Jump to content
Annons

Musikaffärer bojkottar svenska Grossister


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Ifjol sommar köpte jag en Fenderbas och en Fendergitarr för totalt 30000:- i den här butiken. 🙁

ja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
Ifjol sommar köpte jag en Fenderbas och en Fendergitarr för totalt 30000:- i den här butiken. 😆

ja?

Ja säger detsamma. Du kan inte klandra butiken för att det ser ut som det gör. För övrigt tycker Vallhagen gav ett väldigt bra svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nä nu måste vi lyfta fram kommunism här tror jag så vi får nån rätsida på handeln.... 😆

På vilket sätt kan kommunismen ge dig ett par AKG-lurar? 😉

Kommunismen kan se till att alla butiker får lika villkor... annars kommer handeln att urholkas om det här får fortsätta. Jag är orolig över hur det ser ut.

MRH äger Luthman, 4-sound och Musikbörsen. Som handlare måste man väl ingå nån slags sekt för att få bra inköpspriser. Det är väl som Jehovas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommunismen kan se till att alla butiker får lika villkor... annars kommer handeln att urholkas om det här får fortsätta. Jag är orolig över hur det ser ut.

MRH äger Luthman, 4-sound och Musikbörsen. Som handlare måste man väl ingå nån slags sekt för att få bra inköpspriser. Det är väl som Jehovas...

Jag håller inte med dig (men du kanske skojar?).

Dock, om vi ändå är inne på humor och ironi så kommer vi snart få se kommunism i dess sanna bemärkelse i kapitalismens högborg USA. Vem hade trott att vi där skulle få se statliga banker och statliga bilfabriker (snart är detta genomfört)???!

OCH som ödets extrema ironi så kommer vi kanske få se den amerikanska riksbanken lagom till jul sänka räntan till en sharialagsenlig nivå, nämligen 0 procent (detta är faktiskt ganska troligt). Detta kallar i alla fall jag för stor humor... Det är en spännande tid vi lever i!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kommunismen kan se till att alla butiker får lika villkor... annars kommer handeln att urholkas om det här får fortsätta. Jag är orolig över hur det ser ut.

MRH äger Luthman, 4-sound och Musikbörsen. Som handlare måste man väl ingå nån slags sekt för att få bra inköpspriser. Det är väl som Jehovas...

Jag håller inte med dig (men du kanske skojar?).

Dock, om vi ändå är inne på humor och ironi så kommer vi snart få se kommunism i dess sanna bemärkelse i kapitalismens högborg USA. Vem hade trott att vi där skulle få se statliga banker och statliga bilfabriker (snart är detta genomfört)???!

OCH som ödets extrema ironi så kommer vi kanske få se den amerikanska riksbanken lagom till jul sänka räntan till en sharialagsenlig nivå, nämligen 0 procent (detta är faktiskt ganska troligt). Detta kallar i alla fall jag för stor humor... Det är en spännande tid vi lever i!

Cheers!

Ja och kanske folk over there får hyra en Taliban som kommer med högexplosiva paket till jul istället för en röd försupen lönnfet jultomte. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nä nu måste vi lyfta fram kommunism här tror jag så vi får nån rätsida på handeln.... 😎

På vilket sätt kan kommunismen ge dig ett par AKG-lurar? 🙂

Kommunismen kan se till att alla butiker får lika villkor... annars kommer handeln att urholkas om det här får fortsätta. Jag är orolig över hur det ser ut.

MRH äger Luthman, 4-sound och Musikbörsen. Som handlare måste man väl ingå nån slags sekt för att få bra inköpspriser. Det är väl som Jehovas...

Det är väl snarare kommunism som det är nu med samma ägare till till nästan allt. Ja i alla fall när det gäller musikkedjor. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl snarare kommunism som det är nu med samma ägare till till nästan allt. Ja i alla fall när det gäller musikkedjor. 😄

Förstår inte heller hur kommunism ska kunna motverka eventuell urholkning.

Ska politiker bestämma vilket sortiment som ska finnas i butikerna? Ska politiker bestämma vem butikerna ska handla av och vad alla i kedjan ska ha i lön (och egentligen prestera)?

Ska politiker sitta, "ah, Fender Telecaster is the shit men en Ibanez vill vi inte att våra barn ska spela på" ... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl snarare kommunism som det är nu med samma ägare till till nästan allt. Ja i alla fall när det gäller musikkedjor. 😄

Förstår inte heller hur kommunism ska kunna motverka eventuell urholkning.

