Jump to content
Annons

Tascam 2488mkll digitalporta.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Skrev ett lite surt brev till Tascamsupporten. (Hur dum kan en enda person vara?) Bifogade även delen ur manualen som jag trodde var det enda som stod om mixningen, det var det väl egentligen också..

Fick svar nästan direkt, så jag fick svara igen och be lite om ursäkt. Det verkar vara en skitbra support, kommenterade instruktions-Dvd-n jag beställt också. Om nån funderar på deras grejer så kan det ju vara skönt att veta att de kan förklara extraenkelt för såna som mig, som fattar långsamt alltså. Min text är blå:

Hello Tascam support.

 

I think Ive made a big mistake buying a 2488mkll.

I have recorded some tracks and I want to mix down in the Master section. I want to put in, compressor, reverb and so on on different channels.

In owners manual, the chapter "Recording the master track", is almost the only thing written about the most difficult in all recordings that I shall press down both Rec and Play buttoms. And when the Master recording is finnished, I can listen to it by pressing only Play. Not a word of how I can kompress or delay the tracks. Is this a bad joke?

My latest digital porta was Roland 8 track, I had no trouble at all learning to use that one. Ive been in and out in studios for 30 years...

First I was thinking of bying Cubase or similar and record with my laptop, but had that funny idea that a Tascam 2488 was a better choise, easier to handle. But paying money for this one was a total waste. I cant use for nothing.

What can I do?

Dear Mr. Nilsson,

the functions you request are not pointed to the process of recording the master, so they are not mentioned in this part of the manual.

Using the insert effects in the tracks and using the internal reverb are part of the mixing process, not just of the creation of the master. They are described in the

/which contain the compressors) can be found in Chapter 6 of the Owners Manual Using the Effects.

How to add a compressor into your Mixing Chanel is described in Using MIC Effects page 40, while the internal reverb is described in using Single Effect (page 42)

We decided to put those parts together in complete chapters instead of repeating it in a Step by Step description.

With best regards

Dirk Born

Technical Marketing Manager

Oh, that was a fast answer!

I´ll make another try... Sorry for my angry tone... I have also send for an instruktion dvd 2488mkll tutorial... Do you think I can have use for that?

Rocknroll creetings/Guitar Nilsson

Dear Guitar Nilsson,

the video is not a bad thing, as this is showing more step by step on how to work with the 2488. Unfortunately it is only available in the US, but I’m sure it should be possible to order it there.

But basically it is easy to use the 2488. As I understood that you are experienced with audio usage in general there will be no need to explain to you how a compressor works and what the EQ is.

So there are 2 main factors which should help you most:

The first is the architecture of the 2488s effect unit:

It has one Reverb (called Single effect) which is supplied via the Loop Send from all 24 channels (Just like the good old outboard 19” Reverb on an analogue mixing console).

The second Unit is for Insert effects like the compressors. This can either be used as 8x Dynamics (Compressor, …) here called Mic Effects or as 4x Mic Effects + 1 Multi effect which is similar to the ones used in a Guitar effect unit.

These Insert effects can be assigned to individual channels. This is the same assignment as you use it to assign the Inputs to a channel.

To assign the Input to the Channel you press one of the INPUT Buttons A-H and the Select Button of the Track you like to assign it to.

The same procedure you are using to assign an effect into either the Input A-H by pressing the MICx4 button and one of the Input buttons. This assigns the effect into the Input before the recording track and it is recorded onto the track, or assigning an effect into the Mixing Channel by pressing the Micx4 Button in combination with the Channels Select Button.

Hope this helps to bring some light into this and helps you to get your CD done.

Best regards

Dirk

With best regards

Dirk Born

Technical Marketing Manager

post-8284-1227731755_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

drloop (oregistrerad)

Jaja, du tröttar väl ut supporten på Tascam och du får refund så du kan köpa nåt enklare.

Jag har en 6kanalskassettporta i bra skick.

Kanske det kan vara nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GN

Kul ändå att du fick svar såpass fort. Har din porta cd-brännare eller måste du ta filerna in till datorn?

Jag gjorde så med min BR-864 när jag lekte med den, även nu när jag ska föra över livegigs att jag tog aux audio från porta till audio in på ljudkortet för jag blev heller aldrig klok på hur usb´n funkade. Då får du ett bra stereospår men måste ha ett program ex cubase. Innan använde jag nåt som heter DB-poweramp. Det gäller ju att du har mixat nivåerna i portan innan. Och sen brände jag till CD. Ett ganska enkelt sätt men kanske inte det bästa ur ljudkvallesynpunkt. Kom ihåg att innan du bränner nånting måste det göras om från 24 till 16 bitar.

