Guitar Nilsson Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 (redigerat) Skrev ett lite surt brev till Tascamsupporten. (Hur dum kan en enda person vara?) Bifogade Ă€ven delen ur manualen som jag trodde var det enda som stod om mixningen, det var det vĂ€l egentligen ocksĂ„.. Fick svar nĂ€stan direkt, sĂ„ jag fick svara igen och be lite om ursĂ€kt. Det verkar vara en skitbra support, kommenterade instruktions-Dvd-n jag bestĂ€llt ocksĂ„. Om nĂ„n funderar pĂ„ deras grejer sĂ„ kan det ju vara skönt att veta att de kan förklara extraenkelt för sĂ„na som mig, som fattar lĂ„ngsamt alltsĂ„. Min text Ă€r blĂ„: Hello Tascam support.  I think Ive made a big mistake buying a 2488mkll. I have recorded some tracks and I want to mix down in the Master section. I want to put in, compressor, reverb and so on on different channels. In owners manual, the chapter "Recording the master track", is almost the only thing written about the most difficult in all recordings that I shall press down both Rec and Play buttoms. And when the Master recording is finnished, I can listen to it by pressing only Play. Not a word of how I can kompress or delay the tracks. Is this a bad joke? My latest digital porta was Roland 8 track, I had no trouble at all learning to use that one. Ive been in and out in studios for 30 years... First I was thinking of bying Cubase or similar and record with my laptop, but had that funny idea that a Tascam 2488 was a better choise, easier to handle. But paying money for this one was a total waste. I cant use for nothing. What can I do? Dear Mr. Nilsson, the functions you request are not pointed to the process of recording the master, so they are not mentioned in this part of the manual. Using the insert effects in the tracks and using the internal reverb are part of the mixing process, not just of the creation of the master. They are described in the /which contain the compressors) can be found in Chapter 6 of the Owners Manual Using the Effects. How to add a compressor into your Mixing Chanel is described in Using MIC Effects page 40, while the internal reverb is described in using Single Effect (page 42) We decided to put those parts together in complete chapters instead of repeating it in a Step by Step description. With best regards Dirk Born Technical Marketing Manager Oh, that was a fast answer! IÂŽll make another try... Sorry for my angry tone... I have also send for an instruktion dvd 2488mkll tutorial... Do you think I can have use for that? Rocknroll creetings/Guitar Nilsson Dear Guitar Nilsson, the video is not a bad thing, as this is showing more step by step on how to work with the 2488. Unfortunately it is only available in the US, but Iâm sure it should be possible to order it there. But basically it is easy to use the 2488. As I understood that you are experienced with audio usage in general there will be no need to explain to you how a compressor works and what the EQ is. So there are 2 main factors which should help you most: The first is the architecture of the 2488s effect unit: It has one Reverb (called Single effect) which is supplied via the Loop Send from all 24 channels (Just like the good old outboard 19â Reverb on an analogue mixing console). The second Unit is for Insert effects like the compressors. This can either be used as 8x Dynamics (Compressor, âŠ) here called Mic Effects or as 4x Mic Effects + 1 Multi effect which is similar to the ones used in a Guitar effect unit. These Insert effects can be assigned to individual channels. This is the same assignment as you use it to assign the Inputs to a channel. To assign the Input to the Channel you press one of the INPUT Buttons A-H and the Select Button of the Track you like to assign it to. The same procedure you are using to assign an effect into either the Input A-H by pressing the MICx4 button and one of the Input buttons. This assigns the effect into the Input before the recording track and it is recorded onto the track, or assigning an effect into the Mixing Channel by pressing the Micx4 Button in combination with the Channels Select Button. Hope this helps to bring some light into this and helps you to get your CD done. Best regards Dirk With best regards Dirk Born Technical Marketing Manager Redigerat 26 november 2008 av Guitar Nilsson
drloop (oregistrerad) Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Jaja, du tröttar vÀl ut supporten pÄ Tascam och du fÄr refund sÄ du kan köpa nÄt enklare. Jag har en 6kanalskassettporta i bra skick. Kanske det kan vara nÄt?
slejnard Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Hej GN Kul ÀndÄ att du fick svar sÄpass fort. Har din porta cd-brÀnnare eller mÄste du ta filerna in till datorn? Jag gjorde sÄ med min BR-864 nÀr jag lekte med den, Àven nu nÀr jag ska föra över livegigs att jag tog aux audio frÄn porta till audio in pÄ ljudkortet för jag blev heller aldrig klok pÄ hur usbŽn funkade. DÄ fÄr du ett bra stereospÄr men mÄste ha ett program ex cubase. Innan anvÀnde jag nÄt som heter DB-poweramp. Det gÀller ju att du har mixat nivÄerna i portan innan. Och sen brÀnde jag till CD. Ett ganska enkelt sÀtt men kanske inte det bÀsta ur ljudkvallesynpunkt. Kom ihÄg att innan du brÀnner nÄnting mÄste det göras om frÄn 24 till 16 bitar. Keep rockinŽ!
