Jump to content
Annons

Can not open project


eyestoeyes

Recommended Posts

Hej!

Har fått ett problem med ett par av mina project filer i SX 2.

När jag ska öppna projectet står det bara "Can not open project"

Har sett att ett par andra haft problem med det här samt andra forum men aldrig sett en lösning.

Tänkte bara höra om någon hört något om det eller om det bara är att börja pussla ihop wav filerna. Tappar allt arbete med mixning dock.

Hälsningar

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan komma på två olika anledningar till att projektet inte går att öppna. Det första är att filen är korrupt. Då är det inte så mycket att göra det.

Det andra är att projektet är sparat i en senare version av Cubase (SX3 eller 4). Linus på forumet gav för länge sedan tips på hur du fick Cubase att godta ett projekt ändå. Om jag minns rätt ska man öppna projectfilen med en hex-editor och leta upp en sträng som berättar vilken version projektet är skapat för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan komma på två olika anledningar till att projektet inte går att öppna. Det första är att filen är korrupt. Då är det inte så mycket att göra det.

Det andra är att projektet är sparat i en senare version av Cubase (SX3 eller 4). Linus på forumet gav för länge sedan tips på hur du fick Cubase att godta ett projekt ändå. Om jag minns rätt ska man öppna projectfilen med en hex-editor och leta upp en sträng som berättar vilken version projektet är skapat för.

Tack för svaret.

Nu har jag lite att testa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är nån dålig plugg som orsakar problemet kan du prova att döpa om mappen VSTPlugins till t ex VSTPluginsX. Då hittar inte Cubase pluggarna och kommer att öppna projektet med en varningslista om att pluggarna saknas. Spara i så fall varningslistan, så vet du vilka pluggar som används i projektet.

Om det går att öppna projektet då så vet du att det är fel på nån av pluggarna. Skulle det ändå inte gå att öppna så är det bara att döpa tillbaka mappen till VSTPlugins, då är det nåt annat fel.

Är det fel på nån av pluggarna kan du skapa en tom mapp som heter VSTPlugins, bredvid VSTPluginsX.

Kolla i listan som du sparade och börja flytta över pluggarna en efter en till den nya mappen. Starta om Cubase (hela programmet) efter varje flyttning och öppna därefter projektet. När projektet inte startar längre så vet du att det är det den sist flyttade pluggen det är fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...