Keep rockin´!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GN

Kul ändå att du fick svar såpass fort. Har din porta cd-brännare eller måste du ta filerna in till datorn?

Jag gjorde så med min BR-864 när jag lekte med den, även nu när jag ska föra över livegigs att jag tog aux audio från porta till audio in på ljudkortet för jag blev heller aldrig klok på hur usb´n funkade. Då får du ett bra stereospår men måste ha ett program ex cubase. Innan använde jag nåt som heter DB-poweramp. Det gäller ju att du har mixat nivåerna i portan innan. Och sen brände jag till CD. Ett ganska enkelt sätt men kanske inte det bästa ur ljudkvallesynpunkt. Kom ihåg att innan du bränner nånting måste det göras om från 24 till 16 bitar.

Keep rockin´!

Det sitter brännare i portan, en snabbare än i första 2488an enligt skrytet.

Jag har frågat en grej till, utan att ha fått svar än. Det är om de tror att jag kan flytta två kanaler i taget och köra dem från tex kanal ett o två till kanal nio och tio, och köra dem genom min RANE DC24 kompressor. Det är mkt lättare att hitta optimal inställning med riktiga rattar än inne i ett fönster tycker jag. Men då måste väl ljudet omvandlas baklänges från digitalt till analogt när det ska ut i aux send, och sen blir det ju digitalomvandlat sen igen när det ska in på sin nya kanal. Det kanske gör att ljudet försämras i onödan?

Och de inbyggda kompressorerna kanske är minst lika bra, de jobbar väl digitalt lika som i Cubase? Man kan köra 8 st kompressorer samtidigt vid både inspelning o mix. Kanske borde jag använda de inbyggda lite lätt redan vid inspelning?

En variant jag tänkt på är att vid inspelningen köra mina bägge NT2-A, som blir de sk trumöverhängen (den ena hamnar ju lågt, till höger om golvpukorna) genom först min livemixer, en Soundcraft Spirit E12 och med komressorn på insert. Kompressorn ställer jag förstås så den bara jobbar lite lätt. Vad tror ni om det? Mera brus, sämre skärpa? Trummorna dundrar ju på rätt bra så jag behöver knappast ha mycket påvridet på gain till overheaden om jag kör direkt på portans XLR-ingångar.

Tror ni det blir bättre eller sämre med omvägen genom min mixer o kompressorn?

post-8284-1227782729_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev ett lite surt brev till Tascamsupporten. (Hur dum kan en enda person vara?) Bifogade även delen ur manualen som jag trodde var det enda som stod om mixningen, det var det väl egentligen också..

Fick svar nästan direkt, så jag fick svara igen och be lite om ursäkt. Det verkar vara en skitbra support, kommenterade instruktions-Dvd-n jag beställt också. Om nån funderar på deras grejer så kan det ju vara skönt att veta att de kan förklara extraenkelt för såna som mig, som fattar långsamt alltså. Min text är blå:

Hello Tascam support.

 

I think Ive made a big mistake buying a 2488mkll.

I have recorded some tracks and I want to mix down in the Master section. I want to put in, compressor, reverb and so on on different channels.

In owners manual, the chapter "Recording the master track", is almost the only thing written about the most difficult in all recordings that I shall press down both Rec and Play buttoms. And when the Master recording is finnished, I can listen to it by pressing only Play. Not a word of how I can kompress or delay the tracks. Is this a bad joke?

My latest digital porta was Roland 8 track, I had no trouble at all learning to use that one. Ive been in and out in studios for 30 years...

First I was thinking of bying Cubase or similar and record with my laptop, but had that funny idea that a Tascam 2488 was a better choise, easier to handle. But paying money for this one was a total waste. I cant use for nothing.

What can I do?

Dear Mr. Nilsson,

the functions you request are not pointed to the process of recording the master, so they are not mentioned in this part of the manual.

Using the insert effects in the tracks and using the internal reverb are part of the mixing process, not just of the creation of the master. They are described in the

/which contain the compressors) can be found in Chapter 6 of the Owners Manual Using the Effects.

How to add a compressor into your Mixing Chanel is described in Using MIC Effects page 40, while the internal reverb is described in using Single Effect (page 42)

We decided to put those parts together in complete chapters instead of repeating it in a Step by Step description.

