Jump to content
Annons

Rädda trasig hårddisk


rainydays

Recommended Posts

Dethär ska inte hända mig. Jag gör backup dagligen.

Men just idag hade jag rensat backupdisken för jag skulle göra en bootningsbar spegel av min systemdisk på den istället för enskilda mappar som det var innan. Detta för att jag skulle uppgradera till leopard och ville ha ett enkelt sätt att återställa på om något skulle gå fel. (såhär i efterhand jäkligt korkat gjort, men vad kunde gå fel på den korta tiden?)

Så vad händer mitt i allt ihop?

Click...click...click..click..

Hårdisken dör långsamt framför mina öron och operativet fryser till is. På backupdisken ligger ett fåtal filer och ingen av dem av direkt värde för mig.

På den döda disken ligger över ett år av hårt arbete som ska färdigställas och levereras till min kund i januari.

Lägg där till ett otal musikprojekt, bilder, texter etc.

Så nu efter att paniken lagt sig och ångesten börjat ila fram i mina ådror inser jag att jag kommer att få lägga ut en massa pengar på att få tillbaka informationen.

Jag hade hoppats på att det skulle röra sig om 5-6000kr, men det verkar snarare kunna hamna på 15-20 000kr. Något jag inte har just nu eftersom jag lever på brödsmulor fram tills (om) jag levererar produkten i januari. Men jag får försöka lösa det på något sätt.

Så, till min fråga (förlåt jag var tvungen att skriva av mig lite ångest).

Vilka företag känner ni till som återställer data från fysiskt trasiga hårddiskar? Har ni några erfarenheter av dem?

De jag har hittat är

http://www.aurora.se/ - Har jag sett många referera till förrut. Verkar ha ok priser.

http://ahlbergdata.se/ - Har jag även där sett många referenser till. Också helt ok priser.

http://www.soondata.se/ - Ett stort plus att de gör kostnadsfri analys. Men är de seriösa?

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fan, jävla skit!

Jag var med om nåt liknande, fast värre. Bytte från stationär till laptop och i det lilla glappet däremellan lade jag allt på en USB-disk. Och så hade vi fest, och den blev snodd. Det var all musik jag gjort från jag var 16 till 23 som inte fanns på skiva. Det var liksom aj.

Kan tyvärr inte hjälpa med någon lösning, bara lite medlidande och en klapp på ryggen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En knep som ibland kan fungera är att frysa in hårddisken ett tag. Jag har lyckats med detta på en disk som kraschade. Fick igång den så pass länge att jag kunde rädda det mesta.

Så innan du skickar in den så tycker jag att du ska testa det. Men använd den inte som operativdisk då, utan stoppa in den i en annan dator.

Mvh / Fredster

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan vad jag lider med dig! 😆

Enligt mina erfarenheter är http://www.ibas.se bäst men ofta också dyrast. De har en mängd olika sätt att få fram datat och något bör funka. De har klarat att få fram data ur diskar där tonhuvudet lekt plog i skivan (inte allt men mycket).

Lycka till (håller tummarna)!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade en egen disk där backuperna låg och du bara raderat dem på vanlig väg så finns det en chans att alla eller åtminstone delar av dem finns kvar. Windows filsystem är trevligare än Unix för filåterställning, men det är inte omöjligt att rädda filer även i Unix.

Det viktiga att tänka på är att du under inga omständigheter ska skriva några nya filer till backupdisken överhuvudtaget. Anslut den till en fungerande Mac och jaga tag i ett program som kan scanna disken efter raderade filer, här är ett exempel:

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Skulle det vara så att du inte kan återställa några filer så kan du också testa att ansluta system-disken till en annan Mac. Även om operativsystemet inte startar på den så är det inte omöjligt att det fortfarande går att läsa delar av disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Men om disken är död rent mekaniskt så går det inte att scanna den ju. På beskrivningen av kraschen låter det som att disken inte fungerar alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

En knep som ibland kan fungera är att frysa in hårddisken ett tag. Jag har lyckats med detta på en disk som kraschade. Fick igång den så pass länge att jag kunde rädda det mesta.

Jag tror inte jag vågar laborera mer med den ärligt talat. Sist jag testade den så började den tjuta, så jag är lite orolig att skivorna kommer att förstöras om jag låter den gå längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

En knep som ibland kan fungera är att frysa in hårddisken ett tag. Jag har lyckats med detta på en disk som kraschade. Fick igång den så pass länge att jag kunde rädda det mesta.

Jag tror inte jag vågar laborera mer med den ärligt talat. Sist jag testade den så började den tjuta, så jag är lite orolig att skivorna kommer att förstöras om jag låter den gå längre.