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrÄdstartare Postat 27 november 2008 Hej GN Kul ÀndÄ att du fick svar sÄpass fort. Har din porta cd-brÀnnare eller mÄste du ta filerna in till datorn? Jag gjorde sÄ med min BR-864 nÀr jag lekte med den, Àven nu nÀr jag ska föra över livegigs att jag tog aux audio frÄn porta till audio in pÄ ljudkortet för jag blev heller aldrig klok pÄ hur usbŽn funkade. DÄ fÄr du ett bra stereospÄr men mÄste ha ett program ex cubase. Innan anvÀnde jag nÄt som heter DB-poweramp. Det gÀller ju att du har mixat nivÄerna i portan innan. Och sen brÀnde jag till CD. Ett ganska enkelt sÀtt men kanske inte det bÀsta ur ljudkvallesynpunkt. Kom ihÄg att innan du brÀnner nÄnting mÄste det göras om frÄn 24 till 16 bitar. Keep rockinŽ! Det sitter brÀnnare i portan, en snabbare Àn i första 2488an enligt skrytet. Jag har frÄgat en grej till, utan att ha fÄtt svar Àn. Det Àr om de tror att jag kan flytta tvÄ kanaler i taget och köra dem frÄn tex kanal ett o tvÄ till kanal nio och tio, och köra dem genom min RANE DC24 kompressor. Det Àr mkt lÀttare att hitta optimal instÀllning med riktiga rattar Àn inne i ett fönster tycker jag. Men dÄ mÄste vÀl ljudet omvandlas baklÀnges frÄn digitalt till analogt nÀr det ska ut i aux send, och sen blir det ju digitalomvandlat sen igen nÀr det ska in pÄ sin nya kanal. Det kanske gör att ljudet försÀmras i onödan? Och de inbyggda kompressorerna kanske Àr minst lika bra, de jobbar vÀl digitalt lika som i Cubase? Man kan köra 8 st kompressorer samtidigt vid bÄde inspelning o mix. Kanske borde jag anvÀnda de inbyggda lite lÀtt redan vid inspelning? En variant jag tÀnkt pÄ Àr att vid inspelningen köra mina bÀgge NT2-A, som blir de sk trumöverhÀngen (den ena hamnar ju lÄgt, till höger om golvpukorna) genom först min livemixer, en Soundcraft Spirit E12 och med komressorn pÄ insert. Kompressorn stÀller jag förstÄs sÄ den bara jobbar lite lÀtt. Vad tror ni om det? Mera brus, sÀmre skÀrpa? Trummorna dundrar ju pÄ rÀtt bra sÄ jag behöver knappast ha mycket pÄvridet pÄ gain till overheaden om jag kör direkt pÄ portans XLR-ingÄngar. Tror ni det blir bÀttre eller sÀmre med omvÀgen genom min mixer o kompressorn?
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 27 november 2008 Skrev ett lite surt brev till Tascamsupporten. (Hur dum kan en enda person vara?) Bifogade Ă€ven delen ur manualen som jag trodde var det enda som stod om mixningen, det var det vĂ€l egentligen ocksĂ„..Fick svar nĂ€stan direkt, sĂ„ jag fick svara igen och be lite om ursĂ€kt. Det verkar vara en skitbra support, kommenterade instruktions-Dvd-n jag bestĂ€llt ocksĂ„. Om nĂ„n funderar pĂ„ deras grejer sĂ„ kan det ju vara skönt att veta att de kan förklara extraenkelt för sĂ„na som mig, som fattar lĂ„ngsamt alltsĂ„. Min text Ă€r blĂ„: Hello Tascam support.  I think Ive made a big mistake buying a 2488mkll. I have recorded some tracks and I want to mix down in the Master section. I want to put in, compressor, reverb and so on on different channels. In owners manual, the chapter "Recording the master track", is almost the only thing written about the most difficult in all recordings that I shall press down both Rec and Play buttoms. And when the Master recording is finnished, I can listen to it by pressing only Play. Not a word of how I can kompress or delay the tracks. Is this a bad joke? My latest digital porta was Roland 8 track, I had no trouble at all learning to use that one. Ive been in and out in studios for 30 years... First I was thinking of bying Cubase or similar and record with my laptop, but had that funny idea that a Tascam 2488 was a better choise, easier to handle. But paying money for this one was a total waste. I cant use for nothing. What can I do? Dear Mr. Nilsson, the functions you request are not pointed to the process of recording the master, so they are not mentioned in this part of the manual. Using the insert effects in the tracks and using the internal reverb are part of the mixing process, not just of the creation of the master. They are described in the /which contain the compressors) can be found in Chapter 6 of the Owners Manual Using the Effects. How to add a compressor into your Mixing Chanel is described in Using MIC Effects page 40, while the internal reverb is described in using Single Effect (page 42) We decided to put those parts together in complete chapters instead of repeating it in a Step by Step description. With best regards Dirk Born Technical Marketing Manager Oh, that was a fast answer! IÂŽll make another try... Sorry for my angry tone... I have also send for an instruktion dvd 2488mkll tutorial... Do you think I can have use for that? Rocknroll creetings/Guitar Nilsson Dear Guitar Nilsson, the video is not a bad thing, as this is showing more step by step on how to work with the 2488. Unfortunately it is only available in the US, but Iâm sure it should be possible to order it there. But basically it is easy to use the 2488. As I understood that you are experienced with audio usage in general there will be no need to explain to you how a compressor works and what the EQ is. So there are 2 main factors which should help you most: The first is the architecture of the 2488s effect unit: It has one Reverb (called Single effect) which is supplied via the Loop Send from all 24 channels (Just like the good old outboard 19â Reverb on an analogue mixing console). The second Unit is for Insert effects like the compressors. This can either be used as 8x Dynamics (Compressor, âŠ) here called Mic Effects or as 4x Mic Effects + 1 Multi effect which is similar to the ones used in a Guitar effect unit. These Insert effects can be assigned to individual channels. This is the same assignment as you use it to assign the Inputs to a channel. To assign the Input to the Channel you press one of the INPUT Buttons A-H and the Select Button of the Track you like to assign it to. The same procedure you are using to assign an effect into either the Input A-H by pressing the MICx4 button and one of the Input buttons. This assigns the effect into the Input before the recording track and it is recorded onto the track, or assigning an effect into the Mixing Channel by pressing the Micx4 Button in combination with the Channels Select Button. Hope this helps to bring some light into this and helps you to get your CD done. Best regards Dirk With best regards Dirk Born Technical Marketing Manager Skrev Ă„nyo till supporten och fick ett kanonbra svar, jag Ă€r blue: Thank you again. Were about to record my bluesband Guitar 66 live in studio on only 8 tracks, four mics on the drums "Glyn Johns-method". I bougt 2 Rode NT2-A mikes for overhead and most of the drum sound, both an AKGD112 and an EV N/D868 for bassdrum, i think the EV is the best, so the AKGD112 will be used for miking the bass combo. Snare and guitar will bw shure sm57, live singin Beta58. or Rode if I overdub the vocals, I think Ill do both methods.  