With best regards

Dirk Born

Technical Marketing Manager

Oh, that was a fast answer!

I´ll make another try... Sorry for my angry tone... I have also send for an instruktion dvd 2488mkll tutorial... Do you think I can have use for that?

Rocknroll creetings/Guitar Nilsson

Dear Guitar Nilsson,

the video is not a bad thing, as this is showing more step by step on how to work with the 2488. Unfortunately it is only available in the US, but I’m sure it should be possible to order it there.

But basically it is easy to use the 2488. As I understood that you are experienced with audio usage in general there will be no need to explain to you how a compressor works and what the EQ is.

So there are 2 main factors which should help you most:

The first is the architecture of the 2488s effect unit:

It has one Reverb (called Single effect) which is supplied via the Loop Send from all 24 channels (Just like the good old outboard 19” Reverb on an analogue mixing console).

The second Unit is for Insert effects like the compressors. This can either be used as 8x Dynamics (Compressor, …) here called Mic Effects or as 4x Mic Effects + 1 Multi effect which is similar to the ones used in a Guitar effect unit.

These Insert effects can be assigned to individual channels. This is the same assignment as you use it to assign the Inputs to a channel.

To assign the Input to the Channel you press one of the INPUT Buttons A-H and the Select Button of the Track you like to assign it to.

The same procedure you are using to assign an effect into either the Input A-H by pressing the MICx4 button and one of the Input buttons. This assigns the effect into the Input before the recording track and it is recorded onto the track, or assigning an effect into the Mixing Channel by pressing the Micx4 Button in combination with the Channels Select Button.

Hope this helps to bring some light into this and helps you to get your CD done.

Best regards

Dirk

With best regards

Dirk Born

Technical Marketing Manager

Skrev ånyo till supporten och fick ett kanonbra svar, jag är blue:

Thank you again.

Were about to record my bluesband Guitar 66 live in studio on only 8 tracks, four mics on the drums "Glyn Johns-method". I bougt 2 Rode NT2-A mikes for overhead and most of the drum sound, both an AKGD112 and an EV N/D868 for bassdrum, i think the EV is the best, so the AKGD112 will be used for miking the bass combo. Snare and guitar will bw shure sm57, live singin Beta58. or Rode if I overdub the vocals, I think Ill do both methods.

 

I got a good stereo compressor wich I use live for my live PA guitar and voca, used it on my older homerecordings too, a RANE DC24. Is it possible to bounce each of the first 8 tracks througth my "outside" compressor. I got a feeling its easyer to use than the inside compressor. I mean, can get all signal from track one through my compressor and bounce it to track 9? And add some eq at the same time?

 

If we can make a recording were proud of, I can send it to you. I plan to record live shows too, and other liveband.

 

Regards

Håkan

Dear Hakan,

using he external compressor is not so easy with the 2488, as it does not offer any Inserts in the Mixing console (this would require an additional D/A and A/D Conversion per channel)

What you can do is to use the effects Loop for this.

I will describe you the way to proceed on an example which uses the Effect Send 1 as way to your compressor and Input A as return for your example (Track 1 gets compressed and recorded to Track 9)

1.) Please connect the Effect Send 1 to the Input of your Compressor.

2.) Connect the Output of your Compressor to the Input A

3.) Assign Input A to Track 9

4.) Make sure that the Effect 1 Send controls on all channels are closed (set to 0)

5.) Set the Effect Send of channel 1 to PRE (Fader) So the signal is send post EQ but pre Fader to the Effect Send.

6.) Put the Fader of Chanel 1 to its minimum position to avoid listening to the “uncompressed Signal”

7.) Start playing back the song and adjust the Effect 1 level of channel 1 so you get a proper Input Signal on your Compressor.

8.) Do the settings on the compressor and use the Input level control of Input A to get a proper recording Signal to the Track.

9.) Set track 9 into record and start the recording your EQ’d and compressed signal

Mit freundlichen Grüßen/

With best regards

Dirk Born

Technical Marketing Manager

Nästa fråga jag ska ta upp med honom, är om vad han tror om min RANE DC24 VS de inbyggda kompressorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mitt heta tips är att supporten inte är till för sådana typer av frågor.

Den är till för tekniska frågor avseende just din produkt du har köpt av Tascam.

EDIT: Tänker på jämförelsen Rane kompressor och Tascams inbyggda.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt heta tips är att supporten inte är till för sådana typer av frågor.