Det hände oss när vi spelade in i en studio, la den i kylen men det hjälpte inte, fick göra om allt. Tror inte du ska laborera heller 🙂. Se till att inte röra den eller något och få iväg den så fort som möjligt. Men det är ju inte säkert att det går att rädda allt ändå :/.

Fan va tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det vara så att du inte kan återställa några filer så kan du också testa att ansluta system-disken till en annan Mac. Även om operativsystemet inte startar på den så är det inte omöjligt att det fortfarande går att läsa delar av disken.

Tack för tipset Majken. Jag insåg också detta innan jag somnade och satte igång en scanning. Desvärre verkar det ganska kört. Det fanns en del filer som gick att rädda, men inga av de mest värdefulla fanns kvar eller var hela. Men det var värt ett försök iaf.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Dan Tingelöf i Söderhamn har räddat laptophårddisk åt mig ett par ggr.

www.elektronikdata.se

E-mail dan@elektronikdata.se

Telefoner

0270-15505

070-5862105

Han har aldrig gått bet med nått hittils som pajay för mig.

Stackars Rainy Days. Hoppas det går bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns en norsk firma som brukar betrakas som bäst för sånt här. Men din disk har ju inte skadats av yttre faktorer så det finns nog

gott hopp om att data ska gå att rädda utan att det blir enormt dyrt. Är det kontroller kortet som har pajat så kanske du klarar dig

med 5000-6000 kronor. Är det mekaniskt fel så drar det nog iväg. Det jag funderar på är om det inte går att rädda något från

din raderade backup. Den skulle jag vara minst lika rädd om idag som orginaldisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag funderar på är om det inte går att rädda något från din raderade backup. Den skulle jag vara minst lika rädd om idag som orginaldisken.

Jag har som sagt gjort en scan på backupdisken utan positiva resultat. Men jag ska försöka ge min in på den med en hexeditor och se om jag kan få tag på de filer som är plain text iaf. Eftersom den inte borde vara fragmenterad så borde det gå så länge informationen inte blivit överskriven. Det har jag gjort förr i tin. Men de stora binära filerna kan jag nog glömma att återskapa för hand.

Jag har i vilket fall som helst skickat iväg disken nu. Hoppas innerligt att det går att hämta innehållet på den.

Nu ska jag se till att ordna dendär tredje backupen. För detta ska inte få hända igen. Även om jag har slö uppkoppling uppströms så blir det nog säkrast att köra en fjärrbackup av något slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i vilket fall som helst skickat iväg disken nu. Hoppas innerligt att det går att hämta innehållet på den.

Lycka till! OCH som sagt, din backupdisk kan vara enklare att återställa än den som kraschade. Snacka med firman om dom vill ha den också (för tex kostnadsförslag).

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det jag funderar på är om det inte går att rädda något från din raderade backup. Den skulle jag vara minst lika rädd om idag som orginaldisken.

Jag har som sagt gjort en scan på backupdisken utan positiva resultat. Men jag ska försöka ge min in på den med en hexeditor och se om jag kan få tag på de filer som är plain text iaf. Eftersom den inte borde vara fragmenterad så borde det gå så länge informationen inte blivit överskriven. Det har jag gjort förr i tin. Men de stora binära filerna kan jag nog glömma att återskapa för hand.

Jag har i vilket fall som helst skickat iväg disken nu. Hoppas innerligt att det går att hämta innehållet på den.

Nu ska jag se till att ordna dendär tredje backupen. För detta ska inte få hända igen. Även om jag har slö uppkoppling uppströms så blir det nog säkrast att köra en fjärrbackup av något slag.

Du får vara lite mer specifk om vad du har gjort för "scan".

Link to comment
Dela på andra sajter

Sucks!

Hoppas du får ordning på det.

Hände mig för några år sen:

Hårddisken började krångla och jag hade inte någon backup på mycket länge så jag tänkte "dags att köpa en ny". Och mycket riktigt, strax efter kopieringen la den av. Puh. Tyvärr så bröt även den nya disken ihop efter några dagar så där försvann snopet en hel del. Ouch!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hej

Såg din annons, vet att det var ett tag sen men ändå kan det vara bra att veta, om du eller någon annan får fler liknande problem i framtiden. Samma sak hände med min hårddisk, letade efter ett företag som kunde få tillbaka vad som gått förlorat på min döda hårddisk, och jag hittade ett företag som heter Deadhardrive. Först var jag ganska skeptisk för att jag var tvungen att skicka min hårddisk till Kina, men priset allt inkluderat slutade på 4300 kr vilket var mer än halva priset billigare än de andra företagen jag hittade, så jag bestämde mig för att andvända mig av dem. Resultatet var jätte bra, jag fick all förlorad data tillbaka.

Så skulle rekomendera dem.

/Anna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...