I got a good stereo compressor wich I use live for my live PA guitar and voca, used it on my older homerecordings too, a RANE DC24. Is it possible to bounce each of the first 8 tracks througth my "outside" compressor. I got a feeling its easyer to use than the inside compressor. I mean, can get all signal from track one through my compressor and bounce it to track 9? And add some eq at the same time?  If we can make a recording were proud of, I can send it to you. I plan to record live shows too, and other liveband.  Regards HĂ„kan Dear Hakan, using he external compressor is not so easy with the 2488, as it does not offer any Inserts in the Mixing console (this would require an additional D/A and A/D Conversion per channel) What you can do is to use the effects Loop for this. I will describe you the way to proceed on an example which uses the Effect Send 1 as way to your compressor and Input A as return for your example (Track 1 gets compressed and recorded to Track 9) 1.) Please connect the Effect Send 1 to the Input of your Compressor. 2.) Connect the Output of your Compressor to the Input A 3.) Assign Input A to Track 9 4.) Make sure that the Effect 1 Send controls on all channels are closed (set to 0) 5.) Set the Effect Send of channel 1 to PRE (Fader) So the signal is send post EQ but pre Fader to the Effect Send. 6.) Put the Fader of Chanel 1 to its minimum position to avoid listening to the âuncompressed Signalâ 7.) Start playing back the song and adjust the Effect 1 level of channel 1 so you get a proper Input Signal on your Compressor. 8.) Do the settings on the compressor and use the Input level control of Input A to get a proper recording Signal to the Track. 9.) Set track 9 into record and start the recording your EQâd and compressed signal Mit freundlichen GrĂŒĂen/ With best regards Dirk Born Technical Marketing Manager NĂ€sta frĂ„ga jag ska ta upp med honom, Ă€r om vad han tror om min RANE DC24 VS de inbyggda kompressorerna.
drloop (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 (redigerat) Mitt heta tips Àr att supporten inte Àr till för sÄdana typer av frÄgor. Den Àr till för tekniska frÄgor avseende just din produkt du har köpt av Tascam. EDIT: TÀnker pÄ jÀmförelsen Rane kompressor och Tascams inbyggda. Redigerat 27 november 2008 av drloop
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrÄdstartare Postat 27 november 2008 Mitt heta tips Àr att supporten inte Àr till för sÄdana typer av frÄgor.Den Àr till för tekniska frÄgor avseende just din produkt du har köpt av Tascam. EDIT: TÀnker pÄ jÀmförelsen Rane kompressor och Tascams inbyggda. Vad tror du om RANE VS Tascams inbuggda kompressor? Jag kan ju iofs testa att köra över en kanal genom RANEen, orginalkanalen blir ju kvar örörd i alla fall. Men kompressorn kostar inte mycket mindre Àn hela portan sÄ den kan inte vara sÄ kass. SvÄrt ÀndÄ att göra sig en uppfattning förrÀn man lyssnat pÄ bÀgge under en lÀngre tid. Dick pÄ supporten verkar ju vara bÄde kunnig och hygglo.
drloop (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 BÀsta Àr vÀl att prova sjÀlv. Du har ju en Rane och en Tascam. Alla som inte har en Rane och en Tascam har lite svÄrt att sÀga nÄt om dessa bÄda.
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrÄdstartare Postat 27 november 2008 (redigerat) BÀsta Àr vÀl att prova sjÀlv.Du har ju en Rane och en Tascam. Alla som inte har en Rane och en Tascam har lite svÄrt att sÀga nÄt om dessa bÄda. Rane DC24 verkar inte va sÄ vanlig i Sweden. I dag fick jag sista micken jag behöver, en EV ND868 och tvÄ JJlabs shockmounts, frÄn Jam. Tror ni inte pÄ fan att det fattades ett gummiband pÄ den ena shockmounten. NÄn hade nog snott det i butiken typ, plastpÄsen var fult uppklöst. Nu Àr det bara en gummisnodd som fattas för att jag ska kunna rigga upp allt för recording... TÀnkte bara Ä undra vad ni tror. Ni som har hyfsade externa kompressorer, kör ni ibland i stÀllet för de som ni har i Cubaset? Kanske bara direkt vid sÄnginspelning? Redigerat 27 november 2008 av Guitar Nilsson
slejnard Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Nu Àr jag krass. Men det enda sÀttet Àr att testa att spela in pÄ olika sÀtt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som lÄter bra och inte! Testa att sÀtta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" sÄ tror jag det lÄter kanon! keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 (redigerat) Du mÄste bÀnda bort hylsan i korgen som Àr gÀngad! (den som Àr avsedd för att skruva fast micken i korgen) Redigerat 27 november 2008 av Analogfreak
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 27 november 2008 Nu Ă€r jag krass. Men det enda sĂ€ttet Ă€r att testa att spela in pĂ„ olika sĂ€tt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som lĂ„ter bra och inte! Testa att sĂ€tta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" sĂ„ tror jag det lĂ„ter kanon! keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn! Börjar fĂ„ lite klĂ€m pĂ„ portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nĂ„t av den, eller gör nĂ„t generalfel som upptĂ€cks efter att vi satt typ 25 lĂ„tar. NĂ€r vi vĂ€l kommer igĂ„ng tĂ€nkte jag spela in trummorna med bĂ„de KGD112 och EVND868 i kaggen och lĂ€gga ut som ljudprov i BonhamtrĂ„den. Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, Ă„ssĂ„ fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars sĂ„g de jĂ€kligt fina ut. Ăr JJlabs big shockment kopior pĂ„ Neumanns?