Den är till för tekniska frågor avseende just din produkt du har köpt av Tascam.

EDIT: Tänker på jämförelsen Rane kompressor och Tascams inbyggda.

Vad tror du om RANE VS Tascams inbuggda kompressor? Jag kan ju iofs testa att köra över en kanal genom RANEen, orginalkanalen blir ju kvar örörd i alla fall. Men kompressorn kostar inte mycket mindre än hela portan så den kan inte vara så kass. Svårt ändå att göra sig en uppfattning förrän man lyssnat på bägge under en längre tid.

Dick på supporten verkar ju vara både kunnig och hygglo.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bästa är väl att prova själv.

Du har ju en Rane och en Tascam.

Alla som inte har en Rane och en Tascam har lite svårt att säga nåt om dessa båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa är väl att prova själv.

Du har ju en Rane och en Tascam.

Alla som inte har en Rane och en Tascam har lite svårt att säga nåt om dessa båda.

Rane DC24 verkar inte va så vanlig i Sweden.

I dag fick jag sista micken jag behöver, en EV ND868 och två JJlabs shockmounts, från Jam. Tror ni inte på fan att det fattades ett gummiband på den ena shockmounten. Nån hade nog snott det i butiken typ, plastpåsen var fult uppklöst. Nu är det bara en gummisnodd som fattas för att jag ska kunna rigga upp allt för recording...

Tänkte bara å undra vad ni tror. Ni som har hyfsade externa kompressorer, kör ni ibland i stället för de som ni har i Cubaset? Kanske bara direkt vid sånginspelning?

post-8284-1227818535_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag krass. Men det enda sättet är att testa att spela in på olika sätt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som låter bra och inte! Testa att sätta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" så tror jag det låter kanon!

keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du måste bända bort hylsan i korgen som är gängad! (den som är avsedd för att skruva fast micken i korgen)

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag krass. Men det enda sättet är att testa att spela in på olika sätt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som låter bra och inte! Testa att sätta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" så tror jag det låter kanon!

keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn!

Börjar få lite kläm på portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nåt av den, eller gör nåt generalfel som upptäcks efter att vi satt typ 25 låtar. När vi väl kommer igång tänkte jag spela in trummorna med både KGD112 och EVND868 i kaggen och lägga ut som ljudprov i Bonhamtråden.

Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, åsså fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars såg de jäkligt fina ut. Är JJlabs big shockment kopior på Neumanns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste bända bort hylsan i korgen som är gängad! (den som är avsedd för att skruva fast micken i korgen)

Bända bort? Jag fick fast micken ändå. Hålet i Rödes orginalfäste som följde med är visserligen lite större men inte så mycket. Är det inte risk att jag sabbar kineshållaren om jag försöker bryta på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag krass. Men det enda sättet är att testa att spela in på olika sätt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som låter bra och inte! Testa att sätta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" så tror jag det låter kanon!

keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn!

Börjar få lite kläm på portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nåt av den, eller gör nåt generalfel som upptäcks efter att vi satt typ 25 låtar. När vi väl kommer igång tänkte jag spela in trummorna med både KGD112 och EVND868 i kaggen och lägga ut som ljudprov i Bonhamtråden.

Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, åsså fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars såg de jäkligt fina ut. Är JJlabs big shockment kopior på Neumanns?

Du gör helt rätt som äntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas på schockmountaineneen....och det har väldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill är att fånga det eller? Du kommer att lyckas snart och fånga "soundet". Enda sättet är att lära/spela/ göra fel/ göra om etc...osv.

Pst...har du kvar någe i dunken från förra tråden? Totalt torrlagd här...😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag krass. Men det enda sättet är att testa att spela in på olika sätt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som låter bra och inte! Testa att sätta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" så tror jag det låter kanon!

keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn!

Börjar få lite kläm på portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nåt av den, eller gör nåt generalfel som upptäcks efter att vi satt typ 25 låtar. När vi väl kommer igång tänkte jag spela in trummorna med både KGD112 och EVND868 i kaggen och lägga ut som ljudprov i Bonhamtråden.

Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, åsså fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars såg de jäkligt fina ut. Är JJlabs big shockment kopior på Neumanns?

Du gör helt rätt som äntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas på schockmountaineneen....och det har väldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill är att fånga det eller? Du kommer att lyckas snart och fånga "soundet". Enda sättet är att lära/spela/ göra fel/ göra om etc...osv.

