Jump to content
Annons

Första Dj Spelningen.


Gäst

Recommended Posts

Igår hade vi på skolan sista spex föreställningen och efter det följde jag med alla på spex fest. Dom hade tydligen hyrt en natt klubb 😄

Hur som helst, det krånglade en del för inga kom, DJ var sen osv. Sedan när hon väl kom så hade hon glömt massa saker och var egentligen inte DJ, kunde inget kort sakt :S, det var jätte konstigt. Men efter någon timme var det helt fult med ingen på dans golvet, skit tråkigt :/. Men jag gick och pratade med henne lite och frågade fall vi kunde koppla in en iPod, dom bara kollade på mig Eh WhaT?. Men fixade en kabel och körde in den så körde vi hela kvällen genom den och det blev skit bra! Jag tog över:D. Fattade ingenting av grejerna men när kvällen var slut kunde jag en del i alla fall! 😄

Det var smäckat på golvet hela kvällen och helt sjukt roligt, körde massa låter från spexet och grejer. Nu blev det ju inte så avancerad och massa mix saker men fan vad roligt vi hade 😄. Blev riktigt sugen på att bli DJ nu!!!

Men jag är helt ute på at hålla på med cd skivor. Någon jag hade tänkt är att köra med dator (mac) men kanske även två iPod Classic eller liknande.

Finns det några bra grejer men kan köpa till det och köra med 🙂? Alla tips är välkommna, är helt ny på detta.

///

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför vill du inte köra cd?

Vill bara klargöra att DJ är inget man blir över en natt. Det tar lång tid och många timmar av övande, övande och åter övande. Man kan inte bara ta 100 låtar som man tankat på nätet trycka in det i en ipod o tro att man sen blir DJ.

Dock så vill jag inte förstöra dina ambitioner att bli DJ 😉 För jag har själv vart i din sits en gång i tiden., typ. Men det jag menar är att, tänk igenom om du verkligen vill köra med ipod o dator.. för jag tror det bli svårt att få riktigta gig med den utrustningen sen. Dessutom är cd standard på i princip alla klubbar idag.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du inte köra cd?

Vill bara klargöra att DJ är inget man blir över en natt. Det tar lång tid och många timmar av övande, övande och åter övande. Man kan inte bara ta 100 låtar som man tankat på nätet trycka in det i en ipod o tro att man sen blir DJ.

Dock så vill jag inte förstöra dina ambitioner att bli DJ 🙂 För jag har själv vart i din sits en gång i tiden., typ. Men det jag menar är att, tänk igenom om du verkligen vill köra med ipod o dator.. för jag tror det bli svårt att få riktigta gig med den utrustningen sen. Dessutom är cd standard på i princip alla klubbar idag.

Lycka till!

Nja alltså, jag har sett några skit stora Dj och de har inte haft backar med cd skivor, är man bra och golvet gungar spelar det ingen roll. Vill man något kan man lyckas.

🙂

///

Link to comment
Dela på andra sajter

1st Native Instruments traktor, eller Numark Cue

1st Numark Total Control

1st Numark Dj/IO

Allt som behövs. kostar ju en del slantar men det där är bland det bästa som finns

🙂

Men det där var ju inga större summor ändå 🙂. Men vill man ha en sådandär vinyl så man kan ha roligt med 🙂.

Jag är lite sugen på att köpa faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, jag är också riktigt sugen. Men jag kör nog på att spara till en riktig "analog" utrustning till senare skede. Dock tänkte jag kanske köpa lite sånthär till datorn bara för att öva upp förmågorna lite mer.

Men iaf. Traktor Scratch kan du hantera mha en vanlig vinylspelare. Och ska du skaffa en vinylspelare så gör du nog bäst att leta efter Begagnade Technics 1210 eller 1200. Brukar vara 1210 som är standard på största klubbarna. Asfin spelare också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey :rolleyes:.

Men jag har kollat på detta ex, men det kanske inte alls är bra? Har ingen aning. Jag tänkte detta mest som en hobby kanske. Privat fester osv. Sedan om man fastnar för det och har tid satsa mera. Men studio är mitt huvudprojekt 😉

Jo... detta kollade jag in???

DMIX 600 Digital Music

idj2 Numark

idj Numark

Eller är jag lite fel ute kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey 😄.

Men jag har kollat på detta ex, men det kanske inte alls är bra? Har ingen aning. Jag tänkte detta mest som en hobby kanske. Privat fester osv. Sedan om man fastnar för det och har tid satsa mera. Men studio är mitt huvudprojekt 😄

Jo... detta kollade jag in???

DMIX 600 Digital Music

idj2 Numark

idj Numark

Eller är jag lite fel ute kanske?

Bump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ja men då vet jag nivån du siktar på.

jag skulle sattsa på numarkgrejena. Numark är ju ett mer erkännt och beprövat Dj märke. 🙂

Än Technics?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja men då vet jag nivån du siktar på.

jag skulle sattsa på numarkgrejena. Numark är ju ett mer erkännt och beprövat Dj märke. 🙂

Nivå hög låg???? Har noll koll 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

ja men då vet jag nivån du siktar på.

jag skulle sattsa på numarkgrejena. Numark är ju ett mer erkännt och beprövat Dj märke. 🙂

Än Technics?

Såklart inte. Men han sa ju själv att han inte siktade på den nivån.

Syftade på grejerna han länkade till.

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

ja men då vet jag nivån du siktar på.

jag skulle sattsa på numarkgrejena. Numark är ju ett mer erkännt och beprövat Dj märke. 🙂

Nivå hög låg???? Har noll koll 🙂

Ehm

Ja du... Beror på vad man jämför med 🙂

Jömför du dedär med "riktig" hårdavara så är det klart lägre nivå. Men jämför du med andra "allt i ett till hyfsat billig peng" system har jag faktiskt inte så mkt kolla på. Men jag tror de borde vara i övre medelklassen 🙂

Sen vet jag inte direkt något om sånnahär lösningar med en ipod. Har väl mest koll på riktig hårdvara och sånt man kopplar till datorn. Inte ipod 🙂

Och bland de som kopplas till dator har ju Numark ett gäng fina!

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Mitt tips är att köra mp3or (om du inte redan har massvis med singlar:)

te.x en nybörjarmixer med inbyggt ljudkort http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=303574 och sedan NI Traktor.

Med dem grejerna kommer du långt och kan fokusera ditt "lärande" på själva dansgovlet och inte prylarna. (skit i att lära dig beatmixa till en början, traktor har någon autofunktion som fungerar rätt bra.. bry dig bara om hur publiken reagerar på de låtar du kör samt lägg all tid i världen på att skaffa nya låtar, lära dig dem, lyssna, tänka dig låtarna på ett dansgolv osv..)

Edit: och ja då en bärbar dator förstås:)

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...