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 27 november 2008 Du mĂ„ste bĂ€nda bort hylsan i korgen som Ă€r gĂ€ngad! (den som Ă€r avsedd för att skruva fast micken i korgen) BĂ€nda bort? Jag fick fast micken Ă€ndĂ„. HĂ„let i Rödes orginalfĂ€ste som följde med Ă€r visserligen lite större men inte sĂ„ mycket. Ăr det inte risk att jag sabbar kineshĂ„llaren om jag försöker bryta pĂ„ den?
slejnard Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Nu Ă€r jag krass. Men det enda sĂ€ttet Ă€r att testa att spela in pĂ„ olika sĂ€tt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som lĂ„ter bra och inte! Testa att sĂ€tta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" sĂ„ tror jag det lĂ„ter kanon! keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn! Börjar fĂ„ lite klĂ€m pĂ„ portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nĂ„t av den, eller gör nĂ„t generalfel som upptĂ€cks efter att vi satt typ 25 lĂ„tar. NĂ€r vi vĂ€l kommer igĂ„ng tĂ€nkte jag spela in trummorna med bĂ„de KGD112 och EVND868 i kaggen och lĂ€gga ut som ljudprov i BonhamtrĂ„den. Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, Ă„ssĂ„ fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars sĂ„g de jĂ€kligt fina ut. Ăr JJlabs big shockment kopior pĂ„ Neumanns? Du gör helt rĂ€tt som Ă€ntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas pĂ„ schockmountaineneen....och det har vĂ€ldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill Ă€r att fĂ„nga det eller? Du kommer att lyckas snart och fĂ„nga "soundet". Enda sĂ€ttet Ă€r att lĂ€ra/spela/ göra fel/ göra om etc...osv. Pst...har du kvar nĂ„ge i dunken frĂ„n förra trĂ„den? Totalt torrlagd hĂ€r...đđ
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 27 november 2008 Nu Ă€r jag krass. Men det enda sĂ€ttet Ă€r att testa att spela in pĂ„ olika sĂ€tt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som lĂ„ter bra och inte! Testa att sĂ€tta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" sĂ„ tror jag det lĂ„ter kanon! keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn! Börjar fĂ„ lite klĂ€m pĂ„ portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nĂ„t av den, eller gör nĂ„t generalfel som upptĂ€cks efter att vi satt typ 25 lĂ„tar. NĂ€r vi vĂ€l kommer igĂ„ng tĂ€nkte jag spela in trummorna med bĂ„de KGD112 och EVND868 i kaggen och lĂ€gga ut som ljudprov i BonhamtrĂ„den. Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, Ă„ssĂ„ fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars sĂ„g de jĂ€kligt fina ut. Ăr JJlabs big shockment kopior pĂ„ Neumanns? Du gör helt rĂ€tt som Ă€ntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas pĂ„ schockmountaineneen....och det har vĂ€ldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill Ă€r att fĂ„nga det eller? Du kommer att lyckas snart och fĂ„nga "soundet". Enda sĂ€ttet Ă€r att lĂ€ra/spela/ göra fel/ göra om etc...osv. Pst...har du kvar nĂ„ge i dunken frĂ„n förra trĂ„den? Totalt torrlagd hĂ€r...đ :lol: Du kan fĂ„ samma innehĂ„ll som i dunken i din egen vattenkran! Jag har spelat sĂ„ lĂ€nge att jag hittat mitt sound och Ă€ven hur jag vill spela in. Det enda som egentligen oroar mig Ă€r att det ska styra över digitalt pĂ„ inspelningen och att jag mĂ€rker det först nĂ€r vi redan gjort en massa spelmĂ€ssigt perfekta tagningar. Allt finlir med mixen kan jag ju göra efter att jag och mina bluesbröder spelat all skit ur oss. Kanske lĂ„na ett par riktiga monitorer... HĂ„kan, vĂ€grar överstiga 8 kanalers anvĂ€ndande.