Pst...har du kvar någe i dunken från förra tråden? Totalt torrlagd här...😆 :lol:

Du kan få samma innehåll som i dunken i din egen vattenkran!

Jag har spelat så länge att jag hittat mitt sound och även hur jag vill spela in. Det enda som egentligen oroar mig är att det ska styra över digitalt på inspelningen och att jag märker det först när vi redan gjort en massa spelmässigt perfekta tagningar. Allt finlir med mixen kan jag ju göra efter att jag och mina bluesbröder spelat all skit ur oss. Kanske låna ett par riktiga monitorer...

Håkan,

vägrar överstiga 8 kanalers användande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag krass. Men det enda sättet är att testa att spela in på olika sätt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som låter bra och inte! Testa att sätta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" så tror jag det låter kanon!

keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn!

Börjar få lite kläm på portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nåt av den, eller gör nåt generalfel som upptäcks efter att vi satt typ 25 låtar. När vi väl kommer igång tänkte jag spela in trummorna med både KGD112 och EVND868 i kaggen och lägga ut som ljudprov i Bonhamtråden.

Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, åsså fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars såg de jäkligt fina ut. Är JJlabs big shockment kopior på Neumanns?

Du gör helt rätt som äntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas på schockmountaineneen....och det har väldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill är att fånga det eller? Du kommer att lyckas snart och fånga "soundet". Enda sättet är att lära/spela/ göra fel/ göra om etc...osv.

Pst...har du kvar någe i dunken från förra tråden? Totalt torrlagd här...😆 :lol:

Du kan få samma innehåll som i dunken i din egen vattenkran!

Jag har spelat så länge att jag hittat mitt sound och även hur jag vill spela in. Det enda som egentligen oroar mig är att det ska styra över digitalt på inspelningen och att jag märker det först när vi redan gjort en massa spelmässigt perfekta tagningar. Allt finlir med mixen kan jag ju göra efter att jag och mina bluesbröder spelat all skit ur oss. Kanske låna ett par riktiga monitorer...

Håkan,

vägrar överstiga 8 kanalers användande.

Ok men vatten är för tråkigt.

Har förstått att du hittat ditt sound och då är mitt tips fortfarande att bara spela in så rent som möjligt. Finns ingen risk att det styr över digitalt när du spelar in med 24 bitar. Du får med allt så länge du inte låter mickarna slå i taket med din arsenal! Då behövs heller inget finlir utan ställ bara nivåerna som du vill. Digitalt idag fångar allt! ...om man kan ratta. Och var försiktig med kompressor o EQ om du inte har superbra monitorer. Mixar jämt mina demos genom vanliga stereohögtalare o är väldans försiktig med att röra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag krass. Men det enda sättet är att testa att spela in på olika sätt. Jag tror absolut att du har "öronen" att avgöra vad som låter bra och inte! Testa att sätta upp dina feta röde mitt i rummet med ett bra inrattat "liveljud" så tror jag det låter kanon!

keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rkn!

Börjar få lite kläm på portan nu. Vill inte örsla spelpolarnas tid om jag inte fattar nåt av den, eller gör nåt generalfel som upptäcks efter att vi satt typ 25 låtar. När vi väl kommer igång tänkte jag spela in trummorna med både KGD112 och EVND868 i kaggen och lägga ut som ljudprov i Bonhamtråden.

Fick ju EVen ochChina shockmontsen idag, åsså fattades det en gummisnodd till den ena shockmonten. Annars såg de jäkligt fina ut. Är JJlabs big shockment kopior på Neumanns?

Du gör helt rätt som äntligen börjat spela in! Skit i gummisnodden som saknas på schockmountaineneen....och det har väldigt liten relevans i hur ljudet funkar. Ni spelar bra och det du vill är att fånga det eller? Du kommer att lyckas snart och fånga "soundet". Enda sättet är att lära/spela/ göra fel/ göra om etc...osv.

Pst...har du kvar någe i dunken från förra tråden? Totalt torrlagd här...😆 :lol:

Du kan få samma innehåll som i dunken i din egen vattenkran!

Jag har spelat så länge att jag hittat mitt sound och även hur jag vill spela in. Det enda som egentligen oroar mig är att det ska styra över digitalt på inspelningen och att jag märker det först när vi redan gjort en massa spelmässigt perfekta tagningar. Allt finlir med mixen kan jag ju göra efter att jag och mina bluesbröder spelat all skit ur oss. Kanske låna ett par riktiga monitorer...