Ska politiker bestämma vilket sortiment som ska finnas i butikerna? Ska politiker bestämma vem butikerna ska handla av och vad alla i kedjan ska ha i lön (och egentligen prestera)?

Ska politiker sitta, "ah, Fender Telecaster is the shit men en Ibanez vill vi inte att våra barn ska spela på" ... ?

Klart, Telecaster är ju lagom frikyrkligt och myspoppigt, de som spelar Satans musik använder ju Ibanez.. Det vet man ju! Och så hör du ju på namnet, Ibanez, det bara klingar ondska om't!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Alternativet är att svenska handlare får göra sina inköp från utländska grossister utan tullavgifter och andra extrakostnader.

Då skulle vi få en helt annan prisbild här i Sverige. Då skulle de svenska butikerna omsätta betydligt mer än de gör idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet är att svenska handlare får göra sina inköp från utländska grossister utan tullavgifter och andra extrakostnader.

Då skulle vi få en helt annan prisbild här i Sverige. Då skulle de svenska butikerna omsätta betydligt mer än de gör idag.

Så enkelt är det inte, eftersom tillverkarna hänvisar till den lokale distributören om en handlare vill köpa deras produkter. Det är inte heller någon distributör som vill gå in på en annan distributörs område och sälja till handlare i länder där de inte har officiell distribution, utan det som i så fall återstår för en handlare, är att köpa från en utländsk butik - och det är ju knappast lönt eftersom kunden själv kan köpa till samma pris som handlaren i så fall - utan något marginaltillägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Alternativet är att svenska handlare får göra sina inköp från utländska grossister utan tullavgifter och andra extrakostnader.

Då skulle vi få en helt annan prisbild här i Sverige. Då skulle de svenska butikerna omsätta betydligt mer än de gör idag.

Så enkelt är det inte, eftersom tillverkarna hänvisar till den lokale distributören om en handlare vill köpa deras produkter. Det är inte heller någon distributör som vill gå in på en annan distributörs område och sälja till handlare i länder där de inte har officiell distribution, utan det som i så fall återstår för en handlare, är att köpa från en utländsk butik - och det är ju knappast lönt eftersom kunden själv kan köpa till samma pris som handlaren i så fall - utan något marginaltillägg.

Tillverkarna är ju intresserad av att sälja. Om tillverkarnas försäljning skulle öka om utländska distributörer skötte leveranser till de svenska handlarna till lägre omkostnader, så är dom ju osmarta om dom håller fast vid den struktur som råder idag.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Du har uppenbarligen inte jobbat i butik.

Som om det skulle vara något att skämmas för..?

Que? 😎 Har inte sagt det är nåt att skämmas för. Vad jag menar är att folk säger hur det borde vara och så fast de inte vet vad de pratar om och inte vet hur det går till. Fanns vissa såna dryga typer när jag jobbade i butik som kom in och talade om hur det ska fungera och borde vara. 😄 OBS!!! Säger nu inte att någon här varit det, så ingen mailbombning om att jag påstått det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet är att svenska handlare får göra sina inköp från utländska grossister utan tullavgifter och andra extrakostnader.

Då skulle vi få en helt annan prisbild här i Sverige. Då skulle de svenska butikerna omsätta betydligt mer än de gör idag.

Så enkelt är det inte, eftersom tillverkarna hänvisar till den lokale distributören om en handlare vill köpa deras produkter. Det är inte heller någon distributör som vill gå in på en annan distributörs område och sälja till handlare i länder där de inte har officiell distribution, utan det som i så fall återstår för en handlare, är att köpa från en utländsk butik - och det är ju knappast lönt eftersom kunden själv kan köpa till samma pris som handlaren i så fall - utan något marginaltillägg.

Tillverkarna är ju intresserad av att sälja. Om tillverkarnas försäljning skulle öka om utländska distributörer skötte leveranser till de svenska handlarna till lägre omkostnader, så är dom ju osmarta om dom håller fast vid den struktur som råder idag.

Tillverkaren behöver inte bry sig ett dugg. Om en kund vill ha en specifik produkt, så köper han ju den produkten hos någon som säljer den, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Alternativet är att svenska handlare får göra sina inköp från utländska grossister utan tullavgifter och andra extrakostnader.

Då skulle vi få en helt annan prisbild här i Sverige. Då skulle de svenska butikerna omsätta betydligt mer än de gör idag.