slejnard Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Nu Ă€r jag krass. Men det enda sĂ€ttet Ă€r att testa att spela in pĂ„ olika sĂ€tt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som lĂ„ter bra och inte! Testa att sĂ€tta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" sĂ„ tror jag det lĂ„ter kanon! keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn! Börjar fĂ„ lite klĂ€m pĂ„ portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nĂ„t av den, eller gör nĂ„t generalfel som upptĂ€cks efter att vi satt typ 25 lĂ„tar. NĂ€r vi vĂ€l kommer igĂ„ng tĂ€nkte jag spela in trummorna med bĂ„de KGD112 och EVND868 i kaggen och lĂ€gga ut som ljudprov i BonhamtrĂ„den. Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, Ă„ssĂ„ fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars sĂ„g de jĂ€kligt fina ut. Ăr JJlabs big shockment kopior pĂ„ Neumanns? Du gör helt rĂ€tt som Ă€ntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas pĂ„ schockmountaineneen....och det har vĂ€ldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill Ă€r att fĂ„nga det eller? Du kommer att lyckas snart och fĂ„nga "soundet". Enda sĂ€ttet Ă€r att lĂ€ra/spela/ göra fel/ göra om etc...osv. Pst...har du kvar nĂ„ge i dunken frĂ„n förra trĂ„den? Totalt torrlagd hĂ€r...đ :lol: Du kan fĂ„ samma innehĂ„ll som i dunken i din egen vattenkran! Jag har spelat sĂ„ lĂ€nge att jag hittat mitt sound och Ă€ven hur jag vill spela in. Det enda som egentligen oroar mig Ă€r att det ska styra över digitalt pĂ„ inspelningen och att jag mĂ€rker det först nĂ€r vi redan gjort en massa spelmĂ€ssigt perfekta tagningar. Allt finlir med mixen kan jag ju göra efter att jag och mina bluesbröder spelat all skit ur oss. Kanske lĂ„na ett par riktiga monitorer... HĂ„kan, vĂ€grar överstiga 8 kanalers anvĂ€ndande. Ok men vatten Ă€r för trĂ„kigt. Har förstĂ„tt att du hittat ditt sound och dĂ„ Ă€r mitt tips fortfarande att bara spela in sĂ„ rent som möjligt. Finns ingen risk att det styr över digitalt nĂ€r du spelar in med 24 bitar. Du fĂ„r med allt sĂ„ lĂ€nge du inte lĂ„ter mickarna slĂ„ i taket med din arsenal! DĂ„ behövs heller inget finlir utan stĂ€ll bara nivĂ„erna som du vill. Digitalt idag fĂ„ngar allt! ...om man kan ratta. Och var försiktig med kompressor o EQ om du inte har superbra monitorer. Mixar jĂ€mt mina demos genom vanliga stereohögtalare o Ă€r vĂ€ldans försiktig med att röra.
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 27 november 2008 Nu Ă€r jag krass. Men det enda sĂ€ttet Ă€r att testa att spela in pĂ„ olika sĂ€tt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som lĂ„ter bra och inte! Testa att sĂ€tta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" sĂ„ tror jag det lĂ„ter kanon! keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn! Börjar fĂ„ lite klĂ€m pĂ„ portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nĂ„t av den, eller gör nĂ„t generalfel som upptĂ€cks efter att vi satt typ 25 lĂ„tar. NĂ€r vi vĂ€l kommer igĂ„ng tĂ€nkte jag spela in trummorna med bĂ„de KGD112 och EVND868 i kaggen och lĂ€gga ut som ljudprov i BonhamtrĂ„den. Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, Ă„ssĂ„ fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars sĂ„g de jĂ€kligt fina ut. Ăr JJlabs big shockment kopior pĂ„ Neumanns? Du gör helt rĂ€tt som Ă€ntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas pĂ„ schockmountaineneen....och det har vĂ€ldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill Ă€r att fĂ„nga det eller? Du kommer att lyckas snart och fĂ„nga "soundet". Enda sĂ€ttet Ă€r att lĂ€ra/spela/ göra fel/ göra om etc...osv. Pst...har du kvar nĂ„ge i dunken frĂ„n förra trĂ„den? Totalt torrlagd hĂ€r...đ :lol: Du kan fĂ„ samma innehĂ„ll som i dunken i din egen vattenkran! Jag har spelat sĂ„ lĂ€nge att jag hittat mitt sound och Ă€ven hur jag vill spela in. Det enda som egentligen oroar mig Ă€r att det ska styra över digitalt pĂ„ inspelningen och att jag mĂ€rker det först nĂ€r vi redan gjort en massa spelmĂ€ssigt perfekta tagningar. Allt finlir med mixen kan jag ju göra efter att jag och mina bluesbröder spelat all skit ur oss. Kanske lĂ„na ett par riktiga monitorer... HĂ„kan, vĂ€grar överstiga 8 kanalers anvĂ€ndande. Ok men vatten Ă€r för trĂ„kigt. Har förstĂ„tt att du hittat ditt sound och dĂ„ Ă€r mitt tips fortfarande att bara spela in sĂ„ rent som möjligt. Finns ingen risk att det styr över digitalt nĂ€r du spelar in med 24 bitar. Du fĂ„r med allt sĂ„ lĂ€nge du inte lĂ„ter mickarna slĂ„ i taket med din arsenal! DĂ„ behövs heller inget finlir utan stĂ€ll bara nivĂ„erna som du vill. Digitalt idag fĂ„ngar allt! ...om man kan ratta. Och var försiktig med kompressor o EQ om du inte har superbra monitorer. Mixar jĂ€mt mina demos genom vanliga stereohögtalare o Ă€r vĂ€ldans försiktig med att röra. Ja jag har förr gjort samma fel som mĂ„nga, skruvat sönder ljudet med för mycket eq. DĂ€rför ska det bli skönt att anvĂ€nda mickar som lĂ„ter bĂ€st utan en massa efterskruvningar, fick Ă€ven den hĂ€r lilla skönheten frĂ„n JAM idag. Jag har nog luslĂ€st internet som allra mest ang just baskaggemickar och den hĂ€r fĂ„r mer beröm Ă€n allt annat, och den Ă€r gjord för att lĂ„ta perfekt helt utan eq. NĂ„n testare skrev att den var bĂ„de riktad och runtomupptagande. SĂ„ satte man den alldeles innaför frontskinnet och siktade pĂ„ klubban fick man bĂ„de klubbatacken och hela kaggens boff-volym. Som tvĂ„ mickar i en. En annan studiogubbe hade i mĂ„nga Ă„r anvĂ€nt AKG112D den hade alltid varit bĂ€st, men nu sen den hĂ€r EV ND868 kommit fram lĂ€t AKGn pappigt i jĂ€mförelse skrev han. SĂ„ med sĂ„na mickar och allt digitalt kan det inte bli fel. Förr nĂ€r vi spelade in pĂ„ Studer 24-kanalare var min besvikelse alltid stor nĂ€r man fick höra hur taskigt vinylskivan lĂ€t jĂ€mfört med tapen i studion. NĂ€r man mixade dĂ„ fick man alltid pĂ„ en höft gasa för lite bas, eftersom den förstĂ€rktes sen i vinylen. En del gubbar i min Ă„rgĂ„ng inbillar sig att ljudet i vinyl Ă€r bĂ€ttre Ă€n det digitala, de vet ingenting. EV-micken ligger pĂ„ en ARES-gitarr, Robban pĂ„ Ares Custom guitars i Vallvik konstruerar och bygger dem. Tog hem den för att testa lite bara. Den var jĂ€kligt bra, hade jag haft gott stĂ€llt skulle jag köpt den. Tror han skulle ha 13000 för den. Mickarna Ă€r det nĂ„n svensk som gör, glömde namnet. JĂ€kligt bra ljus o tryck. Jag gjorde faktiskt en kortare inspelning av ARES-guran i portan, hur den lĂ€t i min Fender Hot Rod.