Håkan,

vägrar överstiga 8 kanalers användande.

Ok men vatten är för tråkigt.

Har förstått att du hittat ditt sound och då är mitt tips fortfarande att bara spela in så rent som möjligt. Finns ingen risk att det styr över digitalt när du spelar in med 24 bitar. Du får med allt så länge du inte låter mickarna slå i taket med din arsenal! Då behövs heller inget finlir utan ställ bara nivåerna som du vill. Digitalt idag fångar allt! ...om man kan ratta. Och var försiktig med kompressor o EQ om du inte har superbra monitorer. Mixar jämt mina demos genom vanliga stereohögtalare o är väldans försiktig med att röra.

Ja jag har förr gjort samma fel som många, skruvat sönder ljudet med för mycket eq. Därför ska det bli skönt att använda mickar som låter bäst utan en massa efterskruvningar, fick även den här lilla skönheten från JAM idag. Jag har nog lusläst internet som allra mest ang just baskaggemickar och den här får mer beröm än allt annat, och den är gjord för att låta perfekt helt utan eq. Nån testare skrev att den var både riktad och runtomupptagande. Så satte man den alldeles innaför frontskinnet och siktade på klubban fick man både klubbatacken och hela kaggens boff-volym. Som två mickar i en. En annan studiogubbe hade i många år använt AKG112D den hade alltid varit bäst, men nu sen den här EV ND868 kommit fram lät AKGn pappigt i jämförelse skrev han. Så med såna mickar och allt digitalt kan det inte bli fel. Förr när vi spelade in på Studer 24-kanalare var min besvikelse alltid stor när man fick höra hur taskigt vinylskivan lät jämfört med tapen i studion. När man mixade då fick man alltid på en höft gasa för lite bas, eftersom den förstärktes sen i vinylen. En del gubbar i min årgång inbillar sig att ljudet i vinyl är bättre än det digitala, de vet ingenting.

EV-micken ligger på en ARES-gitarr, Robban på Ares Custom guitars i Vallvik konstruerar och bygger dem. Tog hem den för att testa lite bara. Den var jäkligt bra, hade jag haft gott ställt skulle jag köpt den. Tror han skulle ha 13000 för den. Mickarna är det nån svensk som gör, glömde namnet. Jäkligt bra ljus o tryck. Jag gjorde faktiskt en kortare inspelning av ARES-guran i portan, hur den lät i min Fender Hot Rod.

post-8284-1227827195_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg gitarr! 😉

Ett annat tips som jag anammat för att INTE EQa för mycket är att ha en favoritlåt i den genren som jag försöker härma( referenslåt). Lyssnar i mina lurar och jämför. Då får man iaf ett hum i hur mkt bas/mellan/diskant som behövs.

Mixtra på mr GN!

När jag ställer liveljud i PAt kör jag Bob Marleys "Is this love" som referens, den mängden botten är perfekt. De fick till ett superljud fast det var så länge sen. SRV har också kanonljud på mycket. Andra skivan "Couldnt stand the weather" är allra bäst. Utan referns-cd har man ganska snart gasat både bas, baskagge och 60 hz mastereq åt h-e för starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg gitarr! 😉

Ett annat tips som jag anammat för att INTE EQa för mycket är att ha en favoritlåt i den genren som jag försöker härma( referenslåt). Lyssnar i mina lurar och jämför. Då får man iaf ett hum i hur mkt bas/mellan/diskant som behövs.

Mixtra på mr GN!

När jag ställer liveljud i PAt kör jag Bob Marleys "Is this love" som referens, den mängden botten är perfekt. De fick till ett superljud fast det var så länge sen. SRV har också kanonljud på mycket. Andra skivan "Couldnt stand the weather" är allra bäst. Utan referns-cd har man ganska snart gasat både bas, baskagge och 60 hz mastereq åt h-e för starkt.

Ja det är perfekt. Man ska alltid ha referens. Inte bara när du kör live utan även när du mixar dina inspelningar. Blir ofta förvånad hur "magert" mina grejer låter när jag tror att basen ligger på topp. Då är det bra att jämföra...och vice versa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg gitarr! 😉

Ett annat tips som jag anammat för att INTE EQa för mycket är att ha en favoritlåt i den genren som jag försöker härma( referenslåt). Lyssnar i mina lurar och jämför. Då får man iaf ett hum i hur mkt bas/mellan/diskant som behövs.