Så enkelt är det inte, eftersom tillverkarna hänvisar till den lokale distributören om en handlare vill köpa deras produkter. Det är inte heller någon distributör som vill gå in på en annan distributörs område och sälja till handlare i länder där de inte har officiell distribution, utan det som i så fall återstår för en handlare, är att köpa från en utländsk butik - och det är ju knappast lönt eftersom kunden själv kan köpa till samma pris som handlaren i så fall - utan något marginaltillägg.

Tillverkarna är ju intresserad av att sälja. Om tillverkarnas försäljning skulle öka om utländska distributörer skötte leveranser till de svenska handlarna till lägre omkostnader, så är dom ju osmarta om dom håller fast vid den struktur som råder idag.

Tillverkaren behöver inte bry sig ett dugg. Om en kund vill ha en specifik produkt, så köper han ju den produkten hos någon som säljer den, helt enkelt.

Kunden kanske köper ett annat fabrikat nån annanstans om priset skenar iväg pga rådande logistik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nu måste vi lyfta fram kommunism här tror jag så vi får nån rätsida på handeln.... 😄

På vilket sätt kan kommunismen ge dig ett par AKG-lurar? 🙂

Kommunismen kan se till att alla butiker får lika villkor... annars kommer handeln att urholkas om det här får fortsätta. Jag är orolig över hur det ser ut.

MRH äger Luthman, 4-sound och Musikbörsen. Som handlare måste man väl ingå nån slags sekt för att få bra inköpspriser. Det är väl som Jehovas...

Du vill alltså att staten påverkar marknadsförhållandena så att din lokala handlare kan hålla samma priser som Thomann? Det är inte kommunism utan protektionism (om man ska vara noggrann, och det ska man ju)

och används av länder oberoende av vart de befinner sig på höger-/vänsterskalan. USA och Frankrike är två exempel.

Vi kommer antagligen att se mindre av protektionism inom EU i framtiden eftersom en av de grundläggande tankarna med projektet just är fri handel mellan medlemsländerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin

reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.

Det är nog olagligt med sådana listor sedan ett antal år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är som du säger, Analogfreak, så håller jag med om att det är illa. Riktigt illa. Jag förstår att detta är ett ämne som upprör mycket i många led.

Självklart ska inte en butik behöva sälja till förlust, om det handlar om ganska små specialbutiker (som ju musikaffärer allt som oftast är). Men läget för svensk musikbransch är illa när konsumenter får rekommendation att handla på internationell postorder (vilket inte alltid är billigast längre, som framkommit i tråden) för att de har större sortiment - av standardprylar. Frågan är vad detta säger mest om. Jag är inte säker på att det säger mest om grossisterna/distributörerna då jag vet att många kämpar hårt för att kunna pressa marginalerna genom exempelvis sammanslagningar. En del av sanningen ligger säkert där, precis som en hel del kan förklaras av den svaga svenska kronan.

Som jag ser det som konsument framförallt en tydlig sak man kan göra. Fråga efter sakerna i butik. Precis som du AF gjorde. Det aktualiserar läget för kedjan tillverkare/distributör/butik för att lösa problemet. Nånstans kan jag tycka att det borde vara efterfrågan som styr, och om det gäller vanliga standardprylar som ett par AKG-lurar så ligger det i allas intresse att det finns tillgängligt i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis som en hel del kan förklaras av den svaga svenska kronan.

Nej, exakt noll av detta kan förklaras av den svaga kronan. När man handlar av tex Thoman så drabbas man i realtid av en sjunkande krona. När man handlar via butik så finns slack (lager, valutasäkringar mm mm) och det tar längre tid innan valutasänkningen slår igenom till 100%.

EDIT: Svenska ....

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Snart får Thomann också slå igen. Då tillverkas och säljs allt direkt i kina.

Min farmor sa alltid att "det står i bibeln att den gula rasen kommer att ta över världen". Hurvida det gör det eller inte vet jag inget om, men hon verkar onekligen haft rätt i det hon sa.

Jaha, gott folk - det är bara att plocka fram kalligrafi-pennorna!!! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om det är som du säger, Analogfreak, så håller jag med om att det är illa. Riktigt illa. Jag förstår att detta är ett ämne som upprör mycket i många led.

Självklart ska inte en butik behöva sälja till förlust, om det handlar om ganska små specialbutiker (som ju musikaffärer allt som oftast är). Men läget för svensk musikbransch är illa när konsumenter får rekommendation att handla på internationell postorder (vilket inte alltid är billigast längre, som framkommit i tråden) för att de har större sortiment - av standardprylar. Frågan är vad detta säger mest om. Jag är inte säker på att det säger mest om grossisterna/distributörerna då jag vet att många kämpar hårt för att kunna pressa marginalerna genom exempelvis sammanslagningar. En del av sanningen ligger säkert där, precis som en hel del kan förklaras av den svaga svenska kronan.

