Jump to content
Annons

test av nya pluggar


Anders F

Recommended Posts

Jag har lyssnat och är inte imponerad över Soundet. Jag hade ju kunnat vara snäll och säga att det låter jättebra... men då hade jag ju inte varit ärlig.

Man ska alltid vara ärlig. Vad i soundet är det som inte låter bra? Eller är det en smaksak det handlar om?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på ☺️

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 😄

MVH

Anders

Absolut!! Att anvanda hardware inserts ar precis som att slanga pa en plugg.

Ett av skalen till att pro studios anvande PTHD. Dom som har skippat sina stora bord iaf. Sa lange man kor med digi interface eller lynx aurora som har samma latency som digis sa ADC kompenserar ratt.

Med andra interface som tex apogee behover man forst rakna ut delay tiden. Men de ar ju inte sa jobbigt iofs.

Pluggar ar ju fortfarande inte i narheten av hardware. Sarskilt compressorer. Sa kor pa bara. 😄

Gott att installationen gick fint. Korten kan ju va lite knepigt att fa dit.

Sarskillt HD3 i en mac pro. Tredje kortet fins det typ ingen plats for

MVH

Redigerat av J.Westling
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på ☺️

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 😄

MVH

Anders

Absolut!! Att anvanda hardware inserts ar precis som att slanga pa en plugg.

Ett av skalen till att pro studios anvande PTHD. Dom som har skippat sina stora bord iaf. Sa lange man kor med digi interface eller lynx aurora som har samma latency som digis sa ADC kompenserar ratt.

Med andra interface som tex apogee behover man forst rakna ut delay tiden. Men de ar ju inte sa jobbigt iofs.

Pluggar ar ju fortfarande inte i narheten av hardware. Sarskilt compressorer. Sa kor pa bara. 😄

Gott att installationen gick fint. Korten kan ju va lite knepigt att fa dit.

Sarskillt HD3 i en mac pro. Tredje kortet fins det typ ingen plats for

MVH

Jag tyckte core kortet var struligast att få dit. Va som att det var lite för stort. Men om man lät bakänden åka ner så mycket det gick först så gick det att få dit 🙂 Kan tänka mig att tredje kortet är ett pill, det va inte mycket plats kvar i mac:en nu.

Lite hardware måste det ju komma dit. Funderar på att i framtiden köpa till en digi192 interface som jag sagt tidigare och använda digi96 enbart till hardware. Men men, det är ju ett tag dit och jag är supernöjd med det jag har nu!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på ☺️

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 😄

MVH

Anders

Absolut!! Att anvanda hardware inserts ar precis som att slanga pa en plugg.

Ett av skalen till att pro studios anvande PTHD. Dom som har skippat sina stora bord iaf. Sa lange man kor med digi interface eller lynx aurora som har samma latency som digis sa ADC kompenserar ratt.

Med andra interface som tex apogee behover man forst rakna ut delay tiden. Men de ar ju inte sa jobbigt iofs.

Pluggar ar ju fortfarande inte i narheten av hardware. Sarskilt compressorer. Sa kor pa bara. 😄

Gott att installationen gick fint. Korten kan ju va lite knepigt att fa dit.

Sarskillt HD3 i en mac pro. Tredje kortet fins det typ ingen plats for

MVH

Menar du att man inte har delay kompensering när man kör Apogee kort i ett HD system?

Det verkar helt osannolikt. Är det så är det som att köpa PT LE fast sketdyrt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på 🙂

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 🙂

MVH

Anders

Absolut!! Att anvanda hardware inserts ar precis som att slanga pa en plugg.

Ett av skalen till att pro studios anvande PTHD. Dom som har skippat sina stora bord iaf. Sa lange man kor med digi interface eller lynx aurora som har samma latency som digis sa ADC kompenserar ratt.

Med andra interface som tex apogee behover man forst rakna ut delay tiden. Men de ar ju inte sa jobbigt iofs.

Pluggar ar ju fortfarande inte i narheten av hardware. Sarskilt compressorer. Sa kor pa bara. 😎

Gott att installationen gick fint. Korten kan ju va lite knepigt att fa dit.

Sarskillt HD3 i en mac pro. Tredje kortet fins det typ ingen plats for

MVH

Jag tyckte core kortet var struligast att få dit. Va som att det var lite för stort. Men om man lät bakänden åka ner så mycket det gick först så gick det att få dit 🙂 Kan tänka mig att tredje kortet är ett pill, det va inte mycket plats kvar i mac:en nu.

Lite hardware måste det ju komma dit. Funderar på att i framtiden köpa till en digi192 interface som jag sagt tidigare och använda digi96 enbart till hardware. Men men, det är ju ett tag dit och jag är supernöjd med det jag har nu!

