Jump to content
Annons

Det fanns ju ingen autotune 1983, vad är d för effekt?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Upptäckte precis att det finns en del isolerade sångspår på youtube

Bl.a. "Rock of ages" med "Def Leppard"

Det är ju en del dubbar och effekter men just i refrängen speciellt på orden "ages" och "rolling" tycker jag det låter precis som när en tonhöjds-korrigerings plugg (eller kanske hårdvara oxå för den delen) tvingar en svajade ton att bli rak.

Fanns det ngt sådant redan 1983 eller är det ngn helt annan effekt? Nu för tiden finns det ju en massa unga sångare som har autotune artefakter naturligt i rösten men jag tvivlar på att Joe Elliot är en av dom...speciellt inte för 25 år sen 🙂

Blev bara nyfiken :rolleyes:

Tack

Petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag skulle gissa på isolerade toner i olika tagningar på olika kanaler och sedan "ihopmixade"

så att pitchen är där direkt... noll glidning mellan... orden uppdelade i sina toner inspelade på oliak spår s.a.s. - kan inte förklara det bättre hmm... 😲

sångaren ligger på tonen redan innan den skall sjungas, sen låter man den vara med bara just där den skall utan glidning för föregående ton... hoppas jag inte är för luddig...

effekten blir ju densamma som i pitchkorrigeringsprogram, fast utan de jobbiga (läs moderna) artefakterna. Kräver ju sin tajta tekniker. tajt med pekfingrarna =)

...en jävla massa finfin def leppard chorus på sina ställen =)

mutt, jävla bra producent med "eget" sound...

kolla in def leppard - hysteria DVD - classic albums.

fantastisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventide... Harmonizer.

det var min första tanke oxå (även om jag inte skrev det 😐 )

fantastisk sång iallafall....låter helt galet när man lyssnar på det sådär...i mix är det så otroligt mkt slickare...skulle väldigt gärna kunna sjunga sådär utan att få polyper på stämbanden : )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hehe..fanns faktiskt en hel del kul saker redan då...Eventide är en tänkbar sak...med tanke på att dubben ibland sjunker i tonhöjd...Publison var en annan riktigt bra burk som bland annat ABBA körde....visserligen Fransk...men kanske hade den letat sig till USA också. Vocoder nej.

Baklängessak fanns i Publison, inte så långt kanske men det gick att göra reverse. Sen kunde man ju alltid kopira till 2-tr och köra reverse, med q-lock gick det ju att synca maskiner....tog en jävla tid...men det gick.

Mitt tips...med tanke på fallande tunhöjd är nog ändå...AMS.....and thge winner is.....osäker dock hur lång reverse AMS hade, men man kunde ju alltid vända på bandet och mellankopiera....

Ball klipp är det i alla fall...tack för den

//O

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...