt så är det väl det som skivbolagen hjälper till med, att möjliggöra för artister att på olika sätt nå ut till folket med sin musik. Om vi tar ett band med fyra musiker så skall dom ungefär dra in runt 40 tusen var + omkostnader, för att få ut ca 15 tusen i månaden. Dom tjänar naturligtvis en del pengar på sina spelningar men kommer dom att våga ta tjänstledigt och satsa fullt ut när inkomsten mest kommer bestå av spelningar, och merchandise, när skivförsäljning och eventuell promotion, backup från skivbolag uteblir?

Sen vet inte jag hur mycket skivförsäljningen bidrar till artisternas inkomster men det är nog som att hugga av en arm eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst allt i tråden utan hoppar in efter att ha läst en del. Ursäkta, men här kommer lite av mina reflektioner.

Fildelningen tror jag inte man kan stoppa. Frågan är nog vad den kommer innebära för artister och skivbolag. Jag försvarar inte skivbolagen men tror att dom fyller en funktion för artisterna. Jag tror att fildelningen blir ett bakslag för både artisterna och skivbolagen. Om skivbolagen slutar att tjäna pengar på artisterna så kommer dom inte heller att satsa pengar på så många nya artister. Det innebär nog att det blir svårare för nya band att ge sig ut på turnéer och bli kända. Skivbolagen hjälper nog till och möjliggör den där Sverige turnén eller USA turnén. För att inte tala om sändningtider i MTV osv. Har jag förstått det hela rätt så är det väl det som skivbolagen hjälper till med, att möjliggöra för artister att på olika sätt nå ut till folket med sin musik. Om vi tar ett band med fyra musiker så skall dom ungefär dra in runt 40 tusen var + omkostnader, för att få ut ca 15 tusen i månaden. Dom tjänar naturligtvis en del pengar på sina spelningar men kommer dom att våga ta tjänstledigt och satsa fullt ut när inkomsten mest kommer bestå av spelningar, och merchandise, när skivförsäljning och eventuell promotion, backup från skivbolag uteblir?

Sen vet inte jag hur mycket skivförsäljningen bidrar till artisternas inkomster men det är nog som att hugga av en arm eller två.

Artisterna får i vanliga fall bara ett fåtal procent, så kallat royalties, av varje skiva och det anser inte jag motsvarar skivbolagens och distributörernas arbete. Inte alla skivbolag hjälper heller artister med att boka turnéer utan betalar på sin höjd skivinspelningen. Resten är det för de flesta mindre artister upp till dem själva att ordna.

Tycker också att få ut 15000 i månaden låter väldigt optimistiskt då det är ett fåtal som blir rika på sin musik sålänge det inte handlar om radiovänlig sådan, ofta handlar det bara om att överleva och för vissa räcker det. Inte alla turnéer ger pengar, mindre band går ofta jämt ut efter sina turnéer men man bör inte glömma att musiker är ett yrke där du lever på det du tycker om att göra och det kräver ingen utbildning. Få jobb är sådana ute i industrin så man kan faktiskt tycka att de ska vara lite mer tacksamma för att de får chansen att leva på sin musik som i sig är ett privilegium. Tycker personligen inte någon musiker borde tjäna mer än en undersköterska inom äldrevården.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...