Jump to content
Annons

Melodyne - separera gitarrtoner?


CarlML

Recommended Posts

Hej, jag sitter och testar Melodyne. Efter att ha sett en del videos på Youtube som tog en gitarrslinga och delade upp den i tydliga toner/noter så bestämde jag mig för att testa på en slinga jag spelat in. Tonerna separeras dock inget vidare, långt ifrån varje ton får en egen not man kan jobba med, ser knappt något samband med det som spelas och vad som visas med tonlägen mm.

Inspelningen är inte av bästa kvalitet, en del bakgrundsnoise. Detta är inspelningen jag testar med:

http://www.cmlcreative.com/guitar_part.wav

Finns det någon som har erfarenhet av Melodyne här och kan ge några tips på hur man kan få denna inspelning mer redigerbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Videon du såg var en demo på Direct Note Access, en funktion som ännu inte är släppt. Första kvartalet 2009 beräknas Melodyne med DNA att släppas. Så du får hålla ut 🙂

Om du köper det nu får du dock gratis uppgradering när det väl kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Videon du såg var en demo på Direct Note Access, en funktion som ännu inte är släppt. Första kvartalet 2009 beräknas Melodyne med DNA att släppas. Så du får hålla ut 🙂

Om du köper det nu får du dock gratis uppgradering när det väl kommer.

Ok, jo jag hörde något om det men som jag förstod det så skulle det i nästa version bli möjligt att separera ackord till enskilda noter. Eftersom denna inspelning mest är en följd av enskilda toner så tyckte jag att programmet borde klara att separera dem redan nu. Vad skall man annars ha programmet till i dess nuvarande form liksom? En annan grej är att om jag tex förlänger eller flyttar delar så låter det riktigt uselt och elektroniskt. Inte alls lika naturligt som i filmerna. Vet inte what is up.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jo jag hörde något om det men som jag förstod det så skulle det i nästa version bli möjligt att separera ackord till enskilda noter. Eftersom denna inspelning mest är en följd av enskilda toner så tyckte jag att programmet borde klara att separera dem redan nu.

Ah, jag skulle ha lyssnat på filen innan jag gjorde antaganden 🙂 Jo, det ska den klara. Men gör man allt för stora förändringar så låter det sällan bra.

Det som det funkar bäst för är ju att rätta till sura toner eller att ändra toner på sådant som ligger längre bak i mixen (backupsång tex). På sådant som är framträdande tycker jag sällan det funkar att ändra mer än ett tonsteg utan att det låter syntetiskt.

Men om du lyssnar på din fil så är det inte länge som någon ton ligger ensam där. Även om det är en enstämmig melodi (med några ackord) så går ju tonerna in i varandra.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tonerna går in i varandra en del + att det är bakgrunds-humm. När det gäller att förlänga eller förkorta delar så är det inga stora ingrepp jag försöker göra dock, det räcker med att flyttar en ton en aning så börjar det skorra. Kanske hade en övertro på detta program... som inte verkar funka alls...

Redigerat av CarlML
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tonerna går in i varandra en del + att det är bakgrunds-humm. När det gäller att förlänga eller förkorta delar så är det inga stora ingrepp jag försöker göra dock, det räcker med att flyttar en ton en aning så börjar det skorra. Kanske hade en övertro på detta program... som inte verkar funka alls...

Skulle melodyna inte fungera? Jag fattar inte riktigt vad du har gjort. Kan du förklara igen?

Melodynes främsta användningsområde är väl att ändra på toner i sångtagningar. Om du sjunger en melodi, märker

att det inte är helt rent här och var så öppnar du filen i melodyne, får melodin utskriven över "klaviaturen" i programmet och

sätter igång och ändrar. Du har ju då även möjlighet att ändra timeingen. Så att skapa stämmor är inget problem.

Kan inte förstå hur du kan säga att det inte fungerar, det är väl det bästa och mest användningsbara program jag använt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brummet i ljudfilen är ju starkare än tonerna, så det är inte konstigt att det blir problem... Dessutom är det inte separata toner, utan det kommer exempelvis någon baston i början, som ställer till det där - så du behöver spela renare så att det verkligen bara blir en ton i taget om det ska fungera (och utan brummet - och gärna också med högre inspelningsvolym...). Om man filtrerar bort det starka brummet med en eq, så blir det lite lättare för programmet, men i början och här och där i filen är det omöjligt att göra en bra pitchdetektering eftersom det ligger mer än en ton...

Förresten; eftersom du säger att du inte ser någon skillnad i tonhöjd: har du tänkt på att ändra till Melodic detection...? 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle melodyna inte fungera? Jag fattar inte riktigt vad du har gjort. Kan du förklara igen?

Melodynes främsta användningsområde är väl att ändra på toner i sångtagningar. Om du sjunger en melodi, märker

att det inte är helt rent här och var så öppnar du filen i melodyne, får melodin utskriven över "klaviaturen" i programmet och

sätter igång och ändrar. Du har ju då även möjlighet att ändra timeingen. Så att skapa stämmor är inget problem.

Kan inte förstå hur du kan säga att det inte fungerar, det är väl det bästa och mest användningsbara program jag använt.

Jo det funkar säkert väldigt bra på tex elektronisk musik eller när tonerna inte går in i varandra men det kommer de i stort sett alltid göra med en gitarr så det verkar inte funka för mig i alla fall. Dock så har jag hört att Melodyne skall vara väldigt bra på att som du säger ändra timing och stretcha delar, samtidigt som man behåller det naturliga ljudet/pitchen mm men när jag gör minsta ingrepp så börjar det skorra... som om man kört det genom ett dåligt rymd filter.🙁 Eftersom inte ens minsta ingrepp fungerar så drog jag den slutsatsen. Skall dock testa med en renare inspelning utan brus.

Brummet i ljudfilen är ju starkare än tonerna, så det är inte konstigt att det blir problem... Dessutom är det inte separata toner, utan det kommer exempelvis någon baston i början, som ställer till det där - så du behöver spela renare så att det verkligen bara blir en ton i taget om det ska fungera (och utan brummet - och gärna också med högre inspelningsvolym...). Om man filtrerar bort det starka brummet med en eq, så blir det lite lättare för programmet, men i början och här och där i filen är det omöjligt att göra en bra pitchdetektering eftersom det ligger mer än en ton...

Förresten; eftersom du säger att du inte ser någon skillnad i tonhöjd: har du tänkt på att ändra till Melodic detection...?😉

Jo brummet är alldeles för starkt. Vid närmare lyssning är det en väldans massa nagel action som hörs också haha.🙂

Jag har melodic detection på ja.

Tack för tipsen i alla fall.

Redigerat av CarlML
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett exempel på hur dåligt det verkar funka. Det enda jag gjort med filen jag postade i början är att i Melodyne selecta alla noter och flytta dem upp 4 steg/tonlägen. Fattar inte varför det skall bli så kasst resultat:

http://hem.bredband.net/polyboost/guitar_part2.wav

Pitchen är ju inte ens i grunden ändrad... måste göra något fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...