Jump to content
Annons

Använda Cubase i Reason


Tokas

Recommended Posts

Jag jag på någon vänster använda Reasons effekter till mitt material som jag spelat in i Cubase? Allt jag spelat in är i Audio, inget MIDI.

Jag är ute efter att kunna använda Reasons Reverb, Compressor och liknande till mitt inspelade material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inga problem att öppna wav-filer i NN19 och NN-XT.

Klicka bara på den lilla katalogknappen istället för den stora.

Obs, om du vill använda NN-XT så får du expandera enheten först. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jag på någon vänster använda Reasons effekter till mitt material som jag spelat in i Cubase? Allt jag spelat in är i Audio, inget MIDI.

Jag är ute efter att kunna använda Reasons Reverb, Compressor och liknande till mitt inspelade material.

Du kan inte använda Reasons effekter till att processa externa ljud,

men som andra sagt så går det ju bra att ladda in wav:arna i nån av NN-burkarna.

Inte särskilt praktiskt om det handlar om långa samplingar dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, nu såg jag det i NN-XT. Men jag hittar fortfarande hur man öppnar det i NN19.

Men det kanske inte behövs, i och med man kan använda NN-XT?

Man kan väl använda den man känner för, men om du kikar till höger om "browse patch"-knappen på NN19-modulen så kan du i överkanten av samplern se en liten blåfärgad katalogknapp? precis ovanför teckenfönstret med keyzones och trams?

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte särskilt praktiskt om det handlar om långa samplingar dock.

Varför inte? Borde det inte vara ganska exakt som att köra det i Cubase?

Nej.

Reason hanterar inte ljudfiler som Cubase.

Om du ska spela upp wav:ar i Reason måste du ladda upp filerna i en sampler och trigga från sequencern.

Exempel: Du har en sånginspelning på 4 takter som du laddar upp i NN-valfri.

För att trigga igång samplingen måste du spela in i sequencern och starta din sampling/inspelning på 1:an i första takten. Om du sen startar uppspelningen efter ettan så kommer inte sången att höras.

Hoppas det blev klarare, lite morgontrött... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag fattade inte riktigt vad du menade, Dumb Dan. 😄

Men om jag har tio inspelade kanaler i Cubase, och sedan exporterar varje kanal för sig, och alla exakt lika stora/långa till en ny wav-fil.

Kan jag då inte skapa tio stycken NN i reason och använda dem till varje wav-fil?

Då ska ju alla startas och spelas upp samtidigt.

Då borde allt bli rätt.. eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tänkte på det också innan, men att dela in 10-15 olika spår i fyrtaktssamplingar och sen få det rätt i Reason är helt enkelt för mycket jobb. 🙂

Men jag ska testa att dra in varje instrument för sig och mixa för att kolla om det är lättare att mixa t.ex baskaggen eller sången i Reason än i Cubase.

Att dra in hela sången och alla kanaler på en gång pallar jag inte..

Tack för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...