Jump to content
Annons

Ny låt


Newsec

Recommended Posts

LÅTNAMN: ?

ARTIST/GRUPP: Solid Caliber

GENRE: Rock/Pop

LÅTLÄNGD: 3'52''

KOMPOSITÖR: Joakim

PRODUCENT: Joakim

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 5.27Mb

STATUS: "Snart färdig demo"

LÅTLÄNK: Solid Caliber

Massa kommentarer är välkomna!

//MVH Mikael

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Nu så är låten uppdaterad med bättre vocals...

Hehe.

Hörde inte den innan den blev uppdaterad med bättre vocals.

Kanske tur.

Lät det mer som Eddie Vedder innan?

Eller var det personliga vocals?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det är alldeles för mycket botten och alldeles för burkigt? Rösten är bra men ungefär det enda som låter bra i mixen ... låter som att mellanregistret är helt borta? 🙂

hörde förresten nyss att sången distade lite ... eller kan ju ha hört fel 🙂

men bort med burkljudet och jobba mycket med EQ för att balansera ljudet bättre 🙂 annars skön låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch vad svårt det är detta...

Angående rösten så ska den inte dista eftersom jag lagt en kompressor som klipper av den. Men det är nog för att sångaren har sådan sprucken röst som det låter lite distat.

Och det där med burkigt förstår jag inte riktigt? Ligger det i något speciellt instrument,eller ska jag lyssna mer på helheten i låten?

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

helheten i låten ... mina studiomonitorer borde inte vara så kassa 🙂

alltså trummorna ligger alldeles för långt bort och det enda som låter rent och snyggt är just sången. vet itne vad du kan ha gjort för att fått till burkigheten men testa att svepa EQ:n efter extra mycket burkighet och dra ner dom/den frekvensen 🙂

det bara MÅSTE vara nån annan som hör burkigheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte klaga på monokompabiliteten. 🙂 Nu har jag bara lyssnat genom ett par lurar och då blir det ju extra tydligt, men du borde testa med att panorera ut gitarrer och overhead. Det enda jag egentligen hör av trummorna är virveln för övrigt.

Jag håller med lavrell om basen. Det låter som det är alldeles för mycket som brottas om utrymmet i de lägre frekvenserna, medan diskanten är väldigt svag. Här är en ganska bra artikel om hur man kan få instrumenten att samsas:

http://streamworksaudio.com/contents.php?id=115

Sedan känns reverbet på sången alldeles för smetigt och långt. Det är inte omöjligt att reverbsvansen bidrar till det murriga ljudet. Något större "burkproblem" har jag inte, men det känns som om det ligger en dämpande filt över allt annat än sången.

Komposition: Tyvärr känns låten aningen tradig efter halva lyssningen. Jag antar att det beror på gitarren som i stort sett maler samma ackord rakt igenom: Vers, break, refräng och solo. Mot slutet har du en variation som bryter av. Du skulle nog med fördel kunna lägga in den minst en gång till, och kanske variera den med en snygg gitarrfigur. Förslagsvis innan solopartiet till exempel.

Det påminner en del om några av alla dessa band som dök upp i kölvattnet av Manchestervågen i början av 90-talet. Det finns klar potential, men når inte riktigt fram i nuvarande version IMHO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt lika murrigt och något mer diskant kan jag ana, men nu dominerar sång och virvel nästan totalt.

Jag skulle dra ned sång och virvel först och främst. Sedan återkommer jag till panningen. Allt ligger och bråkar i mitten. Det skapar en enda röra. Ut med gitarrerna minst 30%. Gärna 40-50%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att sänka virvel och sång kan bli problem. I allafall med virvel eftersom jag spelar in trummor med 3 mickar och inte kan göra något med ljudet på bara virveln. Knakse något med EQ?

Sången får jag sänka då.

Och sen får han spela in en akustisk gitarr till så det blir fylligare. För som det är just nu så är det bara en kopiering på en akustisk gitarr. Troligen det som är grötigt då med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en stor skillnad mellan de två verisionerna. För stor. Virveln behöver sänkas och gitarrerna behöver komma fram lite mer. Prova att panorera ut gitarrerna lite så kommer du nog ifrån grötigheten. Strunta i monokompabilitet, det ska låta bra i stereo.

Om du kan få upp diskanten och dämpa basen i gitarrerna lite mer så låter det nog inte så burkigt. Det bästa är ju att spela om dem, men om det inte går så får det ju bli EQ.

Bra låt. Bra ljud i trummorna för att vara 3 mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att sänka virvel och sång kan bli problem. I allafall med virvel eftersom jag spelar in trummor med 3 mickar och inte kan göra något med ljudet på bara virveln.

Du borde kunna göra en hel del med virveln. Den är inte bara stark i mixen, den låter närmickad. Jag gissar att en av de tre mickarna du pratar om satt precis ovanför virveln. Dra ner den regeln så kommer virveln att sänkas.

Hör inte mycket av hihaten, men av det lilla jag hör låter det en del som fasfel. Jag får en känsla av det är inspelat med fyra mickar: en på bastrumman, en på virveln och två överhäng (fast de är panorerade i mitten, därav fasfelet).

Ljudbilden låter som ett fall av eq'a-först-lyssna-sedan.

Jag tycker inte du ska eq'a mer nu, tvärtom. Nollställ all eq och försök finjustera balansen mellan varje spår med enbart nivåer och panorering. Därefter eq'ar du det som mest uppenbart behöver eq'as. Kanske lite topp på sången, lite botten på bas osv...

Nästa steg är ny justering av nivåer (och ev panorering). Fortsätt utveckla mixen, men gå alltid tillbaks till nivå efter varje annan justering.

Det är ett vanligt misstag hos nybörjare att sola varje spår och lägga på pluggar tills det låter sjysst, helt utan att lyssna vad det får för konsekvenser för helheten.

Dagens tips: Lyssna alltid i helheten, vad varje enskilt tweak får för konsekvens.

Edit: stavfel som vanligt

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde kunna göra en hel del med virveln. Den är inte bara stark i mixen, den låter närmickad. Jag gissar att en av de tre mickarna du pratar om satt precis ovanför virveln. Dra ner den regeln så kommer virveln att sänkas.

Hör inte mycket av hihaten, men av det lilla jag hör låter det en del som fasfel. Jag får en känsla av det är inspelat med fyra mickar: en på bastrumman, en på virveln och två överhäng (fast de är panorerade i mitten, därav fasfelet).

Mycket intressant detta. Får väl berätta hur jag spelat in trummorna.

Jag har använt 3 st mickar. En till bastrumman,en till virvel och en till överhäng.

Eftersom jag inte vill spela om trummorna för att jag tyckte tagningen blev bra så kan jag inte sänka ljudet på regeln tyvärr. Det jag prövade nu var att dra ner lite på mellanregistret i trummorna för att sänka virvel snärten.

I de flesta fallen som jag spelat in i riktig studio så tycker jag alla har lagt virveln för lågt. Det är ju trotts allt lite rock över det hela,och då vill jag ha mos i virveln. Men eftersom den blev lite hög nu så får man kompensera lite med EQ:n...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...