Mixtra på mr GN!

När jag ställer liveljud i PAt kör jag Bob Marleys "Is this love" som referens, den mängden botten är perfekt. De fick till ett superljud fast det var så länge sen. SRV har också kanonljud på mycket. Andra skivan "Couldnt stand the weather" är allra bäst. Utan referns-cd har man ganska snart gasat både bas, baskagge och 60 hz mastereq åt h-e för starkt.

Ja det är perfekt. Man ska alltid ha referens. Inte bara när du kör live utan även när du mixar dina inspelningar. Blir ofta förvånad hur "magert" mina grejer låter när jag tror att basen ligger på topp. Då är det bra att jämföra...och vice versa.

Jag har det förstås även när jag mixar i studio. SRV såg jag på RITZ i stockholm när de kommit ut med första LPn. De flög från Texas och gjorde den klubbspelningen som enda jobb i Europa, och flög hem igen. Det var djävulskt bra, Ljudet var det bästa jag hört live nån gång. Och stod man framme vis scenkanten och lutade sig in var det samma perfekta ljud där. Basisten hade en skitskum hembyggd rörstärk utan front. SRV hade körde på både en Marshall med fyrtolva och en större Fendercombo. I början på konserten hade han en assistent som slog av och på marshallens standby vid solo resp sångabsnitt. Efter ett tag fick den vara på hela tiden. Han hade en trave gitarrer med sig, fodralen i hög på varann var nästan lika hög som assistenten. Hans mest berömda strata med vänsterhänt svaj, den slog i golvet, han ställde sig på gitarrkroppen med de lurviga moonbootsen, sen drog han upp den från golvet i gitarrhalsen! När han samtidigt stod på krppen. Sen låg han på golvet och höll i enbart svajarmen och slog giotarren i golvet. Gitarrteknikern höll för ögonen och tog sig åt hjärtat. Det var ett sanslöst drag, helvete vad bra dom var, de var bara tre man då, keyboardkillen började sen.

När allt var slut öste Ritz personal trasiga ölsejdlar med snöskovlar i stora sopsäckar. Vi söp oss fulla efteråt, inga pengar till taxi sen, jag gick i manchesterkavaj och med motvind och blötsnö hem till Råsunda. När jag kom in i porten på morron var det helt ljust, och ett stort snölager ramlade av mig ner på golvet.

Bilden visar Guitar 66´s debut-LP från 1982. Bästa svenska debut-LP någonsin skrev Expressen. Då var jag ännu mer förvirrad än nu, eftersom jag alltid spelade på den flygande SGn som syns på bilden.

post-8284-1227830913_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

ååååååååh

dina inlägg är alltid så läsvärda och roliga!

Vilket lyllomonster du är som hann se SRV! Du vet väl att så länge som musiken framförs bra så går det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med 😆 bara du tar dig tid att slita dig från forumet här några timmar...och ägna dig åt din dunk vatten o flygande SG! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ååååååååh

dina inlägg är alltid så läsvärda och roliga!

Vilket lyllomonster du är som hann se SRV! Du vet väl att så länge som musiken framförs bra så går det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med 😎 bara du tar dig tid att slita dig från forumet här några timmar...och ägna dig åt din dunk vatten o flygande SG! 😎

Stevie Ray & Double Trouble spelade in nästan allt live i studio. Och rejält med volym. Deras skivor är som bekant bland de bästa som gjorts både spel och ljudmässigt. Likt förbannat säger de superfarna världsbästteknikerna här i Söderhamn att man inte kan spela in så.

-Jaså?

-Nej, det går inte. Jag har varit ljudtekniker i 250 år så jag vet.....

-Varför kommer ni allihop? Är ni dumma i skallen? Det räcker att trummisen är här de första två veckorna. Om tre veckor är det gitarristens tur, om ca två år ska vi börja mixa

Hehe.

Undrar om någon av dem läser det här.... Det gör de säkert. Hoppas de tar det med ro och som vanligt skiter i en dum musikers åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ååååååååh

dina inlägg är alltid så läsvärda och roliga!

Vilket lyllomonster du är som hann se SRV! Du vet väl att så länge som musiken framförs bra så går det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med 😎 bara du tar dig tid att slita dig från forumet här några timmar...och ägna dig åt din dunk vatten o flygande SG! 😎

Stevie Ray & Double Trouble spelade in nästan allt live i studio. Och rejält med volym. Deras skivor är som bekant bland de bästa som gjorts både spel och ljudmässigt. Likt förbannat säger de superfarna världsbästteknikerna här i Söderhamn att man inte kan spela in så.

