Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Det ska i dagarna inhandlas en allround-mick till hemmastudion. Jag producerar mestadels helt elektronisk musik men vill ha möjligheten att kunna lägga enklare vocals och ibland spela in en akustisk gitarr eller percussion.

Ska tilläggas att rummet inte har optimal akustik men kan en ganska tyst miljö vid inspelning.

Har tittar runt på lite olika alternativ och sorterat ut tre mickar som är aktuella.

Skulle gärna höra vad ni har att säga om dessa och vilken av dom ni skulle ha valt!

SE Electronics SE1000

Röde NT 1-A

Studio Project B1

Tack på förhand!

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vad trött jag blir på alla idioter som droppar in en efter en och ställer den här frågan istället för att söka bland trådarna där svaren redan finns i massor...

Postat

Jag brukar generellt rekommendera Studio Projects B1 (eller B3 som jag har själv). Tycker de är otroligt bra i den prisklassen. MEN jag funderar på om det kanske skulle vara bättre för dig med en bättre dynamisk mik istället, om du inte har ett ok rum...? Kondensare är mycket mera känsliga för rummet, men/och ger lättare en viss närhet och "fyllighet" (i brist på bättre ord) i ljudet och "akustisk" känsla som ofta är efterfrågad (av mig iaf). Men i din (elektronisk) musik så är det ju inte alls säkert att du ens vill ha det soundet. Det är ofta lättare att få till ett riktigt torrt ljud som lämpar sig för effekt-efterbehandling etc med en dynamisk mik. Så en bättre sådan kanske är att föredra för dig? Fundera på det. Jag är inte värsta studioräven, så du kommer säkert få råd av mer expert-karaktär.

Lycka till!

Postat

Varför uppmuntrar ni till att inte söka i forumet innan nya trådar skapas?

Postat
Vad trött jag blir på alla idioter som droppar in en efter en och ställer den här frågan istället för att söka bland trådarna där svaren redan finns i massor...

Men skitsamma! Är väl för 17 bra att det händer nått på forumet? Jag skulle inte hänga här om det bara blev nått slags uppslagsverk? Men ok, visst kan man ju lägga en minut på att söka lite information så man inte ställer samma fråga som flera andra gjort... Dock så är det ju sällan som förutsättningarna är exakt de samma. Nån kanske undrar om en mik är bra för att spela in gitarr, en annan undrar om samma funkar att growla i...

Postat

Tack för era tips!

Har funderat på dynamisk mikrofon då de är lite mer "lättarbetade" i sämre akustisk miljö. Men möjligheten till att kunna spela in akustiska instrument och lägga lite sång har gjort att jag kikat mer på kondensare som inte är allt för känsliga och rundupptagande. Har vissa projekt på G som inte kommer vara helt elektroniska.

Analogfreak:

Vad gör en bitter bw som du i det här forumet? Ännu en beroende som är tvungen att glida in i varje tråd och läsa sådant som du själv inte är intresserad av? Lämna plats åt dom som har nåt vettigt att säga! Att jag väljer mellan dessa mikrofoner är just för att jag läst de andra trådarna i forumet och hört mycket bra om Röde och SP B1 som två prisvärda mickar. SE 1000 rekommederade 4 sound framför B1 vilket har gjort att jag även blivit intresserad av den. Langa upp de andra trådarna som jämför dessa mikrofoner i relation till mina användningsområden så ska jag ge dig en offentlig ursäkt!

Återigen ett tack till den konstruktiva responsen och fler omdömen mottages med glädje!

Postat

Har endast erfarenhet av Röden men tycker den är riktigt bra för det priset. De andra kanske är bättre eller mer prisvärda men köper du röden kommer du antagligen inte ångra dig.

Postat
Har endast erfarenhet av Röden men tycker den är riktigt bra för det priset. De andra kanske är bättre eller mer prisvärda men köper du röden kommer du antagligen inte ångra dig.

Jag tror det gäller alla tre faktiskt. Själv har jag använd B1 (och B3) och är jättenöjd. Det är väl så att du gett exempel på tre väldigt prisvärda mikar i den prisklassen, så det spelar nog inte så himla stor roll vilken du tar...

Tips dock, lyssna på mikrofontesterna på Claes test-site. (Är förvånad över att han inte tipsat om den själv ännu, han brukar vara ganska snabb... 😎 ) Den gjorde att jag bestämde mig för Studio Projects utan att se tillbaka. Den har en väldigt mysig och lite smickrande karaktär tycker jag. Inte alltför kall och "högupplöst" 😉 , utan lite varm i tonen, med ett lite skönt väs i. Passar mig väldigt bra. Men detta med ljud är ju högst subjektivt. Är inte alls säkert att du uppfattar det på samma sätt som jag, så lyssna vetja! Sök på honom så ligger en länk i hans presentation.

Postat
Tjenare!

Det ska i dagarna inhandlas en allround-mick till hemmastudion. Jag producerar mestadels helt elektronisk musik men vill ha möjligheten att kunna lägga enklare vocals och ibland spela in en akustisk gitarr eller percussion.

Ska tilläggas att rummet inte har optimal akustik men kan en ganska tyst miljö vid inspelning.

Har tittar runt på lite olika alternativ och sorterat ut tre mickar som är aktuella.

Skulle gärna höra vad ni har att säga om dessa och vilken av dom ni skulle ha valt!

