Jump to content
Annons

iTunes, eller Mupp-Tunes! >:-(


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

Har precis suttit och gjort backup på en massa grejer. Normalt sett när jag lyssnar på mina mixar och jämför dem mellan varandra så använder jag quicktime men idag så satt jag och lyssnade i iTunes av någon anledning och upptäckte att det inte alls var samma mixar som exporterades ur Logic. Mp3:an i iTunes hade panorerat allt helt åt sidorna i början av mixen för att senare lägga tillbaka panoreringen nästan där den ska vara under resten av låten. Jag blev mycket förbryllad och gick in i Logic igen för att göra ännu en export men samma problem kvarstod. Jag lyssnade i quicktime och där lät allt som det skulle. SÅ då måste ju iTunes vara problemet. Men varför skulle iTunes spela upp samma låt med en helt annan panorering än vad som hörs i Logic och quicktime? I inställningar hittade jag en liten box som var ikryssad. 'Ljudförbättrare' hette den och till höger om den en regel som stod i mitten. Så iTunes ljudförbättrare är någon sorts stereobreddare som stoppar in ett jättelikt hål i mitten av mixen och pannar allt annat åt sidorna. 😆 hmmm ... jag tror jag avstår från den funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har också råkat ut för liknande. Använde ljudförbättrare innan jag började intressera mig för ljudmixing och sådant. Har inte tänkt på vad den gjorde, trodde bara den EQade lite hängmatta typ...

Ja, det var vad jag trodde också. Men nej, den ska leka monsterproducent helt på egen hand! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också råkat ut för liknande. Använde ljudförbättrare innan jag började intressera mig för ljudmixing och sådant. Har inte tänkt på vad den gjorde, trodde bara den EQade lite hängmatta typ...

Ja, det var vad jag trodde också. Men nej, den ska leka monsterproducent helt på egen hand! 😆

Ja det är ju jätte bra 😉, nu behöver man inte ens mixa itunes gör allt, den kör vell snart bilen åt en med.

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också råkat ut för liknande. Använde ljudförbättrare innan jag började intressera mig för ljudmixing och sådant. Har inte tänkt på vad den gjorde, trodde bara den EQade lite hängmatta typ...

Ja, det var vad jag trodde också. Men nej, den ska leka monsterproducent helt på egen hand! 🙂

Ja det är ju jätte bra 🙂, nu behöver man inte ens mixa itunes gör allt, den kör vell snart bilen åt en med.

///

Hehe, ja, tänk vad de kommer på. Det började med förinställda kanalstrippar för olika instrument i Logic och efter det kommer iTunes-revolutionen. Producenter världen över står i kö hos arbetsförmedlingen och A-kassan går i konkurs. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svaret på all arbetslöshet på jorden. Alla vi musiker går i konkurs och söker oss till fösäkringskassan då alla våra kontakter har sumpats. Alla som vi kände var musiker (spelade instru) men vi var mobbade och misslyckades och i hämd blev vi studio/musikproducenter och skulle hämnas på dem med dåliga inspelningar. Men nu fick vi ta skiten ändå.

Damit!

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...