Som jag ser det som konsument framförallt en tydlig sak man kan göra. Fråga efter sakerna i butik. Precis som du AF gjorde. Det aktualiserar läget för kedjan tillverkare/distributör/butik för att lösa problemet. Nånstans kan jag tycka att det borde vara efterfrågan som styr, och om det gäller vanliga standardprylar som ett par AKG-lurar så ligger det i allas intresse att det finns tillgängligt i Sverige.

Jag har suttit och surfat runt på Thomanns webbsida. Det är imponerande lager dom har. I princip allt har dom i lager. Dom är billiga. Det är bara nån enstaka grej som Musikbörsen gjort en tillfällig deal på så Thomann hamnar lite över.

Jag funderar på att bli Thomann-kund då jag bara hört positiva erfarenheter därifrån. Det är billigt, snabbt och det är enkelt. Jag skulle inte behöva tjata på dom för att par AKG-lurar. Dom har allt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jurgendirect (oregistrerad)
Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin

reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.

Det är nog olagligt med sådana listor sedan ett antal år.

Det finns såna "listor" inom hemelektroniksbranschen från Bl.a. Apple, Bose och Samsung

Redigerat av jurgendirect
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin

reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.

Det är nog olagligt med sådana listor sedan ett antal år.

Det finns såna "listor" inom hemelektroniksbranschen från Bl.a. Apple, Bose och Samsung

Listpriserna är bara ett rekommenderat pris som är utgångspunkt när butikernas rabatter beräknas. En sådan lista med priser är inte olaglig. Det är däremot olagligt att tvinga butikerna att hålla ett visst pris eftersom det är lag på fri prissättning i Sverige. Det finns inte ens någon lag som hindrar att man säljer allting till förlust (det skulle vara fullt möjligt att göra det i någon månad eller två och strunta i att betala fakturorna, så har den oseriöse ändå tjänat rejält med pengar eftersom han har sålt massor av varor så billigt - och så står sedan någon "målvalt" som VD för företaget och pengarna är flyttade i flera steg till utländska konton...). Det är säkert också därför vissa distributörer är försiktigare än andra, eftersom de är rädda att någon oseriös handlare kommer in och dumpar priserna och förstör marknaden totalt, som det har skett i datorbranschen, där man sedan många år tillbaks får vara glad om det är typ 5% marginal...

Att sedan den försiktigheten går till överdrift i vissa fall, är en annan fråga... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin

reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.

Det är nog olagligt med sådana listor sedan ett antal år.

Det finns såna "listor" inom hemelektroniksbranschen från Bl.a. Apple, Bose och Samsung

Listpriserna är bara ett rekommenderat pris som är utgångspunkt när butikernas rabatter beräknas. En sådan lista med priser är inte olaglig. Det är däremot olagligt att tvinga butikerna att hålla ett visst pris eftersom det är lag på fri prissättning i Sverige. Det finns inte ens någon lag som hindrar att man säljer allting till förlust (det skulle vara fullt möjligt att göra det i någon månad eller två och strunta i att betala fakturorna, så har den oseriöse ändå tjänat rejält med pengar eftersom han har sålt massor av varor så billigt - och så står sedan någon "målvalt" som VD för företaget och pengarna är flyttade i flera steg till utländska konton...). Det är säkert också därför vissa distributörer är försiktigare än andra, eftersom de är rädda att någon oseriös handlare kommer in och dumpar priserna och förstör marknaden totalt, som det har skett i datorbranschen, där man sedan många år tillbaks får vara glad om det är typ 5% marginal...

Att sedan den försiktigheten går till överdrift i vissa fall, är en annan fråga... 😎

Vissa butikskedjor får så pass låga inköpspris av grossister vid beställning av stora kvantiteter så att butikens utpris till kund inkl moms ibland är lägre än ordinarie inköpspris. Detta ställer till det för andra butiker som då ser det helt ointressant att ta hem produkter från en grossist som gör så.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin

reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.

Det är nog olagligt med sådana listor sedan ett antal år.