slejnard Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Snygg gitarr! đ Ett annat tips som jag anammat för att INTE EQa för mycket Ă€r att ha en favoritlĂ„t i den genren som jag försöker hĂ€rma( referenslĂ„t). Lyssnar i mina lurar och jĂ€mför. DĂ„ fĂ„r man iaf ett hum i hur mkt bas/mellan/diskant som behövs. Mixtra pĂ„ mr GN!
Guitar Nilsson Postat 27 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 27 november 2008 Snygg gitarr! đ Ett annat tips som jag anammat för att INTE EQa för mycket Ă€r att ha en favoritlĂ„t i den genren som jag försöker hĂ€rma( referenslĂ„t). Lyssnar i mina lurar och jĂ€mför. DĂ„ fĂ„r man iaf ett hum i hur mkt bas/mellan/diskant som behövs. Mixtra pĂ„ mr GN! NĂ€r jag stĂ€ller liveljud i PAt kör jag Bob Marleys "Is this love" som referens, den mĂ€ngden botten Ă€r perfekt. De fick till ett superljud fast det var sĂ„ lĂ€nge sen. SRV har ocksĂ„ kanonljud pĂ„ mycket. Andra skivan "Couldnt stand the weather" Ă€r allra bĂ€st. Utan referns-cd har man ganska snart gasat bĂ„de bas, baskagge och 60 hz mastereq Ă„t h-e för starkt.
slejnard Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Snygg gitarr! đ Ett annat tips som jag anammat för att INTE EQa för mycket Ă€r att ha en favoritlĂ„t i den genren som jag försöker hĂ€rma( referenslĂ„t). Lyssnar i mina lurar och jĂ€mför. DĂ„ fĂ„r man iaf ett hum i hur mkt bas/mellan/diskant som behövs. Mixtra pĂ„ mr GN! NĂ€r jag stĂ€ller liveljud i PAt kör jag Bob Marleys "Is this love" som referens, den mĂ€ngden botten Ă€r perfekt. De fick till ett superljud fast det var sĂ„ lĂ€nge sen. SRV har ocksĂ„ kanonljud pĂ„ mycket. Andra skivan "Couldnt stand the weather" Ă€r allra bĂ€st. Utan referns-cd har man ganska snart gasat bĂ„de bas, baskagge och 60 hz mastereq Ă„t h-e för starkt. Ja det Ă€r perfekt. Man ska alltid ha referens. Inte bara nĂ€r du kör live utan Ă€ven nĂ€r du mixar dina inspelningar. Blir ofta förvĂ„nad hur "magert" mina grejer lĂ„ter nĂ€r jag tror att basen ligger pĂ„ topp. DĂ„ Ă€r det bra att jĂ€mföra...och vice versa.
Guitar Nilsson Postat 28 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 28 november 2008 Snygg gitarr! đ Ett annat tips som jag anammat för att INTE EQa för mycket Ă€r att ha en favoritlĂ„t i den genren som jag försöker hĂ€rma( referenslĂ„t). Lyssnar i mina lurar och jĂ€mför. DĂ„ fĂ„r man iaf ett hum i hur mkt bas/mellan/diskant som behövs. Mixtra pĂ„ mr GN! NĂ€r jag stĂ€ller liveljud i PAt kör jag Bob Marleys "Is this love" som referens, den mĂ€ngden botten Ă€r perfekt. De fick till ett superljud fast det var sĂ„ lĂ€nge sen. SRV har ocksĂ„ kanonljud pĂ„ mycket. Andra skivan "Couldnt stand the weather" Ă€r allra bĂ€st. Utan referns-cd har man ganska snart gasat bĂ„de bas, baskagge och 60 hz mastereq Ă„t h-e för starkt. Ja det Ă€r perfekt. Man ska alltid ha referens. Inte bara nĂ€r du kör live utan Ă€ven nĂ€r du mixar dina inspelningar. Blir ofta förvĂ„nad hur "magert" mina grejer lĂ„ter nĂ€r jag tror att basen ligger pĂ„ topp. DĂ„ Ă€r det bra att jĂ€mföra...och vice versa. Jag har det förstĂ„s Ă€ven nĂ€r jag mixar i studio. SRV sĂ„g jag pĂ„ RITZ i stockholm nĂ€r de kommit ut med första LPn. De flög frĂ„n Texas och gjorde den klubbspelningen som enda jobb i Europa, och flög hem igen. Det var djĂ€vulskt bra, Ljudet var det bĂ€sta jag hört live nĂ„n gĂ„ng. Och stod man framme vis scenkanten och lutade sig in var det samma perfekta ljud dĂ€r. Basisten hade en skitskum hembyggd rörstĂ€rk utan front. SRV hade körde pĂ„ bĂ„de en Marshall med fyrtolva och en större Fendercombo. I början pĂ„ konserten hade han en assistent som slog av och pĂ„ marshallens standby vid solo resp sĂ„ngabsnitt. Efter ett tag fick den vara pĂ„ hela tiden. Han hade en trave gitarrer med sig, fodralen i hög pĂ„ varann var nĂ€stan lika hög som assistenten. Hans mest berömda strata med vĂ€nsterhĂ€nt svaj, den slog i golvet, han stĂ€llde sig pĂ„ gitarrkroppen med de lurviga