MVH

Anders

Både Lynx och med SSLs AD/DA är väl billigare per kanal än Digi192 om Digi inte sänkt priset på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på 🙂

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 🙂

MVH

Anders

Absolut!! Att anvanda hardware inserts ar precis som att slanga pa en plugg.

Ett av skalen till att pro studios anvande PTHD. Dom som har skippat sina stora bord iaf. Sa lange man kor med digi interface eller lynx aurora som har samma latency som digis sa ADC kompenserar ratt.

Med andra interface som tex apogee behover man forst rakna ut delay tiden. Men de ar ju inte sa jobbigt iofs.

Pluggar ar ju fortfarande inte i narheten av hardware. Sarskilt compressorer. Sa kor pa bara. 😎

Gott att installationen gick fint. Korten kan ju va lite knepigt att fa dit.

Sarskillt HD3 i en mac pro. Tredje kortet fins det typ ingen plats for

MVH

Jag tyckte core kortet var struligast att få dit. Va som att det var lite för stort. Men om man lät bakänden åka ner så mycket det gick först så gick det att få dit 🙂 Kan tänka mig att tredje kortet är ett pill, det va inte mycket plats kvar i mac:en nu.

Lite hardware måste det ju komma dit. Funderar på att i framtiden köpa till en digi192 interface som jag sagt tidigare och använda digi96 enbart till hardware. Men men, det är ju ett tag dit och jag är supernöjd med det jag har nu!

MVH

Anders

Både Lynx och med SSLs AD/DA är väl billigare per kanal än Digi192 om Digi inte sänkt priset på den.

Inte en aning. Sånt där är ju självklart man kollar upp när det är aktuellt. Sedan har jag tråden jag startade innan köpet att gå tillbaka till också där det kom lite tips på ADDA till HD 🙂

Sedan tycker jag att digidesigns Interface är j-vligt snygga. MEn det är ju en annan femma 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på 🙂

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 🙂

MVH

Anders

Absolut!! Att anvanda hardware inserts ar precis som att slanga pa en plugg.

Ett av skalen till att pro studios anvande PTHD. Dom som har skippat sina stora bord iaf. Sa lange man kor med digi interface eller lynx aurora som har samma latency som digis sa ADC kompenserar ratt.

Med andra interface som tex apogee behover man forst rakna ut delay tiden. Men de ar ju inte sa jobbigt iofs.

Pluggar ar ju fortfarande inte i narheten av hardware. Sarskilt compressorer. Sa kor pa bara. 🙂

Gott att installationen gick fint. Korten kan ju va lite knepigt att fa dit.

Sarskillt HD3 i en mac pro. Tredje kortet fins det typ ingen plats for

MVH

Jag tyckte core kortet var struligast att få dit. Va som att det var lite för stort. Men om man lät bakänden åka ner så mycket det gick först så gick det att få dit 🙂 Kan tänka mig att tredje kortet är ett pill, det va inte mycket plats kvar i mac:en nu.

Lite hardware måste det ju komma dit. Funderar på att i framtiden köpa till en digi192 interface som jag sagt tidigare och använda digi96 enbart till hardware. Men men, det är ju ett tag dit och jag är supernöjd med det jag har nu!

MVH

Anders

Yes.. Kop en riktigt bra buss comp som forsta pryl.

Och anvand inte 96:an om du har en 192. Kor basta convertern for outboards samt for lyssning.. Om jag var dig skulle jag nar det sen blir aktuellt salja 96:an och kopa en aurora 16. kostar lika som en 192 dock 10ggr battre, samt att du far samma I/O som en 192:a och en 96:a tillsammans.

Tappade hakan forsta gangen jag horde min, och jag hade en 96:a innan. 🙂

Bara ett tips. Nu ska jag sluta gora reklam for auroran, kunde inte lata bli bara, sorry 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

SSL är rätt coola också.

EDIT: Utseende mässsigt alltså.

Har inte hört dom än.

Håller med om Lynx, låter kanon!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på 🙂

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 🙂

MVH

Anders

Absolut!! Att anvanda hardware inserts ar precis som att slanga pa en plugg.

Ett av skalen till att pro studios anvande PTHD. Dom som har skippat sina stora bord iaf. Sa lange man kor med digi interface eller lynx aurora som har samma latency som digis sa ADC kompenserar ratt.

Med andra interface som tex apogee behover man forst rakna ut delay tiden. Men de ar ju inte sa jobbigt iofs.

Pluggar ar ju fortfarande inte i narheten av hardware. Sarskilt compressorer. Sa kor pa bara. 😎

Gott att installationen gick fint. Korten kan ju va lite knepigt att fa dit.

Sarskillt HD3 i en mac pro. Tredje kortet fins det typ ingen plats for

MVH

Menar du att man inte har delay kompensering när man kör Apogee kort i ett HD system?