Det finns såna "listor" inom hemelektroniksbranschen från Bl.a. Apple, Bose och Samsung

Listpriserna är bara ett rekommenderat pris som är utgångspunkt när butikernas rabatter beräknas. En sådan lista med priser är inte olaglig. Det är däremot olagligt att tvinga butikerna att hålla ett visst pris eftersom det är lag på fri prissättning i Sverige. Det finns inte ens någon lag som hindrar att man säljer allting till förlust (det skulle vara fullt möjligt att göra det i någon månad eller två och strunta i att betala fakturorna, så har den oseriöse ändå tjänat rejält med pengar eftersom han har sålt massor av varor så billigt - och så står sedan någon "målvalt" som VD för företaget och pengarna är flyttade i flera steg till utländska konton...). Det är säkert också därför vissa distributörer är försiktigare än andra, eftersom de är rädda att någon oseriös handlare kommer in och dumpar priserna och förstör marknaden totalt, som det har skett i datorbranschen, där man sedan många år tillbaks får vara glad om det är typ 5% marginal...

Att sedan den försiktigheten går till överdrift i vissa fall, är en annan fråga... 😎

Vissa butikskedjor får så pass låga inköpspris av grossister vid beställning av stora kvantiteter så att butikens utpris till kund inkl moms ibland är lägre än ordinarie inköpspris. Detta ställer till det för andra butiker som då ser det helt ointressant att ta hem produkter från en grossist som gör så.

Ja - DET är definitivt inte bra, även om man måste acceptera att de som säljer mycket måste premieras för det och få bättre rabatter än de som säljer betydligt mindre. Det borde däremot inte bli så enorm skillnad att en sällanköpshandlare måste sälja till förlust för att kunna hålla det pris som har etablerat sig som "streetprice", för då handlar det i praktiken om konkurrensbegränsning... Det är inte heller bra när butikernas inköpspriser (utan extra kvantitetsrabatter) hamnar högre än vad en slutkund kan köpa prylarna för i Tyskland - för så är det också i vissa fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

jurgendirect (oregistrerad)
Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin

reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.

Det är nog olagligt med sådana listor sedan ett antal år.

Det finns såna "listor" inom hemelektroniksbranschen från Bl.a. Apple, Bose och Samsung

Listpriserna är bara ett rekommenderat pris som är utgångspunkt när butikernas rabatter beräknas. En sådan lista med priser är inte olaglig. Det är däremot olagligt att tvinga butikerna att hålla ett visst pris eftersom det är lag på fri prissättning i Sverige. Det finns inte ens någon lag som hindrar att man säljer allting till förlust (det skulle vara fullt möjligt att göra det i någon månad eller två och strunta i att betala fakturorna, så har den oseriöse ändå tjänat rejält med pengar eftersom han har sålt massor av varor så billigt - och så står sedan någon "målvalt" som VD för företaget och pengarna är flyttade i flera steg till utländska konton...). Det är säkert också därför vissa distributörer är försiktigare än andra, eftersom de är rädda att någon oseriös handlare kommer in och dumpar priserna och förstör marknaden totalt, som det har skett i datorbranschen, där man sedan många år tillbaks får vara glad om det är typ 5% marginal...

Att sedan den försiktigheten går till överdrift i vissa fall, är en annan fråga... 😄

Bose och Apple har strypt leverans till fleratalet butiker som inte håller "listans" priser. Så visst finns det listor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin

reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.

Det är nog olagligt med sådana listor sedan ett antal år.

Det finns såna "listor" inom hemelektroniksbranschen från Bl.a. Apple, Bose och Samsung

Listpriserna är bara ett rekommenderat pris som är utgångspunkt när butikernas rabatter beräknas. En sådan lista med priser är inte olaglig. Det är däremot olagligt att tvinga butikerna att hålla ett visst pris eftersom det är lag på fri prissättning i Sverige. Det finns inte ens någon lag som hindrar att man säljer allting till förlust (det skulle vara fullt möjligt att göra det i någon månad eller två och strunta i att betala fakturorna, så har den oseriöse ändå tjänat rejält med pengar eftersom han har sålt massor av varor så billigt - och så står sedan någon "målvalt" som VD för företaget och pengarna är flyttade i flera steg till utländska konton...). Det är säkert också därför vissa distributörer är försiktigare än andra, eftersom de är rädda att någon oseriös handlare kommer in och dumpar priserna och förstör marknaden totalt, som det har skett i datorbranschen, där man sedan många år tillbaks får vara glad om det är typ 5% marginal...

Att sedan den försiktigheten går till överdrift i vissa fall, är en annan fråga... 😄

Bose och Apple har strypt leverans till fleratalet butiker som inte håller "listans" priser. Så visst finns det listor!

Vilka butiker då? Låter rätt osannolikt då Apples datorer säljs genom flera distributörer och marginalerna är så små att det inte lönar sig att sälja dom för billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...