SE Electronics SE1000

Röde NT 1-A

Studio Project B1

Tack på förhand!

Jag skulle köra på röde. Eller vfr inte kolla vendolin. Billigare och oftast trevliga säljare

Postat

Analogfreak: Hehe, det är ju nästan värt en applåd, inte ursäkt! Gött att någon har så mycket tid !

Ska kolla in ljudklippen, underbar tjänst! Såg att man kunde köpa Röde + preamp för ca 2100 kr hos Thoman, känns som ett vettigt pris!

Postat

jag skulle iofs vilja slå ett slag för den något dyrare SE2200a. Fantastisk och välbyggd mick!! 2595 eller 2995 ligger den på tror jag. 🙂

Koinurka (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ska kolla in ljudklippen, underbar tjänst! Såg att man kunde köpa Röde + preamp för ca 2100 kr hos Thoman, känns som ett vettigt pris!

Om du redan har ett ljudkort med preamp/ar så kommer inte en preamp (är det den ART MP:n?) för 400kr ge dig något hörbart bättre ljud. Jag är inte säker om jag hör skillnad på preamparna på mitt ljudkort (saffire) och min ART DMPA som ändå kostar 15(*) gånger mer än MP:n på thomann. Jag kör förövrigt med en NT-1, som jag har varit hyfsat nöjd med, men som jag ändå tycker saknar *nånting* särskilt då jag spelat in gitarrer/sång.

* edit: okej, det är faktiskt två kanaler på DMPA och bara en på MP, så det blir ju bara 7.5 gånger mer pengar/kanal. Men ändå värt att tänka på att man i preamparna får gå ordentligt upp i pris för en kännbar skillnad.

Redigerat av Koinurka
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Art TubeMP är en riktig höjdare för stålarna.

Den kan dista fint, en av dom stora fördelarna med den.

Jag distar TubeMpn på sång, rap och när jag lägger elgura, blir hur gott som helst. Det kan man oftast inte göra med bra resultat på en preamp i ett billigare ljudkort.

En en billig preamp gör ingen sommar.

Å andra sidan så låter det ofta skit hemma pga dålig akustik så jag vet inte om det för min del är värt pengarna för en dyrare preamp.

Skulle vilja ha en UAD LA-610.

Redigerat av drloop
Postat

SE2200a börjar krypa för högt i pris men tack för tipset!

Yes, det är ART MP:n!

Vad gäller preamp så behöver jag ett då jag saknar fantom på mitt billiga ljudkort EMU- 0202. Känns inte värt att investera i ett nytt ljudkort enbart i syfte att få fantommatning, isf vill jag upp ännu högre i pris och satsa på ett kort med bättre ljud och fler kanaler. Men då börjar det bli pryl-onani med tanke på vad jag ska ha studion till.

Kommer nog får gräma mig nån dag till innan jag tar ett beslut!

Koinurka (oregistrerad)
Postat

Då är nog thomann-dealen en bra deal för dig, särskilt då drloop påpekat att man faktiskt kan dista med en sådan MP om man skulle önska. Men som någon påpekat, kommer du nog av allt att bedöma bli glad med vilken av de tre du än väljer,. Du kommer säkert att kunna göra en god egen rationell bedömning utifrån alla tipsen här och annanstans, och bli jättenöjd 😄

Postat (redigerat)

Generellt sett så handlar det inte om bättre eller sämre mickar när man rör sig runt en viss prisklass, då handlar det mer om att de kan ha olika karaktärer.

Välj en av dessa mickar och du kommer troligtvis inte bli missnöjd, om du inte är ute efter ett speciellt sound.

Om det nu råkar vara så att du är det så är enda alternativet att du går till en musikaffär eller en polare där du kan testa mickarna och jämföra dem med varandra. Medlemmen Claes här på forumet har en sida, om du kikar i hans presentation, där han har jämfört en fasansfullt massa olika mickar.

Jag har själv en SP B1 och är supernöjd med den. Det tråkiga med lite billigare kondensatormickar är att diskanten är så aggressiv.

Har du ett dåligt rum och tänker spela in akustisk gitarr och sång så kanske det kan vara läge att köpa en SM57:a istället, du hittar en begagnad för 500 spänn.

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

I den där låga prisklassen så blir det ingen "ahaa-upplevelse" mellan de olika tillverkarna. Man måste upp i en högre nivå för att det ska vara värt. Man får ju som sagt det man betalar för. 😏

Postat

Med en ADK 51 har jag spelat in en massa akustisk gitarr och allt möjligt, den jag har är inte alls jobbigt vass i diskanten. (tycker jag) Den låter riktigt bra, har jämfört den nu med mina nya RÖDE NT2-A. Ingen dum mikrofon alls. Och de är väl billigare ändå än de föreslagna.

Postat
röde

och kondens har inget med mikrofoner att göra

Du kan faktiskt få kondens i micken om du har den ute i kylan och sen tar in den i värmen... 😉

Postat
röde

och kondens har inget med mikrofoner att göra

Du kan faktiskt få kondens i micken om du har den ute i kylan och sen tar in den i värmen... 😉

hah

borde ju förstås skrivit att kondens inte har nåt i mickar att göra 😛

Postat

Jag har en Röde och är mycket näjd med den. Funkar fint att både spela in gitarr o sång med.

Rekommenderar därför Röde. Har ingen erfarenhet av de andra. Annars kan du alltid kpa dig en Neumann..😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.