Jump to content
Annons

Hjälp jag maxar ut min CPU


Tobbe

Recommended Posts

Jag funder lite kring varför min cpu går i taket. Jag har för ett tag sedan införskaffat ett DIGI 002 rack. Det funkar bra men jag har ett ganska stort problem med att min processor går i taket snabbt som f_n när jag kör protool. I SX klarar jag att använda massa audiospår och massa pluggar men i Protools går processorn i taket efter bara ett litet gäng audiospår och lite Reason synthar. Jag har jobbat med Protools på en G3 400mhz som har gått bättre. Det är inte det att mitt Win XP är dåligt optimerat för det har jag grejat med en massa och allt annat går som en klocka. Vad skall jag göra: Jag har själv funderat på följande:

Mitt via chip fungerar intet bra med digi002an

Jag förväntar mig för mycket av min Celron2,2 GHz (tror jag ej)

Digi funkar almänt dåligt med PC

Jag borde sälja min pc och skaffa en mac i stället

Om någon är sugen på att forka vidare åt mig så har min dator följande spedcifikationer.

2,2 ghz celron

512 ddrram 400 mhz

40 gb maxtor disk + 120 gb ibm deskstar 160 ??? båda 7200 rpm

Ett shutle morderkort med något via chip

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är kanske helt enkelt så, att ProTools behöver mer kraft än Cubase...?

För övrigt är ju knappast Celeron att rekommendera för musikapplikationer. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)

Kör på Mac och har själv ingen erfarenhet av PC men detta kan man läsa på Digidesigns hemsida:

Supported CPU Models & Requirements

The following CPUs are required for best performance with the Digi 002 Rack:

Intel Pentium 4 or Xeon CPUs running at 2.0 GHz (or faster)

AMD AthlonXP 2000+ CPUs (or faster)

Kolla någon av de här länkarna så kan du läsa mer om vad som rekomenderas.

http://www.digidesign.com/compato/xp/002rack/

http://www.digidesign.com/compato/xp/002/

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, tyvärr är det nog kanske så att Celeron'en är lite för klen, då systemkraven som HaraldS postade talade om att det behövs en CPU på runt 2GHz.

Men problemet är att en Celeron 2,2GHz inte är lika snabb som t.ex. en Pentium 4 2GHz eller motsvarande AMD, tyvärr... 🙁

För du har väl de senaste VIA-drivrutinerna installerade? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Står du ut med att vänta tills efter CeBIT, så kommer nästa generation från Intel, ny CPU-sockel och nya chipset... Då kommer du att få ännu bättre prestanda - och slipper bli besviken på att du betalar för mycket nu - och om du köper en "gammal" Northwood-processor då, så kommer de att ha sjunkit i pris eftersom de nya lanseras.

Jag menar alltså inte Prescott, som har visat sig ha samma prestanda eller i vissa lägen sämre prestanda än Northwood-processorerna - trots att det påstås vara en ordentlig förbättring och lanseras som en stor nyhet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tala om ifall jag är fel ute men funkar inte 400Mhz DDR minnen bara med 800Mhz FSB CPU:er??

😕

Tyvärr är det nog så att du bör ha en P4 2ghz+,

Vilken protools version kör du?

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...