Det verkar helt osannolikt. Är det så är det som att köpa PT LE fast sketdyrt.

Nee. kompenseringen funkar givetvis. men man maste manuellt kolla latencyn och sen skriva in vardet i PT, eftersom apogee inte har samma latency som en digi converter.

Dock behover man bara gor det en gang och sen spara en I/O template som man sedan anvander i alla sessions.

Sa det ar ju inte sa jobbigt m.a.o

Edit: Detta galler givetvis bara hardware insterts. Plugg latency har ju inget me convertern att gora..

Redigerat av J.Westling
Link to comment
Dela på andra sajter

Nee. kompenseringen funkar givetvis. men man maste manuellt kolla latencyn och sen skriva in vardet i PT, eftersom apogee inte har samma latency som en digi converter.

Dock behover man bara gor det en gang och sen spara en I/O template som man sedan anvander i alla sessions.

Sa det ar ju inte sa jobbigt m.a.o

Det blir väl jobbigt att blanda omvandlare då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har lyssnat och är inte imponerad över Soundet. Jag hade ju kunnat vara snäll och säga att det låter jättebra... men då hade jag ju inte varit ärlig.

Man ska alltid vara ärlig. Vad i soundet är det som inte låter bra? Eller är det en smaksak det handlar om?

MVH

Anders

Jag tycker att det låter instängt och grötigt... Inte väldigt grötigt men jag anar en grötig nyans. Jag vill också ha mer headroom.

Men bortsett från det så var det bra! Snyggt spelat! 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

På ren ryggmärgskänsla vill jag minnas att Back in black inte var såhär bred, tycker det saknas lite av den där köttigheten originalet har också.. ( har du fipplat med dietbass-knappen? 😎) men mest tänkte jag att du skulle snubbla på riffet mer än du gjorde.

Skulle vara kul o höra en lite fetare version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee. kompenseringen funkar givetvis. men man maste manuellt kolla latencyn och sen skriva in vardet i PT, eftersom apogee inte har samma latency som en digi converter.

Dock behover man bara gor det en gang och sen spara en I/O template som man sedan anvander i alla sessions.

Sa det ar ju inte sa jobbigt m.a.o

Det blir väl jobbigt att blanda omvandlare då?

Nja det ar lugnt.

Man kan andra latency varde for varje I/O kanal. de ar bara se till att man andrar pa ratt interface.

PT ser alla kopplade interface som 192:or anven om du har en apogee inkopplad. Sa tex har du en apogee och en 192:a, sa ser det ut som du har tva 192:or.

Sa se till att andra pa ratt interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nu var det inte det som var vitsen med filen, få kritik på mixningen. Det var pluggarna det var frågan om. Jag har ju hört vad Anders är kapabel till när det gäller mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad det händer saker i tråden. Vad kul!

Jag ska försöka svara lite, men lär säkert missa något.

Analigfreak. Att det låter instängt va ett litet medvetet val av mig. Det kanske inte är bra, men jag testade iaf att göra det så 😆

Lundin: Ja, att försöka få som orginalet är nog en omöjligt. Satte faktiskt på det och lyssnade nu. Allting låter ju sådär mer ACDC helt enkelt än vad jag kan få till det 😆 Men mer tryck och kött går ju alltid försöka att fixa. Och orginalet är inte lika brett heller 😄 Känner mig dock inte helt 100% på alla nya pluggar så det tar nog ett litet tag tills man lärt sig karaktäerna ordentligt hos dem.

Freddie: Där kände vi tvärt om varandra. Tyckte om soundet på trummorna men den härliga low-mid fokuset som smäller igenom 🙂 Jag tyckte i och för sig något är 100% i ljudet, men det är ju ett test som sagt för att jag ska lära mig och dela med mig av det som händer.

Slejnard: ACDC är alltid ACDC, och deras riff är underbara. Älskar även Black Ice och blev inte ett dugg besviken på den (förutom ljudet)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär. Nu är mitt nya HD2 system i full rulle och allt bara flyter på 😆 Jag hade ju turen att få med en j-vla massa pluggar med detta köpet så ikväll testade jag trumpluggen strike och gitarrpluggen Eleven. Jag var bara tvungen att köra ACDC Back in black när jag hittade en preset för Angus Young i gitarrpluggen 😆

Säg gärna vad ni tycker om ljudet ur dessa pluggar. Eleven är i mina öron en av de bästa gitarrsimulatorerna på marknaden (jämför med guitar rig 2 och amplitude 1)

http://www.speedyshare.com/250564449.html

Håller med Lundin. Tycker det saknas lite kött. Funderade ett tag på om det kunde vara ett resultat av att du jobbar på HD-system. Men det kändes mer grundläggande än så.