-Jaså?

-Nej, det går inte. Jag har varit ljudtekniker i 250 år så jag vet.....

-Varför kommer ni allihop? Är ni dumma i skallen? Det räcker att trummisen är här de första två veckorna. Om tre veckor är det gitarristens tur, om ca två år ska vi börja mixa

Hehe.

Undrar om någon av dem läser det här.... Det gör de säkert. Hoppas de tar det med ro och som vanligt skiter i en dum musikers åsikt.

SRV är nog en av dom bästa men jag tycker faktiskt att skivan du nämner låter lite "tam"? I mitt tycke så är mr Hendrix den bästa och vågar spela skitigt...fast då fanns det ju iofs inga andra 😎 Sen kom mr Ace F och E Van Halen. Nu blir det fan gitarrsnubbarlista snart... 😆

Men till on topic: våga röra din klenod-Tascam och även misslyckas. Det ger sig med tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

ååååååååh

dina inlägg är alltid så läsvärda och roliga!

Vilket lyllomonster du är som hann se SRV! Du vet väl att så länge som musiken framförs bra så går det att spela in bra? Och det tror jag du kommer lyckas med 😎 bara du tar dig tid att slita dig från forumet här några timmar...och ägna dig åt din dunk vatten o flygande SG! 😎

Stevie Ray & Double Trouble spelade in nästan allt live i studio. Och rejält med volym. Deras skivor är som bekant bland de bästa som gjorts både spel och ljudmässigt. Likt förbannat säger de superfarna världsbästteknikerna här i Söderhamn att man inte kan spela in så.

-Jaså?

-Nej, det går inte. Jag har varit ljudtekniker i 250 år så jag vet.....

-Varför kommer ni allihop? Är ni dumma i skallen? Det räcker att trummisen är här de första två veckorna. Om tre veckor är det gitarristens tur, om ca två år ska vi börja mixa

Hehe.

Undrar om någon av dem läser det här.... Det gör de säkert. Hoppas de tar det med ro och som vanligt skiter i en dum musikers åsikt.

SRV är nog en av dom bästa men jag tycker faktiskt att skivan du nämner låter lite "tam"? I mitt tycke så är mr Hendrix den bästa och vågar spela skitigt...fast då fanns det ju iofs inga andra 😎 Sen kom mr Ace F och E Van Halen. Nu blir det fan gitarrsnubbarlista snart... 😆

Men till on topic: våga röra din klenod-Tascam och även misslyckas. Det ger sig med tiden!

Hendrix Are You Experienced var min första platta. Den är för sanlös, dit hän kommer varken SRV eller någon annan att ens komma halvvägs. Pete Townshend i The Who blev livrädd när han såg Jimi i London. Så han kallade till ett stormöte med både Clapton o George Harrison plus flera andra. _"Vad ska vi ta oss till? Vi kommer att bli utskrattade, utskämda och utfattiga nät folk får höra och se Jimi Hendrix".

Det dystra är att han bara fick ca tre års karriär. Slog igenom 67 och dog i september 1970. Jag kommer ihåg när de sa det på radion. Nu finns det de som påstår att USA FBI eller liknande mördade honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dystra är att han bara fick ca tre års karriär. Slog igenom 67 och dog i september 1970. Jag kommer ihåg när de sa det på radion. Nu finns det de som påstår att USA FBI eller liknande mördade honom.

Det finns alltid de som påstår att rockstjärnor blev mördade. Tror det är deras sätt att förlika sig med tanken på idolens död. Att det är lättare om man kan skylla på någon annan än den döde eller någon olyckshändelse.

Vissa väljer att tro att de fortfarande lever. Men de flesta andra inser nog fakta trots allt.

Visst är det tragiskt med så korta karriärer. Intressant ändå hur man kan influera så många på så kort tid. Samma sak gäller ju Kurt Cobain. Slog igenom 91 och dog 94. Ändå lyckades han vända uppochned på en hel värld.

Fast det är kanske just därför som de lämnat sånnt stort avtryck. De kanske inte hade varit så intressanta om de levt idag. Och folk blir alltid mycket högre älskade när de är döda än när de lever. Mänsklighetens tragiska logik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...