moonbootsen, sen drog han upp den frĂ„n golvet i gitarrhalsen! NĂ€r han samtidigt stod pĂ„ krppen. Sen lĂ„g han pĂ„ golvet och höll i enbart svajarmen och slog giotarren i golvet. Gitarrteknikern höll för ögonen och tog sig Ă„t hjĂ€rtat. Det var ett sanslöst drag, helvete vad bra dom var, de var bara tre man dĂ„, keyboardkillen började sen. NĂ€r allt var slut öste Ritz personal trasiga ölsejdlar med snöskovlar i stora sopsĂ€ckar. Vi söp oss fulla efterĂ„t, inga pengar till taxi sen, jag gick i manchesterkavaj och med motvind och blötsnö hem till RĂ„sunda. NĂ€r jag kom in i porten pĂ„ morron var det helt ljust, och ett stort snölager ramlade av mig ner pĂ„ golvet. Bilden visar Guitar 66ÂŽs debut-LP frĂ„n 1982. BĂ€sta svenska debut-LP nĂ„gonsin skrev Expressen. DĂ„ var jag Ă€nnu mer förvirrad Ă€n nu, eftersom jag alltid spelade pĂ„ den flygande SGn som syns pĂ„ bilden.
slejnard Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 ÄÄÄÄÄÄÄÄh dina inlĂ€gg Ă€r alltid sĂ„ lĂ€svĂ€rda och roliga! Vilket lyllomonster du Ă€r som hann se SRV! Du vet vĂ€l att sĂ„ lĂ€nge som musiken framförs bra sĂ„ gĂ„r det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med đ bara du tar dig tid att slita dig frĂ„n forumet hĂ€r nĂ„gra timmar...och Ă€gna dig Ă„t din dunk vatten o flygande SG! đ
Guitar Nilsson Postat 28 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 28 november 2008 ÄÄÄÄÄÄÄÄh dina inlĂ€gg Ă€r alltid sĂ„ lĂ€svĂ€rda och roliga! Vilket lyllomonster du Ă€r som hann se SRV! Du vet vĂ€l att sĂ„ lĂ€nge som musiken framförs bra sĂ„ gĂ„r det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med đ bara du tar dig tid att slita dig frĂ„n forumet hĂ€r nĂ„gra timmar...och Ă€gna dig Ă„t din dunk vatten o flygande SG! đ Stevie Ray & Double Trouble spelade in nĂ€stan allt live i studio. Och rejĂ€lt med volym. Deras skivor Ă€r som bekant bland de bĂ€sta som gjorts bĂ„de spel och ljudmĂ€ssigt. Likt förbannat sĂ€ger de superfarna vĂ€rldsbĂ€stteknikerna hĂ€r i Söderhamn att man inte kan spela in sĂ„. -JasĂ„? -Nej, det gĂ„r inte. Jag har varit ljudtekniker i 250 Ă„r sĂ„ jag vet..... -Varför kommer ni allihop? Ăr ni dumma i skallen? Det rĂ€cker att trummisen Ă€r hĂ€r de första tvĂ„ veckorna. Om tre veckor Ă€r det gitarristens tur, om ca tvĂ„ Ă„r ska vi börja mixa Hehe. Undrar om nĂ„gon av dem lĂ€ser det hĂ€r.... Det gör de sĂ€kert. Hoppas de tar det med ro och som vanligt skiter i en dum musikers Ă„sikt.
slejnard Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 ÄÄÄÄÄÄÄÄh dina inlĂ€gg Ă€r alltid sĂ„ lĂ€svĂ€rda och roliga! Vilket lyllomonster du Ă€r som hann se SRV! Du vet vĂ€l att sĂ„ lĂ€nge som musiken framförs bra sĂ„ gĂ„r det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med đ bara du tar dig tid att slita dig frĂ„n forumet hĂ€r nĂ„gra timmar...och Ă€gna dig Ă„t din dunk vatten o flygande SG! đ Stevie Ray & Double Trouble spelade in nĂ€stan allt live i studio. Och rejĂ€lt med volym. Deras skivor Ă€r som bekant bland de bĂ€sta som gjorts bĂ„de spel och ljudmĂ€ssigt. Likt förbannat sĂ€ger de superfarna vĂ€rldsbĂ€stteknikerna hĂ€r i Söderhamn att man inte kan spela in sĂ„. -JasĂ„? -Nej, det gĂ„r inte. Jag har varit ljudtekniker i 250 Ă„r sĂ„ jag vet..... -Varför kommer ni allihop? Ăr ni dumma i skallen? Det rĂ€cker att trummisen Ă€r hĂ€r de första tvĂ„ veckorna. Om tre veckor Ă€r det gitarristens tur, om ca tvĂ„ Ă„r ska vi börja mixa Hehe. Undrar om nĂ„gon av dem lĂ€ser det hĂ€r.... Det gör de sĂ€kert. Hoppas de tar det med ro och som vanligt skiter i en dum musikers Ă„sikt. SRV Ă€r nog en av dom bĂ€sta men jag tycker faktiskt att skivan du nĂ€mner lĂ„ter lite "tam"? I mitt tycke sĂ„ Ă€r mr Hendrix den bĂ€sta och vĂ„gar spela skitigt...fast dĂ„ fanns det ju iofs inga andra đ Sen kom mr Ace F och E Van Halen. Nu blir det fan gitarrsnubbarlista snart... đ Men till on topic: vĂ„ga röra din klenod-Tascam och Ă€ven misslyckas. Det ger sig med tiden!