När jag till slut kom på var det var så var det lätt åtgärdat! 😄

Back in black - revisited

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär. Nu är mitt nya HD2 system i full rulle och allt bara flyter på 😆 Jag hade ju turen att få med en j-vla massa pluggar med detta köpet så ikväll testade jag trumpluggen strike och gitarrpluggen Eleven. Jag var bara tvungen att köra ACDC Back in black när jag hittade en preset för Angus Young i gitarrpluggen 😆

Säg gärna vad ni tycker om ljudet ur dessa pluggar. Eleven är i mina öron en av de bästa gitarrsimulatorerna på marknaden (jämför med guitar rig 2 och amplitude 1)

http://www.speedyshare.com/250564449.html

Håller med Lundin. Tycker det saknas lite kött. Funderade ett tag på om det kunde vara ett resultat av att du jobbar på HD-system. Men det kändes mer grundläggande än så.

När jag till slut kom på var det var så var det lätt åtgärdat! 😄

Back in black - revisited

🙂 En bas kanske jag skulle köpa in.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat ännu mera.

Följande är pålagt på trummorna.

Paralellkompression med Impact pluggen

Lite nya EQ inställningar

Real tape saturation

Samt ny reverb inställning på revibe. Tror det hette studio drums eller något sådant preseten som jag utgick ifrån.

Samt så sänkte jag undermikrofonen på virveln en aning.

Gitarrerna:

Jag spelade in min elgitarr och oktaverade ner med X-form för att agera lite bas. Ingen plugg pålagd förutom EQ och kompressor så det är lajnsignalen ni hör.

Real tape delay

Lite ny eq inställning här också.

samt så bytte jag uppmickningen på lådan i eleven från en U87 (tror det är en U87 den simlurerar) till en Bandmikrofon.

Jag minskade bredden lite ja också, det får vi inte glömma 😆

Och då fortsätter resan med detta ljud med dessa pluggar pålagda 😆

http://www.speedyshare.com/716520496.html

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det inte det som var vitsen med filen, få kritik på mixningen. Det var pluggarna det var frågan om. Jag har ju hört vad Anders är kapabel till när det gäller mixning.

Jo det har jag också och den är toppen!

Ni är båda alldeles för snälla 😆 Tack för de värmande orden. Eller du kanske menade black Ice slejnard, i så fall så håller jag ju bara med dig om det också 😆

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja skaffa en bas, det är aldrig fel. Inte ångrat jag gjorde det 😆 Alltid roligare med riktiga grejer om man har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja skaffa en bas, det är aldrig fel. Inte ångrat jag gjorde det 😆 Alltid roligare med riktiga grejer om man har möjlighet.

Helt klart en bra idé! har en del basar på jobbet, men det blir ju bara att man tar med dem hem när man planerar att spela in bas och inte när kreativiteten faller på 😆 Testade nyligen en Ibanez-bas som en kollega köpte från kina för billiga pengar. Lät inte alls tokig med tanke å priset. Lite väl mycket fokus på low-mid i mickarna, men det va inget som va omöjligt att fixa till med EQ:n

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja skaffa en bas, det är aldrig fel. Inte ångrat jag gjorde det 🙂 Alltid roligare med riktiga grejer om man har möjlighet.

Helt klart en bra idé! har en del basar på jobbet, men det blir ju bara att man tar med dem hem när man planerar att spela in bas och inte när kreativiteten faller på 🙂 Testade nyligen en Ibanez-bas som en kollega köpte från kina för billiga pengar. Lät inte alls tokig med tanke å priset. Lite väl mycket fokus på low-mid i mickarna, men det va inget som va omöjligt att fixa till med EQ:n

MVH

Anders

Köp en Fender American Standard Jazzbas. På dom nya kan man ställa om mickarna i P-basläge så den är väldigt flexibel. Du kommer inte ångra dig! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja skaffa en bas, det är aldrig fel. Inte ångrat jag gjorde det 🙂 Alltid roligare med riktiga grejer om man har möjlighet.

Helt klart en bra idé! har en del basar på jobbet, men det blir ju bara att man tar med dem hem när man planerar att spela in bas och inte när kreativiteten faller på 🙂 Testade nyligen en Ibanez-bas som en kollega köpte från kina för billiga pengar. Lät inte alls tokig med tanke å priset. Lite väl mycket fokus på low-mid i mickarna, men det va inget som va omöjligt att fixa till med EQ:n

MVH

Anders

Köp en Fender American Standard Jazzbas. På dom nya kan man ställa om mickarna i P-basläge så den är väldigt flexibel. Du kommer inte ångra dig! :rolleyes:

Ska helt klart ha det i åtanke när det blir dags att titta på bas 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...