Guitar Nilsson Postat 28 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 28 november 2008 ÄÄÄÄÄÄÄÄh dina inlĂ€gg Ă€r alltid sĂ„ lĂ€svĂ€rda och roliga! Vilket lyllomonster du Ă€r som hann se SRV! Du vet vĂ€l att sĂ„ lĂ€nge som musiken framförs bra sĂ„ gĂ„r det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med đ bara du tar dig tid att slita dig frĂ„n forumet hĂ€r nĂ„gra timmar...och Ă€gna dig Ă„t din dunk vatten o flygande SG! đ Stevie Ray & Double Trouble spelade in nĂ€stan allt live i studio. Och rejĂ€lt med volym. Deras skivor Ă€r som bekant bland de bĂ€sta som gjorts bĂ„de spel och ljudmĂ€ssigt. Likt förbannat sĂ€ger de superfarna vĂ€rldsbĂ€stteknikerna hĂ€r i Söderhamn att man inte kan spela in sĂ„. -JasĂ„? -Nej, det gĂ„r inte. Jag har varit ljudtekniker i 250 Ă„r sĂ„ jag vet..... -Varför kommer ni allihop? Ăr ni dumma i skallen? Det rĂ€cker att trummisen Ă€r hĂ€r de första tvĂ„ veckorna. Om tre veckor Ă€r det gitarristens tur, om ca tvĂ„ Ă„r ska vi börja mixa Hehe. Undrar om nĂ„gon av dem lĂ€ser det hĂ€r.... Det gör de sĂ€kert. Hoppas de tar det med ro och som vanligt skiter i en dum musikers Ă„sikt. SRV Ă€r nog en av dom bĂ€sta men jag tycker faktiskt att skivan du nĂ€mner lĂ„ter lite "tam"? I mitt tycke sĂ„ Ă€r mr Hendrix den bĂ€sta och vĂ„gar spela skitigt...fast dĂ„ fanns det ju iofs inga andra đ Sen kom mr Ace F och E Van Halen. Nu blir det fan gitarrsnubbarlista snart... đ Men till on topic: vĂ„ga röra din klenod-Tascam och Ă€ven misslyckas. Det ger sig med tiden! Hendrix Are You Experienced var min första platta. Den Ă€r för sanlös, dit hĂ€n kommer varken SRV eller nĂ„gon annan att ens komma halvvĂ€gs. Pete Townshend i The Who blev livrĂ€dd nĂ€r han sĂ„g Jimi i London. SĂ„ han kallade till ett stormöte med bĂ„de Clapton o George Harrison plus flera andra. _"Vad ska vi ta oss till? Vi kommer att bli utskrattade, utskĂ€mda och utfattiga nĂ€t folk fĂ„r höra och se Jimi Hendrix". Det dystra Ă€r att han bara fick ca tre Ă„rs karriĂ€r. Slog igenom 67 och dog i september 1970. Jag kommer ihĂ„g nĂ€r de sa det pĂ„ radion. Nu finns det de som pĂ„stĂ„r att USA FBI eller liknande mördade honom.
rainydays Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Det dystra Ă€r att han bara fick ca tre Ă„rs karriĂ€r. Slog igenom 67 och dog i september 1970. Jag kommer ihĂ„g nĂ€r de sa det pĂ„ radion. Nu finns det de som pĂ„stĂ„r att USA FBI eller liknande mördade honom. Det finns alltid de som pĂ„stĂ„r att rockstjĂ€rnor blev mördade. Tror det Ă€r deras sĂ€tt att förlika sig med tanken pĂ„ idolens död. Att det Ă€r lĂ€ttare om man kan skylla pĂ„ nĂ„gon annan Ă€n den döde eller nĂ„gon olyckshĂ€ndelse. Vissa vĂ€ljer att tro att de fortfarande lever. Men de flesta andra inser nog fakta trots allt. Visst Ă€r det tragiskt med sĂ„ korta karriĂ€rer. Intressant Ă€ndĂ„ hur man kan influera sĂ„ mĂ„nga pĂ„ sĂ„ kort tid. Samma sak gĂ€ller ju Kurt Cobain. Slog igenom 91 och dog 94. ĂndĂ„ lyckades han vĂ€nda uppochned pĂ„ en hel vĂ€rld. Fast det Ă€r kanske just dĂ€rför som de lĂ€mnat sĂ„nnt stort avtryck. De kanske inte hade varit sĂ„ intressanta om de levt idag. Och folk blir alltid mycket högre Ă€lskade nĂ€r de Ă€r döda Ă€n nĂ€r de lever. MĂ€nsklighetens tragiska logik.
Guitar Nilsson Postat 28 november 2008 TrÄdstartare Postat 28 november 2008 Nya gummisnoddar av Àkta kinakvalle Àr nu pÄ vÀg. Jag skulle fÄ en extra skrev de! Du ska fÄ massa extra, dÄ blir hon glad!
debatt Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Ăr det den fĂ€rgen som kallas "Fiesta Red"? đ
Guitar Nilsson Postat 29 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 29 november 2008 Ăr det den fĂ€rgen som kallas "Fiesta Red"? đ Vad tĂ€nker du pĂ„? Amazonen? Den Ă€r Ferrariröd... Min strata var oxĂ„ Ferarriröd förr.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.